2019-03-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Problemet är inte så mycket Örjan som medias godtycke kring hur man hanterar olika kändisar. Varför har just Örjan fått sådan skonsam behandling medan andra hängs ut utan betänkligheter? Det är uppenbarligen skillnad på folk och folk. Örjan verkar tillhöra någon slags media-kulturadel där alla känner varandra/har legat med varandra. Det är inte sunt.

Helt sant, jag kommer o tänka på alla som hängts ut med namn och bild i Expressen för att dom har haft fel åsikter. En skådespelare som genom åren misshandlat ett stort antal kvinnor och män också för den delen hålls bakom ryggen av slaskmedia och inte att förglömma, Dramaten
Citera
2019-03-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Han var grov där MEN hade han fel? Läste nyligen att den där Madsen som styckade!!! unga vackra Kim wall utan ngn synbar anledning får MÄNGDER av kärleksbrev där han sitter fängslad från kvinnor som vill.......ja vad vet jag....LIGGA antagligen på britsen i rummet för besök???
Källa på det? Finns narturligtvis kvinnir med sned verklighetssyn liksom det finns män men att det skulle vara någr mängder är nog en lögn mer ett försök till sensations hysteri
Citera
2019-03-30, 17:06
Medlem
Baisers avatar
ÄR DET Örjan Julia Dufvenius syftar på idag?

https://www.dn.se/kultur-noje/jag-fi...n-pa-dramaten/
Citera
2019-03-30, 17:30
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Ja, men han fördömer inte våldet?

Nej han drog in det alla visste i ett skämt. Vad är din poäng?
Citera
2019-03-30, 17:30
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Håller helt med dig. Har överhuvudtaget ÖR och hans yngre kollegor någon framtid? Hur länge kommer vårt behov av skådespelare IRL att finnas kvar? De flesta får väl sitt teaterbehov tillfredsställt via det som internetburna medier erbjuder.
ÖR representerar på något sätt en en kulturhistorisk epok, som kämpar för att överleva i det massmediala landskapet. Tror att första spiken i den kistan slogs i när Bergman försvann från scenen.

Nej det är en helt annan sak att se teater. En helt annan upplevelse. Men tyvärr har det inte gjorts någon relevant teater i detta land på väldigt länge. Sist jag var på teater var det en feministisk pjäs där skådisarna sprang omkring och skrek iförda tyg-korvskinn och hyllade Valerie Solanas. Aldrig att man ser något om en teater som tar upp det alla pratar om idag: det multikulturella fiaskot och alla svenskar som lider av det. Islamism. De ensamkommande ”barnen”. Pk-elitens skrattretande göranden och låtanden. Hade kunna bli hur bra teater som helst av det. Teatern verkar vara helt oförmögen att att känna av tidens ”puls”. Vill dock infoga att jag sett klassiska uppsättningar av Molière, Ibsen och Shakespeare som jag tycker varit helt enastående men allt nyskrivet är vidrigt pk. Det är mest rasifierade kvinnor i förorten och om hur synd det är om flyktingar ärligt talat, och om elaka vita män är. Väldigt pk-mainstream.
Citera
2019-03-30, 17:33
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Nej det är en helt annan sak att se teater. En helt annan upplevelse. Men tyvärr har det inte gjorts någon relevant teater i detta land på väldigt länge. Sist jag var på teater var det en feministisk pjäs där skådisarna sprang omkring och skrek iförda tyg-korvskinn och hyllade Valerie Solanas. Aldrig att man ser något om en teater som tar upp det alla pratar om idag: det multikulturella fiaskot och alla svenskar som lider av det. Islamism. De ensamkommande ”barnen”. Pk-elitens skrattretande göranden och låtanden. Hade kunna bli hur bra teater som helst av det. Teatern verkar vara helt oförmögen att att känna av tidens ”puls”. Vill dock infoga att jag sett klassiska uppsättningar av Molière, Ibsen och Shakespeare som jag tycker varit helt enastående men allt nyskrivet är vidrigt pk. Det är mest rasifierade kvinnor i förorten och om hur synd det är om flyktingar ärligt talat, och om elaka vita män är. Väldigt pk-mainstream.

Man kan knappast sammanfatta det bättre än så och tvättäkta sluskar som ÖR är en del av det.
Citera
2019-03-30, 17:37
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser

Det verkar väl troligt. Lite citat ur artikeln så att det framgår vad den handlar om när den låses:

"Jag får ett sms från en anställd som skriver: ”Är du på teatern? X letar efter dig”. Jag fick höra samma sak även från annat håll. Min gamla rädsla för aggressionen hos den här personen kickade in. Jag blev så rädd, säger Julia Dufvenius.

Till saken hör att Julia Dufvenius och den manliga skådespelaren har varsin roll i samma föreställning på Dramaten – en föreställning som också har en inplanerad turné längre fram i tiden.

Läs mer: Dramatens vd Eirik Stubø bemöter kritiken

Samma dag skriver hon därför ett mejl till Dramatens vd Eirik Stubø och chefsproducenten Åsa Lassfolk, som ingår i ledningsgruppen:

”Hej Eirik och Åsa!

Fick just veta att X börjat fråga runt om vem som sagt vad i #tystnadtagning"

/.../

"Något senare blev det*känt att skådespelaren skulle komma tillbaka till Dramaten för att repetera in en ny roll i en föreställning. I sitt brev till personalchefen fortsätter Julia Dufvenius:

”Jag är helt ärligt mer förbannad än rädd men som läget är nu vill jag inte gå till teatern med risk för att möta X. Jag väljer att handla på nya ställen då vi ofta träffats i vår närliggande mataffär."

/.../

"I dag är Julia Dufvenius tjänstledig. Vad som till slut fick henne att vilja gå ut med sin berättelse var ett ensemblemöte på Dramaten under torsdagen, då Eirik Stubø mötte skådespelarna i en uppriven och frustrerad dialog.

– På mötet sa han att han gjort ett felbeslut. Men det här var inget felbeslut. Jag kommer aldrig att ha honom som chef igen. Jag kommer inte tillbaka till Dramaten så länge han är där.

Du har alltså inget förtroende för Eirik Stubø?

–Absolut inte. Han har inte tagit sitt ansvar som chef."
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2019-03-30 kl. 17:43.
Citera
2019-03-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
För att få uppleva riktiga teaterföreställningar får man bege sig utomlands. Precis som du säger verkar svensk teater av idag vara ren experimentverkstad. Måhända att ÖR försökt hålla dramtikfanan högt, men han saknar den äkta, ödmjuka yrkesinställningen.
Citera
2019-03-30, 17:44
Medlem
KaptenHundkexs avatar
Citat:

Känns troligt. Inställda föreställningar som det hänvisas till i artikeln 2017 hänvisas det ju till i andra artiklar där det rört Ramberg. Lite märkligt dock att Dufvenius säger sig ha varit rädd under så lång tid, varför har inte hennes man reagerat och satt något i rullning, det hade nog de flesta män gjort? Varför gjordes det ingen polisanmälan från Dufvenius eller Dramaten?
Citera
2019-03-30, 18:25
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Det sjuka är att man inte kan vara säker på det. Det finns säkert någon mer hetlevrad skådis med "dokumenterat våldskapital" på Dramaten.
Avgå alla och bränn ner skiten.
Citera
2019-03-30, 18:36
Medlem
Citat:

Aha. Nu börjar man fatta lite mer. Det handlar alltså inte så mycket om Josefin Nilsson utan andra som fortfarande inte vågar prata och andra som vågar prata därför att de inte är i beroendeställning till Dramaten.

Det är ju inte svårt att hålla med med Julia Dufvenius: Dramaten är precis som alla andra arbetsplatser - inte något undantag från regeln där idioter kan plåga sina arbetskollegor till vansinne med sina raseriutbrott (förorsakade av missbruk? Eller personlighetsstörningar? Eller båda?).

Nu förstår jag varför man drar Dramaten med i soppan. Inte för att Örjan ska straffas för det han gjorde mot Josefin på sin fritid utan hur han betedde sig gentemot andra unga tjejer på jobbet.
Citera
2019-03-30, 19:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det verkar väl troligt. Lite citat ur artikeln så att det framgår vad den handlar om när den låses:

"Jag får ett sms från en anställd som skriver: ”Är du på teatern? X letar efter dig”. Jag fick höra samma sak även från annat håll. Min gamla rädsla för aggressionen hos den här personen kickade in. Jag blev så rädd, säger Julia Dufvenius.

Till saken hör att Julia Dufvenius och den manliga skådespelaren har varsin roll i samma föreställning på Dramaten – en föreställning som också har en inplanerad turné längre fram i tiden.

Läs mer: Dramatens vd Eirik Stubø bemöter kritiken

Samma dag skriver hon därför ett mejl till Dramatens vd Eirik Stubø och chefsproducenten Åsa Lassfolk, som ingår i ledningsgruppen:

”Hej Eirik och Åsa!

Fick just veta att X börjat fråga runt om vem som sagt vad i #tystnadtagning"

/.../

"Något senare blev det*känt att skådespelaren skulle komma tillbaka till Dramaten för att repetera in en ny roll i en föreställning. I sitt brev till personalchefen fortsätter Julia Dufvenius:

”Jag är helt ärligt mer förbannad än rädd men som läget är nu vill jag inte gå till teatern med risk för att möta X. Jag väljer att handla på nya ställen då vi ofta träffats i vår närliggande mataffär."

/.../

"I dag är Julia Dufvenius tjänstledig. Vad som till slut fick henne att vilja gå ut med sin berättelse var ett ensemblemöte på Dramaten under torsdagen, då Eirik Stubø mötte skådespelarna i en uppriven och frustrerad dialog.

– På mötet sa han att han gjort ett felbeslut. Men det här var inget felbeslut. Jag kommer aldrig att ha honom som chef igen. Jag kommer inte tillbaka till Dramaten så länge han är där.

Du har alltså inget förtroende för Eirik Stubø?

–Absolut inte. Han har inte tagit sitt ansvar som chef."
Både Aftonbladet och Expressen skriver om det och det är inte låsta artiklar.
Dramatenstjärnans rädsla efter Metoo
Julia Dufvenius: ”Fick skydd till och från scen”

Publicerad 30 mar 2019
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...la-efter-metoo

Julia Dufvenius: ”Jag fick skydd till och från scenen”
Publicerad 30 mar 2019
https://www.expressen.se/noje/dufven...-fran-scenen-/

Julia Dufvenius och Örjan Ramberg spelade båda i föreställning Försökskaninerna och den ställdes in hösten 2017.
Sedan ställdes även föreställningen "Den goda viljan" in där Ramberg hade en roll.

Ramberg trädde själv fram och påstod att han hade blivit felaktigt utpekad.
Nu har vi facit...
Örjan Ramberg: "Jag är inte värre än någon annan"
Publicerad 17 nov 2017
https://www.expressen.se/noje/orjan-...n-nagon-annan/

Jula Dufvenius har inte medverkat i något på Dramaten efter 2017 och Ramberg gjorde inget där förän 2019. Julia kommer inte tillbaka till Dramaten så länge Eirik Stubø är chef.

Julia Dufvenius fick skyddas från kollega
Publicerad 30 mar 2019
Julia Dufvenius har varit fast anställd på Dramaten sedan 2008. Under metoo-hösten 2017 vittnade verksamma skådespelare om övergrepp och trakasserier i uppropet #tystnadtagning. Det fick en manlig kollega till Dufvenius att tro att hon pekat ut honom och han började visa ett aggressivt beteende mot henne, uppger hon. Kollegan är samma person som pekas ut i dokumentären om Josefin Nilsson.

Julia Dufvenius är just nu tjänstledig och säger till tidningen att hennes förtroende för Eirik Stubø som chef är borta.
– På mötet sade han att han gjort ett felbeslut. Men det här var inget felbeslut. Jag kommer aldrig att ha honom som chef igen. Jag kommer inte tillbaka till Dramaten så länge han är där.
http://www.smp.se/tt-feature/julia-d...-fran-kollega/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in