Citat:
Ursprungligen postat av Horsearound
Hej!
Jag är en 18-årig tjej som precis fått diagnosen ADD. Jag har fått börja med concerta och har tagit detta i tio dagar.
Jag vet inte riktigt om det har kommit upp tidigare i tråden, men det är så här att jag har ganska jobbiga biverkningar. Jag har svåra obehagskänslor, skakar, svettas floder, stammar, har huvudvärk, hjärtat slår ibland extra slag och rusar iväg — vilket några gånger lett till svåra ångestattacker, då jag blivit helt paralyserad, okontaktbar och hyperventilerat. Folk i min närhet upplever att jag blivit väldigt stirrig, hyperaktiv och mer ofokuserad än vanligt . Jag har ännu inte upplevt att min koncentrationsförmåga ökat alls.
Jag undrar om ni andra upplevt liknande biverkningar och om de i sådana fall har gått över?
Det verkar som om rätt många upplever en del biverkningar av t.ex. Concerta och Ritalin =/ Jag blir bara kall om händerna, trött och ibland mer ofokuserad, vilket känns som om medicinen gör precis tvärtom vad den ska. Skakningar, obehagskänslor/overklighetskänslor/ svettningar och värmevallningar, förhöjd puls och blodtryck samt huvudvärk är alla relativt vanliga biverkningar av Concerta.
Vissa personer kan ibland få ångestattacker, men när det gäller ADHD-PI/ADHD så är det tydligen frågan om extrem tristess, typ som ett tristessanfall som kan kännas som ett milt till kraftigt ångestanfall bara det att det kan gå över relativt fort, detta för att signalsubstanserna i hjärnan inte alls gör som de borde.
Har du pratat med din läkare om det här? Han eller hon bör veta vilka åtgärder man bör ta, om det t.ex. handlar om att byta dos/medicin eller om det krävs terapi vid sidan av. Att hitta rätt dos för medicinerna kan ta ett bra tag, för vissa tar det flera månader eller ibland ett år och för andra kan man hitta rätt dos efter bara några besök.
Citat:
Ursprungligen postat av freedomseeker1
hej. jag har länge misstänkt att jag har adhd/add. finns det något sätt man själv kan ta reda på om man har det? t.e.x har add:are någon annorlunda reaktion på alkohol eller kaffe eller energidryck och liknande?
Du kan inte göra någon seriös utredning på nätet, men det finns ju en del onlinetester som enkäter som kan indikera eller hinta åt att man har ADHD-PI/ADHD men de ger ingen realistisk bild eftersom hur man svarar på frågorna kan variera av väldigt många anledningar.
En riktig utredning kan ta upp till några månader, de kommer att kolla hur din barndom såg ut för att se om man uppvisade symtom för ADHD redan då eftersom ADHD inte bara dyker upp, det är någonting man föds med. Förmodligen kommer psykiatrin vilja prata med nära vänner eller föräldrar som känner dig väl och du kommer att få svara på flertalet blanketter.
Väntelistan för ADHD-utredningar omkring Uppsala/Stockholms Län kan ligga på upp emot ett år, men om man tycker att det är jobbigt och om man känner att man behöver ha hjälp snabbare så får man maila eller ringa och berätta det för dem så att de kanske kan korta ner väntetiden lite, de allvarliga och krisiga fallen är ju viktigare än de som känner att de inte har lika stort behov av deras tid just då.
Det har snackats mycket om att folk med ADHD eller skulle reagera annorlunda på koffein, amfetamin, cannabis och så vidare men vad jag vet så finns det inga belägg för det, även om det verkar vara många som tror så. Jag känner t.ex. en person med ADHD som reagerar annorlunda på cannabis jämfört med andra, han blir energisk, kreativ och allmänt pepp, det märks knappt att han har rökt. Jag är reagerar själv precis likadant som honom. Vi upplever båda att koncentrationen blir läskigt vass, att vi befinner oss i nuet och det finns ingenting som distraherar oss, vi slutar båda att stamma (vi stammar båda som ett par idioter ibland) och vi blir energiska. Detta upplever även andra som inte har ADHD, men de allra flesta blir slöa, nästintill korkade och omotiverade, jag kan inte förstå varför man vill röka cannabis för att bli seg.
Folk säger att om man har ADHD och tar amfetamin så blir man inte speedad eller "hög" utan man blir bara koncentrerad och lugn, detta stämmer säkert på vissa men folk verkar inte fatta att när man behandlar en patient med t.ex. Metamina så är det en rätt låg dos, tar man amfetamin så gör man det för att ha kul eller dylikt, inte för att bli lugn. Tar man en låg dos amfetamin så kan man säkert bli fokuserad och fungera normalt och likaså om du tar en hög dos Metamina så blir nu nog rätt tjackad.