2017-10-20, 02:26
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -k
Jag tänker mig att dom kan märka mig som en knarkare och inte vilja skriva ut medicin.

Du självmedicinerar ju pga din add.. du förtjänar medicin för det. Väldigt många har gjort de innan. Inget problem att prata om.. du ska vara ärlig, viktigt
Citera
2017-10-20, 03:02
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -k
So what? So, what I just said. Att dom inte kommer vilja ge mig medicin.
Som författaren ovan skriver som kan man inte neka någon medicinering bara för att du har eller har haft ett missbruk (allt bruk är missbruk enl. rådande svensk psykatrisk praxis).

Läste längre bak i tråden.

Om du tar narkotika eller andra rusmedel under utredningen eller i perioden innan du påbörjar utredning så kanske du måste du göra om den. En del vill att man ska vara helt ren åtminstone 6 månader innan utredningen och sedan genom hela.
Senast redigerad av Semenomore2 2017-10-20 kl. 03:15.
Citera
2017-10-20, 23:55
Medlem
Hej allihopa. Tänkte dela med mig utav min personliga gång genom livet och varför jag misstänker att en ADD diagnos kommer fastställas, är då under utredning.

Då min förmåga att få ned allting i ordning då jag i huvudet vet hur jag ska skriva, men när jag väl skriver finns så mycket i huvudet som surrar så försöker jag mig ändå på detta, så ni vet.

Jag har nog alltid varit en tänkare. Alltid har jag överanalyserat i minsta detalj, oroat mig för saker som hänt, kommer till att hända, eller kanske, (ytterst sällan att hända.)
Just det här har varit kärnan i att jag haft så otroligt svårt att somna på nätterna. Har alltid fått höra att om jag tränar hårt, promenerar och äter hälsosamt så kommer det här problemet att avta, men icke.

Sedan tidiga tonåren har jag pendlat mellan mycket ångest och generellt dåligt mående, tankar, självkänsla & att hitta mig själv. Identiteten fann jag efter rätt så många år, inte förrän ett par år tillbaka, är 25 år, (eller har jag till 100%)? Tusentals gånger har jag gått från att vara i ett bra mående där jag faktiskt har tro på mig själv, sköter rutiner, får stark tro på framtiden m.m till att plötsligt falla tillbaka, bara sådär.

Minns hur instruktioner i en grupp kunde få mig till att verklgen skämmas. Alla nickade och förstod som ingenting, men jag däremot, jag behövde klarare instruktioner. Om inte det här så har jag kommit på mig själv i tvåvägskommunikation att inte ha en aning vad personen sagt då jag hamnat någon annanstans. Jag är expert på att nicka och "låtsas" lyssna när det blir för mycket.

Som barn kunde jag fastna för vissa saker jag hörde eller läste och kunde då repetera detta flera hundra gånger per dag.

Hittar jag en låt jag verkligen tycker om spelar jag i princip bara denna under en längre period, för om låten är så bra handlar det om att jag spelar upp monologer osv vilket gör att den är så pass stark för mig.

Har alltid haft ett starkt utanför boxen tänkande och egentligen alltid känt mig aningen utanför om där inte funnits människor som varit som jag. Har alltid värdesatt djupare samtal och filosfi, men få har funnit intressanta, därav blir jag verkligen uttråkad med den moderna människan. Är väl "konstig" enligt dessa också, eller högst troligen tråkig då jag har en annan sorts humor eller samtalsämne, jakt på mer genuina kontakter och inte ytlighet.

Hursomhelst. Om jag går in för något måste det vara till 100%. Styrketräning exempelvis, där behövde allt sitta och jag verkligen matade in allt till fullo - vad man ska äta, när man ska äta, hur man ska träna, spänna musklerna, m.m, m.m till den grad att allt behövde sitta annars kunde det vara. Missade jag frukosten sker jag i att äta bra resterande dagen. Detta blev hektiskt, (i små perioder som allt annat), vilket gjort att jag lagt av, därefter börjat igen, sedan lagt av, m.m. Hundratals gånger har det här hänt, har verkligen svårt att hålla saker långsiktigt, blir för mycket.

Har så fasansfullt mycket idéer men så få blir av. Hade jag hittat min andra halva som tagit fram det bästa utav mig hade jag kunnat gå långt, verkligen. Jag behöver bekräftelse på mina tankar osv annars tappar jag lätt bort mig eller tror att dessa kanske inte är rätt.

Fastnat många gånger för om livet är en illusion, universum och annat vilket fått mig helt slutkörd i hjärnan ett tag, detta har dock avtagit rätt så mycket.

Tappar ofta bort saker, glömmer tider och annat vilket är och har varit ett hinder i min vardag. Korttidsminner är inte att tala om.

De ända gångerna jag kunnat slappna av i mig själv och lätta tankeverksamheten är när jag tagit opiater. Sorgligt egentlignen. Tjack blev jag trött utav, har inget större minne från den enstaka gången jag provade för att provade en benzo den kvällen också, men blev lugn av det lilla jag minns.

Finns så otroligt mycket mer men jag lär som allt annat komma på vad mer jag skulle skrivit efter att jag postat inlägget.

Kärnan i allting om vi kortar ner allt är att jag;

Ältar, funderar och tänker för mycket för mitt eget bästa.

Har otroliga sömnsvårigheter, när jag väl somnar kan jag sova 16 timmar och fortfarande vara trött

Svårt att organisera, påbörja och avsluta.

Uppfattar saker annorlundare än andra gör, uppenbarligen.

Svårt att få sinnesro.

Pendlar hela tiden mellan bra och dåliga perioder där den sistnämna är mer långvarig, tyvärr.

Glömmer bort saker och ting, känns många gånger som att hjärnan är i ett sorts vakum, som att tankar inte kan bildas.

Otroliga koncentrationssvårigheter

Kontrollbehov och sitter oftast inne på nätet med 40 flikar uppe där jag hela tiden måste penela mellan de olika men aldrig göra klart någon.

Svårt att känna samhörighet med majoriteten utav människor.

Minns när jag flyttade för första gången. Blev totalt handfallen. Sov hela dagarna, diskhon full, tvätt som låg, visste inte hur jag skulle göra, blev för mycket.

Aja jag fyller väl säkert på. Ska träffa en psykolog snart i utredningen för å komma vidare. Vet att jag inte är trög, behöver bara få min hjärna att komma i ordning så att jag inte blir överväldigad utav ALLT som medför att jag blir sittandes i funderarställning utan att något blir gjort.
Senast redigerad av Raketforandringen 2017-10-21 kl. 00:07.
Citera
2017-10-21, 11:48
Medlem
Måste dessutom fråga, om någon kan besvara.

Har läst igenom ganska så många sidor men inte riktigt hittat någon användare som fått sitt liv radikalt förändrat utav medicineringen, eller är det bara ett stort önsketänk jag har för att min situation jag är och har befunnit mig i kanske av ytterst hopp hade varit nyckeln till att den person jag är, och vet att jag är, äntligen kommer fungera optimalt?

Hur pass stark inverkan har en medicinering på er? Tråkigt att så många får biverkningar.

Vilken medicin skulle rekommenderas mot ADD? Vet om att det är personligt, men får höra era åsikter.

MvH.
Citera
2017-10-21, 12:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Har läst igenom ganska så många sidor men inte riktigt hittat någon användare som fått sitt liv radikalt förändrat utav medicineringen, eller är det bara ett stort önsketänk jag har för att min situation jag är och har befunnit mig i kanske av ytterst hopp hade varit nyckeln till att den person jag är, och vet att jag är, äntligen kommer fungera optimalt?
Mediciner används ofta på ett felaktigt sätt, mediciner är inte lösningen utan mediciner är en del av lösningen och det missas tyvärr ofta, har man till exempel svårt att komma ur sängen på morgonen kan attentin hjälpa men man måste likförbannat ta sig i kragen och gå upp den biten kan inte attentin hjälpa till med.
Citera
2017-10-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mediciner används ofta på ett felaktigt sätt, mediciner är inte lösningen utan mediciner är en del av lösningen och det missas tyvärr ofta, har man till exempel svårt att komma ur sängen på morgonen kan attentin hjälpa men man måste likförbannat ta sig i kragen och gå upp den biten kan inte attentin hjälpa till med.

Förstår.

Mitt problem är att jag bara kortsiktigt orkar upprätthålla ett rutinfast liv som en "normal" människa kan göra innan jag på något sätt finner ett fel som ältas. Hela tiden så faller jag tillbaka och det känns som att allt positivt jag byggt upp bara dras ut från mig och jag blir down igen. Jag vill till 100% ta tag i det här men tusentals misslyckande talar sitt klara språk, därav har jag så starkt hopp om medicinen..

Sedan har jag svårt att tro om man sovit 15 timmar att det ska vara svårt att ta sig ur sängen, så kan det bara inte vara. I bra perioder har jag sovit 9-10 timmar och då har jag känt mig utvilad, men det här håller bara i sig ytterst tillfälligt.

Edit: Har EXTREMA sömnsvårigheter trots hård träning, uteaktiviteter m.m. Det är ett skämt!!
Om jag skulle ta min framtida medicin vid läggdags, skulle då min hjärnaktivitet sänkas och jag äntligen kan sova utan insomningspreparat?
Senast redigerad av Raketforandringen 2017-10-21 kl. 12:20.
Citera
2017-10-25, 12:40
Medlem
Desnurrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyrine
Ännu en bump!

Jag tar brintellix sen 4-5 mån tbx. Innan hade jag voxra, men den avtog i effekt snabbt och hade lite biverkningar.
Fick add diagnos för en vecka sen och började med ritalin.
Citera
2017-10-25, 13:43
Medlem
Desnurrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desnurrar
Jag tar brintellix sen 4-5 mån tbx. Innan hade jag voxra, men den avtog i effekt snabbt och hade lite biverkningar.
Fick add diagnos för en vecka sen och började med ritalin.

Jag kan tillägga att jag fick BPD/EPS diagnos för ca 6 mån sen och har sedan flera år tbx depression.
Brintellix kom vi in på först efter 5+ olika ssri, samt snri (och voxra som sagt).
Upplever nog mest effekt med att kontrollera känslorna (första hand ilska och ångest) samt generellt minskade(/högre) "low's".
Kan dock inte påstå att den bidrar med något gällande koncentration, fokus, motivation, energi etc., för mig. Iaf inte i någon större utsträckning.
Citera
2017-10-25, 13:58
Medlem
Desnurrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Hej allihopa. Tänkte dela med mig utav min personliga gång genom livet och varför jag misstänker att en ADD diagnos kommer fastställas, är då under utredning.

Din beskrivning stämde in extremt bra på mig med. Jag avslutade precis min utredning och fick ADD. Tidigare även borderline och depression.
Hur tänker du kring medicinering? Har du något nu? Vad vill du eventuellt pröva?
Jag har precis börjat med ritalin, hjälper med fokus och lite med motivationen. I vanlig fall kan jag behöva läsa en text/mening lr ibland tom. ett enda ord mer än 5ggr innan det går in, lr börja tänka på annat under föreläsningar och komma på mig själv och missa stora, viktiga delar.. Även brist på motivation leder vanligtvis till att jag inte kan ta itu med nånting alls.
Detta har blivit lite bättre, men jag anar vissa ångesttendenser som jag tror kommer yttra sig vid en eventuell höjning.
Citera
2017-10-27, 09:33
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desnurrar
[/spoiler]

Din beskrivning stämde in extremt bra på mig med. Jag avslutade precis min utredning och fick ADD. Tidigare även borderline och depression.
Hur tänker du kring medicinering? Har du något nu? Vad vill du eventuellt pröva?
Jag har precis börjat med ritalin, hjälper med fokus och lite med motivationen. I vanlig fall kan jag behöva läsa en text/mening lr ibland tom. ett enda ord mer än 5ggr innan det går in, lr börja tänka på annat under föreläsningar och komma på mig själv och missa stora, viktiga delar.. Även brist på motivation leder vanligtvis till att jag inte kan ta itu med nånting alls.
Detta har blivit lite bättre, men jag anar vissa ångesttendenser som jag tror kommer yttra sig vid en eventuell höjning.

Det faktum att du har Borderline också får mig automatiskt att föreslå pålägg med Guanfacin - Intuniv, den är nämligen väldigt bra mot impulsivitet och den har visat sig påverka både amygdala och frontalloben - dom två områden som nya rön visat är strukturellt annorlunda hos Borderlineare.

Använder själv Guanfacin nu och har mindre ångest från stimulanter.

EDIT:

Måste förresten nämna att du är ganska ovanlig som ADD-are... BPD är nämligen mycket vanligare som kommorbiditet hos ad*H*d-are - det är främst dom som lider av såkallade externaliserande kommorbiditeter - t ex trotssyndrom.

Jag tror faktiskt att du kan vara den första ADD-aren med BPD som jag pratat med online...

(dock har jag för mig jag sett nån nämna det innan)
Senast redigerad av Ninjor1987 2017-10-27 kl. 09:39.
Citera
2017-10-27, 22:40
Medlem
I våras fick jag diagnosen ADD och har sedan i somras testat medikinet (som bara fick mig att må dåligt) attentin (20mg) tillsammans med elvanse (30mg). Elvanse hjälper mig inte alls men ibland känner jag en viss skillnad med attentin (kan känna mig lite mer fokuserad, men den hjälper inte mina problem med att koncentrera mig eller att utföra saker).
Är det bara strattera som återstår att testa, eller kan andra varianter (som t ex att ta concerta och ritalin istället för medikinet) av de mediciner som nämns ovan ge en bättre effekt?
Citera
2017-10-28, 09:40
Medlem
Ninjor1987s avatar
@Renfield74:

Nej, det finns fler saker:

Reboxetin (liknande strattera men mer stimulerande)
Modafinil
Guanfacin (intuniv)
Bupropion (voxra)

Sedan har du licenspreparat som måste importeras:

Focalin (DEXmetylfenidat)
Evekeo (LEVOdextroamfetamin)

Dom två preparaten ovan är nära besläktade med dom preparat du provat innan, MEN med en stor skillnad... eftersom dom består av andra delar av "spegelmolekylen" av preparaten så har dom större effekt på NOREPINEFRIN - det ämne som anses vara mer sammankopplat med ADD - medans ADHD-arna har mer nytta av dopamin-inriktade preparat.

I regel föreslår jag en kombo av en noradrenerg stimulant och guanfacin - den tar bort dom värsta bieffekterna.

Du kan även prova andra kombos, som Strattera (ATOMoxetin - notera likheten med reboxetin) och Modafinil, eller Reboxetin och Guanfacin (intuniv).

Så än finns det mycket kvar att prova!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in