Citat:
Ursprungligen postat av Fnösk
Processorn lär flaskhalsa grafikkortet om du inte överklockar den rejält.
Sedan om du inte behöver ett så kraftfullt grafikkort så hade jag absolut inte köpt det. Det absolut mest framtidssäkra du kan göra är att köpa ett lite billigare paket och sedan uppgradera med tiden.
Jag skulle alltså ändrat till ett 4870/4850 istället. Beror lite på vad du har för skärm och hur noga du är med temperaturen på graffet.
Montering och OS hade jag skippat direkt. Bara där tjänar du ju 1700-1800 ungefär.
För övrigt ser paketet vettigt ut, hårddisk kan du köpa förslagsvis en Western Digital 6400AAKS tror jag den heter. 640 gig ligger den på iaf, och den är tydligen riktigt bra prestanda på.
Anledningen till att jag funderar på det grafikkort är att det käns som om jag det är grafikkort som oftast inte klarar system kraven på spel efter ett par år, men om processorn kommer flaskhalsa sönder kortet spelar det ju ingen roll (kommer klockas till ca 3.8ghz, en kompis som ska hjälpa till med det). För övrigt kommer jag spela på en 24" men skulle gärna vilja kunna lira lite på 47" skärmen också (om jag köper ett 4870/4850 kort bör jag satsa på 1gb minne då för att kunna spela på stor skärm?).
Anledningen till att jag vill ha montering och OS är för att jag absolut inte vill hålla på att skicka tillbaka delar, felsöka osv det kan bli dyrare, eller iaf nästan lika mycket pengar. Jag är helt enkelt bitter som fan från senaste datorbygget som inte gjorde annat än att krångla i någon månad.
8gb ram är kanske inte helt igenomtänkt, jag satt och vela lite mellan 4gb 1066mhz ram eller 8gb 800mhz ram (vad jag förstår ska det gå att överklocka 800mhz lättare än 1066mhz minnena då dom enligt halv pålitlig källa ÄR överklockade pc6400 minnen). Läste också att vista 64bit faktiskt kan dra nytta av 8gb (det kanske är extremt sällsynt iofs).
Fråga: Kommer mitt grafikkort och/eller processor vara utdaterad innan jag får nytta av mer än 4gb minne, då främst inom spel?
EDIT, utökar frågan. Flaskhalsar 800mhz minnen 4850/4870/4870x2 kort?