2008-11-03, 09:02
Medlem
Carl Serungs avatar
Som kuriosa kan jag nämna att det finns egentligen bara EN tilverkare av julmust, nämligen Roberts som tillverkar champis.(Dom har "patent" på orginalreceptet) Alla andra bryggerier får köpa grundinnehållet av Roberts. Så i grund och botten är det ingen skillnad om du köper Apotekarnes eller Stockmos eller vad dom nu heter..
Citera
2008-11-03, 09:46
Medlem
Seanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Som kuriosa kan jag nämna att det finns egentligen bara EN tilverkare av julmust, nämligen Roberts som tillverkar champis.(Dom har "patent" på orginalreceptet) Alla andra bryggerier får köpa grundinnehållet av Roberts. Så i grund och botten är det ingen skillnad om du köper Apotekarnes eller Stockmos eller vad dom nu heter..

Jo faktist så är det lite skillnad eftersom dom inte ger ut exakt hur mycket man ska ha av alla ämnena, så det blir skillnad, + dom som gör egna recept t.ex ica
Citera
2008-11-03, 15:38
Medlem
AXLETTIs avatar
Apotekarnes är den godaste julmusten. Särskilt i 33cl kall burk.
Citera
2008-11-03, 16:20
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seann
Jo faktist så är det lite skillnad eftersom dom inte ger ut exakt hur mycket man ska ha av alla ämnena, så det blir skillnad, + dom som gör egna recept t.ex ica

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6100.ab

Jo, om man ska tro denna Aftonbladet artikel så stämmer det tydligen att alla som köper musten av Roberts får sin egna specialblandning.

Citat:
Ursprungligen postat av Göran Roberts
Varje bryggeri får sin egen specialblandning, det är därför musten smakar lite olika.

Men om det nu är skillnad, tillverkar denna Roberts någon julmust med det exakta originalreceptet? Vilket märke ska man köpa isåfall? Eller tillverkar och säljer han enbart dessa specialblandningar?
Citera
2008-11-04, 23:27
Bannlyst
Julmusttråden - Varför tillverkas apotekarnes?

Hittade ingen julmusttråd så därför skapar jag en.
Det jag undrar är varför apotekarnes julmust överhuvudtaget tillverkas? Den smakar ju syntet.
Det är ju Spendrups julmust, som numera går under namnet Nygårda, som är den ÄKTA julmusten, som smakar som barndomens julmust och som julmusten alltid har gjort.
Därför är det ju helt onödigt att Apotekarnes julmust överhuvudtaget tillverkas. Varför?
Citera
2008-11-04, 23:31
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Hittade ingen julmusttråd så därför skapar jag en.
Det jag undrar är varför apotekarnes julmust överhuvudtaget tillverkas? Den smakar ju syntet.
Det är ju Spendrups julmust, som numera går under namnet Nygårda, som är den ÄKTA julmusten, som smakar som barndomens julmust och som julmusten alltid har gjort.
Därför är det ju helt onödigt att Apotekarnes julmust överhuvudtaget tillverkas. Varför?

Ja det är helt onödigt att ha fler en 1 sort potatis, 1 sorts bröd, 1 sorts öl, 1 sorts sylt, 1 sorts skitpapper. Nu är du i minoritet annars så hade marknadsmekanismerna tagit bort apotekarens ur sortimentet.

Tramstråd.
Citera
2008-11-04, 23:37
Bannlyst
Tycker Apotekarnes är godast bra också med 50cl flaskan för direkt konsumtion. Varför är Nygårda barndomens julmust? Apotekarnes har väl funnits minst lika länge.
Citera
2008-11-04, 23:39
Medlem
ascHacks avatar
Nä apotekarnes är god. Men dom kan sluta hälla musten i 50cl plastflaskor, det ska vara glas och inget annat. Varför har de inte 2L glasflaskor? Vore mysigt och juligt.
Citera
2008-11-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Ja det är helt onödigt att ha fler en 1 sort potatis, 1 sorts bröd, 1 sorts öl, 1 sorts sylt, 1 sorts skitpapper. Nu är du i minoritet annars så hade marknadsmekanismerna tagit bort apotekarens ur sortimentet.

Tramstråd.

Kommunism har ju alltid fungerat så varför inte? Folket kan få välja vad de vill men det finns dock bara en sak att välja mellan.
Citera
2008-11-04, 23:54
Medlem
curdmans avatar
Det är faktiskt bara ett enda ställe som tillverkar essensen till alla julmuster och sedan distribuerar till de olika tillverkarna som sedan försöker göra något eget av det.

För övrigt så tycker jag alla ska prova på Zeunerts Julmust om ni får chansen.
I'ts a must för vuxna!
Citera
2008-11-05, 00:01
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
Det är faktiskt bara ett enda ställe som tillverkar essensen till alla julmuster och sedan distribuerar till de olika tillverkarna som sedan försöker göra något eget av det.
Jo, det är robertssons som tillverkar essensen, men trots det smakar olika märken olika...jag förmodar det är utspädning, mängd kolsyra och socker som skiljer.
Och Apotekarnes är kass...men folk med avsaknad av smak köper den därför finns den...dessutom ser ju tomten inte det minsta gemytlig ut.

Hammars är det ju som gäller...har dock inte testat Zeunerts men skall hålla ögonen öppna.
Citera
2008-11-05, 00:03
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Jo, det är robertssons som tillverkar essensen, men trots det smakar olika märken olika...jag förmodar det är utspädning, mängd kolsyra och socker som skiljer.
Och Apotekarnes är kass...men folk med avsaknad av smak köper den därför finns den...dessutom ser ju tomten inte det minsta gemytlig ut.

Hammars är det ju som gäller...har dock inte testat Zeunerts men skall hålla ögonen öppna.

Zeunerts kör inte essensen heller, så den smakar inte som "vanlig" must
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in