Jag älskar hus, min allra största hobby om inte den enda. Bor på en gård med två hus, ladugård och en massa andra hus. Ladugården byggdes ny 1979 efter en brand och är det i särklass nyaste huset på gården.
Äldsta är från 1500 talet någon gång och är bostadshus. En gedigen timmerkåk vilket de andra husen med är.
Köpte det obesiktat med friskrivning fr dolda fel och jisses vad många som klev av när friskrivningskravet från säljarna framkom.
Till stor glädje för mig som köpte kanske en miljon under verkligt värde.
Kan inte folk tänka logiskt och klart längre? Om nu husen stått sen flera hundra år tillbaka så lär de med all sannolikhet stå vår livslängd ut eller????
Mögel? Finns inte i såna hus...Radon? Nä, Möss? Ja..
Det var bra att vara med på visningen och skrämma andra spekulanter genom att gå runt som en viktigpetter och klanka på skitsaker som inte hade någon som helst betydelse. Bland annat gamla handblåsta fönster med innanfönster. Såna som är bättre än nyproducerat skit. Jag stod och synade fönstren och klargjorde för alla som tjuvlyssnade att det blir dyrt att byta alla fönster i två hus...likaså med taken som är från 1850-talet och i perfekt skick förutom att de ser lite gamla ut. Men det ska de ju göra på ett gammalt hus....
Pustade och stånkade till min fru om vilket grisjobb den stackaren som köpte skulle få att få det där gamla skräpet...
När vi kom ut i bilen så frågade hon varför jag var så negativ...flinade bara och sa att jag nog skrämde bort 10 köpare på min kunskap. De som konkurrerade kunde inte ett smack om hus och frågade mäklaren om de kunde vara säkra på att granitgrunden var bra...Idioter.
Det finns så mycket idioter ute på marknaden som inte ska ha hus och TS har precis rätt.
Idag bor vi på gården. Fick ett skitbra pris. Gamla huset hyr vi ut under sommaren till turister som vill bo på fin gård och ekonomibyggnaderna fyller vi med fritidsfordon på vintern.
Summa summarum så får vi in mer än dubbla boendekostnaden och bor helt gratis. Renoveringarna som jag pratade om på visningen behövdes ju inte göras men folk jämför med ett nyproducerat och det vore rent bortitok att förstöra min vackra gård med nya treglasfönster, nytt modernt tak och nya ytterdörrrar osv i all oändlighet.
Så kan man lite om hus, eller mycket som jag, så kan man göra fynd genom att vara lite lagom negativ och känna av hur mycket de runtomkring reagerar.
Alla tjyvlyssnar...och jag är säljare ut i fingerspetsarna och kan således sälja även ett negativt budskap på samma snitsiga sätt som jag säljer positiva budskap.
Vill ni se hur det ser ut?
www.viksbergsgard.se Pinsamt dåligt uppdaterat men lite bilder finns i galleriet.
Sämre kan man bo va? När dessutom en granngård såldes en månad senare för över en miljon mer och utan ekonomibyggnader som gick att använda så blev det ju inte sämre...