2011-09-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
Concerta och Ritalin är samma substans (metylfenidat) och man kan ha t.ex. Concerta med modifierad frisättning och samtidigt Ritalin snabbverkande tablett. Ser inte vitsen med att ha både Concerta och Ritalin utskrivet i kapselform, vet inte heller om det går men det borde teoretiskt sett inte vara omöjligt.
Vid byte till Strattera (atomoxin) måste man enligt min läkare sluta med metylfenidatet. Förmodligen måste man sluta med metylfenidat vid byte till Metamina med tanke på riskerna för hjärtproblem och annat kul.

Du borde få byta till Ritalin om du har Concerta nu då det är samma effekt på olika tid och i olika koncentrationer. Klaga på att du fortfarande är extremt ADD'ig på morgonen (Ritalin frigör sitt metylfenidat mer i början och verkar sedan kortare tid).

Ritalin idag i utsrkivsningssyfte är betydligt vanligare i just "modiferad frisättning", det du skriver sedan om att Ritalin skulle frigöra sitt "mer i början" är felaktigt och beror helt på hurvida om det är tablett eller modifierad frisättning.
Citera
2011-09-10, 00:13
Medlem
Jag fick diagnosen ADD när jag gick i 5te klass, jag har alltid ignonerat medicinen, aldrig tagit den. för två år sedan (jag är 20 nu) satt jag och tänkte att hade jag aldrig fått reda på att jag hade ADD av BUP när jag var vid såpass ung ålder hade jag aldrig byggt upp det i min hjärna och trott att jag hade det. jag har aldrig trott att jag har haft ADD, ren förnekelse.

Men ja, nu är jag 20 år och hoppade ut ur gymnasiet vid slutet av första året, fått två olika jobb, på båda jobben och gymnasiet har jag alltid känt mig uttråkad, känns som att det inte är någon "challenge", alltså har jag lurat mig själv att det är för lätt och slutat pga dåliga anledningar. riktig idioti, jag vet inte vad jag håller på med och jag vill plugga och kunna jobba normalt. men jag är rädd för medicinen, det känns som att jag kommer förändras helt som person, sätta gränser för mig själv, jag gillar att tänka mycket, speciellt övertänka saker för mig själv (detta kan vara väldigt katastrofiskt bland andra människor).

Skulle vilja höra folk som har haft samma problem som mig, och sedan gått på medicin (ritalin/concreta) hur har det gått?
Citera
2011-09-10, 01:23
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/ADHD_predominantly_inattentive

ADD är tydligen inte en aktuell diagnos utan ändrades 1994 till ADHD-PI (predominantly inattive)
varför kallas det inte för det, överallt kallas det för ADD?
Citera
2011-09-10, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grijp
Hej igen.

Jag har aldrig varit hyper (är 22), och började med en medicin som heter Equasym i depotform (vilket f.ö. är samma aktiva substans som i de andra) nu innan sommaren. Det jag upplever främst är att jag inte blir "trött i huvudet" t.ex. av att läsa. Jag går allt mer sällan in i min egna tankevärld när jag pratar med andra, och har blivit mycket mer rapp i käften, vilket gör att jag har det mycket enklare att hålla igång en konversation.

Första dagen jag tog medicinen var det som att någon stängde av en tv som stått på myrornas krig i hela mitt liv, tystnaden kändes underbar.

Och energi har jag mer utav, och min tröskel för att komma igång har reducerats avsevärt. Städar jag så fixar jag disken, dammsugningen och dammningen på under 2 timmar, det känns helt otroligt med tanke på hur jag var innan. Då tog det lång tid, och var jag nästan tvungen att gå mellan sysslorna eller att städa lite i olika rum i någon slumpmässig ordning för att jag inte skulle tröttna.

Tillsammans med tupplur/avslappning/meditation på dagen så känner jag mig som en ny människa på ett positivt sätt.

Skönt att höra, har också provat medicin svart några gånger och upplever ett mycket fint lugn, men jag själv kan inte utvärdera hur effekterna är efter lång användning. Men det låter ju väldigt angenämt. Jag har väldigt svårt att få tummen ur så att säga, kan snöa in lätt på saker o ting främst Flashback kan jag sitta en HEL dag utan att överdriva, en annan jobbig grej är att idag kan jag tex få för mig att börja plugga och läsa på om ett ämne i flera timmar, sen dagen efter tänker jag något i stil med Vafan jag är inte alls intresserad av dedär typ och vara helt tvärtom, dagen innan var jag ju helt inne på det jag tänkte.

Folk som känner mig tycker nog att jag är en person som snackar men det aldrig händer nåt, vilket är sant men det dom missar är att jag faktiskt helhjärtat vill göra det jag planerar/säger vilket blir jobbigt då man kan misstas för en mytoman eller idiot. Jag går verkligen in 200% i det jag planerar men tyvärr tappar jag intresset ganska fort, nästan så jag kan bli lite manisk eller nåt men endå inte, jag vet vad det innebär att bli manisk och jag tycker endå inte att det sammanfattar det.
Citera
2011-09-10, 03:42
Medlem
Citat:
Hej igen.

Jag har aldrig varit hyper (är 22), och började med en medicin som heter Equasym i depotform (vilket f.ö. är samma aktiva substans som i de andra) nu innan sommaren. Det jag upplever främst är att jag inte blir "trött i huvudet" t.ex. av att läsa. Jag går allt mer sällan in i min egna tankevärld när jag pratar med andra, och har blivit mycket mer rapp i käften, vilket gör att jag har det mycket enklare att hålla igång en konversation.

Första dagen jag tog medicinen var det som att någon stängde av en tv som stått på myrornas krig i hela mitt liv, tystnaden kändes underbar.

Och energi har jag mer utav, och min tröskel för att komma igång har reducerats avsevärt. Städar jag så fixar jag disken, dammsugningen och dammningen på under 2 timmar, det känns helt otroligt med tanke på hur jag var innan. Då tog det lång tid, och var jag nästan tvungen att gå mellan sysslorna eller att städa lite i olika rum i någon slumpmässig ordning för att jag inte skulle tröttna.

Tillsammans med tupplur/avslappning/meditation på dagen så känner jag mig som en ny människa på ett positivt sätt.

NIIICE...
för mig låter det som en drömvärld, jag kan nästan aldrig hålla en konversation vid liv eftersom jag alltid blir trött i huvudet och tappar intresset
Citera
2011-09-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Ritalin idag i utsrkivsningssyfte är betydligt vanligare i just "modiferad frisättning", det du skriver sedan om att Ritalin skulle frigöra sitt "mer i början" är felaktigt och beror helt på hurvida om det är tablett eller modifierad frisättning.
Eh va?
Ja, Ritalin i tablettform är snabbverkande och verkar 4 timmar. Kapsel har modifierad frisättning. Men i kapselform är skillnaden mellan Concerta och Ritalin att Ritalin verkar 8 timmar och frigör en betydande större andel i början än vad Concerta gör. Eller vad menar du? Vad är skillnaden mellan Ritalin och Concerta "enligt dig"?
Citera
2011-09-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
Eh va?
Ja, Ritalin i tablettform är snabbverkande och verkar 4 timmar. Kapsel har modifierad frisättning. Men i kapselform är skillnaden mellan Concerta och Ritalin att Ritalin verkar 8 timmar och frigör en betydande större andel i början än vad Concerta gör. Eller vad menar du? Vad är skillnaden mellan Ritalin och Concerta "enligt dig"?

Ritalin i kapselform har verkningstid på upp till 12 timmar.
Citera
2011-09-11, 03:09
Medlem
Grijps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
Skönt att höra, har också provat medicin svart några gånger och upplever ett mycket fint lugn, men jag själv kan inte utvärdera hur effekterna är efter lång användning. Men det låter ju väldigt angenämt. Jag har väldigt svårt att få tummen ur så att säga, kan snöa in lätt på saker o ting främst Flashback kan jag sitta en HEL dag utan att överdriva, en annan jobbig grej är att idag kan jag tex få för mig att börja plugga och läsa på om ett ämne i flera timmar, sen dagen efter tänker jag något i stil med Vafan jag är inte alls intresserad av dedär typ och vara helt tvärtom, dagen innan var jag ju helt inne på det jag tänkte.

Folk som känner mig tycker nog att jag är en person som snackar men det aldrig händer nåt, vilket är sant men det dom missar är att jag faktiskt helhjärtat vill göra det jag planerar/säger vilket blir jobbigt då man kan misstas för en mytoman eller idiot. Jag går verkligen in 200% i det jag planerar men tyvärr tappar jag intresset ganska fort, nästan så jag kan bli lite manisk eller nåt men endå inte, jag vet vad det innebär att bli manisk och jag tycker endå inte att det sammanfattar det.
Det har inte försvunnit för min del. Tröskeln har blivit lägre helt klart, men det är som att man kan ta hissen istället för att springa i trappor, för resten måste jag faktiskt ta mig själv i kragen. Inget händer av sig själv. :P

Jag tror att du kan försöka lära dig att känna igen när du kommer att tröttna eller inte. Vissa gånger vet man att intresset inte kommer försvinna, men andra gånger kan man ju faktiskt låta bli att säga något i förväg eller bara säga "kanske".
Kanske inte är så smart att exempelvis säga till sin käresta att man vill gå danskurs tillsammans med henne innan man ens är redo att boka plats på kursen...
Citera
2011-09-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Ritalin i kapselform har verkningstid på upp till 12 timmar.
Vill gärna ha din exakta källa på det då min läkare, de flesta källor på internet, min psykolog samt min mamma (som jobbar inom medicin) säger 8 timmar.
Citera
2011-09-11, 16:17
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Då har man fått börja med Equasym Depot nu då, 4e medicinen jag testar ^^
Citera
2011-09-11, 18:16
Bannlyst
Citat:
Det har inte försvunnit för min del. Tröskeln har blivit lägre helt klart, men det är som att man kan ta hissen istället för att springa i trappor, för resten måste jag faktiskt ta mig själv i kragen. Inget händer av sig själv. :P

Jag tror att du kan försöka lära dig att känna igen när du kommer att tröttna eller inte. Vissa gånger vet man att intresset inte kommer försvinna, men andra gånger kan man ju faktiskt låta bli att säga något i förväg eller bara säga "kanske".
Kanske inte är så smart att exempelvis säga till sin käresta att man vill gå danskurs tillsammans med henne innan man ens är redo att boka plats på kursen...

Ja jag hoppas på att kunna känna igen tecknen om man verkligen gillar nånting eller om det bara är en ren impuls, haha exakt, detta är något som jag faktiskt har börjat göra, säger aldrig nånting till folk som jag planerar förrän jag verkligen tagit tag i det eller börjat med det på allvar.

Just nu pluggar jag, men det har jag inte sagt till så många förutom närstående just för att inte "lura" folk som jag råkar göra annars utifall jag bestämmer mig för att lägga av. Man eliminerar en del besvikelser på det sättet.

På tal om danskurs så fick jag faktiskt för mig för nåt år sedan att börja streetdance, så jag sa till min flickvän, vänner och familj och alla ringde o hörde hur det hade gått och om jag börjat, men dagen efter så kändes det heeelt fel att dansa för det är liksom inte "jag" , hur nu jag är, vet jag knappt själv vid dehär laget. Jobbigt ialf och det är inte första gången jag bestämt att göra saker för att sen skita i det. Hoppas medicin kan hjälpa mig med mina impulser, så man blir mer stabil.
Citera
2011-09-12, 16:18
Medlem
Tänkte höra lite om ADD. Hur har ni det med vänner ? har ni nå vänner som ringer och vill umgås med er och när ni är ensam med en person vet du inte vad man ska prata om då ? och funkar de bättre om man är några st ? MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in