2013-06-14, 11:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Bobby Orr hålls väl som top 3 i NHL av de allra flesta så det är ju absolut inte så att han förbises på något sätt. Målvakter är däremot omöjligt att göra en relativ jämförelse med så det är inte så konstigt.

Tittar du i tråden så är det i stort sett bara Gretzky eller Lemieux.

Det går alldeles säker att göra en relativ jämförelse även för målvakter. Det är ju ingen absolut vetenskap vi pratar om.
Citera
2013-06-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tittar du i tråden så är det i stort sett bara Gretzky eller Lemieux.

Det går alldeles säker att göra en relativ jämförelse även för målvakter. Det är ju ingen absolut vetenskap vi pratar om.
Ja men i tråden huserar det ju mest idioter ändå. De flesta som läst på lite om NHL:s historia håller nog dessa som de 3 bästa.
Citera
2013-06-15, 12:33
Medlem
SpeedyDemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har sett en hel del matcher med Charlamov och Maltsev. Åtminstone tillräckligt för att bilda mig en uppfattning. Det förstår ju även vem som helst att Sovjetunionen från 60-, 70- och 80-talet inte var någon bluff. Deras bästa spelare var naturligtvis av yppersta toppklass och självklara pretendenter på titeln "bäst i historien".

Nu är det dock som jag varit inne på, i den snarlika tråden om Foppa, att tiderna förändrats och speciellt reglerna. Hockey är ju idag så oerhört mycket mer fysisk än den var på Tumbas-tid och även på 70-talet. Jag tycker inte att man därför ska påstå att dagens hockey är en bättre sport än den hockey som spelades då. De spelarna som spelade förr gjorde det efter dåtidens regler och dagens spelare gör det efter dagens regler.

Om vi ser på NHL över tiden så har ju toleransnivån ändrats även där. Det spelas fler matcher numera och möjligheten att få poäng är flera. Vi ska inte heller glömma bort att hockey är ett spel med tre huvudsakliga positioner: Målvakt, back och forward. Alla är viktiga för ett lag. Att bara se till forwardspelare som potentiellt bäst för att de gör poäng är väl i sig en begränsning i bedömningen. Backarna gör ju inte alls poäng i samma utsträckning och målvakterna gör i praktiken inga poäng. De senare får dock en räddningsstatistik som är möjlig att avläsa. Jag kan nog tycka att Bobby Orr borde nämnas som en allvarlig aspirant på titeln NHL:s bäste genom tiderna.

De bästa i NHL och Sovjetunionen över tiden är formodligen ungefär lika bra. Det är egentligen meningslöst att försöka utnämna den bäste. Om man gör det kan man vara säker på att man gjort det huvudsakligen för att man gillar/gillade spelaren i fråga.
Instämmer!
Citera
2013-07-29, 18:49
Bannlyst
Satt och googlade lite idag och hittade Al Macinnis profil. Jösses vilken stabil lirare! Han levererade stadigt med poäng.

Han måste vara den bästa offensiva backen?
Citera
2013-07-29, 19:24
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Satt och googlade lite idag och hittade Al Macinnis profil. Jösses vilken stabil lirare! Han levererade stadigt med poäng.

Han måste vara den bästa offensiva backen?

Du satt alltså o googlade och kom tack vare det fram till att MacInnis var den bästa offensiva backen? En stor fördel är ju om man har sett backarna spela och på så sätt kommer fram till vem som är bäst.

Men för att vara lite snäll kan jag meddela att han inte är den bästa offensiva backen. Av de jag sett kan jag nämna minst tre som var bättre. Bobby Orr var den bästa offensiva backen därefter rankar jag Paul Coffey och Ray Bourque.
Citera
2013-08-01, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Du satt alltså o googlade och kom tack vare det fram till att MacInnis var den bästa offensiva backen? En stor fördel är ju om man har sett backarna spela och på så sätt kommer fram till vem som är bäst.

Men för att vara lite snäll kan jag meddela att han inte är den bästa offensiva backen. Av de jag sett kan jag nämna minst tre som var bättre. Bobby Orr var den bästa offensiva backen därefter rankar jag Paul Coffey och Ray Bourque.

Beror på hur man ser det. Bourque var kanske komplettare men MacInnis hade bättre skott. Coffey var bara snabb. Orr spelade under Jura-perioden.
Citera
2013-08-01, 19:17
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Beror på hur man ser det. Bourque var kanske komplettare men MacInnis hade bättre skott. Coffey var bara snabb. Orr spelade under Jura-perioden.

Vilken tidsepok man spelade under spelar ju ingen direkt roll när man pratar om bäste i historien..

Att Coffey bara var snabb är skitsnack. Han hade ett fantastiskt spelsinne och ett bra skott.
Citera
2013-08-01, 19:22
Medlem
swebarbs avatar
Gretzky, man blir inte kallad the one för ingenting, och mannen har rekord i att ha rekord, så är det bara, ingen annan kommer i närheten och glöm dagens spelare inte en chans dom lär toppa vad han gjort.
Citera
2013-08-01, 20:00
Medlem
Steve Yzerman, no homer.
Citera
2013-08-01, 20:03
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Steve Yzerman, no homer.

Jag må ha Steve Yzerman som min absoluta favoritspelare, men världens bäste ja det var han aldrig. Lemieux tex var på en nivå Yzerman aldrig nådde till.
Citera
2013-08-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Jag må ha Steve Yzerman som min absoluta favoritspelare, men världens bäste ja det var han aldrig. Lemieux tex var på en nivå Yzerman aldrig nådde till.

Kanske sett till siffror och statistik, men Yzerman var en mera komplett spelare som kunde göra allt på båda sidorna av isen. Bara det faktum att han sadlade om från en mera offensiv spelare till en defensiv är ju bara det tecken på hur pass bra han var.

Och... han var en riktig jävla krigare på isen som spelade med sitt hjärta.

Var är Lemieux´s Selke?

Krigare -> http://www.youtube.com/watch?v=y0_Xpbo7AzA
Senast redigerad av Dsndss 2013-08-01 kl. 20:18.
Citera
2013-08-01, 20:36
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Kanske sett till siffror och statistik, men Yzerman var en mera komplett spelare som kunde göra allt på båda sidorna av isen. Bara det faktum att han sadlade om från en mera offensiv spelare till en defensiv är ju bara det tecken på hur pass bra han var.

Och... han var en riktig jävla krigare på isen som spelade med sitt hjärta.

Var är Lemieux´s Selke?

Krigare -> http://www.youtube.com/watch?v=y0_Xpbo7AzA

Att Yzerman sadlade om till en defensiv spelare berodde på två saker. Dels för att Scotty Bowman tvingade honom och dels för att hans knäskador gjorde honom allt mindre explosiv.

Lemieux ombads aldrig att sadla om till en defensiv spelare utan han kunde vara den offensiva dynamon hela sin karriär.

Krigare, det var Lemieux också. Få spelare har gått igenom vad han gjorde under sin karriär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in