2011-03-27, 19:04
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxen
NU ska jag ta tag i det här och gå och få hjälp. Vilken väg är "bäst"/går smidigast/snabbast ?
Kan man få lite tips vart man ska vända sig, har ingen husläkare längre då han har avlidit. Så står helt blank och vet inte vart jag ska göra riktigt. Behöver en spark i arslet och en liten fingervisning. Vill helst slippa massa jobbiga (onödiga) besök och remisser.
Tack på förhand!

Edit
Bor i Stockholmsområdet

Snabbast och smidigast är ju gå privat, men det kostar pengar så om du inte har råd med det så är det väl via vc man går.
Citera
2011-03-27, 19:10
Bannlyst
Jag vet att dom flesta med ADD har sömnsvårigheter men jag har fan EXTREMA sömnsvårigheter.

Jag måste käka melatonin för att kunna sova men det tar ändå evigheter innan jag somnar.

Det går fan inte och det är så sjukt jobbigt. Hur ska jag kunna jobba i framtiden med detta problem? Har haft sömnsvårigheter sedan jag var liten så det känns ju inte som att det kommer bli bättre
Citera
2011-03-27, 19:54
Avslutad
Prova läs en bok tills du blir trött. ok då får jag skafa mig en ny vårdcentral. någon som kan rekommendera någon bra i södra stockholm ?
Citera
2011-03-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjellkaramell
Jag vet att dom flesta med ADD har sömnsvårigheter men jag har fan EXTREMA sömnsvårigheter.

Jag måste käka melatonin för att kunna sova men det tar ändå evigheter innan jag somnar.

Det går fan inte och det är så sjukt jobbigt. Hur ska jag kunna jobba i framtiden med detta problem? Har haft sömnsvårigheter sedan jag var liten så det känns ju inte som att det kommer bli bättre

Utöva en krävande idrott, gym, kanske något annat kroppsarbete? Funkar för mig.. Testa att renovera ett rum hemma och se om du är utmattad på kvällen? Kanske ger en vecka god sömn iaf.
Citera
2011-03-27, 20:51
Medlem
Hej!

Jag är en 18-årig tjej som precis fått diagnosen ADD. Jag har fått börja med concerta och har tagit detta i tio dagar.

Jag vet inte riktigt om det har kommit upp tidigare i tråden, men det är så här att jag har ganska jobbiga biverkningar. Jag har svåra obehagskänslor, skakar, svettas floder, stammar, har huvudvärk, hjärtat slår ibland extra slag och rusar iväg — vilket några gånger lett till svåra ångestattacker, då jag blivit helt paralyserad, okontaktbar och hyperventilerat. Folk i min närhet upplever att jag blivit väldigt stirrig, hyperaktiv och mer ofokuserad än vanligt . Jag har ännu inte upplevt att min koncentrationsförmåga ökat alls.

Jag undrar om ni andra upplevt liknande biverkningar och om de i sådana fall har gått över?
Citera
2011-03-27, 21:31
Bannlyst
hej. jag har länge misstänkt att jag har adhd/add. finns det något sätt man själv kan ta reda på om man har det? t.e.x har add:are någon annorlunda reaktion på alkohol eller kaffe eller energidryck och liknande?
Citera
2011-03-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freedomseeker1
hej. jag har länge misstänkt att jag har adhd/add. finns det något sätt man själv kan ta reda på om man har det? t.e.x har add:are någon annorlunda reaktion på alkohol eller kaffe eller energidryck och liknande?

Finns inget fysiskt sätt att se det, det finns dock onlinetester tidigare i tråden.
Citera
2011-03-27, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrandMasterB
Finns inget fysiskt sätt att se det, det finns dock onlinetester tidigare i tråden.
säkert? har hört att tjack har motsatt effekt på folk med add? isåfall kanske likadant med energidryck, blir ovanligt lugn och avslappnad av det
Citera
2011-03-27, 23:20
Medlem
efterbliven.svensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjellkaramell

Har behövt sömntabletter i många år, problemet är att vården skriver inte ut så mycket eftersom man blir beroende.

De veckorna jag väl får utskrivet sover jag som en kung, men när jag inte har sömntabletter sover jag mycket mindre, ibland veckor i sträck innan kroppen säger ifrån och sover "längre" några dagar sen åker det tillbaka.

Blir lika förbannad varje gång när dom säger "vi vill ju inte att du ska bli beroende" och man har bara lust att ta läkaren i kragen och vråla JAG FÅR VÄL BLI BEROENDE DÅ MEN JAG MÅSTE JU FÖR FAN SOVA SÅ JAG HAR LITE BÄTTRE CHANS ATT FUNGERA PÅ DAGARNA!!!!!!
Bara det att jag skulle nog inte få några tabletter alls då.

Det handlar om Stilnoct, och även ibland Oxascand för ångesten. Det är 2 olika saker som fungerat för mig. Stilnoct är ju insomningstabletter, men sömntabletter som gäller för hela natten blir jag ju zombie av på dagarna så det funkar ju inte.

Citera
2011-03-28, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Öhm.. Googlade fram det igår men det var inte de första träffarna. Ska se om jag hittar det igen..

Edit: http://www.oneaddplace.com/add-test.php

fick 59poäng på testet, dvs väldigt troligt att jag har add

på vilken typ
Your results indicate that it is likely you have ADD

Your results indicate that it is unlikely you have Inattentive ADD

Your results indicate that it is likely you have Over-focused ADD

Your results indicate that it is likely you have Temporal Lobe ADD

Your results indicate that it is likely you have Limbic ADD

Your results indicate that it is likely you have Ring of Fire ADD

detta låter väl lovande
väntar för övrigt på utredning. lär ta evigheter då min doktor inte verkar få tummen ur röva!
Citera
2011-03-28, 10:36
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsearound
Hej!

Jag är en 18-årig tjej som precis fått diagnosen ADD. Jag har fått börja med concerta och har tagit detta i tio dagar.

Jag vet inte riktigt om det har kommit upp tidigare i tråden, men det är så här att jag har ganska jobbiga biverkningar. Jag har svåra obehagskänslor, skakar, svettas floder, stammar, har huvudvärk, hjärtat slår ibland extra slag och rusar iväg — vilket några gånger lett till svåra ångestattacker, då jag blivit helt paralyserad, okontaktbar och hyperventilerat. Folk i min närhet upplever att jag blivit väldigt stirrig, hyperaktiv och mer ofokuserad än vanligt . Jag har ännu inte upplevt att min koncentrationsförmåga ökat alls.

Jag undrar om ni andra upplevt liknande biverkningar och om de i sådana fall har gått över?

Det verkar som om rätt många upplever en del biverkningar av t.ex. Concerta och Ritalin =/ Jag blir bara kall om händerna, trött och ibland mer ofokuserad, vilket känns som om medicinen gör precis tvärtom vad den ska. Skakningar, obehagskänslor/overklighetskänslor/ svettningar och värmevallningar, förhöjd puls och blodtryck samt huvudvärk är alla relativt vanliga biverkningar av Concerta.
Vissa personer kan ibland få ångestattacker, men när det gäller ADHD-PI/ADHD så är det tydligen frågan om extrem tristess, typ som ett tristessanfall som kan kännas som ett milt till kraftigt ångestanfall bara det att det kan gå över relativt fort, detta för att signalsubstanserna i hjärnan inte alls gör som de borde.

Har du pratat med din läkare om det här? Han eller hon bör veta vilka åtgärder man bör ta, om det t.ex. handlar om att byta dos/medicin eller om det krävs terapi vid sidan av. Att hitta rätt dos för medicinerna kan ta ett bra tag, för vissa tar det flera månader eller ibland ett år och för andra kan man hitta rätt dos efter bara några besök.

Citat:
Ursprungligen postat av freedomseeker1

Du kan inte göra någon seriös utredning på nätet, men det finns ju en del onlinetester som enkäter som kan indikera eller hinta åt att man har ADHD-PI/ADHD men de ger ingen realistisk bild eftersom hur man svarar på frågorna kan variera av väldigt många anledningar.

En riktig utredning kan ta upp till några månader, de kommer att kolla hur din barndom såg ut för att se om man uppvisade symtom för ADHD redan då eftersom ADHD inte bara dyker upp, det är någonting man föds med. Förmodligen kommer psykiatrin vilja prata med nära vänner eller föräldrar som känner dig väl och du kommer att få svara på flertalet blanketter.
Väntelistan för ADHD-utredningar omkring Uppsala/Stockholms Län kan ligga på upp emot ett år, men om man tycker att det är jobbigt och om man känner att man behöver ha hjälp snabbare så får man maila eller ringa och berätta det för dem så att de kanske kan korta ner väntetiden lite, de allvarliga och krisiga fallen är ju viktigare än de som känner att de inte har lika stort behov av deras tid just då.

Det har snackats mycket om att folk med ADHD eller skulle reagera annorlunda på koffein, amfetamin, cannabis och så vidare men vad jag vet så finns det inga belägg för det, även om det verkar vara många som tror så. Jag känner t.ex. en person med ADHD som reagerar annorlunda på cannabis jämfört med andra, han blir energisk, kreativ och allmänt pepp, det märks knappt att han har rökt. Jag är reagerar själv precis likadant som honom. Vi upplever båda att koncentrationen blir läskigt vass, att vi befinner oss i nuet och det finns ingenting som distraherar oss, vi slutar båda att stamma (vi stammar båda som ett par idioter ibland) och vi blir energiska. Detta upplever även andra som inte har ADHD, men de allra flesta blir slöa, nästintill korkade och omotiverade, jag kan inte förstå varför man vill röka cannabis för att bli seg.
Folk säger att om man har ADHD och tar amfetamin så blir man inte speedad eller "hög" utan man blir bara koncentrerad och lugn, detta stämmer säkert på vissa men folk verkar inte fatta att när man behandlar en patient med t.ex. Metamina så är det en rätt låg dos, tar man amfetamin så gör man det för att ha kul eller dylikt, inte för att bli lugn. Tar man en låg dos amfetamin så kan man säkert bli fokuserad och fungera normalt och likaså om du tar en hög dos Metamina så blir nu nog rätt tjackad.
Citera
2011-03-28, 14:24
Medlem
Ares570s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Det har snackats mycket om att folk med ADHD eller skulle reagera annorlunda på koffein, amfetamin, cannabis och så vidare men vad jag vet så finns det inga belägg för det, även om det verkar vara många som tror så. Jag känner t.ex. en person med ADHD som reagerar annorlunda på cannabis jämfört med andra, han blir energisk, kreativ och allmänt pepp, det märks knappt att han har rökt. Jag är reagerar själv precis likadant som honom. Vi upplever båda att koncentrationen blir läskigt vass, att vi befinner oss i nuet och det finns ingenting som distraherar oss, vi slutar båda att stamma (vi stammar båda som ett par idioter ibland) och vi blir energiska. Detta upplever även andra som inte har ADHD, men de allra flesta blir slöa, nästintill korkade och omotiverade, jag kan inte förstå varför man vill röka cannabis för att bli seg.
Folk säger att om man har ADHD och tar amfetamin så blir man inte speedad eller "hög" utan man blir bara koncentrerad och lugn, detta stämmer säkert på vissa men folk verkar inte fatta att när man behandlar en patient med t.ex. Metamina så är det en rätt låg dos, tar man amfetamin så gör man det för att ha kul eller dylikt, inte för att bli lugn. Tar man en låg dos amfetamin så kan man säkert bli fokuserad och fungera normalt och likaså om du tar en hög dos Metamina så blir nu nog rätt tjackad.
Blir själv lugn av amfetamin och vill helst inte röra på mig, men pratar lika mycket som andra när dem tagit tjack, koffein gäspar jag av samtidigt som jag blir stirrig. Angående cannabis kan jag skriva under att koncentrationen blir bättre för mig med, blir mindre tankar i huvudet, blir inte dum men kan koncentrera mig på 1 sak istället för att skifta mellan 100 i huvudet, kan gå andra hållet också om man inte kan sova eller är ute och går, att det blir dubbelt så många tankar istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in