2014-12-22, 11:05
Medlem
Vedspiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Annihilator
Zeunerts är grymt överskattad. Jag vill inte ens klassa den som julmust för att den smakar för annorlunda.

Tillbaka till grottan, troll!

Jag jämförde årets med förra årets häromdagen och kunde tyvärr konstatera att det inte var någon förändring. Fantastiskt gott i alla fall!
Citera
2014-12-28, 15:47
Moderator
Allaballawallas avatar
Då ska vi se...

I år hade vi följande julmust på julafton:

Grebbestad Julmust, Grebbestad Bryggeri
Gammeldags Julmust, Vasa Bryggeri
Special Julmust, Vasa Bryggeri
Julmust, Hammars Bryggeri
Zeunerts Julmust, Zeunerts Bryggeri

Brorsan är också rätt mycket dryckesnörd (Den ena syrran var det förr men har lagt det på hyllan.) så det blir lätt "mycket av det goda" när vi träffas. Även denna gången var det helt klart Zeunerts som gick segrande ur "striden"...
Citera
2014-12-28, 15:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Annihilator
Zeunerts är grymt överskattad. Jag vill inte ens klassa den som julmust för att den smakar för annorlunda.
Apotekarnes och dylikt trams är sötsliskig sörja. Zeunerts duger åtminstone som måltidsdryck.
Citera
2014-12-30, 14:13
Medlem
Ratis avatar
Jag upplever att julmust förlorar kolsyran betydligt snabbare än vanlig läsk. Oftast köper jag i glasflaskor men dom få gångerna man köper i plast 1.5L så går det knappt att förvara en öppnad flaska över natten i kylskåpet utan att kolsyran försvunnit.
Senast redigerad av Rati 2014-12-30 kl. 14:27.
Citera
2014-12-30, 14:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Köpte ett 6-pack förra helgen till det facila priset av 55 spänn!

Köpte även en 1-liter flaska från Nyckelbryggerier. Gammaldags flaska med patentkork. Har inte provat den än, men den verkar lovande.
Vad tyckte du om musten från Nyckelbryggerier? Jag tyckte inte att den var särskilt bra. Nu var det dock på julafton jag drack den, men om jag inte missminner mig hade den mindre "mustig" smak än andra julmuster. Den placerade sig inte särskilt högt på min mustlista.
Citera
2014-12-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag upplever att julmust förlorar kolsyran betydligt snabbare än vanlig läsk. Oftast köper jag i glasflaskor men dom få gångerna man köper i plast 1.5L så går det knappt att en öppnad flaska över natten i kylskåpet utan att kolsyran försvunnit.

Ja.
Citera
2015-01-02, 08:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vad tyckte du om musten från Nyckelbryggerier? Jag tyckte inte att den var särskilt bra. Nu var det dock på julafton jag drack den, men om jag inte missminner mig hade den mindre "mustig" smak än andra julmuster. Den placerade sig inte särskilt högt på min mustlista.
Håller faktiskt med. Smakade som helt "vanlig" julmust. Ingen extraordinär upplevelse.
Citera
2015-01-03, 00:01
Medlem
Lightnights avatar
Det har blivit alldeles för mycket must för min del känner jag. Har snittat en 1,5L flaska per dag sedan början av december. Man kanske skulle köpa på sig lite för att spara till sommaren istället. Inte ofta man kan få tag på julmust/påskmust då.
Citera
2015-01-06, 13:02
Medlem
Var det någon som testade Dufvenkrooks? Jag köpte en flaska med höga förhoppningar då deras glögg är riktigt god och den gav ett exklusivt intryck med den snygga flaskan. Blev riktigt besviken dock då den smakade som vilken annan billig julmust som helst, det vill säga riktigt blaskigt och alltför söt. Den var definitivt inte värd det höga priset, kunde lika gärna köpt en Apotekarnes och fått samma smakupplevelse. Så än så länge har jag ännu inte druckit en julmust som slår Zeunerts men av de sorter med en mer "traditionell" smak så är Hammars överlägsen av de jag druckit. Inte för söt utan med en riktigt god smak och inte så blaskig som Apotekarnes och Nygårda och många andra av standardmusterna är.

Men som sagt, Zeunerts är än så länge ohotad etta på min lista och värd varenda krona. Hellre 10 kronor för en halvliter Zeunerts än samma pris för 1,5 liter Apotekarnes.
Citera
2015-02-05, 04:11
Medlem
Planetarys avatar
Jag hittade en flaska lagrad julmust (sån på typ champagneflaska) hemma, dock gick den ut 2013-10-03... Är den typ giftig nu eller bara äcklig? Den verkar ha stått mörkt, i rumstemperatur.
Citera
2015-02-05, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Planetary
Jag hittade en flaska lagrad julmust (sån på typ champagneflaska) hemma, dock gick den ut 2013-10-03... Är den typ giftig nu eller bara äcklig? Den verkar ha stått mörkt, i rumstemperatur.

Den blir godare med tiden..
Citera
2015-02-23, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Håller faktiskt med. Smakade som helt "vanlig" julmust. Ingen extraordinär upplevelse.
Då kan inte vi ha druckit samma must. Den är helt klart i topp för mig. Den hade en ordentlig doft och smak, mycket skum och var ovanligt kolsyrad för en must. Den hade väl ingen direkt unik smak som Zeunerts, men sjukt god i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in