• 2
  • 3
2021-10-04, 10:34
Medlem
coclss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Använder i stort sätt alltid kycklingfettet / skyn / buljongen / fond men inte allt (och reducerar det kraftigt innan) (kycklinglår, klubbor) om det är mycket genom att koka ner det när jag gör en currysås och såsen behöver ju fett. Det är ju trots allt ifrån fett ifrån kycklingen som passar bra till en sås till kyckling

Ja det måste ju funka bra. Skyn som blir när man lagar hel kyckling i ugn är ju otroligt god och passar bra som en bas för sås.
Citera
2021-11-11, 09:30
Medlem
Sladdarens avatar
En god currysås baserat på dessa kryddblandningar tillsammans vart en hit till curry stuvning till mackor
Sen väljer du i övrigt om du ska ha i grädde andra såsbaser och andra varor kryddor grönsaker är upp till dig

Curry
Tandoori
Garam masala
Curry Madrass
Thai red curry

https://smakloken.se/butik/
Citera
2021-12-06, 23:37
Medlem
Adobes avatar
Fan vad less jag blir när folk skriver GRÄDDE, i recept osv.
VISPGRÄDDE ELLER MATGRÄDDE!?

Alla är inte gordon ramsay i köket.

Själv är jag less på blå band currysås helt slut överallt och inte kommer in om ytterligare 2 veckor, typ problem med produktionen(?)

Kollegorna sa, gör egen currysås det är lätt, och jag sökte på jobbet o en visa att det kan jag göra, det är lätt, det var denna alltså: https://www.expressen.se/alltommat/r...kelt-och-gott/

Resultat blev likt diarre som smakar smör och curry.
Må nämna detta var första gången jag ens gjorde buljong, först tänkte jag 1dl buljongtärningar? men tänkte de måste mena nå annat, och hur man nu skulle mäta det.

Men smöret tog jag bara vanlig sked och körde med, hittade inget annat än dl mått hemma.

Sedan valde jag matgrädde, jag tänker på vispgrädde när någon skriver/säger grädde normalt, men väl på affären såg jag matgrädde och tänkte de måste väl mena det.
Hade för snabbt på affären då det var vid stängning så ingen tanke eller tid att söka på google vad som menas.

Har någon tips på recept för nybörjare som kanske förklarar bättre? Kanske någon kan länka video/artikel eller liknande så jag kan lära mig det jag behöver för göra?

Normalt lagar jag inte många olika maträtter, speciellt inte såser och dylikt. Så jag är väldigt kass på det jag aldrig gjort i köket. Men var så enormt sugen på få currysås till maten men detta jag har nu helt misslyckat, nästan som vatten blev det.
Citera
2021-12-06, 23:44
Medlem
ArgusOnes avatar
För bra currysås så krävs bra grund, dvs bra pulver eller egengjord från grunden. För bra pulver får ni kika i ickesvenska butiker. Sedan kör kokosmjölk och bra kycklingfond. Gärna egengjord.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in