2011-05-01, 21:53
Medlem
Tjenare!

Har gått på Concerta 36mg sen 4e mars i år.
Skillnaden är som dag och natt. Har fixat G i alla skolämnen, och några VG/MVG.

Det enda problemet är att när medicinen går ur kroppen (ungefär 15:00, brukar ta den ungefär 06:40) så får jag en sån jävla ångest och blir "deprimerad". Vad kan man göra åt detta? Jag vill inte sluta med medicinen, eftersom att jag blir dysfunktionell utan den.
Citera
2011-05-02, 09:23
Medlem
Min syster fick diagnos ADD för många år sedan. Sedan fick hon ny diagnos Bipolär typ 2, jag vet inte om hon har båda eller om de har ändrat diagnos.

I alla fall har jag alltid haft svårigheter med att få ihop tillvaron. Läste lite här och känner igen så mycket.

Men en sak som jag inte sett att någon nämt är ett problem som är väldigt handikappande för mig. Jag har svårt att boka in flera saker samma dag. Om jag skulle göra det så kan jag komma ihåg båda sakerna om jag har tur, men med stor sannolikhet missar jag något av det. Det blir tilt i hjärnan på mig.

Tex bara en sådan sak som att boka en tandläkartid. Om jag är i skolan på dagen (läser heltid men har bara 3 dagar på skolan, resten hemstudier) så kommer jag ju aldrig ihåg att ringa och boka en tid. Så alla samtal som ska ringas, till frisör, myndigheter osv, blir det att jag ringer på lektionsfria dagar. Och givetvis bokar jag in tider på dagar när jag inte är i skolan.

Men ofta glömmer jag bort att ringa ändå, för jag har ju skoluppgifter som ska göras under mina hemmadagar, så det händer ofta att jag väntar med att ringa tills det är skollov eller semester.

Förut när jag jobbade så var det först efter ca en veckas semester som min hjärna började samla ihop sig och få struktur på tillvaron, så jag gick ju inte till frisör/tandläkare mm på hela året.

Efter en veckas semester på sommaren så började jag ringa samtal, och andra-tredje veckan kunde jag göra mina olika besök här och var, och även besöka mormor som jag inte besökt på ett år... för jag får inte ihop tillvaron medan jag jobbar/pluggar så att jag kan hålla kontakt med andra än med min familj. Jag räcker liksom inte till. Så hela semestern går åt till att komma ikapp allt jag inte gjort under året. Även städa i hemmet är sånt jag inte gör under året...hmmm.

Men jobbet klarade jag ganska bra (ok slarvfel gör jag ofta) och skolan går hyfsat. Men när jag jobbar gör jag liksom BARA det och nu går jag i skolan och då gör jag BARA det. Allt annat får vänta tills jag är ledig.

Någon som känner igen sig?
Citera
2011-05-02, 16:21
Medlem
Hej! längesen tråden skapades, jag har aldrig fått någon social diagnos, aldrig besökt en psykolog ingenting! Jag har haft ett fungerande socialt liv (mer eller mindre). Folk gillar nånting med mig som jag inte kan förstå, så fort jag försöker göra mig gillad så kommer jag ingen vart, så fort jag slappnar av så kan folk börja gilla mig.

Jag har haft flickvän i 3 år vi gjorde slut för 2 år sedan, sedan dess har jag börjat märka vad som jag misstänkte för länge länge sedan, något står inte riktigt rätt till i huvudet på mig.

jag är 22 år och alla ADD symptom stämmer in på mig. Särskilt det här med vänner, jag skaffar mycket olika vänner tillslut så blir det för många och det blir för mkt olika grupper att jag måste börja ljuga för att undvika konflikter, gud, jag hatar konflikter, sedan känns det som om att jag ALDRIG träffar folk som är excakt likadana som jag som jag blir vän med, utan endast andra människor som finner mig roande på något sätt. Ibland får jag en magkänsla av att en person jag träffar liknar mig väldigt mycket på något sätt, men jag märker fort att vi inte riktigt fungerar ihop.

Jag har alltid haft sociala problem, men jag har alltid haft mina vänner från barndomen som jag känner mig trygg med så jag har kunnat leva vidare på det men nu så har jag inga av dem kvar utan endast några andra vänner som snart kommer tröttna på mitt behov att inte vara ensam.

Det känns som det är ute med mig, flyttade precis hem efter en lång visit utomlands, hem till pressen från föräldrar som inte förstår att de har att göra med någon som lider, utan de tror de har med en nonchalant idiot som inte bryr sig att göra, fast jag vill...

äh skrev detta på någon minut hatar mitt liv pz
Citera
2011-05-02, 18:26
Medlem
Ordf.Graeshoppares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Det ska inte vara några problem, känner många som har varit på behandlings hem som har fått Concerta där.

Men min Läkare skrev inte ut det för hon säger att jag har varit psykotisk, det har jag inte kom dit helt borta hade tagit Sub, och det för knippar hon med att jag har varit psykotisk.

Så hon ville skriva ut Strattera

Tack för snabbt svar! Jag fruktar också att få prova strattera först, men jag har aldrig hört eller läst något positivt om den medicinen så jag vill ju givetvis köra på med centralstimulanterna direkt.

Fortfarande tveksam...

OM jag nu erkänner tidigare missbruk och självmedicinerande - kommer jag då bli stämplad som missbrukare i min sjukjournal??

Jag har undvikit det i så väldigt många år, synd att trilla dit nu!!!
Citera
2011-05-02, 18:40
Medlem
Ares570s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordf.Graeshoppare
Tack för snabbt svar! Jag fruktar också att få prova strattera först, men jag har aldrig hört eller läst något positivt om den medicinen så jag vill ju givetvis köra på med centralstimulanterna direkt.

Fortfarande tveksam...

OM jag nu erkänner tidigare missbruk och självmedicinerande - kommer jag då bli stämplad som missbrukare i min sjukjournal??

Jag har undvikit det i så väldigt många år, synd att trilla dit nu!!!
Håll det för dig själv tycker jag. En läkare kanske stämplar dig som missbrukare medan en annan låter bli.
Blir du stämplad kanske det inte ställer till det idag men man vet inte vad som lurar 5år framåt.
Citera
2011-05-02, 18:48
Medlem
Jag ska träffa en läkare angående att göra en utredning om ADD/ADHD, men jag blir helt jävla tokig snart hjärnan går på högvarv hela tiden nästan, och en sån utredning vad jag har fattat tar ett bra tag. Är det nån som vet om cb hjälper? Känner mig desperat
Citera
2011-05-02, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZombieZ
Jag ska träffa en läkare angående att göra en utredning om ADD/ADHD, men jag blir helt jävla tokig snart hjärnan går på högvarv hela tiden nästan, och en sån utredning vad jag har fattat tar ett bra tag. Är det nån som vet om cb hjälper? Känner mig desperat

Det är bättre att du väntar, då när utredningen är klar kanske du måste lämna urin prov för att godkänass att börja med Concerta,,
Citera
2011-05-03, 14:23
Medlem
Ordf.Graeshoppares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ares570
Håll det för dig själv tycker jag. En läkare kanske stämplar dig som missbrukare medan en annan låter bli.
Blir du stämplad kanske det inte ställer till det idag men man vet inte vad som lurar 5år framåt.

Oj. Svårt, verkligen. För jag kan tänka mig att även om man är ren för tillfället så kan "utredaren" eller läkaren mena att man har en missbrukarpersonlighet, får man det stämplat i journalerna så kan man väl glömma att äns få utskrivet receptbelagd hostmedicin i framtiden...
Citera
2011-05-03, 19:16
Medlem
vafannuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Det är bättre att du väntar, då när utredningen är klar kanske du måste lämna urin prov för att godkänass att börja med Concerta,,

Vet du att rutinerna ser ut så, att man måste lämna urinprov innan man godkänns för en "narkotikaklassad" medicin? Är det bara om man går via allmänvården/landstinget man behöver göra detta, eller även om man gör en privat utredning?

Jag har precis avslutat en privat utredning nämnligen, och min läkare ska gå igenom detaljerna för min medicinering i samband med att hon skriver ut den nu på fredag, men denna helgen var lite väl busig för att man skulle känna sig bekväm med ett pisseprov

Vem har erfarenhet av rutiner i sånna här sammanhang?!
Citera
2011-05-04, 01:13
Medlem
-Jamaica-s avatar
Det är väldigt vanligt att man får lämna urinprov.
Citera
2011-05-06, 00:12
Medlem
Tjabba!

Är det någon av er med ADD som har problem med en del matkonsistenser och tygtexturer?

Om man läser lite på addforums.com, så visar det sig att många med ADD har just det problemet. http://www.addforums.com/forums/showthread.php?t=18103
Senast redigerad av Lamkob 2011-05-06 kl. 00:16.
Citera
2011-05-08, 14:29
Medlem
creteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZombieZ

Ja det hjälper otroligt mycket speciellt när man ska sova, tänk att din hjärna är flera tv apparater med hög volym, när du röker sänks volymen till 0, hjälper mot koncentrationen då jag inte störs av oljud eller nåt från min omgivning när jag är hög eller tillochmed efter ruset har lagt sig ganska mycket. Ungefär så känns det för mig. Är dock inte diagnoserad med add men ska prata med en psykolog snart.

Gör dock sällan skolarbeten när jag är hög då det finns roligare saker att göra, men det är jävligt skönt för hjärnan o vila lite.
Senast redigerad av cretek 2011-05-08 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in