Citat:
Ursprungligen postat av anyonethere
Jag har precis börjat läsa en bok, ADHD/ADD som vuxen, av Lara Honos-Webb. Hon ägnar ett långt kapitel åt just detta, förmågan att läsa av människor. Anledningen är att personer som har det hela tiden tar in intryck på flera kanaler, och tänker på allt möjligt som personen sänder ut. Det är det här som gör att man lätt slutar lyssna på vad folk faktiskt säger.
Du får tro vad du vill, för mig stämmer det in till 100 %. Det har alltid varit den egenskapen jag verkligen tillskrivit mig själv. När jag dessutom hittat en diagnos som på alla sätt stämmer in och jag läser i en bok att de här två företeelserna hör ihop kan jag inte ta det du säger på allvar.
Sjukt sorgligt att bara se det som ett hinder. Det är ett hinder tills man lär sig hur man ska använda sina egenskaper på rätt sätt.
Jag tror inte på det där, för det första...är du säker på att alla sänder ut en massa medvetna signaler till varandra hela tiden, sedan jag tror att ADD offret missar dom få saker som andra sänder ut som verkligen var avsänt för dom, men däremot plockar upp vederbörandes signaler som inte är avsedda för någon.
Citat:
Ursprungligen postat av maito
När du skriver så får jag anledning att tro att du med lätt att läsa av folk menar en tendens att lägga märke till kroppshållning och allt annat FÖRUTOM vad personen säger. Isf kan jag hålla med dig om att det kan vara något som ADD kan orsaka. När du borde koncentrera dig på vad som sägs vandrar fokus till kroppsföring, kläder, grimaser och tonläge istället. Det är ett symptom på ADD, att inte kunna hålla kvar koncentrationen på det som är viktigt utan hoppa runt mellan diverse annat istället. Du vore dock lika bra på "att läsa av folk" utan ADD om du koncentrerade dig på allt annat än det som sägs med flit istället för att måsta göra det pga ADDn.
Att man slutar lyssna på vad personen säger kan väl lika gärna härröras till självcentrering, besatthet i att fundera på vad man ska säga härnäst.? att inte kunna plocka bort uppmärksamhet från sig själv är ju en möjlig definition av uppmärksamhetsstörning.
Det kan vara svårt att veta vad det är man verkligen uppslukas av när man står och ska låtsas lyssna på en person, jag upplever att jag ignorerar allt som har med andras kroppsspråk, och tonläge och lyssnar enbart på ordbudskapet, faktan som folk kommer med.
Sedan ska det testas det andra sagt om väga hur jag kan utgå ifrån mig själv, och kan jag inte det initialt så försöker jag ändå!! men landar mitt emellan anpassning till vad andra vill höra och självtillräcklig rebell jag ibland vill vara, så att jag framstår motsägelsefull, avståndstagande och rövslickande papegoja

i ett och samma kitt! där ingen förstår mig och kan greppa vad fan jag vill med andra människor.
Stör mig snarare på ljud ifrån personer i situationer när ingen sociala kommunikation pågår, tex så kan folk förstöra en hel film för mig genom att sitta och smacka på sin jävla prilla i käften, folk som smaskar när dom äter tar bort uppmärksamheten likaså, ljudet av folk som inte kan tugga sitt tuggummi med stängd mun äcklar mig.! folk som sitter och knäpper med kulspetspennan.
Råkar även tappa koncentrationen om folk skrattar ut över något i filmen, dags att notera vilka som inte skrattade lika mycket eller inte alls i rummet,och sedan teoretisera om vad dom ser hos varandra därav.
Jag brukar omedvetet sitta och kolla på hur andra reagerar på andra i rummet, stör min granne mig omedvetet med missljud så blickar jag mot mina övriga grannar och kollar efter subtila irritation ifrån deras sida ochså, så att jag kan finna att sann olycka är delad olycka

, ack sedan föraktar jag dom här människorna en liten stund då jag märker att dom faktiskt klarar koncentrera sig på filmen eller är toleranta nog med andra människor vilket jag inte kan respektera...
Och det roliga är att själv är man herren Jesus själv pga av den överdrivna självmedvetenheten, jag stör absolut ingen annan med en massa dyliga missljud, utan är helt apatisk och känsloneutral i min kropp när jag befinner mig ibland människor

och förekommer allting som kan störa andra eller dra fokus till mig.