2008-10-16, 11:30
Medlem
euphorias avatar
Då det tydligen är en systemfil som fattas på hårddisken från den förra installationen som inte längre fungerar och tydligen måste ha den för att man då ska kunna installera Xp. Installationsprorammet klagar på detta och går ej att forsätta efter en viss punkt så därmed blir man tvungen boota laptopen på nytt.

Tror det var Windows Vista installerat på den från början men kan ha varit Windows Xp också. Ubuntu i sin tur gick att installera felfritt. Så vad finns det jag kan göra för att få Windows att fungera?

/Mvh Euphoria
Citera
2008-10-16, 11:42
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Förutom om du bara har en uppgraderingsversion så ska installationsprogrammet strunta helt i vad du haft på disken tidigare. Är du helt säker på att det inte är en sådan skiva du försöker installera från så är antingen skivan eller minnet i datorn inte helt okej.
Citera
2008-10-16, 11:43
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Vilken systemfil är det som fattas? Kan vara lättare att hitta en lösning då kanske, hos andra som haft samma problem.
Citera
2008-10-16, 11:45
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjjjjj123456
Vilken systemfil är det som fattas? Kan vara lättare att hitta en lösning då kanske, hos andra som haft samma problem.

Jag ska kolla vad den heter när jag är hemma.
Citera
2008-10-17, 13:45
Medlem
euphorias avatar
När jag ska installera Windows Xp möts jag av detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Windows installationen
Setup did not find any hard disk drive installed in your computer.

Make sure any hard disk drives are powered on and properly connected
to your computer, and that any disk-related hardware configuration
is correct. This may involve a manufacturer-supplied diagnostic
or setup program.

Setup cannot continue. To quit setup, press F3.

Provade även gå in i BIOS och körde hårddisks diagnostiseringen, men efter en stund började datorn tjuta och slutade inte så jag bara tryckte av den.
Citera
2008-10-17, 14:15
Medlem
carbsons avatar
Xp-versionen du försöker installera har inte stöd för SATA-diskar. krångligt värre att får till det. dra hem en version som har SATA-stöd. sök här på flashback. finns otaliga trådar om ämnet.
Citera
2008-10-17, 20:28
Medlem
Jomazis avatar
Jag har exakt samma problem då jag försöker starta setupen ifrån en skiva vid omstart. Är det enda alternativet att införskaffa ännu en version av XP? Brukar det framgå att en version stödjer SATA?

Då jag startar skivan genom Vista får jag upp en ruta som heter "programvarukompatibilitetsassistenten" eller dylikt som inte låter mig installera en äldre version av en fil på skivan pga att befintlig info på HDn kan försvinna. Detta skiter jag i då jag sparat allt värt att ha kvar på andra medium, men rutfan har bara två alternativ, "sök lösning online" (vilket bara upprepar informatione ovan) och "cancel". Anledningen till att jag uttrycker mig underligt är att mitt Vista är på SPANSKA vilket jag fattar djävligt lite av. Buscando una soluccion de problema och skit.

VAD ska jag göra? Ny XP-skiva?
Citera
2008-10-17, 21:47
Medlem
Jomazis avatar
Skippa det sista stycket i föregående inlägg, jag klantade till det. Jag vill dock fortfarande ha svar på TS-fråga!
Citera
2008-10-18, 08:45
Medlem
euphorias avatar
Sökt lite torrents, men kan inte hitta någon Windows Xp version som har stöd för just SATA, kan tillägga att Service pack 2 ingår på min installations-skiva. Jag tycker det är lite konstigt då min stationära dator bara har SATA och det var inga som helst problem att installera från samma skiva

Om det nu är detta som trots allt är felet så önskar jag mig ett PM av någon vänlig själ med länk till någon plats jag kan hitta någon exklusivare version av Windows som fungerar på min laptop

/Mvh Euphoria
Citera
2008-10-18, 09:49
Moderator
MondoBizarros avatar
Leta reda på en version med SP3 integrerad kanske?
Iofs har alla SP2-versioner SATA integrerat, men det kan ju bara vara en kass version.
Saken är den att senare versioner ofta är struliga att installera av någon märklig anledning, ibland måste man boota om 3-4 ggr innan det "biter" och installationen kör igång på riktigt.

Annars kan du ju testa att göra en egen, streamlined installation med nlite. nLite - Deployment Tool for the bootable Unattended Windows installation
Citera
2008-10-18, 10:05
Medlem
superlasers avatar
vad är det för laptop du har?
VIssa har ett alternativ i BIOS där du kan emulera från Sata till Pata, just för att kunna installera XP utan att krångla med drivrutiner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in