Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men vakten får avvisa pga berusning/uppträdande, däremot. Eftersom EA nu påstår att provet var negativt (sticka) och kommer att fortsätta vara negativt (SKL) samt att SÄPO (enligt EA) vittnat till EA:s förmån: Ja, då är vakten körd. Att hoppa på en riksdagsledamot med SÄPO i släptåg.. Hahaha
Jag förstår dock fortfarande inte varför ordningspolisen, efter samtal med sina kollegor på SÄPO valde att gripa och "kissa" EA. Om det nu enligt SÄPO var vakten som gjorde fel, borde ordningspolisen knappast nöjt sig med att förhöra honom på plats och sedan låta honom arbeta kvar den kvällen. Gängse rutiner är att polisen tar vakten ur tjänst omedelbart om denne betett sig olämpligt.
Min slutsats blir då att SÄPO inte ansett att vakten begått något fel, eftersom ordningspolisen inte gjorde mer än höll förhör med honom. Förhöret verkar också ha varit av den typ som man håller med målsägare, inte misstänkta.
Det var ju som sagt EA som fick åka polisbil från platsen för kroppsbesiktning - inte vakten. Om vakten helt utan skäl hoppar på någon framför polisen, så garanterar jag att polisen hade gjort något mer än hålla ett målsägandeförhör med honom.