2009-01-07, 06:51
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Du får nog utveckla lite, du menar väl inte att man ska jämföra dom med dagens spelare som håller samma position i lagen där dom pensionerade spelarna gjorde?

Det är precis det jag menar. Jag skiter i om hockeyn var sämre förut, om benskydden var mindre osv. Vem är den genom tiderna bästa spelaren?
Citera
2009-01-07, 07:00
Moderator
Gromguttens avatar
Sammanfogade trådar.

/mod
Citera
2009-01-07, 07:01
Medlem
inherbloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är precis det jag menar. Jag skiter i om hockeyn var sämre förut, om benskydden var mindre osv. Vem är den genom tiderna bästa spelaren?

Raimo Helminen?
Citera
2009-01-07, 10:08
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Fan vad bra! Kan inte du visa mig källan som säger att den som gjort flest assist är "Bäst genom tiderna"?

Dom som påstår att Gretzky var bäst tittar sig blinda på hans namn och alla siffror. Det är min åsikt och jag kommer inte att ändra mig.

Det jag menar är att han har såpass många poäng att han skulle toppa marathontabellen enbart med sina assist. Han har gjort över tusen poäng mer än tvåan Mark Messier totalt. Finns ingen som har varit så överlägsen i någon lagidrott. Messier räknas ju förövrigt som en av de största spelarna genom tiderna och spelade under samma period som Gretzky men är inte i närheten av hans poängmängd. Sen är det ju bara att rada upp alla storstjärnor från 60- 70- och 80-talet som heller inte är i närheten av Gretzkys produktion. Mikita, Orr, Hull, Esposito, Dionne, Lafleur, Bossy - totalt utskåpade när Gretzky gjorde entré.
Citera
2009-01-07, 10:18
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Svaret är verkligen inte uppenbart. Mycket poäng är inte lika med att vara bäst. Isf har ju varken backar eller målvakter någon chans att anses som världens bästa spelare.

Jag tycker verkligen inte att Gretzky är den bäste. Han sköt inte särskilt hårt, han var ingen raket på skridskorna, han kunde inte spela fysiskt, han var inte grym i egen zon. Ska du räknas som bästa spelare ska du vara mer komplett än vad Gretzky var. Visst killen hade ett sjukt bra spelsinne o bra träffsäkerhet på sina skott men de två attributerna gör dig inte till världens bästa.

Tycker då att Mario Lemieux var bättre. Han hade storleken o fysiken till att kunna spela ett helt annat spel. Han kunde göra mer saker på egen hand än vad Gretzky kunde göra. Men jag tycker inte vi kan nämna honom till världens bäste heller för det går inte att jämföra epoker.

Inte sköt hårt? Han var ingen Bobby Hull men han sköt tillräckligt hårt.
http://svt.se/play?a=1059256
Kolla in det andra målet och det där är alltså innan man krympte målvakternas skydd.

Och som jag sade i mitt förra inlägg. Han har gjort tusen poäng mer än tvåan i marathontabellen, Mark Messier. Messier spelade under samma period som Gretzky, är erkänd som en av de största och kom inte i närheten av den produktion som Gretzky hade.

Ska vi snacka mest komplett så säger jag Bobby Orr - mer komplett än Lemouex som heller inte var en defensiv klippa eller någon raket på grillerna.
Men Gretzky var så överlägsen offensivt och har som sagt dominerat ligan totalt under ett helt decennium vilket ingen annan kan mäta sig med.

Kan väl tillägga att jag inte är nåt större Gretzky-fan.
Citera
2009-01-07, 10:19
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_Villa
Mario Lemieux hade förmodligen bäst chans att slå det(Var det cancern som stopapde det). Sen tror jag att det aldrig kommer vara någon som slår hans rekord. Måste ske stora förändringar i sporten.

Mike Bossy och andra 70-talsikoner lirade ju när målvakterna inte ens hade ordentliga hjälmar. De spelarna är ändå inte i närheten av Gretzky. Man nämner ofta att det var så enkelt på Gretkzys tid men varför klev ingen annan fram då?
Citera
2009-01-07, 10:42
Medlem
differentdayss avatar
Med reservation till att detta diskuterats tidigare i tråden; vad tror ni om AO och doping.

Att Ryska tränare matat talanger med preparat är ju som tidigare känt ingen hemlighet. Alexej Tjerepanovs hjärtattack och dödsorsak visade sig ju inte vara fullt naturlig när man gick i botten med det hela. Jag tycker bara att AO ser väldigt onaturlig ut i ansiktet. Lite belgian blue varning.
Citera
2009-01-07, 11:29
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Du skiter alltså i viktiga parametrar i spelet som har ändrats men du vill fortfarande bestämma vem som är tidernas bäste spelare? Du förstår väl själv hur korkat det låter?

Ska du jämföra dagens mot gårdagens spelare så måste saker som målvakternas skydd, regeländringar, assisträkningar och liknande räknas in. Jämför man statistik rakt av blir det inte rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Det jag menar är att han har såpass många poäng att han skulle toppa marathontabellen enbart med sina assist. Han har gjort över tusen poäng mer än tvåan Mark Messier totalt. Finns ingen som har varit så överlägsen i någon lagidrott. Messier räknas ju förövrigt som en av de största spelarna genom tiderna och spelade under samma period som Gretzky men är inte i närheten av hans poängmängd. Sen är det ju bara att rada upp alla storstjärnor från 60- 70- och 80-talet som heller inte är i närheten av Gretzkys produktion. Mikita, Orr, Hull, Esposito, Dionne, Lafleur, Bossy - totalt utskåpade när Gretzky gjorde entré.

Men flest poäng betyder ju inte bäst eller hur?

Det jag menar är att man måste kolla på vad man jämför. NHL har utvecklats massor sen Gretzky kom fram och det är framför allt en mycket bättre defensiv i dagens hockey, du möter bättre spelare och lagen är mer jämna. Jag tror aldrig någon kommer att göra den mängden av poäng igen men det beror inte på att Gretzky var så mycket bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av differentdays
Med reservation till att detta diskuterats tidigare i tråden; vad tror ni om AO och doping.

Att Ryska tränare matat talanger med preparat är ju som tidigare känt ingen hemlighet. Alexej Tjerepanovs hjärtattack och dödsorsak visade sig ju inte vara fullt naturlig när man gick i botten med det hela. Jag tycker bara att AO ser väldigt onaturlig ut i ansiktet. Lite belgian blue varning.

Trams.

Visa källor på det markerade stycket.
Det är en läkare som har gått ut och kommenterat Cherepanovs död, det är alltså ingen utredning så man har inte gått till botten med det.

Skulle det sen visa sig att han var dopad, vilket han antagligen var så betyder ju det att alla ryska spelare någonsin har varit och är dopade...
Citera
2009-01-07, 13:56
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Men flest poäng betyder ju inte bäst eller hur?

Det jag menar är att man måste kolla på vad man jämför. NHL har utvecklats massor sen Gretzky kom fram och det är framför allt en mycket bättre defensiv i dagens hockey, du möter bättre spelare och lagen är mer jämna. Jag tror aldrig någon kommer att göra den mängden av poäng igen men det beror inte på att Gretzky var så mycket bättre.

Just här hittar jag stora delar till varför Gretzky gjorde sjukt mycket fler poäng än andra.

I samma veva som Gretzky kom in i ligan så var NHL i ett expansivt läge. Skillnaden på de bästa lagen och de sämsta var enorm. Sen fanns inget lönetak heller. De bästa lagen kunde ha flera bra spelare. Titta på Edmontons lag från 80-talet så hittar du ganska många bra spelare. I alla fall om man ska jämföra med de andra lagens trupper. När Lemieux kom in i ligan gjorde han ju nästan lika mycket poäng som Gretzky med sämre medspelare.

Hur många titlar vann Gretzky när han lämnat Edmonton? Jo 0 st.
Citera
2009-01-07, 18:31
Medlem
fantomen1982s avatar
Citat:
Wayne Gretzky, han har fler assist än vad nummer två har i totala antalet poäng. 50 mål 39 matcher. Den enda som gjort +200 poäng och det fyra gånger. Han har rekord i att ha rekord. Totalt oslagbart. Är inte frågan lite onödig då svaret är rätt uppenba förresten?
Troligtvis någon form av rekord i phantom assists med. Skulle vara intressant att veta hur mnga poäng han egentligen gjorde....
Citera
2009-01-07, 19:05
Medlem
fantomen1982s avatar
Citat:
Mike Bossy och andra 70-talsikoner lirade ju när målvakterna inte ens hade ordentliga hjälmar. De spelarna är ändå inte i närheten av Gretzky. Man nämner ofta att det var så enkelt på Gretkzys tid men varför klev ingen annan fram då?
Bossy får man väll ändå räkna som främst en utpräglad målskytt, dessutom spelade han större delen av sin karriär under samma tid som när Gretzky var som störst.

Dessutom tog hockeyn en form av vändning spelmässigt i början av 80-talet, där Islanders nog kan räknas som ett av de sista bra lagen där fysiskt spel dominerade, tuff och brutal hockey. Sen kom mer skönliret och tekniker att dominera hockeyn. Det kan ses som en förklaring till varför det gjordes så mycket poäng under denna tidsperiod. Edmonton var då främst med och vände på kakan

Själv tycker jag att mycket av Gretzkys statistik talar om hur Överlägsna Edmonton var under den period han också dominerade. Väldigt värt att notera är att Gretzky inte gjorde 50 mål en enda säsong under 90-talet! Eller än mer spektakulärt att han inte nådde 100 poäng en endaste gång då "trap" systemet infördes av många NHL lag med Devils i spetsen i mitten av 90 talet.

Självklart var Gretzky överlägsen i sitt lag det argumenterar jag inte emot. Men hans omständigheter var allt för bra mot de andra namn som är värdiga konkurenter om att titulera sig bäst genom tiderna.
Citera
2009-01-07, 19:20
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Men varför gjorde inte andra 70- och 80-talsikoner ungefär lika många poäng. När du har gjort tusen poäng mer än tvåan så är det anmärkningsvärt. Då tycker jag faktiskt att det är ganska värdefullt att ta poängproduktionen som en tung faktor. Pelé och Romario sägs ju båda ha gjort 1000 mål, det är ju som att det skulle dyka upp nån som gör 2000 mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in