2013-02-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Två frågor som jag behöver hjälp med:
Finns det bra svenska böcker om ADD?
Samt vore också väldigt intressant om författaren själv skrev om sitt liv med ADD.

Har en person med ADD svårigheter att köra bil, dvs är t ex för riskabel i trafiken.
Kanske tar extra lång tid att lära sig allt med körning, etc...
Jag har ADD och har tagit två körkort innan jag fått diagnosen. Det är säkert personligt, men bilkörning är rätt lätt att hålla fokus på.
Citera
2013-02-21, 23:30
Medlem
flashbackcoolingens avatar
Jag tror jag har ADD. Allt stämmer in så perfekt på mig.

Minsta ljud jag hör och jag tappar direkt koncentrationen. Detta har alltid varit mitt problem i skolan då folk alltid ska gapa så jävla mycket. Tappar bort mina saker hela tiden hemma, och jag har en vana att gå runt ett tag fram och tillbaka i huset och leta på samma ställen igen och igen, medan jag drömmer mig bort och glömmer bort vad jag letade efter.

Jag har gått på utredningen tidigare men hoppade av pga ångest att få en diagnos som asbergen. Men nu när jag har blivit äldre så ser jag annorlunda på saker och ting. Det är egentligen inget fel att ha en diagnos. Man behöver inte vara annorlunda för det.

Whatever, jag ska slutföra min utredning nu eftersom att mina koncentrationsproblem tar över mitt liv och jag blir bara mer och mer deprimerad. jag ogillar att prata om mina problem med randoms och sånt över huvud taget. Men men får väl öppna upp mig lite och hoppas allt går bra
Citera
2013-02-25, 14:41
Medlem
anyonetheres avatar
upplever ni att ni har lätt att läsa av folk?
Citera
2013-02-25, 18:42
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Två frågor som jag behöver hjälp med:
Finns det bra svenska böcker om ADD?
Samt vore också väldigt intressant om författaren själv skrev om sitt liv med ADD.

Har en person med ADD svårigheter att köra bil, dvs är t ex för riskabel i trafiken.
Kanske tar extra lång tid att lära sig allt med körning, etc...

Tyvärr finns det förmodligen inte någon bra svensk bok om ADD. De som finns tenderar att baseras på gammal kunskap och innehåller rent av felaktigheter och kan skada mer än de hjälper. Jag kan rekommendera två engelska dock:

ADD-Friendly Ways To Organize Your Life av professionell organisatör Kolberg & läkare Nadeau

More Attention, Less Deficit av psykiatikern Ari Tuckman

Båda är dels baserade på färsk forskning kring ADD och skrivna för vuxna med ADD. Dessutom är det de som läsare själva ansett som de bästa inom ämnet.

EDIT: ADD står inte så mycket i vägen för att kunna ta körkort. Å andra sidan påverkas förmågan att köra bil mycket negativt av ADD, om man inte råkar vara extra intresserad av bilkörning. Bilförare med obehandlad ADD är en stor fara för trafiksäkerheten.

Citat:
Ursprungligen postat av anyonethere
upplever ni att ni har lätt att läsa av folk?

Lätt att läsa av folk eller andra personlighetsdrag är inget som kan härledas till ADD. För övrigt kan jag nämna att man känner inte till en endaste talang eller prestation som ADD påverkar positivt. Är man exceptionellt bra på något är det trots ADD, aldrig tack vare.
Senast redigerad av maito 2013-02-25 kl. 18:47.
Citera
2013-02-25, 21:13
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito

Lätt att läsa av folk eller andra personlighetsdrag är inget som kan härledas till ADD. För övrigt kan jag nämna att man känner inte till en endaste talang eller prestation som ADD påverkar positivt. Är man exceptionellt bra på något är det trots ADD, aldrig tack vare.
Nej, du har fel.
Den senaste tiden har jag förstått att jag har ADHD/ADD, och jag börjar utredning i dagarna.
Är det något jag alltid upplevt hos mig själv så är det just den förmågan, att kunna läsa av folk och förstå dynamik i grupper, vad folk egentligen känner osv. Naturligtvis har jag brottats med tvivel, att jag inbillat eller överdrivet denna egenskap.
Jag har precis börjat läsa en bok, ADHD/ADD som vuxen, av Lara Honos-Webb. Hon ägnar ett långt kapitel åt just detta, förmågan att läsa av människor. Anledningen är att personer som har det hela tiden tar in intryck på flera kanaler, och tänker på allt möjligt som personen sänder ut. Det är det här som gör att man lätt slutar lyssna på vad folk faktiskt säger.

Du får tro vad du vill, för mig stämmer det in till 100 %. Det har alltid varit den egenskapen jag verkligen tillskrivit mig själv. När jag dessutom hittat en diagnos som på alla sätt stämmer in och jag läser i en bok att de här två företeelserna hör ihop kan jag inte ta det du säger på allvar.

Sjukt sorgligt att bara se det som ett hinder. Det är ett hinder tills man lär sig hur man ska använda sina egenskaper på rätt sätt.
Citera
2013-02-25, 22:11
Medlem
maitos avatar
Citat:
Det är det här som gör att man lätt slutar lyssna på vad folk faktiskt säger.

När du skriver så får jag anledning att tro att du med lätt att läsa av folk menar en tendens att lägga märke till kroppshållning och allt annat FÖRUTOM vad personen säger. Isf kan jag hålla med dig om att det kan vara något som ADD kan orsaka. När du borde koncentrera dig på vad som sägs vandrar fokus till kroppsföring, kläder, grimaser och tonläge istället. Det är ett symptom på ADD, att inte kunna hålla kvar koncentrationen på det som är viktigt utan hoppa runt mellan diverse annat istället. Du vore dock lika bra på "att läsa av folk" utan ADD om du koncentrerade dig på allt annat än det som sägs med flit istället för att måsta göra det pga ADDn.

Citat:
Sjukt sorgligt att bara se det som ett hinder. Det är ett hinder tills man lär sig hur man ska använda sina egenskaper på rätt sätt.

Men det är bara ett hinder. Att sprida runt att ADD delvis är något bra när det i verkligheten bara är ett handikapp försvårar för ADD att få den uppmärksamhet det behöver så att tillräckligt med resurser läggs på att hjälpa de drabbade. ADD är ett allvarligt handikapp och jag kan försäkra dig om att man aldrig funnit det som positivt i något avseende. Ju snabbare man förstår att ADD bara är en sjukdom och ingen välsignelse desto tidigare kan man börja med att minimera ADD'ns påverkan på vardagen.

Men att se på ADD som det handikapp det är ligger inte i vägen för att man ska kunna lära sig att använda sina egenskaper på rätt sätt. När man väl förstått att ADD bara är en sjukdom man lider av som är skild från ens personlighet så kan man börja utforska vilka talanger just ens egen personlighet för med sig, och jobba vidare på dem med vetskapen om vilka svårigheter ADD för med sig. Att påstå att ADD är något annat än en sjukdom är dock en lögn som bara skadar och inte hjälper någon.
Citera
2013-02-25, 22:33
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
När du skriver så får jag anledning att tro att du med lätt att läsa av folk menar en tendens att lägga märke till kroppshållning och allt annat FÖRUTOM vad personen säger. Isf kan jag hålla med dig om att det kan vara något som ADD kan orsaka. När du borde koncentrera dig på vad som sägs vandrar fokus till kroppsföring, kläder, grimaser och tonläge istället. Det är ett symptom på ADD, att inte kunna hålla kvar koncentrationen på det som är viktigt utan hoppa runt mellan diverse annat istället. Du vore dock lika bra på "att läsa av folk" utan ADD om du koncentrerade dig på allt annat än det som sägs med flit istället för att måsta göra det pga ADDn.

Men det är bara ett hinder. Att sprida runt att ADD delvis är något bra när det i verkligheten bara är ett handikapp försvårar för ADD att få den uppmärksamhet det behöver så att tillräckligt med resurser läggs på att hjälpa de drabbade. ADD är ett allvarligt handikapp och jag kan försäkra dig om att man aldrig funnit det som positivt i något avseende. Ju snabbare man förstår att ADD bara är en sjukdom och ingen välsignelse desto tidigare kan man börja med att minimera ADD'ns påverkan på vardagen.

Men att se på ADD som det handikapp det är ligger inte i vägen för att man ska kunna lära sig att använda sina egenskaper på rätt sätt. När man väl förstått att ADD bara är en sjukdom man lider av som är skild från ens personlighet så kan man börja utforska vilka talanger just ens egen personlighet för med sig, och jobba vidare på dem med vetskapen om vilka svårigheter ADD för med sig. Att påstå att ADD är något annat än en sjukdom är dock en lögn som bara skadar och inte hjälper någon.
Du väljer ut två meningar att svara på? Hela mitt inlägg var ett sammanhang. Hur som helst, jag kan svara dig.
För det första så ja, jag syftade på saker som inte sägs. Och du har rätt, man borde ofta lyssna på exakt vad som sägs, förutsatt att det som sägs verkligen har relevans. Men vad man nu istället får är en intuition om vad folk känner/har för avsikter osv, vilket går att använda på ett oändligt antal sätt när det gäller relationer. Tro mig, jag är expert på det.
Och som sagt, här har vi ju en bok som hävdar just det här sambandet. Hur kan du då "försäkra mig om att man aldrig funnit det som positivt i något avseende"? Var får du det ifrån? Sluta tro att du vet. Du vet inte. Dit liv hittils har lärt dig det här, men var ödmjuk snälla. Du vet inte.
Citera
2013-02-25, 22:52
Medlem
maitos avatar
Citat:
Du väljer ut två meningar att svara på? Hela mitt inlägg var ett sammanhang. Hur som helst, jag kan svara dig.
För det första så ja, jag syftade på saker som inte sägs. Och du har rätt, man borde ofta lyssna på exakt vad som sägs, förutsatt att det som sägs verkligen har relevans. Men vad man nu istället får är en intuition om vad folk känner/har för avsikter osv, vilket går att använda på ett oändligt antal sätt när det gäller relationer. Tro mig, jag är expert på det.
Och som sagt, här har vi ju en bok som hävdar just det här sambandet. Hur kan du då "försäkra mig om att man aldrig funnit det som positivt i något avseende"? Var får du det ifrån? Sluta tro att du vet. Du vet inte. Dit liv hittils har lärt dig det här, men var ödmjuk snälla. Du vet inte.

Den intuition du säger att du har är egentligen en strategi du utvecklat för att minimera den negativa effekt ADD har på ditt liv. Du säger att denna intuition är bra att ha när det kommer till relationer. Jag kan lova dig att förmågan att kunna koncentrera sig på vad andra säger också är jävligt bra att ha när det kommer till relationer. Istället för att ha båda förmågorna har du bara en pga din ADD.

Att man aldrig funnit något positivit med ADD får jag delvis från den här studien.

Det finns många dåliga böcker om ADD därute. Det är faktiskt svårt att hitta någon bra bland allt skräp. Jag har inte hittat någon bra svensk bok iaf.

En stor nackdel med ADD är alla missuppfattningar om det som circulerar bland folk. Bland annat så tror många ännu att man måste vara hyperaktiv för att ha ADD, vilket hindrar att många fall upptäckts. Att många tror att det för med sig goda egenskaper gör också att folk inte ser hur allvarligt handikapp det fakiskt är.
Citera
2013-02-26, 23:41
Medlem
theweedsongs avatar
Är mitt uppe i min addutredning, eller ja eg. gjorde jag det sista testet idag som bestod av ett qb-test och min utredare sa att mitt testresultat idag verkligen pekar på adhd (eg. add, men hon gillar inte att gruppera eller vilket ord man ska använda) och att hon ska sammanställa allt nu..

men nästa besök blir ett tillsammans med min utvärderare + en pyskiatriker där vi ska diskutera ev. medicinering osv.. så jag antar att hon eg. redan innan all sammanställning har kommit fram till att jag då har add..

hursomhelst så undrar jag en grej om mitt körkort.. Jag har redan ett, men har ännu inte behövt förnya mitt. Hur fungerar det när man förnyar sitt körkort? handlar det bara om att skicka in en ny bild? eller måste man på något vis uppge att man har ADD och vad kan konsekvenserna av detta bli? de kan väl inte dra in ens körkort pga något sådant, jag har ju redan tagit det.. ;-)

Sen undrar jag ifs en sak till... är det någon som sedan innan har något slags hjärtfel? och hur påverkade det er medicinering? Jag har ett litet hjärtfel som jag varken behandlas för eller tar någon medicin för... jag går bara på kontroll vartannat år.. Jag hoppas verkligen inte att detta kommer göra så att jag inte kommer få ta någon medicin, för jag vill verkligen prova detta, har höga förväntningar (men inte allför *försöker vara lite realistisk med*) på att detta kommer att hjälpa mig och förbättra min vardag då jag verkligen behöver en extra knuff och hjälp här i livet pga min add i min vardag..

Nu är det väl ingen läkare som läser och alla problem är ju individuella så det är kanske inte en fråga som någon kan svara på.. Men vore ändå intressant och veta om det finns någon mer "hjärtfel" som ändå får ta add-medicin (eller som blivit nekad pga detta) ...
Citera
2013-02-26, 23:48
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Jag har precis börjat läsa en bok, ADHD/ADD som vuxen, av Lara Honos-Webb. Hon ägnar ett långt kapitel åt just detta, förmågan att läsa av människor. Anledningen är att personer som har det hela tiden tar in intryck på flera kanaler, och tänker på allt möjligt som personen sänder ut. Det är det här som gör att man lätt slutar lyssna på vad folk faktiskt säger.

Du får tro vad du vill, för mig stämmer det in till 100 %. Det har alltid varit den egenskapen jag verkligen tillskrivit mig själv. När jag dessutom hittat en diagnos som på alla sätt stämmer in och jag läser i en bok att de här två företeelserna hör ihop kan jag inte ta det du säger på allvar.

Jag tror inte på det där, för det första...är du säker på att alla sänder ut en massa medvetna signaler till varandra hela tiden, sedan jag tror att ADD offret missar dom få saker som andra sänder ut som verkligen var avsänt för dom, men däremot plockar upp vederbörandes signaler som inte är avsedda för någon.

Citat:
Att man slutar lyssna på vad personen säger kan väl lika gärna härröras till självcentrering, besatthet i att fundera på vad man ska säga härnäst.? att inte kunna plocka bort uppmärksamhet från sig själv är ju en möjlig definition av uppmärksamhetsstörning.

Det kan vara svårt att veta vad det är man verkligen uppslukas av när man står och ska låtsas lyssna på en person, jag upplever att jag ignorerar allt som har med andras kroppsspråk, och tonläge och lyssnar enbart på ordbudskapet, faktan som folk kommer med.

Sedan ska det testas det andra sagt om väga hur jag kan utgå ifrån mig själv, och kan jag inte det initialt så försöker jag ändå!! men landar mitt emellan anpassning till vad andra vill höra och självtillräcklig rebell jag ibland vill vara, så att jag framstår motsägelsefull, avståndstagande och rövslickande papegoja i ett och samma kitt! där ingen förstår mig och kan greppa vad fan jag vill med andra människor.

Stör mig snarare på ljud ifrån personer i situationer när ingen sociala kommunikation pågår, tex så kan folk förstöra en hel film för mig genom att sitta och smacka på sin jävla prilla i käften, folk som smaskar när dom äter tar bort uppmärksamheten likaså, ljudet av folk som inte kan tugga sitt tuggummi med stängd mun äcklar mig.! folk som sitter och knäpper med kulspetspennan.

Råkar även tappa koncentrationen om folk skrattar ut över något i filmen, dags att notera vilka som inte skrattade lika mycket eller inte alls i rummet,och sedan teoretisera om vad dom ser hos varandra därav.

Jag brukar omedvetet sitta och kolla på hur andra reagerar på andra i rummet, stör min granne mig omedvetet med missljud så blickar jag mot mina övriga grannar och kollar efter subtila irritation ifrån deras sida ochså, så att jag kan finna att sann olycka är delad olycka , ack sedan föraktar jag dom här människorna en liten stund då jag märker att dom faktiskt klarar koncentrera sig på filmen eller är toleranta nog med andra människor vilket jag inte kan respektera...

Och det roliga är att själv är man herren Jesus själv pga av den överdrivna självmedvetenheten, jag stör absolut ingen annan med en massa dyliga missljud, utan är helt apatisk och känsloneutral i min kropp när jag befinner mig ibland människoroch förekommer allting som kan störa andra eller dra fokus till mig.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2013-02-27 kl. 00:19.
Citera
2013-02-27, 19:42
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Att man slutar lyssna på vad personen säger kan väl lika gärna härröras till självcentrering, besatthet i att fundera på vad man ska säga härnäst.? att inte kunna plocka bort uppmärksamhet från sig själv är ju en möjlig definition av uppmärksamhetsstörning.

Självklart, men inom ramen för ADD så kan man ha problem med att lyssna i och med att man tappar koncentrationen på det som sägs. Uppmärksamhetsstörning har man om man inte kan koncentrera sig på det som man VILL göra. Vill man ägna all uppmärksamhet åt sig själv och därför inte lyssnar på andra så kan det knappast kallas uppmärksamhetsstörning.
Citera
2013-02-27, 21:19
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Självklart, men inom ramen för ADD så kan man ha problem med att lyssna i och med att man tappar koncentrationen på det som sägs. Uppmärksamhetsstörning har man om man inte kan koncentrera sig på det som man VILL göra. Vill man ägna all uppmärksamhet åt sig själv och därför inte lyssnar på andra så kan det knappast kallas uppmärksamhetsstörning.
Jag vet det, naturligtvis är det så att min tes är att självcentrerad uppmärksamhet inte måste vara självvalt, är det medvetet kallar det väl mer självupptagen, att vara självcentrerad är något man faller in i så att uppmärksamheten på andra kommer i andra hand enbart.

Men visst jag har upplevt att jag inte lyssnar på vad som sägs, den konventionella ADD uppmärksamhetsstörningen, antingen är det inte lika utbrett som ert, eller så har jag inte uppmärksamhet på huruvida jag har uppmärksamhet på om jag missar vad andra säger.

Förövrigt så tycker jag mig notera att jag blir värre av concerta, jag gör flera och mer fatala uppmärksamhetsblunders just dom dagarna som jag tagit medicin
En ganska intressant artikel som sätter fokus på medicinfrågan, jag känner igen mig tror jag iaff.
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/tankarna-springer-i-vag-med-mig
Senast redigerad av Herr Bökberg 2013-02-27 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in