På sextio- och sjuttiotalet så umgicks han i musikerkretsar här i Göteborg och rökte på ganska så bra. Men vem gjorde inte det på den tiden...
Han försökte sig som "rocksångare" i Stockholm omkring 1980, på sidan av skådespeleriet. Resultatet var mest löjligt, ungefär som när hans hustru (?) Eva Fröling försökte rocka loss i SVT.
Han är ett stort svin och en hundraprocentig nolla. IQ:n, eller snarare brist på IQ, har gått i arv till dottern.
Dessvärre är det risk för att du har rätt. Dottern gör "resereportage" tillsammans med Peter Siepen, skriker fan och djävlar när hon får ett sandkorn i sandalerna, reflexmässigt. Man får förmoda att de klipper bort det värsta, att det som visas är hennes allra finaste maner.
På sextio- och sjuttiotalet så umgicks han i musikerkretsar här i Göteborg och rökte på ganska så bra. Men vem gjorde inte det på den tiden...
Finns en underbar historia berättad av Örjan i en bok när Frasse (välkänd figur i Gbg's proggvärld) skall fixa röka åt Hendrix. Denna berättelse är suverän! Dessvärre har jag lånat ut boken till en vän, men den heter något liknande som "musik på 60-talet" eller nåt i den stilen.
Återkommer när jag vet den rätta titeln...
Senast redigerad av obsolas 2008-10-23 kl. 00:40.
Minns en tilldragelse för x antal år sedan när ÖR stog i TV Stockholm och grät ut med blåtira och allt.
När han kommit hem på kvällen innan, så hade någon släckt lyset i trapphuset och ett gäng gav honom en rejäl omgång i mörkret
Något han säkert samlat ihop till...
Jag hittade det här på ett annat forum. Det ska vara från en artikel i Expressen 2004-06-13.
Örjan Ramberg inleder i september 1994 ett förhållande med en av landets mest folkkära artister Josefin Nilsson.
Hösten 1996 vill hon avbryta förhållandet för att han misshandlar henne fysiskt och psykiskt.
Han blir "vansinnig" när hon berättar att hon vill göra slut.
Han slänger ut nycklarna till hennes egen lägenhet genom fönstret och tar sedan en vass brevkniv och håller framför henne.
Hon sätter upp sina armar som skydd.
Han skär henne i armbågen.
Tillsammans tar de en taxi till sjukhus och Dramatenskådespelaren uppger för sjukhuspersonalen att hans flickvän har ramlat på en flaska.
Vid ett senare tillfälle knuffar han omkull henne och sparkar henne i magen med sina cowboyboots.
Morgonen därpå trycker han upp henne mot en vägg och tar strypgrepp på henne, säger att han ska slå sönder hennes ansikte så att hon inte kan filma.
När hon sedan lämnar hans lägenhet häller han vatten på henne från fönstret.
Den 30 januari 1997 uppsöker hon sjukhus sedan skådespelaren slagit henne under vänster bröst och på benen.
Den 15 april förbjuds Örjan Ramberg att ta kontakt med eller följa efter Josefin Nilsson i ett år framåt.
Han bryter vid flera tillfällen mot förbudet.
Han försöker bryta sig in i hennes lägenhet och talar in en rad meddelanden på hennes telefonsvarare, som hon sparar och senare spelar upp i rättssalen: "Min ilska är enorm, XXXXX, den är enorm.
Jag vet inte hur jag ska komma över det här.
Den är enorm, den är enorm.
Jag tror aldrig att jag varit så här galen, ilsken någon gång i mitt liv tidigare.
Ta det i betänkande." Ett annat samtal: "Jag vaknar hela tiden av hat.
Din tjocka grisfarmarfitta.
Jag vaknar av hat till dig.
Ett enormt jävla hat.
Jag lovar dig min hämnd, den kommer att bli ljuv.
Jag ska tänka ut något raffinerat åt dig, just åt dig. Som du förstår (ohörbart) hållit på med.
Förstår du det? Din feta jävla gris."
Och skådespelaren Örjan Ramberg skickar brev: "Det hatet jag kände i cellen på Södermalms polisstation är nog det värsta jag känt.
Man ska aldrig hopblanda sig med människor som sysslat med 1000-årig inavel.
Men vi ses." I tingsrätten berättar och gråter Josefin:
- Han blev djävulsk mot mig.
Men då var jag så kär att jag inte kunde ta mig loss.
- Jag kan inte förklara.
Det är som att be Dr Jekyll förklara Mr Hyde.
Jag är något slags dubbelnatur, svarar skådespelaren. Han döms i tingsrätten till tre månaders fängelse för misshandel, upprepade olaga hot, skadegörelse och överträdelse av besöksförbud.
I hovrätten mildras dock domen och Örjan Ramberg slipper undan med villkorlig dom.
Våren 2002 inleds en ny förundersökning mot skådespelaren Örjan Ramberg.
Än en gång hittar han sin före detta flickvän Josefin Nilsson, nu på restaurangen Riche nära Stureplan i Stockholm.
De är där i var sitt sällskap och inleder ett samtal.
- Skäms du inte för vad du har gjort mot mig, frågar Josefin Nilsson Dramatenskåde-spelaren Örjan Ramberg svarar: - I still want to kill you (Jag vill fortfarande döda dig.)
Expressen / 2004-06-13
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!