2008-02-05, 12:48
Hej Flashback,
jag är en kille på 19 jordsnurr som har ett problem
. Skämt å sidor, till helgen har jag lovat att bjuda min flickvän på en romantisk middag med den uppriktiga anledningen att jag verkligen älskar henne (och det är vår ettårsdag, men personligen är jag inte så svag för det hela "ett år, ett och ett halvt ... " saken). Planen är en trerätters, först funderade jag på någon form av skaldjursplockmat, men inser ju att det vore korkat att laga något jag förmodligen inte skulle gilla när jag har chansen att välja fritt. Men å andra sidan vore det ju dumt att döma ut något på förhand.
Jag har tänkt mig en trerätters som är:
Jag vill ha recept, eller råd, som är rakt fram. Fördelaktligen med så liten plats för de egna smaklökarna som möjligt, t.ex.: krydda med en handflata timjan och tre varv med svartpepparkvarnen går före "krydda efter smak". Till har jag tänkt servera någon slags alkoholfri dryck, någon inte så sliskig cider är väl det jag siktar på (ingen "vin bara för att det är just vin och vin skall vara romantiskt"). Men jag motar gärna tipps där med.
Det får ta mycket tid att tillaga om det så vill, jag gör gärna så mycket som möjligt i förväg. Ingredienserna behöver inte alls vara sådana som man har hemma men är det mycket att köpa så ska smaken väger upp priset. (för en fattig ungdom) Det ultimata vore en plan-B med i fall det skulle skita sig kapitalt.
Snälla snälla rådiga flashback, hjälp mig.
jag är en kille på 19 jordsnurr som har ett problem
. Skämt å sidor, till helgen har jag lovat att bjuda min flickvän på en romantisk middag med den uppriktiga anledningen att jag verkligen älskar henne (och det är vår ettårsdag, men personligen är jag inte så svag för det hela "ett år, ett och ett halvt ... " saken). Planen är en trerätters, först funderade jag på någon form av skaldjursplockmat, men inser ju att det vore korkat att laga något jag förmodligen inte skulle gilla när jag har chansen att välja fritt. Men å andra sidan vore det ju dumt att döma ut något på förhand.Jag har tänkt mig en trerätters som är:
- sensuell och ”afroditisk”, så nära ett förspel man kan komma i matväg.
- (gärna lite plocka och äta, mata varandra, ostron går ju alltid hem på film)
- fräscha och "lätta" rätter, inte hamburgare eller ärtsoppa
- stämningen kommer vara den klassiska: "massa ljus och ett spår av rosor till sängkammaren"
- (gärna något oväntat då det alltid är roligare att överraska)
- jag är ingen mästerkock så hellre en lyckad lättlagad rätt än en misslyckad svår
Jag vill ha recept, eller råd, som är rakt fram. Fördelaktligen med så liten plats för de egna smaklökarna som möjligt, t.ex.: krydda med en handflata timjan och tre varv med svartpepparkvarnen går före "krydda efter smak". Till har jag tänkt servera någon slags alkoholfri dryck, någon inte så sliskig cider är väl det jag siktar på (ingen "vin bara för att det är just vin och vin skall vara romantiskt"). Men jag motar gärna tipps där med.
Det får ta mycket tid att tillaga om det så vill, jag gör gärna så mycket som möjligt i förväg. Ingredienserna behöver inte alls vara sådana som man har hemma men är det mycket att köpa så ska smaken väger upp priset. (för en fattig ungdom) Det ultimata vore en plan-B med i fall det skulle skita sig kapitalt.
Snälla snälla rådiga flashback, hjälp mig.
) , Succén känns ju garanterad. Tur att det finns mer erfarna män (och kvinnor för den delen med) som kan guida en oerfaren stackare till lymmel då min egen matfantasi är inte så imponerande. Men någon gång måste man ju börja. Härligt med förslag på dryck med, känns som en vanlig cider från ICA skulle ju glida under den nu satta ribban tämligen enkelt.
. Självklart så skulle det kännas mycket roligt att ha lagat allt själv, lite mer äkta på något vis.