2014-03-26, 15:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en-bra-dag
Men de hör i själva verket hemma i ADHD-gruppen och i DSM-V ska man ändra kriterierna för detta så att saken rättas till. Så, för den del av ADD-gruppen som lider av ADHD är methylphenidat effektivt.
Vet du hur det nya kriteriet ser ut?
Citera
2014-03-26, 15:35
Medlem
en-bra-dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vet du hur det nya kriteriet ser ut?

Jag vet ej hur påståendena/frågorna är utformade. Men innebörden är att tröskeln för att bli diagnosticerad för ADHD har sänkts vesäntligt. Detta genom att du i DSM V inte behöver uppvisa hyperaktivitet som vuxen (och kanske inte heller som barn) för att bli diagnosticerad med ADHD. Idag behöver du svara jakande på en viss andel av påståendena i DSM IV och DSM V så är denna andel lägre för att du ska få en diagnos. Utöver detta så har kravet för att symptomen ska ha funnits innan 7 års ålder ändrats till 12 års ålder. Varför man valt att göra den förändringen är dock svår att förstå eftersom denna typ av problematik, oavsett om det är ADHD eller ADD, uppvisar sig i tidiga barnaåren.

Här har vi en källa på detta: http://www.dsm5.org/Documents/ADHD%20Fact%20Sheet.pdf
Senast redigerad av en-bra-dag 2014-03-26 kl. 15:41.
Citera
2014-03-26, 15:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Detta genom att du i DSM V inte behöver uppvisa hyperaktivitet som vuxen (och kanske inte heller som barn) för att bli diagnosticerad med ADHD.
Lite det jag ifrågasatt tidigare i tråden, det finns gott om sjukdomar som inte kontrolleras under en utredning och som kan ligga bakom både trötthet och orkeslöshet.
Citera
2014-03-26, 15:47
Medlem
en-bra-dags avatar
Citat:
Lite det jag ifrågasatt tidigare i tråden, det finns gott om sjukdomar som inte kontrolleras under en utredning och som kan ligga bakom både trötthet och orkeslöshet.

Jo, över huvud taget så är diagnossystemet, då det kommer till neuropsykiatri, bedrövligt illa skött. Förutom att blanda SCT och ADHD i samma kategori så slänger man även in folk med olika hjärnskador (blev jag informerad om av läkaren som utförde undersökningen på mig) eftersom detta ger denna grupp möjlighet att få spec stöd. Nackdelen är dock att du får den heterogena skräpdiagnos som ADD idag är. ADD kan ha många olika orsaker idag och den säger därför inte jätte mycket om personerna som lider av det. Diagnosen SCT däremot är en seriös diagnos med betydligt högre relevans än ADD.
Senast redigerad av en-bra-dag 2014-03-26 kl. 15:50.
Citera
2014-03-26, 15:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Nackdelen är dock att du får den heterogena skräpdiagnos som ADD idag är.
Det jag vill veta är hur många som fått slaskdiagnos pga sköldkörtelproblem och testosteronbrist till exempel.

Båda har bl.a koncentrationsproblem, sämre minne och mindre ork som symtom.
Citera
2014-03-26, 16:01
Medlem
en-bra-dags avatar
Citat:
Det jag vill veta är hur många som fått slaskdiagnos pga sköldkörtelproblem och testosteronbrist till exempel.

Båda har bl.a koncentrationsproblem, sämre minne och mindre ork som symtom.

Har inte hört talats om ngn studie som undersöker detta - skulle dock vara intressant att läsa. Oficiellt sett så är ju kravet att man ska haft det innan 7 års ålder, men det verkar ju som att man tummar på den regeln en del. I endera fall så höjs åldersgränsen då praxis istället blir att utgå från DSM V , vilket lär öppna upp för möjligheten till feldiagnostisering ytterligare.
Citera
2014-03-27, 17:21
Medlem
Argh123s avatar
Vad gör man om man inte har något specialintresse?
Jag har intresse i mycket, men inte mycket i ett och samma ämne. Förstår ni vad jag vill komma till? Aspies, har väl ofta ett stort intresse i en viss sak? Så är det inte för mig.
Citera
2014-03-27, 20:42
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Vad gör man om man inte har något specialintresse?
Jag har intresse i mycket, men inte mycket i ett och samma ämne. Förstår ni vad jag vill komma till? Aspies, har väl ofta ett stort intresse i en viss sak? Så är det inte för mig.
Varför drar du in Aspies i en ADD-tråd?
Citera
2014-03-28, 05:41
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Varför drar du in Aspies i en ADD-tråd?
För jag misstänker ADD, snarare än Aspie även on jag har diagnos där sedan dagis, men ingen ADD utredning.
Oavsett, hur gör jag utan specialintressen? Har svårt att "nörda" och bara prata om en och samma sak.
Jag försöker istället bara lära mig så mycket som möjligt av allt möjligt, börjar jag känner mig hygglig (en definitionsfråga) så byter jag till nytt område. Snöar aldrig in mig i någon specifik sak särskilt länge. På det viset kan man säga att jag inte "slutför" uppgifter. Visst statistik är kul och diagram. Så kan sitta några timmar o jämföra produkter som har bäst förutsättning för ett viss ändamål o område, så där avslutar jag arbetet.

Går nu maskinutbildning, jag begriper inte det där med "älskling" eller hur saker är "roliga", för mig handlar allt bara om att avsluta en uppgift på bästa möjliga (så gott jag kan) sätt. Därefter lite snack om vad som kunde göras bättre, men sen vill jag inte höra en massa motorsnack. Det är som mellansnack i fotboll, ända anledningen jag lyssnar är taktik. Annars byter jag kanal innan andra halvlek går igång. Mao, vill jag skilja på när det är fokus och när det är rast.
Ett annat exempel är friidrott. Där vill många helst bara gå därifrån när de ska ladda om. Liksom jag vill jag fokusera på annat när jag är ledig.
Citera
2014-03-28, 13:08
Medlem
Hej!

Fick mitt besked från utredning idag. Är nu ett fulländat ADD-Barn. Bra initiativ till tråd. Ska skumma igenom och ta del av er kunskap. Härligt att känna lite gemenskap med likasinnade människor.

Är förvånad av er kunskapsnivå. Det är grymt imponerande och givande för mig

Sammanfattar mina svårigheter lite kort;

- Drömmer mig alltid iväg när något är ointresserad

- Väldigt stress/intryckskänslig. Reagerar OCD liknande på stress.

- Blir psykiskt utmattad lätt

- Tar aldrig initiativ

- Kass tidsuppfattning

- Kan ej strukturera/organisera

Min största är talang är människor kort sagt. Är väldigt utåtriktad och har god verbal förmåga för min ålder. Har också väldigt bra självinsikt vilket leder till att jag är fullt kapabel till att lösa mina egna problem, till viss del i alla fall, haha.
Senast redigerad av Floosiki 2014-03-28 kl. 13:22.
Citera
2014-03-28, 15:18
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
De studier som har gjorts på denna grupp visar att endast 20% av alla får stark effekt av methypenidat, vilket kan jämföras med ca 80% för dem med ADHD. En stor skillnad alltså då det kommer till läkemedlens effektivitet för behandlingen av symptomen.
Du får gärna länka till någon sådan studie, vore allt intressant läsning! Vore intressant att se hur dessa studier var utformade, vilket läkemedel med metylfenidat man använde etc. Hur bra olike metyl-läkemedel funkar för olika personer kan variera en hel vilket kan tänkas bidra till en påverkan på resultaten i en sådan studie.
Senast redigerad av cdxz11 2014-03-28 kl. 15:28.
Citera
2014-03-28, 15:21
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floosiki
Hej!

Fick mitt besked från utredning idag. Är nu ett fulländat ADD-Barn. Bra initiativ till tråd. Ska skumma igenom och ta del av er kunskap. Härligt att känna lite gemenskap med likasinnade människor.

Är förvånad av er kunskapsnivå. Det är grymt imponerande och givande för mig

Sammanfattar mina svårigheter lite kort;

- Drömmer mig alltid iväg när något är ointresserad

- Väldigt stress/intryckskänslig. Reagerar OCD liknande på stress.

- Blir psykiskt utmattad lätt

- Tar aldrig initiativ

- Kass tidsuppfattning

- Kan ej strukturera/organisera

Min största är talang är människor kort sagt. Är väldigt utåtriktad och har god verbal förmåga för min ålder. Har också väldigt bra självinsikt vilket leder till att jag är fullt kapabel till att lösa mina egna problem, till viss del i alla fall, haha.

Kul att höra att du blivit klar me din utredning! Hoppas att du nu får bra hjälp med meds/terapi när du har din diagnos =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in