2008-11-27, 00:50
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Jag bor i Ö-vik och här finns alla deras produkter i affärerna. Tror tyvärr det har varit sämre med den saken söderut, men om du har hittat några av deras produkter i någon lokal affär så kanske du kan höra med dem om de kan ta hem julmusten med, då de redan är kund hos Vasa bryggeri.

OK. Känns som att julmustsortiment är ganska övermättat redan, handlarna kanske inte är pigga på att ta hem ännu fler sorter, men man kan alltid höra sig för. Hur smakar Gammeldags julmust i jämförelse med Apotekarnes eller min favorit Zeunerts Julmust?
Citera
2008-11-27, 01:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Årets första julmust blev en Gammeldags julmust från Vasa bryggeri. Precis så ska julmust smaka, som förr i tiden. Just denna sort växte jag upp med, fast då tillverkades den av TILL-bryggerierna. Dessutom den överlägset "juligaste" etiketten av dem alla, med en fryntlig tomte hållandes en flaska julmust och inringad av Viktor Rydbergs dikt Tomten. Kan det bli bättre?

Här är bryggeriets hemsida med produktbeskrivning av denna klassiker.

http://www.vasabryggeri.nu/
Det var väl själva fan. Den enda sorten de har här är "Vasa julmust special" som smakar skumbanan Det är ingen must, det är en hädelse. Musten som TILL gjorde, minns man som barn. Om jag inte minns helt fel så är det nog samma etikett på "Gammeldags" som satt på TILLS 33cl flaskor på den tiden.
Senast redigerad av KIR 2008-11-27 kl. 01:06.
Citera
2008-11-27, 01:15
Medlem
Fargoths avatar
Ah, julmust! Denna dryck som har förgyllt våra jular sedan urminnes tider (Eller i alla fall ifrån 20-talet..) är ett givet inslag i alla svenskar hem under juletider. Hittade ett fyrpack Apotekarnes 1,4-liter för 25 kr häromdagen. Mycket trevligt.
Citera
2008-11-27, 16:11
Medlem
ArturoBandinis avatar
Själv tycker jag att Vasas läskedrycker är alldeles för blaskiga. Portellon är värdelös och Trocaderon ska vi inte ens prata om.
Citera
2008-11-27, 22:21
Medlem
Racerbyces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
OK. Känns som att julmustsortiment är ganska övermättat redan, handlarna kanske inte är pigga på att ta hem ännu fler sorter, men man kan alltid höra sig för. Hur smakar Gammeldags julmust i jämförelse med Apotekarnes eller min favorit Zeunerts Julmust?

Den är lite kraftigare i smaken, smakar mer julmust och mindre blask om man säger så. Påminner lite mer om Zeunerts än Apotekarnes, om man jämför med dessa två.
Citera
2008-11-27, 22:37
Medlem
Jkjnnss avatar
VASAS - Julmust kan ju vara den bästa julmusten som finns.

Häll upp den i ett glas, lagomt stort. och avnjut helt klart den bästa smaken i normalt stort glas.

aaaaahh, va sugen jag blev nu
Citera
2008-11-30, 01:20
Medlem
Bara jag som tycker Apotekarnes julmust smakar bläh, för mycket kolsyra? Kom fram till detta då jag jämförde med en flaska Grebbestad Julmust igår. Vet dock inte om kanske Grebbestadar'n var sen förra året. I glasflaska naturligtvis.
Citera
2008-11-30, 02:13
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C22H28N2O
Bara jag som tycker Apotekarnes julmust smakar bläh, för mycket kolsyra? Kom fram till detta då jag jämförde med en flaska Grebbestad Julmust igår. Vet dock inte om kanske Grebbestadar'n var sen förra året. I glasflaska naturligtvis.

Vad trevligt det låter med alla lokalbryggda julmustvarianter runt om i landet. Här nere i Skåne har vi bara de "vanliga". Tråkigt...
Citera
2008-11-30, 13:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
Vad trevligt det låter med alla lokalbryggda julmustvarianter runt om i landet. Här nere i Skåne har vi bara de "vanliga". Tråkigt...
Kunde inte hitta de exakta siffrorna men senaste jag hörde var ca95% av must marknaden.
2003 var det närmare 100% enligt Roberts.

Blandningarna roterar bland tillverkarna men även hur mycket syrup dom använder vatten och kolsyrehalt påverkar smaken.
Även lagring ger en positiv smakförändring dock måste detta ske i glasflaskor för pet-flaskor är inte tillräckligt täta.

Kontentan är att det spelar ingen större roll vilka märken man har för det kommer skifta från år till år.
Dock kan jag hålla med att snygga flaskor påverkar en till tycka.
Citera
2008-11-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varm&Kall
Nej det var ingen höjdare, men jag kände att det var nånting jag var tvungen att testa! Mnja, jag tror inte julmust gör sig så bra som groggvirke, oavsett vilken sorts sprit man har!

Är det nån mer än jag som tycker julmust smakar lite åt öl hållet nästan? Som att det vore alkohol i det!
Mörk rom och julmust är inte så illa
Citera
2008-12-01, 22:07
Medlem
Julmust 2009

Nu har jag bunkrat upp med åtta flaskor julmust i kylen. Apotekarens är det naturliga valet för mig. Berätta om era dryckesvanor när det kommer till denna gudomliga dryck.

www.johan.se
Citera
2008-12-01, 22:15
Medlem
Jag brukar väl oftast köpa det som finns, men jag föredrar verkligen Zeunerts julmust (dock är den inte så vanlig), för den har en helt annan smak. Lite svårt att beskriva, men man skulle kanske kunde säga att den har en lite "chokladig" smak. Nån fler som smakat den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in