• 1
  • 2
2008-10-18, 16:34
Medlem
Moffins avatar
När jag gick i lågstadiet för ca 10-12 år sen (..) så hade de en otroligt god currysås som serverades till mindre gott hönsskav.

Den var tjock och alldeles gul, väldigt mild i smaken och inte så starkt av curry vad jag minns.. Någon mer som minns denna och eventuellt vet hur man gör den?

Hade jag haft en tidsmaskin skulle detta var en av mina anledningar att resa tillbaka i tiden
Citera
2008-10-18, 16:53
Medlem
R1llz0rs avatar
antar att det är vanlig pulver sås skulle inte tro att skolan har något recept
Citera
2008-10-18, 17:00
Medlem
svampdamps avatar
Hade jag en tidsmaskin skulle jag INTE resa tillbaka till skolmaten
Citera
2008-10-18, 17:45
Medlem
Jag håller faktiskt med om att det var något särskilt med denna currysås. Konstigt, men jag tänker tillbaka på den då och då. :-)
Citera
2008-10-18, 17:52
Medlem
pockis avatar
När jag gick på lågstadiet för en sådär 20+ år sedan så var den väldigt tunn och grön
Jag förstår fortfarande inte hur dom lyckades få den grön.
Citera
2008-10-18, 18:00
Medlem
balzams avatar
Dillmajonäsen, filsåsen, "fisksåsen", eller vad den nu kallades för, som serverades till panerad fisk och potatis, i låg- och mellanstadiet, var sjukt god. Mycket godare än den som serveras på lunchresturanger now days, iaf som jag vill minnas

På tal om currysåsen vill jag minnas att man fick den ihop med rissoto och då liknade det myrägg när man blandade ris och sås. Mången folk i klassen som avstod skollunchen pga det :P
Citera
2008-10-18, 18:39
Medlem
audios avatar
Aah... skolans currysås. Grymt god om du frågar mig! Men den var godare när man var yngre konstig nog.
Citera
2008-10-18, 18:41
Medlem
moliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audio
Aah... skolans currysås. Grymt god om du frågar mig! Men den var godare när man var yngre konstig nog.

Kanske för man inte käkade curry så ofta då ?
Citera
2008-10-18, 19:10
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audio

Nja de ändrade ju den sen några år senare, då blev den mer mörkgul och MYCKET tunnare, vattnig liksom. Den var absolut inte god.

Finns det pulver-curry som är god? Jag har ätit någon sort som inte var något vidare men minns inte vilken det var tyvärr.

Håller med om att skolmaten överlag inte var något att hurra för men den hade sina stunder. Utöver currysåsen så vill jag minnas att köttfärssåsen var gudomlig. Även kebabskavgrytan var god men den slutade dem också med av någon anledning.

Det kändes definitivt som om skolan blev snålare med matkvaliten på senare år.

Sen har jag alltid gillat deras potatis, den är liksom gul och hård. Hatar mjölig potatis
Citera
2008-10-18, 21:02
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocki
När jag gick på lågstadiet för en sådär 20+ år sedan så var den väldigt tunn och grön
Jag förstår fortfarande inte hur dom lyckades få den grön.

De hade säkert i för mycket gurkmeja. Minsta barnet har mjölkfri kost och hon får ofta grön sås till fisken. Jag har ifrågasatt och fått svaret att det är gurkmejan som gör att den slår över till grönt för det är en liknande sås men utan mjölk. Tack och lov ska de se över det receptet.
Citera
2008-10-18, 21:05
Medlem
BeiNs avatar
Denna Currysås var magisk vill jag minnas, man vräkte ofta på stora mängder över riset och hade endaste en liten hönsköttbit på sidan av. Sjukt sugen man blir!
Citera
2008-11-04, 01:41
Bannlyst
hur mår du egentligen ,den var vidrig ju
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem