2008-10-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Heidi Boyce fick aldrig barn med Dan Axel....3 barn(Agneta, Dan och Jacob) är med Ulla Holm..Barn No 4 Axel är med Annabella Lee. Som förövrigt är en bastard - dvs ej hans son. Hon hade vist lite hanky panky, med någon, vilket är bevisat, stor skandal då det begav sig tydligen.

Min bok är från 1984--- "En dynastis uppgång och fall" (Algot Mattsson, Britt-Maries farsa) - - står inte så mycket om småttingarna.

Men om alla dessa lata havlkriminella löss, ska dela på Broströmsförmögenheten, så kan man ju räkna ut med en viss kroppsdel att det inte blir mkt pengar kvar. Underhåll kostar. Och dom levde minst sagt vidlyftigt.

nej med Heidi fick han inga barn, vilket jag inte heller påstod. Annabella, den beryktade "nattklubbsdansösen", haha...

Mycket pengar är ju borta men Heidi tror jag sitter på väldigt mycket så Dan-Axels barn får nog en hel del där. Heidi har väl inga övriga barn såvitt jag vet iaf...
Senast redigerad av JAE 2008-10-11 kl. 14:42.
Citera
2008-10-11, 17:19
Medlem
På tal om den tidigare diskussionen om maersk köp av Broström, familjerna Dreijer
äger 7% av aktierna, alltså cashar dem in 252 miljoner. Men vilka ingår i familjerna Dreijer? är det far Per och bägge sönerna Anders och Thomas? eller hur ligger det till?
Citera
2008-10-11, 18:07
Medlem
Rackabajsares avatar
Ar det nagon som vet exakt vad some hande med N&T? Jag var i deras batar fram till 93. Sedan vet jag att de stangde kontoret pa Skeppsbron och flyttade till London. Lite efter flytten saldes alla batar och rederiet avvecklades. Det kanns lite som gamla Granges....sorgligt.
Citera
2008-10-11, 18:18
Bannlyst
Wikipedia är din vän http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordstr%C3%B6m_&_Thulin
Citera
2008-10-12, 10:51
Medlem
Svar

Måste fråga, varför väktes ditt intresse för henne? Hon är ju ganska anonym...[/quote]

Pga en oplanerad resa till London har jag inte haft tid att svara dig.
Kristina Moseby drev ett galleri för c:a 15 år sedan. Hennes kunskaper och kontakter i konstbranschen var stora. Skulle vilja göra fler konstaffärer! Enl. Art Now Gallery bor hon och hennes man i Marbella. Tyvärr har mina kontaktförsök misslyckats.
Citera
2008-10-12, 11:24
Medlem
Hundbitens avatar
Finito

Sveriges storhetstid som sjöfartsnation tog slut på 70-talet. Då fanns det hur många redare som helst, stora som små, jag som var till sjöss under min ungdom kan bara beklaga utvecklingen. 'det var bättre förr' den gamla klyschan är en sanning åtminstone för mig.
Citera
2008-10-12, 12:56
Medlem
"lånade" en flakmoppe på donsö en gång. lätt en av dom läskigaste grejjer jag nånsin gjort. backarna är tamejfan hemska ^^
Citera
2008-10-13, 19:25
Bannlyst
Vad kan vi om Stena?....Stämmer allt det som sägs om honom den gamle stöten? Guldsmugling? skattebrott? halvincest(kusiner)?

Jag har bara en anekdot: Jag jobbade som andre styrman på Stena Danica 1994, då var det ett gammalt lik där och glodde på instumenten, fingrade och hade sig, ställde dumma frågor. Jag körde ut honom från bryggan "vad gör du här? Ut härifrån!" , förbannade matroserna i mitt stilla sinne att de släppte iväg pensionärer hej vilt på fartyget, nåväl detta var sommar och stress. Sedan på väg ut till Vinga kommer Kaptenen fram till mig och presenterar mig för ÄGAREN av fartyget, som ni säker vid detta laget har fattat var samme man.
Han la handen på min skuldra och sa "det gjorde du bra", den gamle stöten.

Han är tydligen känd för att virra omkring på sina fartyg, Hökaren hade också kört ut honom. Tja Alla körde ut honom, men han presenterade sig ju aldrig.

Verkar vara en kul gubbe, halvt sinnesjuk för redan 15 år sedan
Citera
2008-10-13, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
nej med Heidi fick han inga barn, vilket jag inte heller påstod. Annabella, den beryktade "nattklubbsdansösen", haha...

Mycket pengar är ju borta men Heidi tror jag sitter på väldigt mycket så Dan-Axels barn får nog en hel del där. Heidi har väl inga övriga barn såvitt jag vet iaf...

Med just Heidi fanns det inget äktenskapsförord...och vid hans död i Mexiko - vid frukosten inför livläkare och Heidi(1976)....segnade han bara ner och dog.
(bra läkare va?). Hon fik en mkt stor summa kontanter (Dagen värde kanske 50 miljoner), men inte en enda aktie, vilket ju var bra. För företaget var redan förstört, och höll på att "avinvesteras". Detta kan man tacka Svenska staten och en vis VD på företaget för, Denne VD hette Ingemar Blennow - och han satt i styrelsen på Erikbergs varv, Götaverken och Tirfing(som ägde alla Broströms dotterbolag), han körde hela allt i skiten...hans kompis högg han i ryggen, denne kompis var Kristian von Sydow(sidogrenssläktning till broströms). Broströms tvingades sälja Eriksberg för 1000 kronor, samtidig som Erikberg fik 500 miljoner i koncernbidrag av Tirfing. Sedan konkurs för begge.
Dock ej riktig konkurs för broströms - finansvalpar tog över företaget, som en gång var världens största rederi - men linjer i hela världen. Man har forskat i det här och tror att det var girighet mellan syskonen...Kerstin, Brita, Dan-Axel och Margaretha. Avundsjuka mellan syskonen således. Dan Axel avsattes ju som chef pga sin alkoholism, han var aldrig närvarande vid styrelsemöten, vilken ansen vara viktigt om man är ordförande. Det var dock en ful "statskupp" från hans syrrors män. Och han avgick, förmodligen för att han sket i vilket. Han hade dock ökat deras förmögenhet med över 500.000.000 miljoner procenct. Efter det gick det åt helvete.

Notera att man i Frederikshavn i Danmark spottar ut båtar på löpande band och tjänar multi pengar.

Man blir ju förbannad!
Senast redigerad av Stoi! 2008-10-13 kl. 20:09.
Citera
2008-10-13, 19:50
Medlem
Soppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Vad kan vi om Stena?....Stämmer allt det som sägs om honom den gamle stöten? Guldsmugling? skattebrott? halvincest(kusiner)?

Jag har bara en anekdot: Jag jobbade som andre styrman på Stena Danica 1994, då var det ett gammalt lik där och glodde på instumenten, fingrade och hade sig, ställde dumma frågor. Jag körde ut honom från bryggan "vad gör du här? Ut härifrån!" , förbannade matroserna i mitt stilla sinne att de släppte iväg pensionärer hej vilt på fartyget, nåväl detta var sommar och stress. Sedan på väg ut till Vinga kommer Kaptenen fram till mig och presenterar mig för ÄGAREN av fartyget, som ni säker vid detta laget har fattat var samme man.
Han la handen på min skuldra och sa "det gjorde du bra", den gamle stöten.

Han är tydligen känd för att virra omkring på sina fartyg, Hökaren hade också kört ut honom. Tja Alla körde ut honom, men han presenterade sig ju aldrig.

Verkar vara en kul gubbe, halvt sinnesjuk för redan 15 år sedan

Skrev lite om honom i en annan skvallertråd nyss.. Han är som sagt vansinnigt "borta" nu. Som du beskriver så smyger han omkring både på båtar och kontoret.... På kontoret hoppar (eller hoppade kanske, nu för tiden är han kanske för dålig) han på ngn random snubbe/snubbinna och frågade "vem är du, vad gör du här?"....
Något vansinnigt roligt var när några "chefer" hade bjud-lunch för gäster på terminalen och gammel snubben yrar fram till dom och ber att få se kvitto för hela sällskapet så att alla verkligen har betalat. En av Stenas "chefer" försöker förklara att detta sätter vi ju upp på företaget, vi har bjudit in några gäster här.. osv.. Då ringer gammel Redarn polisen
Citera
2008-10-13, 20:04
Medlem
Min brors kusins avatar
Sten A satt väl inne på 50-talet för olagliga metallaffärer med öststaterna?

Sen har en kompis som jobbar på en Stenafärja berättat om en äldre herre som syntes på kajen i Fredrikshavn, han avlönades tydligen av Stena och kallades för hamnkapten eller nåt åt det hållet. Han hade visst suttit inne istället för Sten Allan......

F ö är Sten A en gottegris, när han fyller år så bjuds besättningarna på rejäla tårtor.
Citera
2008-10-13, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Sten A satt väl inne på 50-talet för olagliga metallaffärer med öststaterna?

Sen har en kompis som jobbar på en Stenafärja berättat om en äldre herre som syntes på kajen i Fredrikshavn, han avlönades tydligen av Stena och kallades för hamnkapten eller nåt åt det hållet. Han hade visst suttit inne istället för Sten Allan......

F ö är Sten A en gottegris, när han fyller år så bjuds besättningarna på rejäla tårtor.

Den med att han inte satt inne för sitt brott har jag också hört, men tror vi på det? En svensk som pratar danska i ett fängelse?

Han startade sitt företag 1937...det är inte alls omöjligt att han köpte guld av tyskarna..Gulashbaron, att köpa billigt och att sälja dyrt är väl själva vitsen med affärer. Med öststater?...DDR hade väl inget att sälja....Svårt sargade baltikum..samma där. Nja jag tror nog på Nazi grejen, och så åkte han i brummen efter kriget för sina brott, som egentligen pendlar mellan förräderi och livsfarligt...därav den höga vinsten.
Senast redigerad av Stoi! 2008-10-13 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in