2008-11-25, 20:08
Medlem
Simaõs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Han vann väl dessutom skytteligan i CL? Brist på spelintelligens? Hur visar CR detta?

Brist och brist, hans spelförståelse är inte dålig men knappast av någon jättehög rang. Han slår väldigt få geniala passningar och vet framför allt ofta inte när han ska passa bollen. Man slet ju sitt hår i somras när han stoppade upp varje anfall Portugal hade. Ronaldo avslutar väldigt bra men det kräver också att han är backad av smart folk som passar fram. Ser man till t.ex. Messi är han både grymt smart och en bra avslutare.
Citera
2008-11-25, 20:10
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simaõ
Brist och brist, hans spelförståelse är inte dålig men knappast av någon jättehög rang. Han slår väldigt få geniala passningar och vet framför allt ofta inte när han ska passa bollen. Man slet ju sitt hår i somras när han stoppade upp varje anfall Portugal hade. Ronaldo avslutar väldigt bra men det kräver också att han är backad av smart folk som passar fram. Ser man till t.ex. Messi är han både grymt smart och en bra avslutare.

Grejen med CR är ju att han är precis där som folk passar fram. Han gör ju många av sina mål, just tack vare att han kan läsa spelet och förutspå var bollen till slut kommer hamna. Sen att han inte slår geniala passningar är väl en annan sak.. CR är väl snarare den som vill ta emot dessa passningar, för att själv gå på avslut, därför gör han också så mycket mål.
Citera
2008-11-25, 20:12
Medlem
Simaõs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Att ta de där löpningarna som ingen annan tar och som leder till att man hamnar sist på bollen i avgörande situationer så pass ofta tyder väl på en viss spelintelligens? Ronaldo är IMO klart bättre än Messi när det gäller spelet utan boll.

Visst rör han sig bra, och är jävligt bra att komma rätt. Men det är ju en smaksak; för mig slår spelet med boll högre.
Citera
2008-11-25, 20:22
Medlem
Quorthons avatar
Över 90% av matchen består av spel utan boll så det är inget man ska ignorera. Något som väldigt många på forumet tenderar att göra.
Citera
2008-11-25, 20:27
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Över 90% av matchen består av spel utan boll så det är inget man ska ignorera. Något som väldigt många på forumet tenderar att göra.

Kanske därför Berbatov inte klassas sämst i världen :P
Citera
2008-11-25, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Grejen med CR är ju att han är precis där som folk passar fram. Han gör ju många av sina mål, just tack vare att han kan läsa spelet och förutspå var bollen till slut kommer hamna. Sen att han inte slår geniala passningar är väl en annan sak.. CR är väl snarare den som vill ta emot dessa passningar, för att själv gå på avslut, därför gör han också så mycket mål.

Behöver inte betyda att att han läser spelet bra, kan lika gärna vara så att resten av laget är anpassat efter CR's rörelser
Citera
2008-11-25, 20:48
Medlem
Brullas avatar
Ronaldos svaghet som jag ser det är att han ofta stannar upp anfall. När han är i form gör han dock sin gubbe och hittar in med inspel eller kommer till skott och då gör det egentligen ingenting.

En Ronaldo ur form stannar upp spelet och misslyckas sedan med dragningen eller slår en passning hemåt.
Citera
2008-11-26, 00:57
Medlem
Nu vet jag inte exakt hur det är med Messi men någonting som glömts i den här diskussionen är också hur mycket man jobbar bakåt. När Ronaldo spelar högermittfältare är det i 9 gånger av 10 fall som Brown/Neville/Rafael är fantastiskt ensamma i en försvarande situation.
Citera
2008-11-26, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Nu vet jag inte exakt hur det är med Messi men någonting som glömts i den här diskussionen är också hur mycket man jobbar bakåt. När Ronaldo spelar högermittfältare är det i 9 gånger av 10 fall som Brown/Neville/Rafael är fantastiskt ensamma i en försvarande situation.

Ronaldo jobbar mer hem än vad Messi gör. Det vet jag eftersom att jag ser alla matcher med dem, om det nu är positivt eller negativt vet jag inte riktigt.
Citera
2008-11-26, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mufc
Ronaldo jobbar mer hem än vad Messi gör. Det vet jag eftersom att jag ser alla matcher med dem, om det nu är positivt eller negativt vet jag inte riktigt.

sluta ljug, sitter du och räknar varje gång dom jobbar hem och sen jämför eller?
Citera
2008-11-26, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kastii
sluta ljug, sitter du och räknar varje gång dom jobbar hem och sen jämför eller?

Dessutom har de inte ens samma position, ska en anfallare jobba hem lika mycket som en yttermittfältare nu eller?
Citera
2008-11-26, 09:43
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjanic
Dessutom har de inte ens samma position, ska en anfallare jobba hem lika mycket som en yttermittfältare nu eller?

En yttermittfältare med i princip en fri roll. Tycker inte att man ska dra in det över huvud taget hur Messi/CR jobbar hemåt, de är inte deras uppgift på fotbollsplanen. Skulle CR funka som en hårt arbetande ytter som även hjälper till hem, så hade han hetat Reo-Coker och inte varit i närheten av den målskörden han nu är uppe i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in