2009-12-15, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Är inte diagnosticerad, men är tämligen säker på att jag har ADD och visst är jag fullkomligt värdelös på Guitar Hero. Har svårt att ta till mig instruktioner, går ofta in i saker, välter ut kaffekoppar och har problem med motoriken - saker som gör mig till absolut sämst i bekantskapskretsen på exempelvis Guitar Hero.

Är (var) däremot till exempel en bolltalang (ursäkta skrytet). Tror faktiskt att jag skulle kunna bli riktigt bra på nästan allt om jag bara får fokusera helt det. Ursäkta skryt igen.

Det enda jag verkligt misslyckats med i mitt liv är nog slöjd
Har faktiskt spelat badminton i cirka 8 år jag med, men lagt av nu. Var dock bäst i min åldersgrupp, kanske inte är så mycket att skryta med, men jag tycker det är bra för att vara jag. Slöjd/Estetisk verksamhet har även jag misslyckats med fatalt, jisses vad efterbliven man kan vara ibland.
Citera
2009-12-15, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Jag är askass men därför att jag själv finner jag inget intresse i det.
Man kan förklara koncentration för en med ADD/ADHD såhär: Tänk dig ett par lampor, en vanlig människas lampa är har en lagom vid hatt som sprider koncentrationen av ljuset på ett lagom område.

En lampa med ADD/ADHD har två lägen, läge nummer 1 är väldigt vid och upp hela rummet men väldigt svagt, det blir jobbigt att läsa böcker osv.

läge nummer två händer när lampan hittar något intressant och då förvandlas den till en laserpekare som lyser intensivt på en liten punkt och därför märker man inte omgivningen om lampan te.x spelar dator

Folk med ADD/ADHD gillar förövrigt oftast datorer/konsoler, därför att en dator/konsol ger direkt respons på det man gör.

Lite mer info: Sct (Sluggish cognitive tempo) har hälften och det är en subgrupp av ADD, det är en nivå värre med trögheten så att säga. Misstänker starkt att jag själv är mer SCT än ADD.

För de som är intresserade:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sluggish_cognitive_tempo

Hittade något intressant där också om Ritalin, min psykiatriker sa det också förut, trodde det var 75% procent av ADHD men tydligen var det 90%. Sry för det homosapiens, men här har du iallafall, postar det här också eftersom att det kan vara bra för andra att veta.

P.S ADHD-PI (Primarily inattentive) = Det jag kallar för ADD

"Up to 90% of children with ADHD respond well to methylphenidate (Ritalin) at medium-to-high doses[4], however, a sizable percentage of children with ADHD-PI do not gain much benefit from Ritalin, and when they do benefit, it is at a much lower dose. Tests in lab rats have demonstrated that low doses of Ritalin can increase norepinephrine levels.

"Those with ADHD-PI often respond well to amphetamines, such as the prescription medication Adderall. While methylphenidate and amphetamines have many similar effects on patients (both inhibit reuptake of the neurotransmitters dopamine and norepinephrine, for example), amphetamines also promote release of those neurotransmitters. This positive effect appears to support the hypothesis that SCT is related to neurotransmitter deficiencies."

Jag själv är ganska inläst på ämnet (Div. forum, böcker, filmer på internet och en massa google sökningar i snart 5 år) så om det är något ni undrar över så är det bara att fråga.
Väldigt intressant. Dela gärna med dig av mer om du har några guldkorn av denna genre bokmärkt! Sitter på praktikplatsen nu, kikade igenom inlägget och diverse wikiartiklar igår, men ska kolla sen när jag får tid igen, återigen, tack! Hoppas att min psykiatriker vet lite om det här, så kanske det underlättar att få adekvat medicinering. Är man tvungen att pröva Ritalin, Concerta och andra metylfenidatbaserade mediciner innan man får lägga vantarna på Adderall/Metamina? Hur skulle ni förklara en adekvat medicineffekt på en med ADD, att koncentrationen blir förbättrad, eller att den mentala trögheten blir upphävd/lindrad? Kanske både och?
Citera
2009-12-15, 10:05
Medlem
Peddojannes avatar
Det är nog stöst chans att du får pröve ritalin/concerta först eftersom det är vanligast, och man vågar ju inte direkt fråga doktorn om nån Amfetamin eftersom att han kommer ju tro att man ska missbruka. Har inga bokmärken tyvärr! Systemåterställning
Senast redigerad av Peddojanne 2009-12-15 kl. 10:09.
Citera
2009-12-15, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Det är nog stöst chans att du får pröve ritalin/concerta först eftersom det är vanligast, och man vågar ju inte direkt fråga doktorn om nån Amfetamin eftersom att han kommer ju tro att man ska missbruka. Har inga bokmärken tyvärr! Systemåterställning
Du personligen hade väl prövat metylfenidat, emellertid ingen effekt?
Lindrades inte ens dina koncentrationssvårigheter? Inget förbättring öht?
Citera
2009-12-15, 12:43
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homosapiens
Du personligen hade väl prövat metylfenidat, emellertid ingen effekt?
Lindrades inte ens dina koncentrationssvårigheter? Inget förbättring öht?

Jo, fick ju det först och det fungerade ju relativt bra för mig (Fast jag kände att jag fortfarande hade lite koncentrationssvårigheter kvar), fast det var helt enkelt inte värt det pga bi-effekterna, jag fick extrema svettningar vilket kanske inte var så kul att gå runt i skolan och så med. Testade div. anti-svett preparat från apoteket varav inget hjälpte, kommer ihåg någon roll on som jag smorde under armhålorna som skulle hjälpa men då fick jag riktig jävla rövsvett istället. . Efter det frågade jag faktiskt själv efter strattera eftersom det tydligen skulle ha funkat bra för andra med ADD, men också för att doktorn inte skulle tro att jag skulle missbruka, men jag blir för trött av det och i längden är det en skitjobbig bi-effekt att sitta å nodda överallt. Så ska byta hade jag tänkt. Stratteran fungerade förövrigt bättre med koncentrationen.
Citera
2009-12-15, 13:17
Medlem
Fitt-trollets avatar
Hur vanligt är det att folk med ADHD/ADD klarar sig igenom grundskolan/gymnasiet på teoretiska program med knappt något IG men flera G?
Citera
2009-12-15, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-trollet
Hur vanligt är det att folk med ADHD/ADD klarar sig igenom grundskolan/gymnasiet på teoretiska program med knappt något IG men flera G?
Förekommer nog rätt ofta.
Citera
2009-12-15, 13:32
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:

G enbart för min del, inget IG och bara ett VG i engelska. Är det bara jag som jämt å ständigt letar efter så mycket fritid som möjligt?
Citera
2009-12-15, 18:30
Medlem
grithors avatar
Citat:

Jag klarade mig igenom grundskolan med nöd och näppe.

Jag var nära att gå om när jag gick i tredje klass i grundskolan.

Jag var alltid sämst i min klass, gjorde nästan aldrig läxorna, sköt alltid upp dom till dagen då dom skulle vara inlämnade, och då var det oftast för sent om det inte var något enkelt papper att fylla i, som man kunde göra i skolan innan lektionen började.
Papper tappade jag ständigt bort, samma gäller pennor, sudd, linjaler osv.

Men eftersom jag inte var stökig utan mest satt vid mitt bord och drömde mig bort, istället, så tyckte lärarna jag var en snäll liten pojke.

Det jag jämt och ständigt fick höra av lärarna när jag var på samtal med mina föräldrar var "Han kan om han bara vill" "Han är en dagdrömmare"

I högstadiet blev det ju ännu tuffare, för då var det ju mycket högre krav på en.

Jag gick ut högstadiet med IG i Geografi.
Egentligen skulle jag fått IG i Matte och Svenska också. Men jag fick G i båda, något jag faktiskt inte förstår fortfarande.
Jag gjorde verkligen inga läxor, och jag fick alltid sämst resultat på proven i klassen.
Och jag tappade alltid bort papper och pennor.

Men av någon anledning så gillade dom flesta lärarna mig, antagligen för att jag inte var en av dom stökiga i klassen, utan den som var mer artig och mest satt och tänkte för sig själv.

Min mattelärare varnade mig i 9an att han skulle ge mig IG om jag fortsatte vara så kass, men ändå fick jag ett G i slutet.

Fick ett VG i musik och engelska dock. Även fast jag aldrig gjorde några läxor i engelskan, så gick det alltid galant på proven utan att jag pluggat till dom.

Alla dom åren framför internet och spel på engelska när man var liten gjorde något gott.

Gymnasiet gick jag inte ut. Det gick inte helt enkelt. Det var för mycket press och stress.

Folkhögskola, nästa.
Senast redigerad av grithor 2009-12-15 kl. 18:33.
Citera
2009-12-15, 20:22
Bannlyst
Blir ni rädda av skall och andra höga påträngande ljud?
Eller om någon hoppar ut från och hörn och skrämmer er så kan jag tänka mig att ni är de som befinner sig i chocktillstånd längre än somliga.
Vad känner ni själva?
Citera
2009-12-15, 22:07
Medlem
Bledsaters avatar
Har bara läst sida 8 här (hoppar till slutet så klart ) och jäklar vad jag känner igen mig i nästan allt som står. Har lite frågor till er med ADD eller andra som vet.
Ibland i grundskolan funderade jag på varför jag inte fick extra hjälp som dem som bråkade, söp etc fick. Har ni känt er för snälla eller för små/osynliga för att upptäckas av lärare?
När ni ska göra nå skit till skolan etc, väntar ni då med det till sista sekunden och bara flummar ihop nått som förhoppningsvis är bättre än ingenting så ni med lite tur kan gå vidare?
Är det vanligt att bara tänka, fuck it, tar det en annan gång om ganska stora saker som tentor? Kanske är Svensson Svensson och göra så men undrar i alla fall.
Ville ni bli nånting alls som barn? Vad?
När ni ska sova kan ni då råka tänk på fel sak så tanken tar fart och snurrar runt i typ en timme så det inte går att sova?
Är ni rädd att det står nån jävel vid sängen på natten?

Tacksam för svar. Jag har ingen diagnos ännu, ska lugnt kolla in ADD mer.
Citera
2009-12-16, 16:48
Bannlyst
Brukar de med ADD ofta ha svårt att redogöra verbalt?
Diskussion lär väl inte vara så intressant således, då flertalet kan dribbla bort dem med en fot, eller vad säger ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in