2011-06-01, 03:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Nyfiken på en sak, det kryllar ju av diverse olika fysiska sjukdomar som kan ge symptom som koncentrationsvårigheter, försämrat minne, försämrad motorik, sömnsvårigheter, humörsvängningar medmera och vissa sjukdomar är relativt vanliga, sjukdomar som ofta helt eller delvis kan botas.

Till alla er som blivit diagnostiserade av sjukvården med add, är det nån av er som fått gå på fysiska kontroller i samband med utredningen?
Hur många av er har efter diagnostiseringen med add blivit diagnostiserade med en eller flera fysiska sjukdomar som kan ge add-liknande symptom?
Citera
2011-06-01, 03:03
Medlem
scroogemcDucks avatar
Jag har svårt för att boka upp mig till olika aktiviteter, även sådana som jag med stor säkerhet kommer att gilla.

Det kan vara allt som att fara till föräldrarna och käka eller bara bestämma att man ska gå på bio med någon kompis.

Tex i veckan så frågade en polare om jag ville vara med och lira en Korpenmatch nästföljande dag och jag svarade något med att han får höra av sig nästa dag och jag bestämmer mig då

Jag tror att det beror på att jag har ingen aning om hur jag kommer att må eller vara sugen på just då. Men även att det kanske dyker upp något jag tycker är roligare och jag hatar att behöva avboka och göra folk besvikna.

Någon som känner igen sig i detta?
Citera
2011-06-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nyfiken på en sak, det kryllar ju av diverse olika fysiska sjukdomar som kan ge symptom som koncentrationsvårigheter, försämrat minne, försämrad motorik, sömnsvårigheter, humörsvängningar medmera och vissa sjukdomar är relativt vanliga, sjukdomar som ofta helt eller delvis kan botas.

Till alla er som blivit diagnostiserade av sjukvården med add, är det nån av er som fått gå på fysiska kontroller i samband med utredningen?
Hur många av er har efter diagnostiseringen med add blivit diagnostiserade med en eller flera fysiska sjukdomar som kan ge add-liknande symptom?

Mina problem började visa när jag var 13-14 år gammal. Förutom alla koncentrationsproblem så fick jag även några panikattacker när det blev "för mycket". Jag fick då göra en sjukt grundlig fysisk utredning, gjorde bl a EKG, EEG, hjärnröntgen, lungröntgen, allergitest osv. Först efter att man uteslutit att det var något fysiskt fel gick man över till teorin att det var psykiskt. Sen dröjde det iofs ca 10 år innan jag fick min ADD-diagnos eftersom man då trodde att det var utmattningsdepression (som ADD kan misstas för och ibland tvärt om)

På senare år har jag fått remiss från psykolog för att ta blodprov för att utesluta problem med sköldkörteln. Har även fått göra en omfattande hormonanalys och kolla alla värden för att utesluta näringsbrist. Sen fick jag också göra drogtest, men visste ju själv att det inte var det som var problemet

Jag tror dock inte att det är särskilt vanligt att man blir undersökt för att utesluta fysiska sjukdomar, i mitt fall tror jag att det var för att vi vände oss till en "vanlig" läkare först och inte psykvården.
Citera
2011-06-01, 16:34
Medlem
Citat:

Har iofs inte blivit diagnostiserad än, men har blivit kollad för sköldkörteln och diabetes, som tur var kunde båda uteslutas stenhårt. Järnbrist är ju vanligt bland kvinnor, så det är kollat också, med extremt bra värden. Har även blivit kollad för graviditet (lol, läkaren trodde inte på mig), blodtryck med mer med mer.
Kan tänka mig att man gör en ny utredning om det visar sig att man har t.ex. sköldkörtelproblem och dessa problem åtgärdas.
Citera
2011-06-03, 20:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:

Bump, har fått 2 bra svar men finns det nån mer som har nåt att tillägga?
Citera
2011-06-05, 01:19
Medlem
d0s avatar
Citat:

Man får göra blodprov där dom tittar olika värden. Sköldkörteln till exempel.

Citat:

Undrar samma.
Citera
2011-06-06, 15:29
Bannlyst
Mina betyg håller att på gå käpprätt åt helvete på grund av min extrema oförmåga att ta tag i saker.
Har gjort ex antal test på nätet där alla pekar mot samma sak... dvs en ADDdiagnos. Vad kan en riktig diagnos i mitt fall hjälpa mig med?

Klarar inte av detta längre.....
Citera
2011-06-06, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XsTY
Mina betyg håller att på gå käpprätt åt helvete på grund av min extrema oförmåga att ta tag i saker.
Har gjort ex antal test på nätet där alla pekar mot samma sak... dvs en ADDdiagnos. Vad kan en riktig diagnos i mitt fall hjälpa mig med?

Klarar inte av detta längre.....

Det kan hjälpa dig till en ökad förståelse för dig själv och din omgivning. De och du själv kan hjälpa dig på ett bättre sätt om man vet vad problemet är, till exempel kan du få längre tid på dig att göra saker, eller kortare om det behövs (jag fungerar bättre under press så jag får kortare tid på mig men mer förståelse om jag inte lämnar in i tid)
Dessutom kan du få terapi och medicin!
Citera
2011-06-06, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
Det kan hjälpa dig till en ökad förståelse för dig själv och din omgivning. De och du själv kan hjälpa dig på ett bättre sätt om man vet vad problemet är, till exempel kan du få längre tid på dig att göra saker, eller kortare om det behövs (jag fungerar bättre under press så jag får kortare tid på mig men mer förståelse om jag inte lämnar in i tid)
Dessutom kan du få terapi och medicin!

Var ska man ska gå för att få en analys/diagnos?

Vet du vad terapin innebär och vad medicinen gör med en?

Ursäktar för att jag frågar mycket...
Citera
2011-06-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XsTY
Var ska man ska gå för att få en analys/diagnos?

Vet du vad terapin innebär och vad medicinen gör med en?

Ursäktar för att jag frågar mycket...

Du kontaktar någon (förslagsvis kuratorn på din skola) så att den kan remittera dig till psykiatrin. Psykiatrin vill sedan lära känna dig och sedan får du troligtvis göra tester, där de kan konstatera eller utesluta koncentrationssvårigheter.
Terapin kan innebära vad som helst!
Jag brukar (har inte fått diagnos än, men har börjat med terapi ändå, eftersom jag trots allt har koncentrationssvårigheter oavsett vad det beror på) få "läxor", det kan vara att skriva ett schema över skolarbeten, att träna uthålligheten till exempel genom att titta på ett tv-serieavsnitt utan att göra annat, sådana saker. Sedan utvärderar jag det hos psykoterapeuten och vi pratar om vad jag hade svårt med och hur jag ska fortsätta och så vidare.
Medicinen vet jag (tyvärr) inte än hur den fungerar eftersom jag inte fått någon än, men det finns många här i tråden som kan svara på det

Man ska ställa många frågor!
Citera
2011-06-07, 01:24
Medlem
Jag mår bra av att läsa alla berättelser,
jag känner stark tillhörighet alla UNDERVÄRDERADE ADD:ers och dessa svagheter.
jag har ADD+ och vill jag fråga: hur är det möjligt att ta sig TILL en utredning,
jag blir uttråkad av väntetider. vid mina kontaktförsök skickas jag alltid vidare och jag skjuter upp / skriver på en lapp som tappas / struntar i det. "löser det tillfälligt på egen hand"
tillfälligt!
P.S(ser framemot att komma in i gräddfilen) ; )

Jag tycker väldigt mycket om min värld och jag älskar att leva med ADD,
Har alltid roligt, gör aldrig något jag inte tycker om / väljer själv.
Är smart inom mina områden.
Medicinerad eller med bra humör kan jag verbalt dominera vemsomhelst till vadsomhelst.
har stundtals tillgång till extrem IQ och snabbtänkthet,
dock mestadels tillgång till tröghet och en senareläggande block - har en känsla av att det inte är rätt läge just nu, vilket är frustrerade då jag vet om den andra sidan.
besviken på skolan då jag var ett uppenbart fall för ADD. fick alltid höra jag var obegåvad av lärare.
-
Slutade göra läxor i mitten av högstadiet för att aldrig ta "hem" skolan tills jag gick ut gymnasiet, då med underkänt i 16 ämnen vilket jag inte blev det minsta tyngd av.
jag har synfel -3 på båda ögonen, tyckte om min dimmiga värld och använde aldrig glasögon.
Misstänkte att jag inte skulle ha någon användning av skolans info och använde tiden till mig själv: att drömma, titta på detaljer, rita, drömma, ljuga (svar på frågor om vadsomhelst på svarta tavlan, som jag aldrig såg.

Jag har aldrig tagit något med stort allvar.

ignoransen visade sig vara det bästa då mina sinnen för detaljer, material, färger, former fantasi utvecklades till MAX vilket jag har stor nytta av idag.

Idag använder jag dock linser men tycker fortfarande om att gå tillbaka till min suddiga fina världen ibland, dock jag blir så intrvärt att jag inte kan ringa ett samtal eller träffa någon.

keep up ADD:ers - ni är alla väldigt lyckligt lottade!

Tack för terapin

; )
Citera
2011-06-07, 02:36
Bannlyst
Hur lång tid tar det att få en diagnos? Känner ett akut behov av hjälp från psykolog eller doktor!

Har väldigt svår ångest just nu pga att jag inte kan ta tag i mina skolarbeten som jag är tvungen att göra... Känns som att hela mitt liv håller på att rasa samman! Vet inte hur länge jag klarar av att leva med den här ångesten!

Jag VILL plugga men jag kommer verkligen inte igång. Mina föräldrar är värdelösa på att pusha på, men jag vill inte skylla något på dem.

Utåt visar jag ingenting och mina vänner vet i princip ingenting. Inte heller mina föräldrar. Jag är för feg för att berätta och jag kan aldrig ta tag i det.

Jag blir mer inåtriktad för varje dag som går, och jag har redan nu väldigt svårt för att öht. prata med nytt folk eller kallprata, även med nära vänner, för att ge två exempel.

Mitt självförtroende har nått botten... Jag vågar inte ens ställa mig framför min klass och hålla ett simpelt muntligt tal längre utan att känna extrem rädsla att folk ska tycka illa om mig eller liknande.
Bara jag ser någon kolla på mig så känner jag mig helt förstörd inombords för att jag tror dom tycker illa om mig. När någon skrattar nära mig vill jag bara ta livet av mig för det känns som ett jävla hånskratt riktat mot mig.

Jag är även extremt lättdistraherad och har väldigt lätt för mig att börja tänka på något annat eller börja drömma när personer pratar med mig. Koncentrationsförmågan är lika med noll och jag klarar inte av att göra ett skit under lektionstid pga att jag är så lättdistraherad av småsaker.

Hjälp uppskattas extremt mycket!
Mvh xsty
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in