2008-10-19, 15:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Jo, om man häller i mer curry så får man en starkre smak. Man får inte fram denna typiskt goda "curry smak". Min teori är att det är något ämmne (salt eller smör) som "aktiverar" denna smak...

But that's just me.
Öser man i curry utan att kompensera de andra ingredienserna så får du en bitter underton. Inte riktigt det man vill ha .

~Paul~
Citera
2008-10-19, 16:38
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Öser man i curry utan att kompensera de andra ingredienserna så får du en bitter underton. Inte riktigt det man vill ha .

~Paul~
Nej, man måste även bygga på vartefter med salt och lite sött. Provsmaka medan man håller på. En skvätt soja istället för salt skämmer inte (tycker jag iaf).
Citera
2008-10-19, 17:56
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Själv använder jag mig av ett standardrecept som inte kräver äpple och där jag inte behöver fräsa curryn.

1 finhackad gul lök får fräsa i ca 2 msk olja, den ska bli mjuk men inte brun. Sen tillsätter jag 2 finhackade vitlöksklyftor, 1 finhackad grön chilipeppar. (Ta bort så många frön som du vill. Ju fler frön desto starkare curry.) 1/2 tsk kummin, 1/4 tsk gurkmeja, 1/4 tsk malen koriander, 1/4 tsk garam masala eller 1 tsk currypasta, 1 tsk tomatpure, 1-2 dl vatten och slutligen 1/2 dl grädde. Låt koka ca 5-10 minuter, sen är den färdig att serveras.
Senast redigerad av AnnaAndersson 2008-10-19 kl. 17:58.
Citera
2008-10-19, 19:18
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Själv använder jag mig av ett standardrecept som inte kräver äpple och där jag inte behöver fräsa curryn.

1 finhackad gul lök får fräsa i ca 2 msk olja, den ska bli mjuk men inte brun. Sen tillsätter jag 2 finhackade vitlöksklyftor, 1 finhackad grön chilipeppar. (Ta bort så många frön som du vill. Ju fler frön desto starkare curry.) 1/2 tsk kummin, 1/4 tsk gurkmeja, 1/4 tsk malen koriander, 1/4 tsk garam masala eller 1 tsk currypasta, 1 tsk tomatpure, 1-2 dl vatten och slutligen 1/2 dl grädde. Låt koka ca 5-10 minuter, sen är den färdig att serveras.

Av någon anledning kan jag inte ändra men det ska stå spiskummin och inte bara kummin.
Citera
2008-10-19, 19:49
Medlem
Krests avatar
Socker har jag aldrig haft i, jag tycker sötman från den stekta löken räcker fint.
Citera
2021-09-26, 14:36
Medlem
Sladdarens avatar
Har lök

Kryddor:
lökpulver, vitlökspulver, spiskummin, curry, chiliflakes, paprika, ingefärapulver, cayenne, gurkmeja, mango chutney, kycklingbuljong, currypasta röd, currypasta grön, lime

Yoghurt (vilken modell) ja mild, grädde, kycklingfett, mjölk, smör

Hur får man ut den bästa Currysåsen av alla dessa grejer ? :-)
Citera
2021-09-29, 11:18
Medlem
coclss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Har lök

Kryddor:
lökpulver, vitlökspulver, spiskummin, curry, chiliflakes, paprika, ingefärapulver, cayenne, gurkmeja, mango chutney, kycklingbuljong, currypasta röd, currypasta grön, lime

Yoghurt (vilken modell) ja mild, grädde, kycklingfett, mjölk, smör

Hur får man ut den bästa Currysåsen av alla dessa grejer ? :-)

Skiva eller hacka löken. Stek den på låg temperatur i smör eller olja. Den ska vara blank och sladdrig när den är klar.

Under tiden: Blanda de torra kryddorna och låt hälften vara curry (om du vill ha den klassiska svenska currysmaken som dominant) och andra hälften spiskummin, chili, paprika, ingefärspulver och vitlökspulver. Sikta på en eller två matskedar total mängd torra kryddor.

I med de torra kryddorna i pannan tillsammans med en skvätt vatten. Inte mycket vatten alls, bara så att kryddorna inte bränns. Stek tills det blir en ljuvligt doftande smet.

I med hönsbuljong (som du löst upp i sjudande vatten) i pannan (två tärningar per liter vatten). Låt puttra och koka ihop. Tillsätt yoghurt eller grädde.

Beroende på vilket protein du vill ha i såsen ska detta tillsättas vid olika tillfällen. Tofu eller annan vegetarisk produkt - mot slutet. Kyckling eller något annat animaliskt - när du kokat upp såsen. Fisk eller skaldjur - i slutet på låg låg värme.

Så skulle jag ha gjort. Spar currypastorna och limen till en thaigryta.
Citera
2021-09-29, 17:11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocls
Skiva eller hacka löken. Stek den på låg temperatur i smör eller olja. Den ska vara blank och sladdrig när den är klar.

Under tiden: Blanda de torra kryddorna och låt hälften vara curry (om du vill ha den klassiska svenska currysmaken som dominant) och andra hälften spiskummin, chili, paprika, ingefärspulver och vitlökspulver. Sikta på en eller två matskedar total mängd torra kryddor.

I med de torra kryddorna i pannan tillsammans med en skvätt vatten. Inte mycket vatten alls, bara så att kryddorna inte bränns. Stek tills det blir en ljuvligt doftande smet.

I med hönsbuljong (som du löst upp i sjudande vatten) i pannan (två tärningar per liter vatten). Låt puttra och koka ihop. Tillsätt yoghurt eller grädde.

Beroende på vilket protein du vill ha i såsen ska detta tillsättas vid olika tillfällen. Tofu eller annan vegetarisk produkt - mot slutet. Kyckling eller något annat animaliskt - när du kokat upp såsen. Fisk eller skaldjur - i slutet på låg låg värme.

Så skulle jag ha gjort. Spar currypastorna och limen till en thaigryta.

Låter bra alltihopa men varför inte blanda grädde el mjölk med yoghurt?
Citera
2021-09-29, 17:12
Medlem
vadsadusadus avatar
Hade ersatt vattnet med mjölk eller grädde.
Citera
2021-10-01, 08:11
Medlem
coclss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Låter bra alltihopa men varför inte blanda grädde el mjölk med yoghurt?

Det kan man absolut göra. Lite grädde gör ju allt godare. Dock tycker jag att friskheten och syran i yoghurt passar väldigt bra med de lite mustiga smakerna i "indisk" mat.

Jag missade att du hade kycklingfett. Det kan säkert göra det ännu godare. Har aldrig lagat mat med det men det låter ju gott.
Citera
2021-10-03, 00:37
Medlem
EastClintfoods avatar
Jag har riktigt bra recept på.asgod currysås, men.den tänker jag ej avslöja för er.
Citera
2021-10-03, 17:18
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocls
Det kan man absolut göra. Lite grädde gör ju allt godare. Dock tycker jag att friskheten och syran i yoghurt passar väldigt bra med de lite mustiga smakerna i "indisk" mat.

Jag missade att du hade kycklingfett. Det kan säkert göra det ännu godare. Har aldrig lagat mat med det men det låter ju gott.

Använder i stort sätt alltid kycklingfettet / skyn / buljongen / fond men inte allt (och reducerar det kraftigt innan) (kycklinglår, klubbor) om det är mycket genom att koka ner det när jag gör en currysås och såsen behöver ju fett. Det är ju trots allt ifrån fett ifrån kycklingen som passar bra till en sås till kyckling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in