Resultat:
0%
röster
2008-08-05, 15:01
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
Så om du får ett virus på din dator och du bestämmer dig för att "på Flashback finns det säkert någon som vet hur jag får bort det", så du tar och söker och hittar en tråd med 699 inlägg där TS har exakt samma problem som du.

Istället för att då ha ett framröstat inlägg i början på tråden (eller på den plats det skrevs på, fast med annorlunda färg) som i detalj beskriver exakt hur du blir av med viruset, föredrar du alltså att sitta i två timmar och läsa alla "Jag har också fått detta virus HJÄLP!!!!11111", "MIN DATOR ÄR KONSTIG KAN JAG OCKSÅ HA FÅTT DETTA VIRUS???!!!111", "LOL HAR NI INGET ANTIVIRUSPROGRAM FÅR NI SKYLLA ER SJÄLVA!!!"?

Wow, om det verkligen är så blir jag faktiskt imponerad.

Om vi nu är lite realistiska så är det väldigt sällan som virustrådar växer till hundratals inlägg. Och är man vän med sökfunktionen är det inga problem att snabbt snoka fram svar på en sådan fråga du tog upp som exempel. Det finns säkert nybörjare som skulle uppskatta en sådan funktion du föreslår men jag tycker att det är bättre att de lär sig söka istället.
Citera
2008-08-05, 15:16
Medlem
Ett Hunds avatar
Jag gillar inte alls idén, av skäl som redan har tagits upp.

Det håller inte på ett forum av den här storleken och friheten. Folk skulle rösta ner bra inlägg enbart för att de är av fel åsikt.
Citera
2008-08-05, 15:26
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Jag gillar inte alls idén, av skäl som redan har tagits upp.

Det håller inte på ett forum av den här storleken och friheten. Folk skulle rösta ner bra inlägg enbart för att de är av fel åsikt.

Det var ju alldeles väldigt vad det var svårt att få folk att förstå denna synnerligen enkla och eventuellt fungerande idé. Saknas läsförståelse helt?

Läs gärna Sanndbaergs uttömmande genomgång ovan. Man ska alltså inte kunna rösta ner inlägg, däremot framhäva de man tycker märker ut sig positivt (dvs informativa och/eller på andra sätt intressanta och givande inlägg).

Jag tycker som sagt det är en bra idé som åtminstone vore värd att prova om det inte är tekniskt alltför krångligt. Dock bygger ju idén på att det finns åtminstone en icke försumbar mängd användare här som inte är fullständiga stolpskott, och tyvärr så indikerar även denna tråd att så nödvändigtvis inte är fallet.
Citera
2008-08-05, 15:28
Medlem
EDDY#s avatar
Jag tycker det låter som en bra idé.

Det borde vara någonting i stil med youtube eller 1/10.
Sen en liten knapp eller någon som ändrar om inläggen ska sorteras efter tid eller betyg.

Sen tycker jag mods inlägg ska vara med en annan bakrundsfärg, eller att det ska vara en liten logg för varje tråd vad mod gör med tråden.
Citera
2008-08-05, 15:48
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Läs gärna Sanndbaergs uttömmande genomgång ovan. Man ska alltså inte kunna rösta ner inlägg, däremot framhäva de man tycker märker ut sig positivt (dvs informativa och/eller på andra sätt intressanta och givande inlägg).

My bad. Hade tydligen missat det helt.

Då blir idén genaste bättre förstås, men ärligt talat kan jag inte riktigt se fördelen med det hela. Jag är ganska säker på att folk ändå läser alla inlägg för att vara säkra på att inte missa något.
Citera
2008-08-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
My bad. Hade tydligen missat det helt.

Då blir idén genaste bättre förstås, men ärligt talat kan jag inte riktigt se fördelen med det hela. Jag är ganska säker på att folk ändå läser alla inlägg för att vara säkra på att inte missa något.
Nu vet jag inte vilka forum du är Mod i, men jag är av en helt annan uppfattning! Kolla bara in i valfri populär tråd (i ett populärt delforum då, så klart) så kommer det in användare efter användare som frågar samma sak som redan avhandlats ett dussin gånger. Eller ta denna tråd till exempel, inte ens du, som t.om. är Mod, orkade ju läsa igenom de 30 inlägg här finns (no offence, du var bara ett bra exempel), där jag redan har deklarerat att syftet in var plus/minus-röster, utan enbart framföstande av de bästa inläggen.

Sen vet jag inte riktigt vad ni som vill jämföra det med youtube syftar på. Har jag missuppfattat hela grejen med röstandet på youtube om jag säger att man dels kan ge tummen upp för ett inlägg, och dels tummen ner eller markera som spam. Spam- och "tummen ned"-röster brukar automatiskt döljas, men man kan fortfarande läsa inläggen. Visst är det så det funkar där? Det är absolut inte så jag vill ha det på FB! Inget ska döljas/tas bort, utan det är bara informativa och allmänt intressanta inlägg som ska framhävas!
Citera
2008-08-05, 16:19
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Men läs, det ska inte finnas några negativa röster! Och tanken är inte att du ska rösta på alla inlägg. Fan, tanken är inte ens att du ska rösta överhuvudtaget, OM, OM, OM!!! du inte hittar ett extra bra inlägg. Och om det inte är 24 st andra personer som har hittat samma inlägg som du, kommer du ändå inte att märka någon skillnad.

Sen är ju Flashback så mycket mer än tramset i I&I och där har det redan konstaterats att det inte skulle fungera.

Jag är ledsen men jag tycker inte att det förändrar någonting. Folk kommer fortfarande att rösta efter åsikt. Du erkänner själv att det inte skulle fungera i vissa forumavdelningar, hur ska man då kunna veta vilka det fungerar i? Om det inte fungerar i alla så kanske det är en dålig idé.
Citera
2008-08-05, 17:26
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det var ju alldeles väldigt vad det var svårt att få folk att förstå denna synnerligen enkla och eventuellt fungerande idé. Saknas läsförståelse helt?

Jag tycker som sagt det är en bra idé som åtminstone vore värd att prova om det inte är tekniskt alltför krångligt. Dock bygger ju idén på att det finns åtminstone en icke försumbar mängd användare här som inte är fullständiga stolpskott, och tyvärr så indikerar även denna tråd att så nödvändigtvis inte är fallet.

Istället för att rösta ner inlägg kommer många givetvis rösta fram inlägg som går i samma riktning som deras egna åsikt. Mao, vi kommer säkerligen få en massa trollröstningar som puffar fram peddoinlägg, invandrarfientliga inlägg osv. Jag tycker att vi klarar oss utan det. Sen ogillar jag fortfarande att man mer eller mindre ska sätta betyg på vad medlemmar skriver, det hör inte hemma på ett diskussionsforum, punkt.
Citera
2008-08-05, 17:40
Medlem
HerrSeriöss avatar
Jag skulle vara mycket nöjd om det fanns en knapp på varje inlägg: "Det här inlägget tyckte jag var intressant."

Om 25 personer trycker på den knappen får inlägget en orange ram runt sig, eller nåt. Det tror jag skulle funka.

Är det nåt sånt ni tänkt er?
Citera
2008-08-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Istället för att rösta ner inlägg kommer många givetvis rösta fram inlägg som går i samma riktning som deras egna åsikt. Mao, vi kommer säkerligen få en massa trollröstningar som puffar fram peddoinlägg, invandrarfientliga inlägg osv. Jag tycker att vi klarar oss utan det. Sen ogillar jag fortfarande att man mer eller mindre ska sätta betyg på vad medlemmar skriver, det hör inte hemma på ett diskussionsforum, punkt.
Om du säger det så. Oavsett vad som händer är det ju ingen som tvingar dig att läsa dessa framröstade inlägg. Finns det dessutom ett alternativ i ens profil som gör att forumet är precis som det är nu, så har ni skeptiker inget som helst att förlora på det, medan vi som tycker det verkar vara en bra idé kan njuta för fullt.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrSeriös
Jag skulle vara mycket nöjd om det fanns en knapp på varje inlägg: "Det här inlägget tyckte jag var intressant."

Om 25 personer trycker på den knappen får inlägget en orange ram runt sig, eller nåt. Det tror jag skulle funka.

Är det nåt sånt ni tänkt er?
Japp, precis det som var min tanke!
Citera
2008-08-05, 19:17
Medlem
CoolTrasts avatar
Citat:
Om du säger det så. Oavsett vad som händer är det ju ingen som tvingar dig att läsa dessa framröstade inlägg. Finns det dessutom ett alternativ i ens profil som gör att forumet är precis som det är nu, så har ni skeptiker inget som helst att förlora på det, medan vi som tycker det verkar vara en bra idé kan njuta för fullt.

Japp, precis det som var min tanke!

Jag brukar regelbundet kolla: http://www.husbilsklubben.se/forums/
där dom har det du efterlyser.

Jag har sett att ämnet har en mycket avgörande betydelse +
att "starka" postare har en beundrarskara som ger dem poäng oavsett
om dom kommenterar sin husbil eller morgonavföring.
Citera
2008-08-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTrast
Jag brukar regelbundet kolla: http://www.husbilsklubben.se/forums/
där dom har det du efterlyser.

Jag har sett att ämnet har en mycket avgörande betydelse +
att "starka" postare har en beundrarskara som ger dem poäng oavsett
om dom kommenterar sin husbil eller morgonavföring.
Jag är nog blind, men jag ser verkligen inget som liknar mitt förslag. Vv. ge mig en direktlänk till en tråd och var/på vad jag ska titta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in