Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-12, 15:52
  #1
Avstängd
Går på en kurs i juridik just nu, min första kurs på högskolan. Jag började läsa den för att se om ämnet var roligt, och det var det!

Problemet är nu, jag vill börja en juridikutbildning på Uppsala, Lund eller i Stockholm nästa höst. Kursen jag läser idag är med på juridikutbildningen.

Jag har slappat mig igenom hela kursen och endast gått på lektionerna. Jag ville bara se om det är roligt som sagt.

Nu är problemet, jag tror inte jag kommer få mer än ig eller g på kursen. Ska jag:

1. Gå på tentan och lämna blankt svar.
2. Gå på tentan och göra mitt bästa och troligtvis få ig (och i bästa fall g) - hur påverkar det om jag vill läsa upp betyget senare på juridikutbildningen?
3. Skriva ett mail till hon som håller i kursen att jag vill sluta gå på kursen.

För jag känner som så, att jag tycker att kursen var lätt (men kräver mycket jobb). Jag tror att jag utan problem skulle kunna få högsta betyg om jag skulle läsa om den på juridiklinjen.

Vad ska jag göra?
Citera
2008-10-12, 16:30
  #2
Medlem
Deannas avatar
1) vill du läsa kursen?
2) varför inte gå dit och se hur en tenta ser ut åtminstånde.. visst, jag kan skita att gå på tentor, men då har jag 3 timmar mellan hem och tentasal.
Citera
2008-10-12, 16:48
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
1) vill du läsa kursen?
2) varför inte gå dit och se hur en tenta ser ut åtminstånde.. visst, jag kan skita att gå på tentor, men då har jag 3 timmar mellan hem och tentasal.

1. Jag vill läsa kursen, men jag vill få bra betyg. Känner inte att jag gett mig en ärlig chans att öva.

Jag är ju rädd att få dåligt på kursen. Och jag har förstått att man behöver bra snitt för att få bra jobb som jurist. Jag vill inte börja med att sumpa en så enkel kurs. Därför vill jag läsa om kursen. Har jag något att förlora på att gå dit på tentan och lämna blankt?

2. Visst kan jag gå dit, men jag vill inte lida av det om jag börjar läsa på juristlinjen senare. Aldrig fattat om jag skulle få lida av det? Får jag läsa om kursen om jag fått ig eller g?

Tack för ditt svar.
Citera
2008-10-12, 16:50
  #4
Medlem
muminss avatar
Vad jag vet så kan du inte tillgodoräkna dig mer än G i betyg ändå om du läst kursen innan. Så är det i Göteborg i alla fall.
Citera
2008-10-12, 16:52
  #5
Medlem
u_n_mes avatar
På många skolar får du inte läsa upp et G till VG utan det krävs att du får IG och då kan du läsa upp betyget och då ha chansen till att få VG
Citera
2008-10-12, 17:25
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
På många skolar får du inte läsa upp et G till VG utan det krävs att du får IG och då kan du läsa upp betyget och då ha chansen till att få VG

Det är exakt det här jag MÅSTE ta reda på. Därför jag börjar nojja mig för det. Jag känner att jag skulle kunna få VG om jag läser om kursen.

Vad är bäst att göra om det ovan stämmer? Gå på tentan och lämna blankt eller skriva av mig från kursen? Något annat?
Citera
2008-10-12, 17:27
  #7
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHC
Det är exakt det här jag MÅSTE ta reda på. Därför jag börjar nojja mig för det. Jag känner att jag skulle kunna få VG om jag läser om kursen.

Vad är bäst att göra om det ovan stämmer? Gå på tentan och lämna blankt eller skriva av mig från kursen? Något annat?


Tror det är bättre att du skriver IG annars måste du söka in till kursen igen och har då chansen att inte få en plats

Det bästa är väll om du frågar din studievägledare vad som gäller.
Citera
2008-10-12, 17:42
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Tror det är bättre att du skriver IG annars måste du söka in till kursen igen och har då chansen att inte få en plats

Det bästa är väll om du frågar din studievägledare vad som gäller.

Men jag vill inte fortsätta plugga på samma universitet?

Jag tänker inte söka till den kursen igen, jag vill läsa hela programmet där kursen ingår. Då måste jag väl automatiskt få en plats på kursen?
Citera
2008-10-12, 17:45
  #9
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHC
Men jag vill inte fortsätta plugga på samma universitet?

Jag tänker inte söka till den kursen igen, jag vill läsa hela programmet där kursen ingår. Då måste jag väl automatiskt få en plats på kursen?

Ja givetvis. Missade det.
Citera
2008-10-12, 17:49
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Ja givetvis. Missade det.

Lugnt Tack för hjälpen.

Men hur fan ska jag göra?
Citera
2008-10-12, 17:57
  #11
Medlem
Viveqas avatar
Kontakta din studievägledare för att få ett säkert svar på vad som gäller för just din kurs.
Citera
2008-10-12, 19:03
  #12
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Man kan inte tenta juridikbetyg. Det är den enda anledningen till att vissa människor "blankar", de skriver inte tentan om de inte är säkra på ett AB. (det finns inget s.k. "g" på juristutbildningen; det finns B, Ba och AB.) Jag råder dig att tokplugga eller inte skriva tentan (med risk att få CSN på dig). Enda anledningen till att du blankar tentan är ifall du tror dig ha chans att få höga betyg på den riktiga juristutbildningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback