Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-11, 22:08
  #1
Medlem
Hej!

Blev inspirerad av denna tråd av pihop.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=263137

Vilken var er första egna produkt?
Hur kom du på att du skulle göra den?

Jag började med en rökbomb av santa maria salpeter och socker, man var helt exalterad av upplevelsen. Men sen tog jag en paus för att sedan börja igen på allvar. Jag blev intresserad av pyrokemi när en äldre kompis visade mig en likadan rökbomb.
Citera
2008-10-13, 21:49
  #2
Medlem
Midsommaraftons avatar
Som säkert många andra, SS rökbomb
Citera
2008-10-13, 22:45
  #3
Medlem
Tur-Buddas avatar
En gammaldags nyckel med hål i framkanten som jag skrapade ner "svavlet" från tändstickor i å tryckte i en skruv i för att sedan få det att panga när man slog in skruven mot en sten.
Citera
2008-10-13, 22:53
  #4
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Ballong fylld med vätgas, om nu det räknas som pyro.
Citera
2008-10-13, 23:52
  #5
Medlem
GalFisks avatar
Min första smäll var två tändstickor instuckna från varsitt håll i ett segment från en hopfällbar radioantenn, när jag värmde under mitten med ett ljus small det och stickorna for iväg åt varsitt håll. Efter att dom fasade ut svavel i tändstickorna var det inte samma kraft i dom längre (vet någon vad som är i dom nu, man känner inte den stickande SO2-lukten när man tänder dom nuförtiden). Tändsats från tändstickor var mitt första riktiga pyromaterial som barn, jag hittade en bra (om än tidkrävande) metod att få bort tändsatsen utan att få med en massa trä från tändstickan.
Sen gjorde jag fontäner av uttjänta raketmotorer, som jag fyllde med smulade tomtebloss, tändstickshuvuden och liknande. Jag underhöll min familj med de här något oberäkneliga pjäserna, som ofta gick sönder på olika spektakulara vis. Eftersom dom var rätt små var dom också ganska ofarliga.
Jag växte upp i Norge, men på påsken brukade jag besöka en kompis i Örebro, och vi fick skjuta raketer och leka med smällare. Jag kom på att kapa toppen av en smällre och tejpa på en till ovanpå, när man la alltihopa i ett tomt raketrör, sköt den ena smällaren iväg den andra som exploderade uppe i luften. Jag minns när vi äntligen var gamla nog (15) till att köpa egna smällare, några år senare blev dom förbjudna :/
Min första "riktiga" pjäs som jag gjorde helt från grunden med kemikalier, är antagligen en bengal av natriumnitrat och natriumbensoat, tätt påföljt av s/s-rök.
Citera
2008-10-16, 17:11
  #6
Medlem
Fullcontacts avatar
Det absolut första var väl SS som många andra, men sen blev jag lite äldre och upptäckte det underbara svartkrutet och började att fylla tomma gevärspatroner och CO2 behållare(till co2 pistoler) och gick omkring och sprängde blomrabatter och krukor lite här och där gjorde också en hel del raketer och bengaler på den tiden
Citera
2008-10-16, 17:54
  #7
Medlem
Thuriazs avatar
Mitt första möte med fyrverkerier är nog från att jag var 6 år tror jag. Raketerna som flög upp var hur häftigt som helst, men när farsan monterade upp någon artikel som snurrade och fräste samtidigt som det illskrek (visslade) om så blev jag rädd och sprang iväg. Jag trodde väl antagligen att det var en raket det var fel på eller något... :P

Halvåret senare, på sommaren, så hade brorsan varit nere på marknaden och köpt smällare, han gav mig några som han hade förlängt stubinen på genom att knyta ett snöre om stubinen, sen var det bara att lägga smällaren på passande ställe på bakgården, tända och springa för glatta livet, det var ju lite av spänningen : o) Sedan dess har jag alltid älskat smällare och raketer.

Vid varje tillfälle, (det gavs ju fler tillfällen på den tiden) från att man var runt 10 så fick man alltid tjata på föräldrarna och brorsan att köpa smällare åt en för sin snålt insparade veckopeng för att få några timmars nöje. Det var alltid lika skoj, på nyår, vid påsk, på valborg och på sensommaren då det gick att få tag i lite saker på marknaden.

Efter en tid blev det såklart mindre skoj och man började testa egenskaperna i krutet - jag och en polare tömde så pass många tigerskott och liknande att vi lyckades fylla en nästan halv toarulle, vi hade skarvat ihop världens längsta stubin genom att knyta ihop pappersstubinerna från de smällarna som de sålde på järnaffären här, jag minns inte märket, men min polares farsa jobbade där så min kompis hade alltid ett bra förråd av dem. Stubinerna från mina smällare klippte vi av och lade i behållaren. Nu gick vi ut med den här "enorma bomben" och polarens pappa hängde med ut. Han stod på altanen och vi lutade den mot ett träd och la i den långa stubinen, tände på och sprang för kung och fosterland, grejen var ju den att vi inte hade förstått vad det är som framkallar smällen, krutet låg helt öppet och det kom bara ut en låga som fräste ett par sekunder. Pappan skrattade åt oss och gick in igen, och vi stod där som två frågetecken, besvikna såklart.

Lite senare kom jag och samma kompis på att vi kunde skrapa ryssarna mot muren i hans trädgård så small de lite roligare i och med att "hylsan" flög iväg. Det här utvecklade jag senare vidare när jag med hjälp av en tång klämde sönder leran som inneslöt krutet i tigerskotten, däri satte jag istället en vanlig gul ärta och hade därmet gjort en kanon! :P Jag minns att jag försökte skjuta ärtan på grannens bil, om jag träffade vet jag inte, smällaren i fråga flög dock åt andra hållet och träffade grannens hus, det var en sträcka på 20 meter ungefär.

En annan gång, några år senare, så smulade jag ner ett tomtebloss och la smulorna i en liten boll gjord av toapapper som jag hade försett med stubin, den tejpade jag fast mot någon smällare av något slag, förmodligen någon typ av kinaskott, bollen flög upp en liten bit, kanske 3 meter för att vända och åka ner igen, och då började det komma lite glitter ut ur bollen. Det var väl kanske mitt första riktiga pyrotekniska verk, och om jag inte minns fel så var jag 12 när jag gjorde det där.

Annars har jag inte varit något vidare konstruktiv inom det konstnärligare, snarare destruktiv - fast med en rejäl skopa säkerhet, men det är ju inget roligt, egentligen.

Jag vill höra Fyrverkerinörds historia!!!

MVH Thuri
Citera
2008-10-17, 18:20
  #8
Avstängd
Leve Raketerna

1992 När jag började med smällare var jag typ 6 år och höll på med att skjuta upp dom i grannens träd där han sen på hösten hittade hylsorna. Sen fick jag veta (1995) att om man lindade in dom i papper och sen packade det hårt med tejp så skulle det en rejäl smäll. Då började jag fatta det roliga med smällare.
Tog typ 200 Tigerraketer och la i hushållspapper och tejpade som fan runt det. Sen skulle jag ju kunna se vilka krafter den hade så jag drog ut med frasans hamla VL 3000 Högtalare och la den på gatan. La satsen under högtalaren och kopplade in högtalaren till en Fickradio. (Typ stor som freestyle men ändå en fickradio). Det lät rätt bra och farsan filmade det med Videokameran. Typ det var en abba låt på just då. Tänk er synen höra Abba sjunga och helt plötsligt en smäll och sen se att Högtalaren flyger 30 meter upp i luften och freestylen efter i sladden. Batteriet hade vi limmat fast till högtalaren så musiken fortsatten tills den for i marken. Sen har jag öppnat en kärvande dör på skolan med 5 King Air (blev avstängd 2 veckor) och lite annat.
Citera
2008-11-01, 14:38
  #9
Medlem
Jag kom i kontak med fyrverkeri när jag var 5 år gammal då min pappa tog med mig ut på nyårsafton. Jag tände på min första smällare den kvällen och det var en kinapuff. Sedan dess har jag alltid gillat fyrverkeri och har hållt på med en del egna saker och jag tror att det första jag gjorde var en rökbomb av salpeter och socker. Jag har hittils inte gjort några egna shells eller jag testade att göra en liten variant men det gick åt helvete den kom inte ens upp ur röret så allt tändes på inuti röret. Det har mest vart ett par bomber, rökbomber och lite annat men nu vill jag gå steget längre och göra min egna shell så jag får se hur det går så just nu letar jag efter lämpliga produkter t ex kemikalier, kulkvarn osv.

Ha de gött// gothenburggraff
Citera
2008-12-01, 19:13
  #10
Medlem
jonte123s avatar
första egentillverkade va väll som flera andra ss-rök
Citera
2008-12-02, 11:33
  #11
Medlem
intevets avatar
Gjorde svartkrut...
NANO3 som salpeter
Grillkol
Svavel
Myket dåligt malet o brann inte fortare än ett Tomtebloss...


Mvh
Anders
Citera
2008-12-02, 11:37
  #12
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Om denna tråd (som iofs kan vara intressant) ska få leva vidare så är det bäst att skribenterna skärper upp sig och utvecklar sina svar lite bättre. Som det är nu håller den på att förvandlas till en listtråd, och sådana gillar jag inte. Snoppmätartävlig brukar det bli av dem.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback