• 1
  • 2
2008-02-05, 12:48
Medlem
Hej Flashback,
jag är en kille på 19 jordsnurr som har ett problem . Skämt å sidor, till helgen har jag lovat att bjuda min flickvän på en romantisk middag med den uppriktiga anledningen att jag verkligen älskar henne (och det är vår ettårsdag, men personligen är jag inte så svag för det hela "ett år, ett och ett halvt ... " saken). Planen är en trerätters, först funderade jag på någon form av skaldjursplockmat, men inser ju att det vore korkat att laga något jag förmodligen inte skulle gilla när jag har chansen att välja fritt. Men å andra sidan vore det ju dumt att döma ut något på förhand.

Jag har tänkt mig en trerätters som är:
  • sensuell och ”afroditisk”, så nära ett förspel man kan komma i matväg.
  • (gärna lite plocka och äta, mata varandra, ostron går ju alltid hem på film)
  • fräscha och "lätta" rätter, inte hamburgare eller ärtsoppa
  • stämningen kommer vara den klassiska: "massa ljus och ett spår av rosor till sängkammaren"
  • (gärna något oväntat då det alltid är roligare att överraska)
  • jag är ingen mästerkock så hellre en lyckad lättlagad rätt än en misslyckad svår

Jag vill ha recept, eller råd, som är rakt fram. Fördelaktligen med så liten plats för de egna smaklökarna som möjligt, t.ex.: krydda med en handflata timjan och tre varv med svartpepparkvarnen går före "krydda efter smak". Till har jag tänkt servera någon slags alkoholfri dryck, någon inte så sliskig cider är väl det jag siktar på (ingen "vin bara för att det är just vin och vin skall vara romantiskt"). Men jag motar gärna tipps där med.
Det får ta mycket tid att tillaga om det så vill, jag gör gärna så mycket som möjligt i förväg. Ingredienserna behöver inte alls vara sådana som man har hemma men är det mycket att köpa så ska smaken väger upp priset. (för en fattig ungdom) Det ultimata vore en plan-B med i fall det skulle skita sig kapitalt.

Snälla snälla rådiga flashback, hjälp mig.
Citera
2008-02-05, 12:58
Medlem
dePauls avatar
Några mycket enkla rätter är:

Förrätt: Redd blomkålssoppa med krutonger
Huvudrätt: Dragokycklingbröst med lime cous-cous
Efterrrätt: Snabb äppelkaka m vaniljsås

Låter det OK?

~Paul~
Citera
2008-02-05, 13:37
Medlem
goregalores avatar
Förrätt

löjrom på chips med lime-creme fraishe. (Blanda crempa, färskpressad lime, spiskummin, salt och peppar. Lägg en klick löjrom på varje chips, sedan en klick crempa över - får dock inte dölja all rom)

Servera med champagne. Bollinger tycker jag passar bäst. Visst - dyr, men god! Om du vill ha ett budgetalternativ tar du en flaska Pro Secco la Rubinia. Funkar nästan lika bra.

Skumpa och löjrom är en riktig musöppnare!

Fördelar: busenkelt, skitgott och hög impfaktor (känns jättelyxigt)

Skippa ostronen. Med lite otur blir ni jättesjuka - och det är inte så bra när man ska impa på tjejen.

Om du vill återkommer jag med en varmrätt.
Senast redigerad av goregalore 2008-02-05 kl. 13:41.
Citera
2008-02-05, 15:21
Medlem
Citat:
jag är ingen mästerkock så hellre en lyckad lättlagad rätt än en misslyckad svår

I så fall tycker jag du ska satsa på Skaldjursplatå beroende på var du bor. Beställ den i förväg från din fiskhandlare. Ett par kräftor, räkor, en hummer, vitvinskokta musslor, en krabba, baguette, citron och ett par såser räcker gott. Kostar hummern för mycket kan du ju alltid ta tre krabbor i stället. Fördelarna är:

-Mycket lätt att göra om du beställer (ställ fram platån!)
-Gott
-Rätt bra i pris jämfört om du ska laga en tre-rätters
-Man blir rätt mätt om man kompletterar med bröd, men inte dåsig!
-Afrodisaka
-Innehåller mycket protein
-Sensuellt att äta
-Champagne är naturligtvis ypperligt som dryckesval, men en chablis eller Pommac går lika bra
-Du kan imponera genom att öppna läckerheterna för damen din
Citera
2008-02-05, 16:20
Medlem
Tack tack

Grymma svar, känner ju nästan hur det fuktar till där nere och då är ju jag inte ens en dam. Jag ska ta och kolla upp lite mer på recepten samt ringa runt och jaga en Skaldjursplatå. Men "keep em' coming"(cumming ) , Succén känns ju garanterad. Tur att det finns mer erfarna män (och kvinnor för den delen med) som kan guida en oerfaren stackare till lymmel då min egen matfantasi är inte så imponerande. Men någon gång måste man ju börja. Härligt med förslag på dryck med, känns som en vanlig cider från ICA skulle ju glida under den nu satta ribban tämligen enkelt.

Riktigt inspirerande.

goregalore: fortsätt absolut, jag gillar starten starkt. Lättlagat med en klar känsla av lyx. Om inte annat så känns det som mycket nyttiga ideer, förr eller senare, att ha i bakfickan.
Citera
2008-02-05, 18:57
Medlem
goregalores avatar
Varmrätt: fisk

Gör en fisk i kapprock (innebär att du lägger ingredienserna i smörpapper, viker ihop och kör färdigt i ugnen). Tanken med min meny är att i princip allt ska gå att förbereda i förväg. När det är middagsdags ska du bara behöva lägga sista touchen. Övrig tid ska du lägga på din käresta.

Det finns en fisk som heter Hooki (egentligen hajmal). Det går jättebra att köpa frysta filéer. Det är en fantastiskt god - och dessutom jättebillig fisk. Men det bästa med den är att det är enkelt att lyckas med tillagningen. Låt fisken (räkna 200 g/person) tina i kylen under natten.

1. Pochera fisken i fiskbuljong och vitt vin (50/50). Ta 1 fiskbuljongtärning, 2,5 dl vatten och 2,5 dl vitt vin. Koka upp buljongen, lägg i fisken och dra ifrån plattan. När fisken är i får det absolut inte koka. Låt fisken ligga i ca 5 minuter, eller tills den blivit vit och fast. Ta upp och lägg på ett fat, låt svalna.

2. Koka potatis. Köp antingen små delikatesspotatis eller sparrispotatis. Ha i mycket salt (2 msk till 1 liter vatten) och rikligt med dill. Ställ kallt när den är fardig.

3. Gör honungsbräserad fänkål. Ta en fänkål och skär den i tunna skivor. Bryn den hastigt i smör. Ha i grädde (så att det nästan täcker, 3 dl till en fänkål och en liten kastrull) och 1 msk flytande honung. Låt puttra tills två tredjedelar av vätskan återstår. Smaka av med salt och peppar. Låt svalna.

(så här långt kan du göra dagen innan, men helst bör du pochera fisken samma dag som den ska ätas)

4. Skiva tomater (2-3 st)

5. Skölj ett paket färska sockerärtor

6. Klipp till ett smörpapper, ca 40x40 cm. Lägg fänkålen i botten, fisken ovanpå, sedan grönsaker. Lägg några potatisar runt om. Toppa med ett par rejäla klickar smör och några dillkvistar. Vik och "knyckla ihop" tills du får ett tätt paket. Ställ in paketen i kylen.

(så här långt kan du göra innan hon har kommit)

7. Kör paketen i ugnen, ca 10 minuter 180 grader. Servera.

Detta är trevlig mat eftersom man måste använda händerna. Dessutom: när man öppnar paketet sprider sig en fantastisk doft. I öppnandet av paketet ligger också ett överraskningsmoment. Hon kommer att känna att det doftar gott, men inte förrän hon öppnar vet hon vad det blir. Färgerna i den här rätten är även helt fantastiska. Bonus: nästan ingen disk. (du kanske vill ha tiden till annat än att diska )

Säg till om du vill ha en efterrätt också!
Senast redigerad av goregalore 2008-02-05 kl. 19:02.
Citera
2008-02-06, 10:19
Medlem
Varmrätt: fisk

Ojj, det osar passion för mat långa vägar. Jag gissar att du är en gastronom i större utsträckning än på hobbynivå. Mycket uttrycksfulla recept, jag är otroligt sugen att ta steget och försöka då du även får det att låta så enkelt. Hoppas verkligen att alla ingredienser finns i den mellanstora stad till håla jag har tillgång till. Vad det än blir för meny lovar jag att återkomma med en utvärdering för kvällen!

När det kommer till drickat, serverar man samma dryck rakt igenom?
Citera
2008-02-06, 10:28
Medlem
goregalores avatar
Sorry, glömde vinet! Ta en Alcase till det här. Pierre Sparr, Pinot Gris Réserve (nr 2190). Kostar 127:- men är värt varenda krona. Det svåra med den här rätten är att få vinet att passa med den honungsbräserade fänkålen - men det här vinet är perfekt.

Matpassion? Absolut! Har jobbat som kock i många år, bland annat på en av de bättre restaurangerna i Sverige.

Det här klarar du absolut av att laga. Tog ett recept som är enkelt att laga. Det är alltid bättre att laga själv än att köpa färdigt när man vill impa.

Efterrätt?
Senast redigerad av goregalore 2008-02-06 kl. 10:31.
Citera
2008-02-06, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goregalore
Efterrätt?

Ja, det vore mycket snällt. Jag väntar med stor spänning . Självklart så skulle det kännas mycket roligt att ha lagat allt själv, lite mer äkta på något vis.
Citera
2008-02-06, 10:56
Medlem
goregalores avatar
Efterrätt: variation på choklad

Cholkad är något som de allra flesta tjejer bara älskar.

1. Gör en tunn kladdkaka, alternativt fransk chokladtårta. Titta på Aftonbladet på webben - sök på kladdkaka. Där finns det massor av recept. Annars kan du gå till Tasteline. Se dock till att använda en högprocentig bra choklad, oavsett vad som står i receptet. Nödlösning: köp en färdig!

2. Gör en vit chokladmousse. Det låter säkert jättesvårt, men det är bland det enklaste du någonsin gjort - jag lovar. Häll 1 dl vispgrädde i en kastrull och värm - inte koka. Ha 1 1hg vit choklad (lindhs är bra) och låt chokladen smälta. Det får inte koka - för då skär det sig - och du får börja om från början. Vispa och låt svalna. Låt stå i kylskåp till nästa dag.

3. Dag 2, ha i ytterligare 1 dl grädde och vispa försiktigt till en slät smet. Ställ tillbaka i kylskåpet.

4. Dag 3. Gör en bärkompott. Ta blandade bär, gärna björnbär och hallon (finns frysta). Häll i kastrull och tillsätt 2 msk vatten. Ha i en kanelstång. Ha i socker tills det smakar gott. Använd gärna mörkt Muscavado-socker.

Överkurs: smaka av med 1 cl rom

5. Servering: Vispa den vita chokladsmeten tills den blir som tjockt vispad grädde. Skär bitar av kladdkakan och lägg på tallrik, spritsa på vit chokladmousse. Lägg ett par skedar bärkompott bredvid.

Vinförslag: Moscatel de Setúbal 2001, 99:- (fantastiskt gott, men inte helt nödvändigt)
Citera
2008-02-06, 11:41
Medlem
flowss avatar
goregalore, tack för fantastiska recept och inspiration!

En dag ska jag absolut ge mig på detta har jag bestämt mig för!
Citera
2008-02-06, 12:36
Medlem
goregalores avatar
Väl bekommet! Lycka till!!!

Meddela gärna hur det går för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto