Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Varför drar du in Aspies i en ADD-tråd?
För jag misstänker ADD, snarare än Aspie även on jag har diagnos där sedan dagis, men ingen ADD utredning.
Oavsett, hur gör jag utan specialintressen? Har svårt att "nörda" och bara prata om en och samma sak.
Jag försöker istället bara lära mig så mycket som möjligt av allt möjligt, börjar jag känner mig hygglig (en definitionsfråga) så byter jag till nytt område. Snöar aldrig in mig i någon specifik sak särskilt länge. På det viset kan man säga att jag inte "slutför" uppgifter. Visst statistik är kul och diagram. Så kan sitta några timmar o jämföra produkter som har bäst förutsättning för ett viss ändamål o område, så där avslutar jag arbetet.
Går nu maskinutbildning, jag begriper inte det där med "älskling" eller hur saker är "roliga", för mig handlar allt bara om att avsluta en uppgift på bästa möjliga (så gott jag kan) sätt. Därefter lite snack om vad som kunde göras bättre, men sen vill jag inte höra en massa motorsnack. Det är som mellansnack i fotboll, ända anledningen jag lyssnar är taktik. Annars byter jag kanal innan andra halvlek går igång. Mao, vill jag skilja på när det är fokus och när det är rast.
Ett annat exempel är friidrott. Där vill många helst bara gå därifrån när de ska ladda om. Liksom jag vill jag fokusera på annat när jag är ledig.