2008-10-10, 17:46
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
...................... Problemet uppstår när denne förstagångsköpare inte kan/vill ta till sig fakta.

/Agent O

Jag tycker du har en stor poäng i din inledande tråd ,intressant

Angående ovan ,att inte ta till sig fakta .
Jobbar själv i fastighetsbranchen och känner alltför väl till detta.
En bostad av idag ser inte ut som dem gjorde på farmors tid, idag finns det massor av avancerade tekniska apparaturer i en fastighet/bostad och man kan inte bara flytta in och tro att allt skall "rulla på" utan att man som bostadsägare/hyresgäst sätter sig in i den tillgängliga dokumentationen som finns.
Förr kunde man strunta i att läsa instruktionsböckerna/användare manualerna som medföljer dem tekniska apparaterna ,så dock INTE idag!

Jag förstår vilka vilka problem du kan ha ,man kan förklara för vissa människor tills man blir blå i ansiktet ,ändå går det inte in hos dem ,dem vill helt enkelt INTE ta till sig den tillgängliga informationen.
Och att dem skulle försöka läsa sig till infon ,ja det existerar helt enkelt inte i deras föreställningsvärld.
Citera
2008-10-11, 12:09
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ok, så ditt förslag är att jag bokar in var och en av de uppskattningsvis 40-50 spekulanter jag träffar varje helg till en privat rådgivningstimme? För tro mig, skriftlig information finns det i överflöd, både hos mig som mäklare (besiktningsprotkoll, objektsbeskrivning, via vår hemsida, etc) samt på en rad andra ställen, exempelvis the vörld vajd vebb. Problemet är att det inte verkar finnas förmåga/intresse att ta sig till den tillgängliga informationen, så ja, ur den aspekten så är det "fel på kunderna".
Information är inte som pengar - ju mer dess bättre - utan här är det kvalitet som går före kvantitet. Informationen måste vara rätt och dessutom anpassad till målgruppen/kunderna. Uppenbarligen saknar du den insikten när du hänvisar till mängden information. Dina kunders problem är ju att det finns för mycket information och att dom just därför behöver hjälp med att sovra i den.

Det verkar som mäklarna alltför ofta inte kan ge särskilt mycket mer information än den som finns i sådana handlingar som du nämner. Information som en husspekulant alltså kan läsa sig till. Det som är viktigare är ju att få en tolkning eller ett förklaring vad den information har för konsekvenser, alltså vilka risker eller fördelar olika aspekter innebär. En sådan utgångspunkt torde också ligga i linje med mäklarens uppdrag att opartiskt se till både köparens och säljarens intressen.
Citat:
Mitt arvode skulle inte direkt bli lägre om jag skulle bli tvungen att hålla i en oändlig mängd "husköparkurser" utöver det arbete jag redan gör.
Här kommer jag med konstruktiv kritik på hur du bättre kan "hitta" husköparkunderna och på så sätt hjälpa dom att hitta informationen så surar du till över det. Det finns faktiskt många steg mellan ett kort och snarstucket samtal på 5-10 minuter och att hålla "en mängd husköparkurser". Med den inställningen har du sannerligen fel jobb......

Sedan vad beträffar husköparkurser så tror jag att det faktiskt vore en bra idé. Husköp är en så stor och komplicerad affär att det krävs en hel del kunskap för att man ska vara något sånär trygg när man gör den. Jag tror därför att dom flesta husköparna skulle behöva en husköparkurs där man fick grundläggande kunskaper om detta. Jag tror dessutom att många spekulanter skulle kunna betala en slant för en sådan kurs. Det skulle underlätta för dom och dessutom skulle mängden "fel" kunder hos mäklarna minska. Här finns nog en slumrande affärsidé att ta sig an för någon driftig i mäklarkåren.

Tyvärr verkar mäklarkåren i gemen inte förstå detta för genom åren har jag aldrig hört talas någon sådan kurs även om jag inte har någon jättekoll på hela mäklarbranschen. Detta stärker mitt intryck om att mäklarkåren är en överbetald skara som vant sig med relativt lättförtjänta pengar. Åsikter om fel kunder och ointresse av att ta fasta på kunderna behov verkar vara ett braschproblem.
Citat:
Det är inget jag ligger sömnlös över. Tvärtom.

/Agent O
Det märks i din attityd att du helst inte vill syssla med det du gör. Den slutsatsen har flera av oss här redan dragit. Men bra att du erkände det så behöver vi inte diskutera den saken mer.

Hoppas att du hittar ett annat jobb. Gärna ett där du slipper allt för mycket kundkontakter.....
Citera
2008-10-11, 13:45
Medlem
Stackars Agent O!!!

Har hört att ni "Mäkklare" pratar om att det viktigaste (för priset)är:
1. Läget
2. Läget
3. Läget

....eller?
Som svar på din fråga varför 70- och 80 talisterna uppför sig på detta vis är:
1. Trygghetsnarkomaner uppväxta i sossesverige
2. Trygghetsnarkomaner uppväxta i sossesverige
3. Trygghetsnarkomaner uppväxta i sossesverige

Det blir så jobbigt för dessa människor att komma ut i livet, och behöva fatta egna beslut, och ännu värre, behöva stå för dem senare!!!
Möter dessa människor nästan dagligen på mitt jobb oxå, å man blir så j-la
trött på dem!
Citera
2008-10-11, 13:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Det var perioden då jag bodde i täta villan som jag mådde dåligt.

Jag tror att dagens nya hus är för täta för att kroppen ska må bra. Jag tror att det är bättre med självdrag.

I de flesta nya hus så finns det friskluftsintag i varje rum som skall vara helt eller delvis öppna under större delen av året utom möjligen under kallaste delen av vintern. Om man stänger till dem och bara förlitar sig på recirkulerad ventilation så är det att be om problem..
Citera
2008-10-11, 14:28
Medlem
kakburkens avatar
Jag älskar hus, min allra största hobby om inte den enda. Bor på en gård med två hus, ladugård och en massa andra hus. Ladugården byggdes ny 1979 efter en brand och är det i särklass nyaste huset på gården.

Äldsta är från 1500 talet någon gång och är bostadshus. En gedigen timmerkåk vilket de andra husen med är.

Köpte det obesiktat med friskrivning fr dolda fel och jisses vad många som klev av när friskrivningskravet från säljarna framkom.
Till stor glädje för mig som köpte kanske en miljon under verkligt värde.

Kan inte folk tänka logiskt och klart längre? Om nu husen stått sen flera hundra år tillbaka så lär de med all sannolikhet stå vår livslängd ut eller????
Mögel? Finns inte i såna hus...Radon? Nä, Möss? Ja..

Det var bra att vara med på visningen och skrämma andra spekulanter genom att gå runt som en viktigpetter och klanka på skitsaker som inte hade någon som helst betydelse. Bland annat gamla handblåsta fönster med innanfönster. Såna som är bättre än nyproducerat skit. Jag stod och synade fönstren och klargjorde för alla som tjuvlyssnade att det blir dyrt att byta alla fönster i två hus...likaså med taken som är från 1850-talet och i perfekt skick förutom att de ser lite gamla ut. Men det ska de ju göra på ett gammalt hus....

Pustade och stånkade till min fru om vilket grisjobb den stackaren som köpte skulle få att få det där gamla skräpet...

När vi kom ut i bilen så frågade hon varför jag var så negativ...flinade bara och sa att jag nog skrämde bort 10 köpare på min kunskap. De som konkurrerade kunde inte ett smack om hus och frågade mäklaren om de kunde vara säkra på att granitgrunden var bra...Idioter.

Det finns så mycket idioter ute på marknaden som inte ska ha hus och TS har precis rätt.

Idag bor vi på gården. Fick ett skitbra pris. Gamla huset hyr vi ut under sommaren till turister som vill bo på fin gård och ekonomibyggnaderna fyller vi med fritidsfordon på vintern.

Summa summarum så får vi in mer än dubbla boendekostnaden och bor helt gratis. Renoveringarna som jag pratade om på visningen behövdes ju inte göras men folk jämför med ett nyproducerat och det vore rent bortitok att förstöra min vackra gård med nya treglasfönster, nytt modernt tak och nya ytterdörrrar osv i all oändlighet.

Så kan man lite om hus, eller mycket som jag, så kan man göra fynd genom att vara lite lagom negativ och känna av hur mycket de runtomkring reagerar.
Alla tjyvlyssnar...och jag är säljare ut i fingerspetsarna och kan således sälja även ett negativt budskap på samma snitsiga sätt som jag säljer positiva budskap.

Vill ni se hur det ser ut?

www.viksbergsgard.se Pinsamt dåligt uppdaterat men lite bilder finns i galleriet.

Sämre kan man bo va? När dessutom en granngård såldes en månad senare för över en miljon mer och utan ekonomibyggnader som gick att använda så blev det ju inte sämre...
Citera
2008-10-11, 14:49
Medlem
Kloges avatar
Rätta takter herr Kakburk!
Mitt hus är ifråm 1935 och är byggt på den tiden då allt gjordes grundligt och ordentligt.Grunden och väggarna står emot ett kärnvapenkrig.Taket lagt 1963 och kommer att stå sig lika länge till.Jag skulle inte vilja köpa dagens massproducerade hus till lägsta kostnad,om 15 år.Och inte ens det.

http://sydsvenskan.se/sverige/article330056/Fuktskadade-hus-aven-i-Bjarred.html
Citera
2008-10-11, 15:20
Medlem
Jenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorrMoppen
Hoppas att du hittar ett annat jobb. Gärna ett där du slipper allt för mycket kundkontakter.....

Lägg ner nu pajas.

För det första så upprepar du dig bara. För det andra så håller du på att förstöra en rätt intressant tråd med en total begreppsförvirring gällande ansvarsfrågor och yrkesutövningen. Din okunskap på området lyser igenom så starkt att t.o.m. jag som är hyggligt oinvigd ser hur mycket skit och varmluft du producerar. Gör alla en tjänst och knip igen nu.
Citera
2008-10-11, 17:28
Medlem
kakburkens avatar
NorrMoppen

Du är rolig men inte ovanlig.

Det finns massor av kunskap som man själv lätt kan ta till sig och använda.

Folk köper besiktningar som är totalt meningslösa att göra. Alla klagar på mäklare som girigbukar men besiktningsmän är värrre. Går runt och fyller i ett papper som de lika gärna kunnat gjort på kontoret eftersom de vet exakt vad de ska skriva om angående huset.

Är det ett 70-tals hus så är följande "fel" obligatoriska.
Mitt fiktiva hus jag ska beskriva i punktform är en Soutterängkåk byggd -76 och jag tar upp saker jag kommer på rätt upp o ner i huvudet utan protokoll framför mig.

Grund: Delvis ej besiktningsbar pga växtlighet framför ( stora kryptallar..) Oisolread bottenplatta på mark. Riskkonstruktion

Tak: Betongpannor gott skick men börjar närma sig livslängdens slut.

Fasad: Lokala sättsprickor, delvis ej besiktningsbar p.ga växtlighet.

Gillestuga: trägolv riskkonstruktion

Bad: Kakel. Risk med hänsyn till dåvarande byggnormer ( gips och kakel direkt utan fuktspärr )

Ventilation: Självdrag, något bristfällig (ventiler vid fönstret saknas)

Vind: Isolering längst ut under takfot bör tas bort av ventilationsskäl.

Vatten och el besiktar de oftast inte eftersom det är dolt men i regel inget stort problem.

Vips har jag fyllt i ett protokoll och säljaren känner sig så säker eftersom ett PROFFS gubevars har fyllt i ett papper som när det väl kommer till kritan är värt lika mycket som ett använt skitpapper.

Varför? Jo, varenda grej som är upptaget av vikt friskrivs ju genom att det stårr nåt ludd om riskkonstruktion som han ivrigt under besiktningen nämner om varför men betygar samtidigt muntligt att det beror på att han "måste" skriva det även om absooolut inte är någon fara.

Besiktningsgubben sätter sig i bilen och skrattar hela vägen till banken. Papperet som han överlämnat ger honom vattentäta skott mot skadestånd och spekulanten är såååå trygg. Förhoppningsvis för honom är det 20 andra som vill besikta samma hus...

Kunden vaggas in i sin Trygghets-dos som han absolut måste ha för att hans hystriska kärring och mamma säger att utan den kan han inte leva.

Att han är 28 år och borde kunna ta sina egna besut utan mamsen spelar ingen roll.
Kärringen hans viktigaste krav är att det snabbt finns bredband så hon kan vara inne på Familjeliv.se och starta en tråd om hur tryggt och viktigt det är med besiktning av huset. För det VET hon minsann.

Att lilla lyckliga familjen som snart får tillökning med lilla Tindra och Kevin aldrig sett en hammare i hela sitt liv har ingen betydelse. Hammarn gömde föräldrarna för dem för de kunde ju göra illa sig...

För övrigt så kunde inte ens farfar o morfar till Kevin o Tindra spika heller. de satt på rosa kuddar och drack rödvin hela 70-talet och jamsade mot kärnkraft. Istället för att hugga ved och spotta snus.

Samma familj som absolut måste åka V70. För den är så praktisk och SÄKER. Jajamen, den har Iso-fixfästen för de bakåtvända barnstolarna som Kevin och Tindra sitter i tills de flyttar hemifrån.
Givetvis lämnar ömma fadern in bilen på märkesverkstad för att byta oljan. Kostar bara 7000 spänn två ggr om året. Det kan man ju inte göra själv för det ser ju så avancerat ut under huven så att veta var man fyller på olja är för honom raketforskning. Bilfirman jublar...

Sen kräver familjelivsmodern dubbdäck på vintern. Det kan ju bli farligt annars i centrala Stockholm.
Ännu en utgift på 7000 om året eftersom nya måste köpas varje år. För hon har läst att gamla däck blir livsfarliga för Kevin o Tindra. Kevin o Tindra har hockeyhjälm med grönt spänne på sig i bilen på vintern som en extra säkerhet.

Sen huset då ja, det måste ju anlitas hantverkare som tapetserar. Dels kan de inte själva och Kevin och Tindra kan ju drunkna eller få i sig av det livsfarliga tapetklistret som avger giftiga ångor. Läst på familjeliv om detta ju!
Hantverkare krävs för övrigt till allt. För säkerhets skull.

"Mannen" i huset gör nu uppror och köper en skruvdragare från Best-Tools för gula skruvdragare har de på TV och den manliga instinkten finns kvar därunder all bomull och vad kan vara manligare än en skruvdragare för 119:- på ÖB.

Helt plötsligt ska han bygga altan, det gick ju på en timme häromkvällen på fyran. Efter åtta sorger och tre besök på akuten efter att han slagit sig på lilla tummen som blev blå, så är den vinda altanen klar.

Små projekt avlöser varandra och snart har han köpt upp sig i maskinparken, Bauhaus hade ju en kombibox med fyra olika laddbara maskiner och en ficklampa för 399:-.

Riktiga grejer! Han har minsan blivit yrkesman! Fortsätter försöka bygga mn allt blir egentligen fel. Under tiden "mannen" försöker bygga något för att bevisa manligheten och KANSKE få nå´t på lördagkväll efter bingolotto, när det blivit mörk, så sitter kärringen på familjeliv och beklagar sig över att mannen aldrig SER henne...

Råden kommer snart om att hon MÅSTE lämna honom och ta med sig Tindra o Kevin till kvinnojouren för han ser farlig ut på bilderna i galleriet där han står med sin gula Best-Toolsdragare och skruvar altan. Han ser ju ut som en massmördare som är kapabel att skruva in skruv i skallen på kärringen.

Att det är omöjligt att fästa en skruv i vaccum vet ingen av dem.

Huset ska säljas, nästa besiktningsgubbe skriver samma sak som den förre.

Kevin o Tindras föräldrar gör upp i tinget om var barnen ska bo och han torskar på underhåll och får se ungarna varannan helg om han är snäll för det måste han vara annars bestämmer minsann hon.

Pappan sitter i sin tvåa och undrar var drömmen tog vägen. Pank eftersom exet kräver att han ska köpa en barnvagn till eftersom hon blivit gravid med Conny som sitter inne. Gör han inte det får han minsann inte träffa de andra barnen.

Bara att betala.

Mamman sitter dock i sen 4-rummare som socialen nu får betala. Hon har gått upp 45 kg och börjar röka. För att få ekonomin att gå ihop när bidragen är slut så frågar hon på familjeliv om vilket som är det bästa SMS-lånet.

Varför blev det så? Jo, de var födda på 70-talet och deras fäder satt på kuddarna och övade profylax istället för att vara män.

Trygghet, säkerhet, larm och krav på att allt ska vara perfekt från början har i slutändan gjort att hela skiten rasat.

Tur att samhället fortfarande öser trygghet över oss och att vi inte får ta egna beslut.

Långt från T.S men....Jag skäms för att vara 70-talist!

Ska nog "utbilda" mig till besiktningsman.
Senast redigerad av kakburken 2008-10-11 kl. 17:33.
Citera
2008-10-11, 18:07
Medlem
Baalzamons avatar
Klockrent, ett av få långa inlägg här på flashback som varit värt att ta sig igenom
Citera
2008-10-11, 19:52
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Skojig text
*skrattar så jag ramlar av stolen* Du skriver fullt i klass med GH, kakburken!
Citera
2008-10-11, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Text, innehållande bland annat
"bredband så hon kan vara inne på Familjeliv.se och starta en tråd om hur tryggt och viktigt det är med besiktning av huset."
"Tindra och Kevin"
"Iso-fixfästen"
"grönt spänne"
"gula skruvdragare"
"Att det är omöjligt att fästa en skruv i vaccum vet ingen av dem."
"Varför blev det så?"

Synnerligen rolig läsning!

Det är SYND om den söndercurlade generationen med sitt överdrivna behov av trygghet och kontroll när vi snarare behöver arbete, husrum och kärlek.

Uppväxta i trygghetsnarkomanernas land med krav på att det skall vara lag på att alla måste ha cykelhjälm, där stan skall övervakas av webbkameror och allt skall larmas.

Det är farligt att leva. Man kan ju dö!

Folk över 30 borde vara döda.

http://www.brattforsjvf.se/fun/aldrean30.htm
Citera
2008-10-12, 09:52
Medlem
jamenvaddårås avatar
TS
Jag förslår att du upplyser de jobbiga spekulanterna om att det är deras eget ansvar att kolla upp huset innan de köper det,
och att säljaren själv väljer vilka h*n vill sälja till. Och att säljaren troligen kommer att välja bort de spekulanter som har orimliga förväntningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in