2009-11-28, 19:31
Medlem
hesons avatar
Ryktet säger att det bara finns en julmustesenstillverkare, de andra blandar med kolsyrat vatten och sätter julig ettikett på flaskan.
Sanningshalten på detta påstående hoppas jag vedimeras/dementeras i tråden nedan.
Citera
2009-11-28, 19:38
Medlem
tjåppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Värme gör att kolsyran försvinner snabbare. Kyl musten! Kanske julbordskänslan får sig en törn av en ishink med julmust men sådant är ju inget som stoppar en finsmakare. Tyvärr är julust rätt god kring 15 grader men man får helt enkelt välja.

Hm, hade ingen aning om det. Nu när du säger det så brukar man ju ha musten i kylen för att sedan ta ut den, och den blir då uppvärmd. Om man skulle ha musten kyld hela tiden skulle alltså kolsyran bevaras längre? Varför är det inte så när det gäller cola?
Citera
2009-11-28, 19:45
Medlem
Smartledsens avatar
Försök att få tag på Zeunerts julmust. Bästa musten i landet. Kan vara svår att få tag på utanför Ångermanlands/Sollefteå-området (där bryggeriet ligger). Finns, som sig bör, endast i glasflaska (50 cl).
Citera
2009-11-28, 19:53
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartledsen
Försök att få tag på Zeunerts julmust. Bästa musten i landet. Kan vara svår att få tag på utanför Ångermanlands/Sollefteå-området (där bryggeriet ligger). Finns, som sig bör, endast i glasflaska (50 cl).

Är det stor skillnad mellan den och Grebbestads must?
Citera
2009-11-28, 19:56
Medlem
Vuxenkos avatar
Jag tycker fan att julmust överlag blir mindre och mindre god för varje år.
Citera
2009-11-28, 20:06
Medlem
Maldorors avatar
Nygårda fatlagrad julmust.

En fullständig överraskning vid första sippen; en mörk ton av dadlar eller fikon, som sedan utvecklas till röda karameller och mogen, traditionell julmustarom.

Köp ett fyrapack innan de tar slut vetja. Det fina var att man blev fullständigt oralt våldtagen initialt, varpå julstämningen infinner sig.
Citera
2009-11-28, 20:07
Medlem
tjåppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartledsen

Har aldrig smakat den faktiskt. Blir till att leta upp och provsmaka. Hoppas den smakar bättre än all annan skit som står på hyllorna nu för tiden!
Citera
2009-11-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjåppe
Har aldrig smakat den faktiskt. Blir till att leta upp och provsmaka. Hoppas den smakar bättre än all annan skit som står på hyllorna nu för tiden!
Jag får instämma in hyllningskören. Det är den absolut godaste musten jag har smakat. En mognare smak helt enkelt. Finns iallafall på Citygross. Jag själv som bor nere i Skåne har köpt den där. Finns en Facebook-grupp som listar var man kan köpa Zeunerts Julmust, så omtyckt är den.
Citera
2009-11-28, 20:29
Medlem
Någon mer än jag som testat att värma julmusten i microvågsugnen?

Tycker det är ett gott alternativ ibland
Citera
2009-11-28, 20:34
Medlem
tjåppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koltradol
Någon mer än jag som testat att värma julmusten i microvågsugnen?

Tycker det är ett gott alternativ ibland

Enligt svaret högst upp så ska kolsyran försvinna vid värme. Om detta är sant så tror jag att kolsyran blir helt försvunnen i micron. Antagligen mindre gott.
Citera
2009-11-28, 20:36
Medlem
HerrSeriöss avatar
Ni som tycker julmust blir mindre gott för varje år: drick inte för ofta. Och köp inte billigaste sorten. Jag har bestämt att jag bara ska dricka julmust på julafton och juldagen (kanske annandagen om det blir över) och för all framtid undvika så kallad "påskmust."

Följ mina råd så kommer julmusten alltid kännas speciell
Citera
2009-11-28, 20:51
Medlem
KryddAs avatar
Håller med TS fullt ut. Julmust har en påtagbar snabbare process när det gäller att bli avslagen. Äckligt är bara förnamnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in