2011-10-20, 22:35
Medlem
knussligs avatar
Ett par frågor till:
1. Har ni svårt att komma i säng i tid, t ex om ni pluggar eller jobbar och ofta får för lite sömn?
2. Finns det något forum för sådana som har ADD? (Helst inte ett forum för både ADHD och ADD, eftersom jag tycker det verkar vara större skillnad på diagnoserna än vad medicinen verkar tycka)
Citera
2011-10-25, 20:14
Medlem
Min ADD "utredning" tog bara 2 simpla möten. Men tiden för att få mötet tog däremot 4 månader.
Väl på första mötet så sa dom att det fanns inga tvivel att jag hade ADD, var solklart liksom. Efter andra mötet fick jag börja med conserta dirrect.
Jag blev lagomt paff eftersom jag samt många andra grubblat om jag hade ADHD eller ADD.
I mitt fall gick det nog ovanligt fort. Hört andra som det tagit månader för. Svenskt rekord?

Vad utmärker min ADD?...hmmm
Svårt att göra det jag blir tillsagd.
svårt att konsentrera/fokusera mej.
Tappar intresset på saker fort, gör sällan klart något jag påbörjat.
mm...
Citera
2011-10-26, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratanka
Min ADD "utredning" tog bara 2 simpla möten. Men tiden för att få mötet tog däremot 4 månader.
Väl på första mötet så sa dom att det fanns inga tvivel att jag hade ADD, var solklart liksom. Efter andra mötet fick jag börja med conserta dirrect.
Jag blev lagomt paff eftersom jag samt många andra grubblat om jag hade ADHD eller ADD.
I mitt fall gick det nog ovanligt fort. Hört andra som det tagit månader för. Svenskt rekord?

Vad utmärker min ADD?...hmmm
Svårt att göra det jag blir tillsagd.
svårt att konsentrera/fokusera mej.
Tappar intresset på saker fort, gör sällan klart något jag påbörjat.
mm...

Mötena gick också på 2-3 (beroende på vad man räknar till utredningen) gånger, men tog lång tid och mycket energi för att få en tid till dem.

Hur känns det nu med medicinen? Ska du ta någon annan hjälp som inte är medicinsk (jag tänker typ struktureringshjälp, stöd, terapeut..)?
Citera
2011-10-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
Mötena gick också på 2-3 (beroende på vad man räknar till utredningen) gånger, men tog lång tid och mycket energi för att få en tid till dem.

Hur känns det nu med medicinen? Ska du ta någon annan hjälp som inte är medicinsk (jag tänker typ struktureringshjälp, stöd, terapeut..)?

Fick medicinen bara för nån dag sedan. 18mg conserta 1 gång om dagen. Märker ingen skillnad alls.
Ska be dom höjja dosen. Man kan säga att jag pillermissbrukat förut och är en gammal missbrukare så jag vet ungefär vilken dos jag måt bäst på. Men vill inte heller ha så hög dos pga bi effekter osv.
60-80mg ritalin tror jag skulle fungera bra. Föredrar mer ritalin eftersom conserta kan ge mej obehagliga kännslor och svajningar samt skakningar.

Men det känns bättre nu när jag har fått klart vad jag har för diagnos. Inte bara att jag får rätt medecin utan bättre och friare hjälp i sammhället. Och så slipper jag grubbla om jag har nåt.

Nu när jag kämpat mej ur mina missbruksproblem och börjar landa rätt i sammhället så vill jag ha nått att göra om dagarna. Men trivs jag inte i mitt arbete eller med mina arbetskolegor ect så tvekar jag inte länge innan jag skiter i att gå till jobbet dagen efter.
Jag är inte kräsen av mej men några gränser borde det finnas, eller så är det bara jag som ser för många?

Men jag ska försöka att inte titta på min ADD för mycket utan bara forsätta gå i livets skola som alla andra "svenssons"=)
Citera
2011-10-26, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratanka
Fick medicinen bara för nån dag sedan. 18mg conserta 1 gång om dagen. Märker ingen skillnad alls.
Ska be dom höjja dosen. Man kan säga att jag pillermissbrukat förut och är en gammal missbrukare så jag vet ungefär vilken dos jag måt bäst på. Men vill inte heller ha så hög dos pga bi effekter osv.
60-80mg ritalin tror jag skulle fungera bra. Föredrar mer ritalin eftersom conserta kan ge mej obehagliga kännslor och svajningar samt skakningar.

Men det känns bättre nu när jag har fått klart vad jag har för diagnos. Inte bara att jag får rätt medecin utan bättre och friare hjälp i sammhället. Och så slipper jag grubbla om jag har nåt.

Nu när jag kämpat mej ur mina missbruksproblem och börjar landa rätt i sammhället så vill jag ha nått att göra om dagarna. Men trivs jag inte i mitt arbete eller med mina arbetskolegor ect så tvekar jag inte länge innan jag skiter i att gå till jobbet dagen efter.
Jag är inte kräsen av mej men några gränser borde det finnas, eller så är det bara jag som ser för många?

Men jag ska försöka att inte titta på min ADD för mycket utan bara forsätta gå i livets skola som alla andra "svenssons"=)

Hmm, tycker det känns som att du har lite fel inställning med att du ska "fortsätta gå i livets skola". Hela poängen med en diagnos är väl att du ska kunna få hjälp med det du behöver? Medicin löser en stor del, men får man inte anpassa sin vardag lite efter sina egna förutsättningar (då menar jag inte personlighetssaker som att man är morgonperson eller nattuggla, utan mer, jobbar du bäst i stora eller små grupper? Under press eller med fria tyglar?) kommer det aldrig att funka i längden ändå.
Citera
2011-10-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
Hmm, tycker det känns som att du har lite fel inställning med att du ska "fortsätta gå i livets skola". Hela poängen med en diagnos är väl att du ska kunna få hjälp med det du behöver? Medicin löser en stor del, men får man inte anpassa sin vardag lite efter sina egna förutsättningar (då menar jag inte personlighetssaker som att man är morgonperson eller nattuggla, utan mer, jobbar du bäst i stora eller små grupper? Under press eller med fria tyglar?) kommer det aldrig att funka i längden ändå.

Jag skiter i hur du "tycker det känns som".
Jag tycker jag har "rätt inställning" här i livet och det är det som räknas.

Varför så negativ? Vart ville du komma med allt detta?
Citera
2011-10-26, 22:22
Medlem
Har ADD. Jag har börjat med concerta. Känner mig pigg/stark/avtängd på ett lite konstigt sett under dagen och sedan på kvällen har jag ännu mer ångest än jag brukar ha (brukar ha ångest på kvällen). Tagit i 1 vecka. Känns det igen? Blir det bättre med tiden? Kan högre dos eller Ritalin göra det bättre?
Kan heller inte sova - samma frågor...

Citera
2011-10-27, 03:28
Medlem
DYexs avatar
Läste en artikel om Definitionen av idioti

Citat:
Det nuvarande systemet med ”ensamkommande flyktingbarn” vittnar om en politisk omdömesförmåga som närmast står att jämföras med nivån för en idiot. Den svenska blåögdheten gör sig märkbar och genomskådas av omvärldens cyniker. Men inte av de naiva svenskarna som låter sig styras av den politiska korrektheten.

Citat:
Vid idioti är den andliga utvecklingen så långsam och bristfällig, att den utvecklingsnivå, som idioten någonsin når, icke sträcker sig över den, på vilken ett 6 – 7 års normalt barn befinner sig. Någon mottaglighet för undervisning i egentlig mening finnes därför ej hos idioten.

Nordisk Familjebok, 1929, 10 bandet, s. 423

Säg att en idag som fått diagnosen ADHD/ADD hade levt för säg 50 år sedan hade den då inte fått diagnosen Idiot? Eller vad hade den blivit idag?
Senast redigerad av DYex 2011-10-27 kl. 03:31.
Citera
2011-10-27, 17:12
Medlem
Peddojannes avatar
Ni som har ADD i det autistiska spektrumet, känner ni igen er i denna låten? Den är mitt i prick på många punkter för mig. http://www.youtube.com/watch?v=Hkrk3lFVuQE

Känner mig som en robot i mångt och mycket, blir aldrig arg, oförmåga att känna riktigt hat, folk kan inte såra mig för jag är redan medveten om alla mina beteénden.
Senast redigerad av Peddojanne 2011-10-27 kl. 17:14.
Citera
2011-10-27, 19:06
Medlem
Aspsusas avatar
Jepp, visst fanns det en hel del i den. (Men jag är såpass aspig - eller så obekant med genren - att jag retar mig på de växlande perspektiven, vem är "I" och vem är "you"?.)

Visst tar också jag gärna till robot- eller dator- analogier när jag skall förklara något om mig själv, men ännu mer så identifierar jag mig med ilskan? irritationen? i "jag är ingen robot!".
För också om man _nästan_ alltid tar det lugnt, inte blir sårad eller upprörd, tänker logiskt etc, så är det ju inte hundra procent, och inte alltid möjligt. Så litet så kan det ju kännas när folk blir förvånade när man blir arg eller sårad.

Det där med att vara sårbar sedan... aaargh. Det är något som terapeuter har bitit sig fast i som en terrier i ett köttben sedan jag var riktigt liten. Som 10-20 åring trodde jag uppriktigt att om jag bara lyckades bli mera ärligt sårbar, så skulle jag nog bli en bra, riktig, människa. Så pyttsan heller - livshotande deprimerad är vad jag blev.

Senare har jag ju förstått att det är en skillnad mellan att _vara_ sårbar och att _visa_ att man är sårbar. Som ung trodde jag att det var samma sak. Förstod inte att det är en god idé att "översätta" mellan aspie-känslor och NT-uttryck. Och att det faktiskt går att applicera logik och metod också här.
(Man behöver inte vara i tårar/rasande/djupt förtvivlad för att påpeka att något är sårande. Också om man *just då* inte känner så väldigt mycket (känslorna kommer ofta med fördröjning för mig), så är man faktiskt sårad och det är bra att upplysa den som sårat en om det.)
Citera
2011-10-27, 19:44
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jepp, visst fanns det en hel del i den. (Men jag är såpass aspig - eller så obekant med genren - att jag retar mig på de växlande perspektiven, vem är "I" och vem är "you"?.)

Visst tar också jag gärna till robot- eller dator- analogier när jag skall förklara något om mig själv, men ännu mer så identifierar jag mig med ilskan? irritationen? i "jag är ingen robot!".
För också om man _nästan_ alltid tar det lugnt, inte blir sårad eller upprörd, tänker logiskt etc, så är det ju inte hundra procent, och inte alltid möjligt. Så litet så kan det ju kännas när folk blir förvånade när man blir arg eller sårad.

Det där med att vara sårbar sedan... aaargh. Det är något som terapeuter har bitit sig fast i som en terrier i ett köttben sedan jag var riktigt liten. Som 10-20 åring trodde jag uppriktigt att om jag bara lyckades bli mera ärligt sårbar, så skulle jag nog bli en bra, riktig, människa. Så pyttsan heller - livshotande deprimerad är vad jag blev.

Senare har jag ju förstått att det är en skillnad mellan att _vara_ sårbar och att _visa_ att man är sårbar. Som ung trodde jag att det var samma sak. Förstod inte att det är en god idé att "översätta" mellan aspie-känslor och NT-uttryck. Och att det faktiskt går att applicera logik och metod också här.
(Man behöver inte vara i tårar/rasande/djupt förtvivlad för att påpeka att något är sårande. Också om man *just då* inte känner så väldigt mycket (känslorna kommer ofta med fördröjning för mig), så är man faktiskt sårad och det är bra att upplysa den som sårat en om det.)

Jag är 20 och jag har tänkt en hel del på att försöka bli mer emotionell, men med tanke på vad du sa ska jag nog skippa det, tack för tipset

I och You betyder: "precis som du så är jag också, även om du inte tror det" < något i stil med det, störde mig också på det. Men kom på att det fanns paradoxer om man skulle ha antagit att hon sjunger om två olika personer med olika beteenden.

Om du har tråkigt någon gång, tyd denna låt http://www.youtube.com/watch?v=vKlKebYmSnk

Går att bygga en hel del utifrån den.
Senast redigerad av Peddojanne 2011-10-27 kl. 19:50.
Citera
2011-10-27, 19:52
Medlem
knussligs avatar
Har lyssnat på robot-låten många gånger tidigare och känner igen mig i den. Framförallt i att INTE vara en robot.

Aspsusa: Ursäkta min eventuella okunskap, men är inte Asperger och ADD nästan varandras motsatser?
Har du asperger så kan du fokusera benhårt på en sak och snöar in dig på en sak i taget typ, medan en person med ADD är mycket flyktigare i tanken och tänker på 100 saker samtidigt, och försöker göra dem samtidigt också.

Eller?
Senast redigerad av knusslig 2011-10-27 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in