Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-18, 16:51
  #1
Medlem
KlausDaimlers avatar
Kan andra djur än människan lida av personlighetsstörningar som ADHD, Asbergers syndrom, Autism etc.

Om det inte är möjligt, tyder det inte då på att människan någonstans i evolutionen har gjort ett felsteg? (dåligt uttryckt), kanske har vårat tänkande blivit för avancerat för vårat eget bästa?

Kan jag vara inne på rätt spår eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2008-10-18, 17:40
  #2
Avstängd
w1zes avatar
Djur kan precis som oss ha fel/avvikelser i huvudet.
Ärftliga genetiska fel när det gäller ADHD liknande symptom, och schizofreni liknande symptom, utrotas om dessa individer inte klara sig.

Kombinationer av helt friska gener kan även resultera i liknande sjukdomar,
hur väl naturen låter det förekomma bland vilda djur vet jag inte.

Djur med något som skulle kunna jämföras med autism, tja det lär väl förekomma. Hanar som pökar på hanar, elefanter som plockar och käkar skit ur baken på andra ellefanter, förvirrade honor som käkar sina barn.

"ADHD" liknande symptom kanske kan uppträda bland djur. Kan inte svara på det eftersom att jag inte kollat upp det.

Djur är ju ganska inhumana till naturen (antisocial-personlighetstörning) när det gäller andra djur, och även sina egna artfränder när de vill ha något av ren egoism.

Tänk på att asperger har mycket med vår mänskliga kultur att göra.
Det går väl bara kanske att jämföra med något motsvarande hos djuren,
men det skulle vara mycket svårt att kalla det för asperger. Sen när kan djur vara blyga eller socialt inkompetenta? De pökar bara på varandra som de vill i en del arter.

Inlärningssvårigheter skulle kunna vara något.. de lär sig inte/förstår inte hur de ska bete sig för att fungera som en grupp. Då händer det väl att de blir utstötta kanske.
Citera
2008-10-18, 19:21
  #3
Avstängd
Ingen levande varelse kan ha en personlighetsstörning av det enkla skälet att vi alla är olika personer. Även djur har unika personligheter som icke låter sig klassificeras.
Citera
2008-10-18, 19:43
  #4
Medlem
supertomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Ingen levande varelse kan ha en personlighetsstörning av det enkla skälet att vi alla är olika personer. Även djur har unika personligheter som icke låter sig klassificeras.

Men om personligheten inte är bra för individens och artens bästa borde det väl klassas som en störning?
Citera
2008-10-18, 19:56
  #5
Medlem
Höstlängtans avatar
Jag såg nått på TV om detta och ja, det verkar som att djur med högre medvetande (katter, hundar, primater, papegojor osv) kan ha psykiska störningar. Jag såg bland annat en hund med tvångstankar, som jagade sin svans flera timmar varje dag.
Citera
2008-10-19, 02:22
  #6
Medlem
Profaxs avatar
Alla däggdjur kan lida av psykotiska eller neurotiska tillstånd eftersom våra hjärnor är så pass lika. Diagnoser som Asperger blir där emot lite svårare eftersom de påverkar avancerade barkområdesfunktioner som djur inte har till att börja med.

Och att personlighetsstörningar inte finns får du nog ta och backa upp med någon typ av källa eller argument Tinman.
Citera
2008-10-19, 11:39
  #7
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ju mer avancerade kognitiva egenskaper ett djur kan besitta, desto större spelrum för olika "personlighetstyper" - alltså ett större spektra av individuella egenskaper för att möjliggöra en tillräcklig klustring av egenheter för att kvalificera till åtminstone en faunans motsvarighet till psykisk, eller neuropsykiatrisk, problematik. Således; en vandrade pinne kan inte ha ADHD. En hund däremot kan vara egensinnigt korkad, envist inskränkt, monomant obehagligt empatilös och dessutom förbannat lat - allt på en och samma gång, således besitta en ganska väldefinierad Aspergerpersonlighet. De flesta katter däremot har ofta alltför sympatiska drag för att kvalificera till en sådan...
Citera
2008-10-19, 13:07
  #8
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ju mer avancerade kognitiva egenskaper ett djur kan besitta, desto större spelrum för olika "personlighetstyper" - alltså ett större spektra av individuella egenskaper för att möjliggöra en tillräcklig klustring av egenheter för att kvalificera till åtminstone en faunans motsvarighet till psykisk, eller neuropsykiatrisk, problematik. Således; en vandrade pinne kan inte ha ADHD. En hund däremot kan vara egensinnigt korkad, envist inskränkt, monomant obehagligt empatilös och dessutom förbannat lat - allt på en och samma gång, således besitta en ganska väldefinierad Aspergerpersonlighet. De flesta katter däremot har ofta alltför sympatiska drag för att kvalificera till en sådan...

Intressant. Kan man jämföra det med t.ex. "Ju mer avancerat byggd en bil är, ju mer är det som kan gå sönder"?

Har jag fattat rätt?
Citera
2008-10-20, 11:36
  #9
Medlem
DjinQuijotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höstlängtan
Jag såg bland annat en hund med tvångstankar, som jagade sin svans flera timmar varje dag.

Fast är inte det en beteendestörning?
Jag tror inte att det är en omöjlighet att djur kan ha personlighetsstörningar, men jag tror att det är väldigt, väldigt ovanligt. Beteendestörningar däremot är inte alls ovanliga, och oftast orsakad av oss människor.
Citera
2008-10-20, 21:15
  #10
Medlem
BigMoneys avatar
http://www.expressen.se/1.1144915
Citera
2008-10-20, 21:31
  #11
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMoney
http://www.expressen.se/1.1144915

Låter mer som narcissism då det inte redogörs för några symptom som är specifika för psykopati. Men man kanske ska lita på den s.k. djurpsykologen.
Citera
2008-10-20, 22:32
  #12
Medlem
DjinQuijotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMoney
http://www.expressen.se/1.1144915

BS. Björnen har fått all världens uppmärksamhet när han var liten och söt, och hade säkert ungefär samma beteende då som nu. Skillnaden är att beteendet var gullig när han var liten. Nu är han stor - då är det inte lika gulligt längre. Att det skulle bli såhär fanns väl farhågor om redan innan han började flaskmatas, att han skulle bli för präglad av människor, verkar det på texten.

Ett psykopatiskt beteende är det ju knappast. Snarare ett mänskligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback