Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-trollet
Hur vanligt är det att folk med ADHD/ADD klarar sig igenom grundskolan/gymnasiet på teoretiska program med knappt något IG men flera G?
Jag klarade mig igenom grundskolan med nöd och näppe.
Jag var nära att gå om när jag gick i tredje klass i grundskolan.
Jag var alltid sämst i min klass, gjorde nästan aldrig läxorna, sköt alltid upp dom till dagen då dom skulle vara inlämnade, och då var det oftast för sent om det inte var något enkelt papper att fylla i, som man kunde göra i skolan innan lektionen började.
Papper tappade jag ständigt bort, samma gäller pennor, sudd, linjaler osv.
Men eftersom jag inte var stökig utan mest satt vid mitt bord och drömde mig bort, istället, så tyckte lärarna jag var en snäll liten pojke.
Det jag jämt och ständigt fick höra av lärarna när jag var på samtal med mina föräldrar var "Han kan om han bara vill" "Han är en dagdrömmare"
I högstadiet blev det ju ännu tuffare, för då var det ju mycket högre krav på en.
Jag gick ut högstadiet med IG i Geografi.
Egentligen skulle jag fått IG i Matte och Svenska också. Men jag fick G i båda, något jag faktiskt inte förstår fortfarande.
Jag gjorde verkligen inga läxor, och jag fick alltid sämst resultat på proven i klassen.
Och jag tappade alltid bort papper och pennor.
Men av någon anledning så gillade dom flesta lärarna mig, antagligen för att jag inte var en av dom stökiga i klassen, utan den som var mer artig och mest satt och tänkte för sig själv.
Min mattelärare varnade mig i 9an att han skulle ge mig IG om jag fortsatte vara så kass, men ändå fick jag ett G i slutet.
Fick ett VG i musik och engelska dock. Även fast jag aldrig gjorde några läxor i engelskan, så gick det alltid galant på proven utan att jag pluggat till dom.
Alla dom åren framför internet och spel på engelska när man var liten gjorde något gott.
Gymnasiet gick jag inte ut. Det gick inte helt enkelt. Det var för mycket press och stress.
Folkhögskola, nästa.