2009-02-08, 01:05
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antites
Tack för informationen Cousin Cocaine.
I det här fallet blir det ännu värre. Det finns ingen dom mot Kröcher utan bara mot de som hjälpte honom.
Alltså måste jag om jag förstår dig rätt plocka fram vilken rätt som dömde medhjälparna och när de blev dömda. För att klara av det behöver jag då veta vilka det var som blev dömda.
Sedan kan jag börja leta i vilket arkiv domen finns.
Lite moment 22 här, eftersom det är medhjälparnas namn jag vill ha ut.

Tidningarna vet det men håller tätt som bara den.
Vilket framgår här http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_234047.svd
Några skyddas och det ordentligt.
Som jag skrev tidigare, namnen står garanterat i polisens förundersökning. Jag kan inte tänka mig att den är hemligstämplad fortfarande. Börja med förundersökningen, så kan du gå vidare med domarna sen.
Citera
2009-02-08, 11:48
Medlem
månss avatar
Det verkar ju inte vara så svårt ändå? I en av länkarna står det ju var de tjugo kartongerna med rättegångshandlingar finns.
Det lär bli en saftig summa om man begär ut allt men det kan det väl vara värt för att hänga ut de jävla rödingarna?
Hoppas någon tar tag i det så att det blir lite liv!

Den där länken till Säkerhetspolitik.se kan ju vara användbar förresten!
Svårt att veta vilka årtal dom räknar med men jag har iallafall hittat en "fil lic och studierektor" som nog verkar passa. En viss L*nnart, född 1954
Senast redigerad av måns 2009-02-08 kl. 12:22.
Citera
2009-02-08, 15:04
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Det verkar ju inte vara så svårt ändå? I en av länkarna står det ju var de tjugo kartongerna med rättegångshandlingar finns.
Det lär bli en saftig summa om man begär ut allt men det kan det väl vara värt för att hänga ut de jävla rödingarna?
Hoppas någon tar tag i det så att det blir lite liv!

Den där länken till Säkerhetspolitik.se kan ju vara användbar förresten!
Svårt att veta vilka årtal dom räknar med men jag har iallafall hittat en "fil lic och studierektor" som nog verkar passa. En viss L*nnart, född 1954
Man behöver ju inte kopiera skiten, man kan ju läsa det mest interessanta.

OT: Jag hade på känn att du skulle dyka upp för eller senare.
Citera
2009-02-08, 16:40
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Man behöver ju inte kopiera skiten, man kan ju läsa det mest interessanta.

OT: Jag hade på känn att du skulle dyka upp för eller senare.

Ja men detta fall verkar ju faktiskt mycket mer intressant än vad jag alltid trott. Jag har alltid trott att det bara var gäng förvirrade, tyska kommunister som var inblandade. Nu visar det ju sig att även en massa svenskar var med. Dömda svenskar med kopplingar till terrorister sitter idag med tjusiga yrken och på höga positioner, skyddade och anonyma.
Så kan vi naturligtvis inte ha det.. Fram med dom!
Citera
2009-02-08, 18:39
Medlem
rikspolischefens bok

Fallet är omnämt i en bok som en Carl ???-son skrev, jag har för mig att han under någon period var rikspolischef eller polischef i Stockholm. Där nämdes detta med skådespelerskan. Jag har också länge undrat varför så lite om den svenska kopplingen är känd, det rör sig ju om i fallet med skådespelerskan antagligen om en rätt känd person.
Citera
2009-02-08, 19:28
Medlem
månss avatar
Citat:
Tidningarna vet det men håller tätt som bara den.
Vilket framgår här http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_234047.svd
Några skyddas och det ordentligt.

Från artikeln:
"Citatet ovan kommer inte ur Deltagänget. Det är uppfångat av Säpo, på en stor anarkistkonferens i Stockholm 1990 (SOU 2002:91, s 346)."

Någon som vet vad det betyder? Det låter ju som en rapport av något slag och eftersom Svd har lyckats få tag på den så borde den vara tillgänglig för allmänheten.
Den s.k Rockstjärnan verkar ha varit medlem i ett proggband och det är sannerligen inte min musikstil. De enda jag vet är Nationalteatern, Blå tåget och Hoola Bandola.. Skumma människor allihop förvisso.
Nej, någon här på forumet måste veta mer!
Citera
2009-02-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Fallet är omnämt i en bok som en Carl ???-son skrev, jag har för mig att han under någon period var rikspolischef eller polischef i Stockholm. Där nämdes detta med skådespelerskan. Jag har också länge undrat varför så lite om den svenska kopplingen är känd, det rör sig ju om i fallet med skådespelerskan antagligen om en rätt känd person.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Persson_(jurist)

Här står lite mer om rikspolischefen.
Citera
2009-02-08, 20:18
Medlem
icke-fungerande länk??

det funkade inte för mig, men jag borde ju ha kommit ihåg att han hette Persson
Citera
2009-02-08, 20:35
Medlem
antitess avatar
Den rapporten Måns som avses är den här http://rixlex.riksdagen.se/webbnav/i...ok_id=GQB391d2 Drygt 190 sidor.
Helt enkelt Statens Offentliga utredningar
I det avsnittet som rör kidnappningen hänvisas i sin tur även till dessa källor (Man får söka på Leijon)
Akt 5:721d/1-28 löpnr 15. SÄPO.
808 PM 12/10 1976. Akt 250:09/3 löpnr 3. SÄPO.
809 Ibid.
Citera
2009-02-08, 20:52
Medlem
månss avatar
Citat:
Den rapporten Måns som avses är den här http://rixlex.riksdagen.se/webbnav/i...ok_id=GQB391d2 Drygt 190 sidor.
Helt enkelt Statens Offentliga utredningar
I det avsnittet som rör kidnappningen hänvisas i sin tur även till dessa källor (Man får söka på Leijon)
Akt 5:721d/1-28 löpnr 15. SÄPO.
808 PM 12/10 1976. Akt 250:09/3 löpnr 3. SÄPO.
809 Ibid.

Hmm, jag hittade en annan länk men innehållet är kanske detsamma?
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/450
Citera
2009-02-08, 21:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken

Carl Persson och Anders Sundelins bok Utan Omsvep från 1990 om förre rikspolischef Carl Perssons karriär innehåller så vitt jag kan se vid en snabb koll inte så mycket om Operation Leo och inte något om en skådespelerska.

Fem åtalade medhjälpare till Kröcher dömdes i juni 1978 i Svea hovrätt, en frikändes.
Citera
2009-02-08, 21:42
Medlem
antitess avatar
suck måns
Där fanns del 1 av rapporten också som inte finns med i min länk ovan. 190 jävla sidor till att gå igenom
Men tack, med tvekan
Senast redigerad av antites 2009-02-08 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in