Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ditt påstående är ytterst försåtligt då du förutsätter att dörrvakternas uppgifterna om Eriks onykterhet och aggressivitet är en odiskutabel sanning. Har Erik varit nykter, som han påstår, kommer säpo naturligtvis inte hålla en föreläsning för honom om vikten att hålla sig nykter och att avstå från slagsmål med dörrvakter.
Jag tar mig friheten att citera EA:s officiella beskrivning på SD:s hemsida: "
I fredags kväll gick jag ut med vänner för ett par glas efter en privat kräftskiva."
Det förefaller ytterst troligt att EA varit berusad redan i "kräftskivestadiet". Jag menar inte dyngrak.
Det andra är att SÄK inte kommer att läxa upp EA, utan SÄK kommer att "diskutera lämpligt beteende om man vill ha ett effektivt personskydd". Det kommer man att framföra den officiella vägen, dvs till till partiets ledning. Om partisekretaren är den som diskuteras, gissar jag på att diskussionen tas med JÅ.
Jag skulle inte bedöma att en sketrättegång om övervåld (vakten) eller ofredande (EA) skulle vara anledning för att SÄK skulle bryta sekretessen. Möjligen kan de rent upplysningsvis bekräfta det ena eler andra, men vittna i en rättegång blir inte aktuellt, inte för en sådan sak. Det skulle vara ett farligt prejudikat, oavsett - skyddsobjekten skall ju ha fullt förtroende för sina livvakter, och livvakterna skall heller inte kunna uppfattas som frikort för att bära sig illa åt. Vad de än säger kan det bli fel.
Utvägen lär bli att "brott ej kan styrkas", om nu inte urinprov eller vad som sagts i förhör med ordningspolisen är riktigt smaskigt. I mina ögon är det en skitsak, bara det att en riksdagsman är inblandad. Sådant har en tendens att komma i tidningen.