Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Av ditt inlägg tidigare fick jag intrycket att du jobbat som vakt eller åtminstone i dörr. Nu står det ganska klart att så inte är fallet.
Det står inte skrivet någonstans vilka personer som ska släppas in på en krog eller nattklubb eller ej. Det är upp till ägaren att bestämma vilka krav som ställs på gästerna. Du får i princip styra och ställa i dörren som du vill, så länge kraven inte strider mot diskrimineringslagstiftningen.
Det jobbet, urvalet, sköter entrévärdarna – ägaren/krögarens förlängda arm.
Ordningsvakter tillförordnas av Rikspolisstyrelsen – de blir polisens förlängda arm på stället.
Och att du vill att "ALLA" ska få befinna sig överallt... ja, det låter ju riktigt vackert, men en krog är inte riktigt detsamma som offentlig plats.
Vet vi om lille Erik tjafsade med en ordningsvakt eller en entrévärd?
väldigt OT jag vet, men måste svara!
jag kan bara tillägga att jag jobbat som OV/Väktare i snart 15 år..
Då skall vi gå igenom lite vad som gäller på allmän lokal.
ALLA har rätt att befinna sig på resturanger med utskänkningstillstånd oavsett ålder, tro det eller ej.
Så om min son som är snart 15 känner för att gå in på ett ställe som har utskänkningstillstånd så har han RÄTT att göra detta.. han får befinna sig i lokalen,
men inte förtära alkohol... det är lite det som är den springande punkten. Det är de som
serverar som är ansvariga för att inte servera till minderåriga, inte vi OV som står i dörren. Men eftersom vi alla vet att det inte är en hållbar situation att ha en massa småbarn springandes på allmän lokal där sprit och alkohol serveras, och att det är näst intill omöjligt att kontrollera, så har vi fått lite dispens att sålla i dörren så inga minderåriga kommer in..
Det är sant att ägaren själv har rätt att ställa krav på vilka gäster han vill ha in så länge det inte strider mot grundlagen och är diskriminerande. Och Ja.. vi OV är delegerade att utföra hans anvisningar. Och Ja jag vet att RPS förordnar oss.. Och en krog är en allmän plats eftersom alla har rätt att vistas där..
Ont igen
Jag tror av vad förstod initialt så var det en EV som Erik kom på kant med.. ev även en OV som stod i anslutning..