Resultat:
0%
röster
2008-07-30, 22:39
Medlem
flowss avatar
+1

Skämt åsido, jag håller med! Ett annat förslag kan ju vara youtubes-kommentar-röstsystem.
Citera
2008-07-30, 22:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Vansinnigt dålig idé.

Visst det fungerar jättebra på Slashdot och Digg, men här?
Tänk efter lite snabbt, vad tror du skulle hända med ett välformulerat och relevant inlägg som tar upp fördelarna med invandring t.ex?
Min gissning är att inläggen runt omkring det i samma tråd som lyder något i stil med "invandrare luktar illa" eller "rösta på SD 2010 så blir allt bra" skulle bli uppröstat trots att de egentligen inte är bra inlägg utan bara råkar vara åsikter som är populära just här. Vilket leder till att det välformulerade och relevanta inlägget hamnar i skymundan trots att det kanske är mer intressant.
Citera
2008-07-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
+1

Skämt åsido, jag håller med! Ett annat förslag kan ju vara youtubes-kommentar-röstsystem.
Nja, vet inte om jag håller med om just den biten. Jag vill inte att inlägg ska döljas (av vilket skäl det än må vara), bara att de som är bra syns bättre. Gillar man t.ex. inte vissa personers åsikter så går det redan att ignorera personen.

Owe: Jag menade inte att man skulle rangordna inlägg i någon skala, tror att poängen försvinner lite då, utan mer bara att man ska kunna rösta om man läser ett inlägg som är lite utöver det vanliga.
Citera
2008-07-30, 22:52
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
Nja, vet inte om jag håller med om just den biten. Jag vill inte att inlägg ska döljas (av vilket skäl det än må vara), bara att de som är bra syns bättre. Gillar man t.ex. inte vissa personers åsikter så går det redan att ignorera personen.

Owe: Jag menade inte att man skulle rangordna inlägg i någon skala, tror att poängen försvinner lite då, utan mer bara att man ska kunna rösta om man läser ett inlägg som är lite utöver det vanliga.

Jag menar inte att inlägg ska döljas om de får ett visst antal minuspoäng.
Citera
2008-07-30, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Vansinnigt dålig idé.

Visst det fungerar jättebra på Slashdot och Digg, men här?
Tänk efter lite snabbt, vad tror du skulle hända med ett välformulerat och relevant inlägg som tar upp fördelarna med invandring t.ex?
Min gissning är att inläggen runt omkring det i samma tråd som lyder något i stil med "invandrare luktar illa" eller "rösta på SD 2010 så blir allt bra" skulle bli uppröstat trots att de egentligen inte är bra inlägg utan bara råkar vara åsikter som är populära just här. Vilket leder till att det välformulerade och relevanta inlägget hamnar i skymundan trots att det kanske är mer intressant.
Syftar du på mitt förstainlägg eller flows kommentar? Jag hänger inte på något av de två ställena, så jag vet inte hur de har det.

Hur som helst så har du nog en poäng i att det kanske inte hade fungerat så bra i just invandrings-forumet. Jag tycker att nivån där är så låg så jag tänkte inte ens på att det fanns. När jag tänker efter är nog politik-forumen även de dåliga. Men i alla forum som är mer "faktabaserade" än "åsikitsbaserade" tror jag nog att det hade funkat hur bra som helst.
Citera
2008-07-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Jag menar inte att inlägg ska döljas om de får ett visst antal minuspoäng.
Okej, då missförstod jag dig

Du menar alltså det systemet som gör att man kan se att inlägg ett har +2 poäng och inlägg två har -4 poäng. Jag tror nog att det kan få den effekten att folk inte riktigt tänker själva. Om de ser ett inlägg som har mycket plusröster kanske de röster plus bara för att, alternativt så röstar de minus, bara för att

Jag tror nog det bästa är att röstningen inte syns överhuvudtaget och att inget händer med det aktuella inlägget förrän just vid det tillfället då tillräckligt många personer har röstat på det, då byter bakgrunden färg eller får en ram runt om sig, eller liknande.
Citera
2008-07-30, 22:59
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
Syftar du på mitt förstainlägg eller flows kommentar? Jag hänger inte på något av de två ställena, så jag vet inte hur de har det.

Hur som helst så har du nog en poäng i att det kanske inte hade fungerat så bra i just invandrings-forumet. Jag tycker att nivån där är så låg så jag tänkte inte ens på att det fanns. När jag tänker efter är nog politik-forumen även de dåliga. Men i alla forum som är mer "faktabaserade" än "åsikitsbaserade" tror jag nog att det hade funkat hur bra som helst.

Jag syftade på ditt förstainlägg.
Ja, jag håller med om att det nog skulle funka bra i t.ex. IT-delarna och liknande.
Men i stort så är väl ett av syftena med flashback att ge utrymme för impopulära åsikter, något som direkt skulle motverkas av ditt förslag.
Citera
2008-07-30, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag syftade på ditt förstainlägg.
Ja, jag håller med om att det nog skulle funka bra i t.ex. IT-delarna och liknande.
Men i stort så är väl ett av syftena med flashback att ge utrymme för impopulära åsikter, något som direkt skulle motverkas av ditt förslag.
Fast skulle det verkligen det? Det är ju inget som försvinner, alla inlägg är ju fortfarande synliga för alla. Det enda som händer är att uppskattade inlägg i stora trådar (beroende vad man väljer, se mitt första inlägg) framhävs.

Detta kan väl inte på något sätt motverka möjligheten att skriva vad man vill?
Citera
2008-07-31, 02:37
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag gillar idén absolut. Med tanke på de drivor av trams och one-liners man får vada igenom på vissa delar av det här forumet kan nog en sådan funktion vara till stor hjälp.

En smidig lösning är att man har en liten lista på framröstade förslag högst upp på sidan i den tråd man tittar i, man ska alltså inte behöva vara på första eller sista sidan i en tråd för att se de viktiga inläggen. Den listan är då användbar både om man kommer in sent i en debatt eller om man har varit med länge, men eventuellt missat något. Smidigt att börja med en länklista, sammanfattning, viktiga/intressanta synpunkter, osv. Listan bör begränsas till omkring 10 inlägg.

En tanke om just det där med att folk röstar utan att tänka efter: Som sagt var, låt röstningen vara osynlig och när ett inlägg finns på listan ska fortsatta klick på inläggets röstningsknapp inte ha någon inverkan, detta för att undvika just att folk röstar "bara för att".

Listan bör vara ordnad efter var inläggen är placerade i tråden. På så sätt kan man bilda sig en bra uppfattning om vad som kommit fram längs vägen om man läser de inläggen i ordning.

Jag ser dock ett knepigt problem med uppdateringen av listan. När den är full och ett nytt inlägg röstas fram, vilket ska man då ta bort? Det första? Det sista? Alla alternativ har klara nackdelar. Personligen tror jag det bästa är att man stryker det första då senare inlägg borde täcka upp för det.

Ändra inte utseende på de viktiga inläggen utan låt bara ovannämnda lista länka till dem. Det känns som om inlägg lätt hamnar i skymundan om vissa är markerade med färg, inramning eller dylikt.

Ett troligt problem med det här systemet är att det lär dyka one-liners i stil med "Bra sagt, du får min röst!" och då är vi tillbaka i träsket med folk som röstar "bara för att".

Oj, det var värst vad jag hade många idéer idag då!

Dock är jag tämligen övertygad om att det inte skulle fungera i alla forum.
Citera
2008-07-31, 23:49
Medlem
En annan sak som tangerar TS förslag är att en trådskapare själv skulle kunna utmärka sina egna inlägg i sin egna tråd.

Tex om TS har fått sin fråga fullständigt besvarad och tycker att folk inte behöver svara igen på precis samma fråga, sammtidigt som TS kanske har en ny följdfråga som han helst vill ska diskuteras i tråden i fortsättningen.
Citera
2008-08-04, 10:08
Medlem
Ingen mod som vill kommentera?
Citera
2008-08-04, 10:19
Medlem
najass avatar
En mycket bra idé. Jag har precis samma erfarenheter som TS.

Framför allt i ljuset av att Flashback skrattretande nog har någon slags skriven (teoretisk) policy angående kvalitet före kvantitet, så vore det ju fenomenalt om det fanns något system att lyfta fram guldkornen från slagghögarna av skit som dominerar de flesta forum.

Hur det skulle gå till i praktiken vet jag dock inte och det finns så klart en hyfsat stor risk att systemet missbrukas som Cognitive Dissident skrev eftersom många på FB är som de är.

Värt att testa i alla fall kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in