2012-09-23, 10:40
Medlem
"Vilken medicin tycker ni fungerar bäst för mot add? Har precis blivit diagnostiserad och oerfaren med add mediciner"

Marijuana. Blir tyst i skallen och jag kan fokusera.
Citera
2012-09-23, 11:36
Medlem
DrZoidbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna
"Vilken medicin tycker ni fungerar bäst för mot add? Har precis blivit diagnostiserad och oerfaren med add mediciner"

Marijuana. Blir tyst i skallen och jag kan fokusera.

Metamina är alltid att rekommendera. Minst bieffekter. Men kan vara svår att få
Citera
2012-09-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordAllMighty
Man ska inte bli speedad av MDMA, man ska bli sänkt.
Till den grad att man håller på att somna? Det har jag svårt att tro. Hur som kändes det som ett rus till spillo, men det kan mycket väl vara grejorna jag fick på. Fast samma sak har hänt innan också.
Citera
2012-09-23, 21:03
Medlem
Ska tilläggas att jag kunde gå och sova gott kort efter intag båda gångerna. Kan det vara så att jag har kasst serotoninutskick bara? Finns något sådant?
Citera
2012-09-23, 22:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrZoidberg
Men kan vara svår att få
Kan kallt räkna med att både concerta, ritalin och strattera ska testas först.
Citera
2012-09-23, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kirrenx
Vilken medicin tycker ni fungerar bäst för mot add? Har precis blivit diagnostiserad och oerfaren med add mediciner

Har inte ADD men enligt en polare så tycker han ritalin funkar betydligt bättre.

Mvh
Citera
2012-09-23, 23:40
Medlem
LifeIsBrilliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan kallt räkna med att både concerta, ritalin och strattera ska testas först.
Nja, skulle vilja påstå att man måste testa antingen Ritalina eller Concerta samt Strattera eftersom Concerta och Ritalina båda innehåller metylfenidat och därmed ger samma biverkningar, det är i alla fall vad jag fick höra av min läkare.

Nu har jag visserligen inte testat metamina än men det var snack om att jag skulle få testa det om inte Stratteran funkade, vilket den inte gjorde. Om jag ska få metamina på recept måste jag dock gå via en ny läkare eftersom som den gamla gick i pension i sommras, tråkigt eftersom han var väldigt bra och vi hade många roliga samtal. Missa dock sista mötet eftersom jag glömde bort det (tack för den ADD). Funderar på att slänga iväg ett sms eller något såhär tre månader efteråt där jag ber om ursäkt för att ha missat mötet, han kan säkert se det komiska i det.
Citera
2012-09-24, 00:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsBrilliant
Concerta och Ritalina båda innehåller metylfenidat och därmed ger samma biverkningar, det är i alla fall vad jag fick höra av min läkare.
Då har din läkare snackat skit, ritalin och concerta har förvisso samma verksamma substans men de fungerar lite olika så effekt och bieffekt kan skilja.
Citera
2012-09-24, 00:51
Medlem
LifeIsBrilliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Då har din läkare snackat skit, ritalin och concerta har förvisso samma verksamma substans men de fungerar lite olika så effekt och bieffekt kan skilja.
Ok, behöver inte varit läkaren som snacka skit utan jag som missuppfattat eller kommer ihåg fel men jag är i alla fall säker på att jag skulle få testa Metamina utan att ha testat Ritalina.

Är det pga frisättningen som effekter och bieffekter kan skilja?
Citera
2012-09-24, 21:49
Medlem
Uviols avatar
Syns alltid hyperaktivitet utåt? Jag blir förbannad över småsaker, får snedtändningar flera gånger om dagen, men det syns inte. Jag har aldrig varit våldsam eller verbalt taskig mot någon. Folk uppfattar mig som en lugn person, fast inom mig är det ofta kaos. Känner mig speedad, hjärnan går på högvarv. Jag är otålig. Vill jag ha något så vill jag ha det NU, nästan som en liten unge. När jag klarar att hålla fokus, och inte försvinner bort i andra tankar i ett samtal vill jag avsluta andras meningar, men jag försöker att behärska mig.
Citera
2012-09-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uviol
Syns alltid hyperaktivitet utåt? Jag blir förbannad över småsaker, får snedtändningar flera gånger om dagen, men det syns inte. Jag har aldrig varit våldsam eller verbalt taskig mot någon. Folk uppfattar mig som en lugn person, fast inom mig är det ofta kaos. Känner mig speedad, hjärnan går på högvarv. Jag är otålig. Vill jag ha något så vill jag ha det NU, nästan som en liten unge. När jag klarar att hålla fokus, och inte försvinner bort i andra tankar i ett samtal vill jag avsluta andras meningar, men jag försöker att behärska mig.
Nu är jag inte som är mest informerad om vad som just är stereotypiskt för ADD, men det heter ju ADD(anti deficit disorder) och inte ADHD (anti deficit hyper disorder) av den anledning att inte hyperaktiviteten finns till samma grad som hos folk med ADHD, och som jag tolkar det är det i större del riktat utåt för folk med ADHD, och inåt för de med ADD. Men mitt huvud är ständigt kaosartat, och beter mig allt för ofta som ett praktmongo när jag ska prata med okända människor. Ögonkontakten är obefintlig då ögonen ständigt flaxar runt, avslutar andras meningar, får talfel eftersom jag svävar ut i andra tankar och säger väldigt ofta helskumma grejer plus spontan andnöd då och då . Men sen har jag lärt mig ta det med en klackspark, och det är ganska kul att se hur folk reagerar på min idioti. Jag är ganska lugn utåt också, men kan ibland explodera i extas eller aggressivitet. Men, som du säger, försöker man väl behärska det så gott det går.

Något jag har såna sjuka problem med dock är min rastlöshet. Känner verkligen att jag aldrig får någonting gjort, och så fort jag börjar med något, går jag över till att göra något annat och spenderar i slutändan min fritid till att ständigt ha hoppat mellan saker var tionde minut. Har jag mycket jag måste göra, slutar det med att jag sitter helt apatisk till allt.. Finns det några tips på hur man motverkar detta?
Citera
2012-09-26, 19:53
Medlem
Har märkt att det blir mycket bättre när jag provat ethylfenidat som lämpligt nog är påväg att förbjudas, så funderar lite på att köpa concerta/ritalin svart ifall jag åker ut och reser, alt. försöka få det utskrivet. Har haft tankarna på att besöka Indien efter nästa sommar förutsatt att jag har pengar, och har läst mig till att folk med ADHD får något substitut vid namn Addwize samt Inspiral (tror att det är Ritalin under annat namn). Bör ju bara vara att gå in på ett av de ställen som skriver ut dessa mediciner, och säga att man redan har en riktig diagnos men behöver ett indiskt recept.

Nu till frågeställningen, även om det må vara gränsfall på ifall det frågas i rätt forumsdel. Kan jag ta ut medicinen ur landet med det indiska receptet fortfarande gällandes, eller måste jag ha ett nytt recept i landet jag dyker upp i? ifall jag sedan reser tillbaka till västvärlden (inte just Sverige), tror ni de behöver intyg från en svensk doktor att jag har ADD, för en Indisk sådan lär de inte lita på väl? Antar att det är så, men frågar med ett uns hopp .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in