Jag gillar idén absolut. Med tanke på de drivor av trams och one-liners man får vada igenom på vissa delar av det här forumet kan nog en sådan funktion vara till stor hjälp.
En smidig lösning är att man har en liten lista på framröstade förslag högst upp på sidan i den tråd man tittar i, man ska alltså inte behöva vara på första eller sista sidan i en tråd för att se de viktiga inläggen. Den listan är då användbar både om man kommer in sent i en debatt eller om man har varit med länge, men eventuellt missat något. Smidigt att börja med en länklista, sammanfattning, viktiga/intressanta synpunkter, osv. Listan bör begränsas till omkring 10 inlägg.
En tanke om just det där med att folk röstar utan att tänka efter: Som sagt var, låt röstningen vara osynlig och när ett inlägg finns på listan ska fortsatta klick på inläggets röstningsknapp inte ha någon inverkan, detta för att undvika just att folk röstar "bara för att".
Listan bör vara ordnad efter var inläggen är placerade i tråden. På så sätt kan man bilda sig en bra uppfattning om vad som kommit fram längs vägen om man läser de inläggen i ordning.
Jag ser dock ett knepigt problem med uppdateringen av listan. När den är full och ett nytt inlägg röstas fram, vilket ska man då ta bort? Det första? Det sista? Alla alternativ har klara nackdelar. Personligen tror jag det bästa är att man stryker det första då senare inlägg borde täcka upp för det.
Ändra inte utseende på de viktiga inläggen utan låt bara ovannämnda lista länka till dem. Det känns som om inlägg lätt hamnar i skymundan om vissa är markerade med färg, inramning eller dylikt.
Ett troligt problem med det här systemet är att det lär dyka one-liners i stil med "Bra sagt, du får min röst!" och då är vi tillbaka i träsket med folk som röstar "bara för att".
Oj, det var värst vad jag hade många idéer idag då!
Dock är jag tämligen övertygad om att det inte skulle fungera i alla forum.