Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är precis det jag menar. Jag skiter i om hockeyn var sämre förut, om benskydden var mindre osv. Vem är den genom tiderna bästa spelaren?
Du skiter alltså i viktiga parametrar i spelet som har ändrats men du vill fortfarande bestämma vem som är tidernas bäste spelare? Du förstår väl själv hur korkat det låter?
Ska du jämföra dagens mot gårdagens spelare så måste saker som målvakternas skydd, regeländringar, assisträkningar och liknande räknas in. Jämför man statistik rakt av blir det inte rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Det jag menar är att han har såpass många poäng att han skulle toppa marathontabellen enbart med sina assist. Han har gjort över tusen poäng mer än tvåan Mark Messier totalt. Finns ingen som har varit så överlägsen i någon lagidrott. Messier räknas ju förövrigt som en av de största spelarna genom tiderna och spelade under samma period som Gretzky men är inte i närheten av hans poängmängd. Sen är det ju bara att rada upp alla storstjärnor från 60- 70- och 80-talet som heller inte är i närheten av Gretzkys produktion. Mikita, Orr, Hull, Esposito, Dionne, Lafleur, Bossy - totalt utskåpade när Gretzky gjorde entré.
Men flest poäng betyder ju inte bäst eller hur?
Det jag menar är att man måste kolla på vad man jämför. NHL har utvecklats massor sen Gretzky kom fram och det är framför allt en mycket bättre defensiv i dagens hockey, du möter bättre spelare och lagen är mer jämna. Jag tror aldrig någon kommer att göra den mängden av poäng igen men det beror inte på att Gretzky var så mycket bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av differentdays
Med reservation till att detta diskuterats tidigare i tråden; vad tror ni om AO och doping.
Att Ryska tränare matat talanger med preparat är ju som tidigare känt ingen hemlighet. Alexej Tjerepanovs hjärtattack och dödsorsak visade sig ju inte vara fullt naturlig när man gick i botten med det hela. Jag tycker bara att AO ser väldigt onaturlig ut i ansiktet. Lite belgian blue varning.
Trams.
Visa källor på det markerade stycket.
Det är en läkare som har gått ut och kommenterat Cherepanovs död, det är alltså ingen utredning så man har inte gått till botten med det.
Skulle det sen visa sig att han var dopad, vilket han antagligen var så betyder ju det att alla ryska spelare någonsin har varit och är dopade...