2011-09-05, 08:55
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nu var det just en polis som fattade det beslutet, enligt Almqvist:

Ordningsvakterna anmäler, polisen tar upp anmälan och beslutar om eventuell provtagning. Det verkar ha gått till enligt boken. Något omhändertagande enligt LOB verkar inte ha varit förhanden av vad jag kan läsa. I så fall borde han förts till tillnyktringsenhet och inte släppts direkt efter provtagning. Inte heller något gripande, Almqvist verkar ha följt med frivilligt till stationen för provtagning och ev förhör och inte kvarhållits på något sätt. Följer man med frivilligt är man inte gripen.
Polisen har alltså ansett att det finns skäl för provtagningar, vad polisen grundar sitt beslut på vet ju endast han. Men ordningsvakterna har sannolikt liten eller ingen roll i det beslutet.

Jag har ju bara läst i tidningen, vilket i sig är en osäker källa, men det står att han greps, togs prov på och att han släpptes på morgon efter. Så lång tid tar det ju inte att ta urinprov.
Citera
2011-09-05, 09:28
Medlem
Det var alltså förordnade ordningsvakter med tjänstetecken som vaktade en dörr inomhus. Den som inte har tjänstetecken på vänster sida av bröstet (samt leg och förordnandet på sig) är inte Ordningsvakt. De borde egentligen ha funnits på anda ställen i lokalen där de syntes, alternativt vandrat omkring i lokalen. De skall förebygga ordningsstörning. I de flesta fall har krögaren egen personal som vaktar dörrar. Att putta på en av krögarens personal, är inte alls lika allvarligt som att putta en förordnad Ordningsvakt. Emellanåt har förordnandet gått ut eftersom ordningsvakten har missat att söka inom rätt tid. När så har skett förvandlas det ingripande som den förmodade ordningsvakten har gjort, till något som är brottsligt.
Citera
2011-09-05, 09:37
Medlem
Mintbits avatar
Jag håller det för troligt att Erik Almgvists version är mer korrekt än vakternas. Att det det finns drägg bland vakter vet de flesta, de tycks vara den nya tidens undermänniskor (gott om psykopater i den branschen) som inte har vett att uppföra sig artigt mot gäster. Istället spänner de blicken i gästerna och vill visa att de minsann har makt och kan utöva den när det passar. Det är inte första gången vakter ljuger och misshandlar krogbesökare.

Ett sätt att komma bort från det dekadenta och i många stycken samhällsskadliga "nöjeslivet" är att umgås mer med sina egna vänner (och deras vänner), arrangera egna fester, vara hemma och leva ett normalt social liv.

För mig är det obegripligt att folk lockas till "inneställen". Stureplans krogar ägs av tvivelaktiga element med utländsk bakgrund, galleriorna ägs inte av svenska företag, miljön uppmuntrar till mångkulturell dekadens istället för normal svensk gemenskap, attityden bland folk är helt osvensk med översittarfasoner, området lockar folk som vill visa upp sig, folk med dålig självkänsla, narcissister och andra dåliga egenskaper vilket framgår när man studerar vilka "kändisar" som söker sig dit.

I mina ögon verkar Stureplan locka:

1. Lantisar som tror att de har något att imponera med hemma i byn när de kommer hem och berättar att de varit där och sett några av de dekadenta kändisarna som springer där.

2. Unga eller allmänt omogna människor som inte vet bättre att att hålla sig borta därifrån.

Jag anser att det är direkt beklagligt, nästan obehagligt, att Sverigedemokrater visar upp sig i sådana sammanhang istället för att umgås under andra förhållanden och på andra sätt. Jag tillhör dem som är enormt trött på den barnsliga visa-upp-sig-med-drinkar-attityden som spridits av bla Alexandra Brunell, William Petzäll och ett antal andra yngre förmågor.

Varför visar man inte upp sig genom att i en större grupp besöka platser som är mera föredömliga att visa sig på. Det kan ju vara allt från historiska platser och museer till seriösa svenskägda restauranger eller träffas hemma hos varandra i högre grad. Eller möjligen skaffa ett stamställe som man vet uppfyller alla de krav och kvaliteter man behöver för att kunna umgås med sina vänner.

Mycket är ju bra med SD, men sådana här händelser får mig att vilja spy eftersom det tycks upprepas. Oavsett hur oskyldig Erik är (och jag tror honom den här gången) så kan det endast komma ut EN god sak ur detta och det är om vakterna kan avslöjas som lögnare. Jag har f.ö. inte sett någon uppgift om vakternas etnicitet. Oavsett relevans i sammanhanget vore det av ett visst intresse att få veta det. Min fördom består nämligen i att FLER vakter med utländsk bakgrund ljuger och misshandlar än vad vakter med svensk bakgrund gör.
Senast redigerad av Mintbit 2011-09-05 kl. 10:06.
Citera
2011-09-05, 09:45
Medlem
maynard12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Jag har ju bara läst i tidningen, vilket i sig är en osäker källa, men det står att han greps, togs prov på och att han släpptes på morgon efter. Så lång tid tar det ju inte att ta urinprov.

Det är svårt att veta vad som är rätt i det här fallet, men själv tolkar jag "tidigt igår morse" som tidigt på morgonen, t.ex. vid 4-5 -tiden eller så. Polisstationen på Kungsholmen har ju öppet dygnet runt så det är ganska rimligt att om bråket på Sturecompagniet utspelade sig vid 2-tiden någon gång att det tar någon timme eller två med alla efterspelningar.

Jag menar, hade han fått spendera natten på polisstationen hade han väl inte blivit släppt tidigt på morgonen. Man nyktrar väl inte till på 3-4 timmar om man nu bli LOBad? Själv har jag aldrig spenderat natten i fyllecell, men det känns inte så.

För övrigt kan jag mycket väl tänka mig att riksdagsmannen betett sig lite provocerande mot dörrvakten i fråga. Misstänker att man inte är så försiktig med vad man säger till dörrvakter (eller andra) när man har druckit några glas och vet om att man har två säpovakter till hjälp bakom sig.
Senast redigerad av maynard12 2011-09-05 kl. 09:56.
Citera
2011-09-05, 09:53
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Det finns gott om väktare som ljuger och utnyttjar sin ställtning genom att överanmäla. - "Han gjorde våldsamt motstånd också..." har jag själv bevittnat en väktare avlämnade en person till Polisen.
Det var aldrig fråga om våldsamt motstånd, utan en person som lugnt lät sig omhändertas.

Så den här gången tror jag bara vaktrötäggen hade otur att det råkade vara två SÄPO-vakter närvarande vars vittnesmål kommer övertrumfa deras.
Citera
2011-09-05, 10:10
Medlem
Vem är egentligen Almqvists flickvän? Måste vara rätt biffig om det stämmer att hon sparkade/slog ner en av vakterna..
Citera
2011-09-05, 10:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maynard12
Det är svårt att veta vad som är rätt i det här fallet, men själv tolkar jag "tidigt igår morse" som tidigt på morgonen, t.ex. vid 4-5 -tiden eller så. Polisstationen på Kungsholmen har ju öppet dygnet runt så det är ganska rimligt att om bråket på Sturecompagniet utspelade sig vid 2-tiden någon gång att det tar någon timme eller två med alla efterspelningar.

Jag menar, hade han fått spendera natten på polisstationen hade han väl inte blivit släppt tidigt på morgonen. Man nyktrar väl inte till på 3-4 timmar om man nu bli LOBad? Själv har jag aldrig spenderat natten i fyllecell, men det känns inte så.

För övrigt kan jag mycket väl tänka mig att riksdagsmannen betett sig lite provocerande mot dörrvakten i fråga. Misstänker att man inte är så försiktig med vad man säger till dörrvakter (eller andra) när man har druckit några glas och vet om att man har två säpovakter till hjälp bakom sig.

"Tidigt på morgonen" är antagligen Aftonbladets försåtliga formulering.
Incidenten kan ha inträffat vid midnatt, urinprovet skedde kl 01.00. Efter det gick Almqvist hem.
Genom att Aftonbladet blandat in formuleringen "morgonen" ger man intryck av att Almqvist har tillbringat natten i häktet. Tidigt på morgonen kan säkert vara kl 02.00-02.30 i Aftonbladets förljugna värld.
Citera
2011-09-05, 10:18
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Tränar Erik någon form av kampsport? Frågan är seriöst ställd!
Citera
2011-09-05, 10:29
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maynard12

Maxtiden för LOB är väl 6 timmar, med några få undantag. Däremot kan en del släppas ut innan dess, om behovet av platser motiverar till det. Notera väl att jag endast går på tidningens uppgifter. Jag vet inte om han varit LOB:ad eller ej, men av formuleringarna i tidningen tycker jag det ser ut så.

Frågan är ju också om vakterna varit till "hjälp" i det här fallet. Enligt uppgifter i tidningen var det SÄPO-poliserna som avlägsnade politikern från platsen och överlämnade honom till ordningspolisen. Det var alltså i så fall inte ordningsvakterna som genomförde det ingripandet.
Citera
2011-09-05, 10:42
Bannlyst
Någon som vet vad SD rasisten kommer få för straff? Eller kommer han komma undan för att det handlar om en främlingsfientlig person? Lite osäker hur lagen ser det.
Citera
2011-09-05, 10:42
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Tränar Erik någon form av kampsport? Frågan är seriöst ställd!

Tror han sa att han tagit en lektion i hela sitt liv i samband med "soranaffären".
Citera
2011-09-05, 10:44
Medlem
Mokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Av ditt inlägg tidigare fick jag intrycket att du jobbat som vakt eller åtminstone i dörr. Nu står det ganska klart att så inte är fallet.

Det står inte skrivet någonstans vilka personer som ska släppas in på en krog eller nattklubb eller ej. Det är upp till ägaren att bestämma vilka krav som ställs på gästerna. Du får i princip styra och ställa i dörren som du vill, så länge kraven inte strider mot diskrimineringslagstiftningen.
Det jobbet, urvalet, sköter entrévärdarna – ägaren/krögarens förlängda arm.
Ordningsvakter tillförordnas av Rikspolisstyrelsen – de blir polisens förlängda arm på stället.

Och att du vill att "ALLA" ska få befinna sig överallt... ja, det låter ju riktigt vackert, men en krog är inte riktigt detsamma som offentlig plats.

Vet vi om lille Erik tjafsade med en ordningsvakt eller en entrévärd?

väldigt OT jag vet, men måste svara!
jag kan bara tillägga att jag jobbat som OV/Väktare i snart 15 år..

Då skall vi gå igenom lite vad som gäller på allmän lokal.
ALLA har rätt att befinna sig på resturanger med utskänkningstillstånd oavsett ålder, tro det eller ej.
Så om min son som är snart 15 känner för att gå in på ett ställe som har utskänkningstillstånd så har han RÄTT att göra detta.. han får befinna sig i lokalen, men inte förtära alkohol... det är lite det som är den springande punkten. Det är de som serverar som är ansvariga för att inte servera till minderåriga, inte vi OV som står i dörren. Men eftersom vi alla vet att det inte är en hållbar situation att ha en massa småbarn springandes på allmän lokal där sprit och alkohol serveras, och att det är näst intill omöjligt att kontrollera, så har vi fått lite dispens att sålla i dörren så inga minderåriga kommer in..
Det är sant att ägaren själv har rätt att ställa krav på vilka gäster han vill ha in så länge det inte strider mot grundlagen och är diskriminerande. Och Ja.. vi OV är delegerade att utföra hans anvisningar. Och Ja jag vet att RPS förordnar oss.. Och en krog är en allmän plats eftersom alla har rätt att vistas där..

Ont igen
Jag tror av vad förstod initialt så var det en EV som Erik kom på kant med.. ev även en OV som stod i anslutning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in