2008-10-09, 23:15
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david85
Sjælvklart så får man gøra en avvægning men att kolla rør och grund verkar før mig sjælvklart. Ær det nyare så behøvs det kanske inte men på ældre hus så bør det sjælvklart inspekteras.
Jag har levt i tron att de flesta kan några bassaker sjælv eller åtminstone har någon kunnig bekant som kan følja med och kolla.

Det är just avvägning det handlar om, dvs. köper du ett 40 år gammalt hus får du räkna med att det kommer att ha en del fel och brister som det inte är rimligt att upptäcka innan köpet. Kan du inte leva med det så bör din avvägning landa i att du bör köpa ett betydligt nyare hus. För övrigt så verkar du inte vara i närheten av den kategori människor jag pratar om

Citat:
Men hær har du rætt i att man inte kan kolla allt med hantverkare. Dock så har man ju ett rent helvete ifall man missar vissa delar. Sjælvklart så bør en køpare kolla upp så mycket de kan innan de tittar, men har de inte gjort det så ær det ju ditt jobb att svara på frågorna de har.

Absolut, men hur tror du att mina svar tas emot av denna kategori spekulanter? Dvs. de två alternativa svaren jag skrev om i inlägg #3 som är "Köp grisen i säcken" alternativt "Punga ut med 75 lök innan du bestämmer dig för att köpa huset eller ej".

Citat:
Jag tror inte att vi tycker særskilt olika egentligen. Men menar du allvarligt talat att de flesta køparna inte førstår basfrågorna?
Ja.

/Agent O
Citera
2008-10-09, 23:16
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubzero
Mäklarens jobb är att hitta bästa spekulanten, inte vara ett vandrande utbildningsorgan för folk som inte orkar engagera längre än att komma med påståenden och som tillsynes knappt är läskunniga.
Inte enligt lagen. En fastighetsmäklare i Sverige ska (egentligen) ta tillvara både säljarens och köparens intressen, till exempel genom att ärligt svara på köparens frågor.

Sen är det en annan femma att det inte finns kvar en enda fastighetsmäklare i Sverige som faktiskt bryr sig om det uppdraget...
Citera
2008-10-09, 23:38
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorrMoppen
Det är precis det de handlar om. Att köpa hus innebär att man måste ta ställning till en massa saker som de flesta har liten eller ingen aning. Saker som rör tekniska, juridiska och praktiska aspekter. De flesta gör hus affär typ två gånger i livet, när man köper ett hus och sedan säljer det och att då kunna allt sånt kan vara svårt och tar tid att lära sig. Självklart har man som köpare skyldighet att själv förkovra sig i vad det innebär men när du nu inte tycker att "dina" köpare gjort det så måste det ju vara ditt ansvar att hjälpa dom på traven. Kanske genom att ha broschyrer som tar upp sådana aspekter och annat som även gröna och okunniga köpare måste veta vid husköp. Eller också ge information om var köparna kan hitta svar på olika frågor och var dom blir klokare....

Uppenbarligen verkar du sakna sådant material och då måste du då stå och utbilda folk muntligen och sådant tar tid. Men du som är expert på fastighetsaffärer eller åtminstone din mäkleri eller den eventuella kedja du tillhör borde rimligen kunna fixa till sådant. Speciellt när du upplever det som ett generellt problem som är knutet till vissa åldrar hos köparna. Men nej, det går tydligen inte och då är det fel på kunderna istället.....

Så det verkar precis vara så att du/ditt mäkleri/branschen inte verkar klara av att möta kunderna på deras nivå.

Ok, så ditt förslag är att jag bokar in var och en av de uppskattningsvis 40-50 spekulanter jag träffar varje helg till en privat rådgivningstimme? För tro mig, skriftlig information finns det i överflöd, både hos mig som mäklare (besiktningsprotkoll, objektsbeskrivning, via vår hemsida, etc) samt på en rad andra ställen, exempelvis the vörld vajd vebb. Problemet är att det inte verkar finnas förmåga/intresse att ta sig till den tillgängliga informationen, så ja, ur den aspekten så är det "fel på kunderna".

Citat:
Mäklararvodet är oproportionerligt stort í förhållande till den arbetsinsats och det ansvar du har så därför borde det finnas goda möjligheter att skaffa fram material som "möter" kunder med "orimliga" krav. Dessutom borde det ju vara en överlevnadsfråga för dig som mäklare eftersom oroliga kunder som inte upplever att de får den information de behöver knappast kommer att vara så intresserade av att köpa det huset eller åtminstone inte hus som du mäklar.

Mitt arvode skulle inte direkt bli lägre om jag skulle bli tvungen att hålla i en oändlig mängd "husköparkurser" utöver det arbete jag redan gör.

Citat:
Då kan det ju bli så att du - mot din vilja - måste byta jobb.
Det är inget jag ligger sömnlös över. Tvärtom.

/Agent O
Citera
2008-10-09, 23:47
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Köper man ett hus för mellan 2-5 miljoner har man all anledning att vara försiktig och ifrågasättande. Ditt jobb är att informera.

För det första så är mitt jobb bra mycket mer än att informera.

För det andra så är det (som jag redan skrivit en rad gånger) väldigt svårt att informera någon som inte är mottaglig för informationen. Om jag svarar "Det finns ingen praktisk möjlighet att räta ut alla frågetecken kring ett 40 år gammalt hus innan köpet". Tror du då att spekulanterna går därifrån och känner sig välinformerade och därmed mer trygga inför sitt husköp? Eller tror du att de tycker att jag som mäklare är en idiot?

/Agent O
Citera
2008-10-09, 23:57
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Jag tror köparnas oro beror på att mäklarkåren har mycket svårt att följa kraven på opartiskhet. Oron resulterar i frågor som för en proffsmyglare kan te sig amatörmässiga.

Mäklarkårens opartiskhet är en helt annan diskussion. Det jag pratar om är snarare fysik, byggnadsteknik, etc.

Och som sagt, det handlar inte om amatörmässighet, det är helt naturligt att en förstagångsköpare har en massa frågor. Problemet uppstår när denne förstagångsköpare inte kan/vill ta till sig fakta.

/Agent O
Citera
2008-10-10, 00:02
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Sen om TS pratar om 70-talister och 80-talister är det väl säkerligen en majoritet som är förstagångsköpare? Åtminstone vad gäller hus. Då är det väl självklart att de har massor av frågor och oroar sig över mycket. Jag har exempelvis dålig koll på hus själv, om jag skulle köpa ett hus vore jag tvungen att fråga 1001 saker och fundera till skallen började värka. En bra mäklare är ju då en mäklare som kan svara förtroendeingivande på mina frågor. Sen förstår jag att TS menar att de har orimliga förväntningar på sina rättigheter och vilka försäkringar de kan få mot dolda/framtida fel. Men då får ju mäklaren förklara hur det fungerar...? Helst med referens till lagtexter och erbjudande om att konsultera någon annan om de inte tror dig? Det är ju till stor del det här mäklaren får betalt för, det är en person med koll på hur det funkar.

Till viss del håller jag med dig, men det skulle som sagt bli lite väl betungande rent arbetsmässigt med privata rådgivningstimmar till alla oroliga/okunninga spekulanter. Och det bygger ju även på att de kan ta till sig informationen.

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Sen tror jag en del av problemet är alla hobbytyckare som folk har runt sig. De frågar runt i vänkretsen och på forum där folk mer eller mindre bergsäkert yttrar sig i frågor de inte har 100 % koll på. Det rör ju till saken ännu mer. Desto viktigare då att mäklaren framstår som kompetent och tillmötesgående.

Den värsta hobbytyckaren är alltid svärfar.

/Agent O
Citera
2008-10-10, 00:02
Medlem
yeahgrrs avatar
tycker dina exempel bara visar på att det finns mängder med idioter överallt......
Citera
2008-10-10, 00:06
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Hade dom vetat sin plats skulle det bli lättare för oss alla
För varje dag som går så blir jag mer och mer övertygad om att somliga människor ska bo i hyresrätt för evigt.

/Agent O
Citera
2008-10-10, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
För varje dag som går så blir jag mer och mer övertygad om att somliga människor ska bo i hyresrätt för evigt.

/Agent O

För varje dag som går så blir jag mer och mer övertygad om att jag är en av dessa människor.
Citera
2008-10-10, 02:09
Bannlyst
Citat:
Jag började att skriva detta som ett svar i tråden om sättningsskador, men tänkte att det kanske passar bättre som en egen tråd.

Ett litet tips på vägen. Det är aldrig helt riskfritt att köpa ett hus, och speciellt inte ett hus som är 30-40 år gammalt.

Anledningen till tipset är att jag i mitt jobb som mäklare varje vecka får huvudvärk av en massa 70 och 80-talister som av någon outgrundlig anledning tror att trots att de är spekulanter på äldre hus så ska de ha en rad garantier. Så här brukar det låta:

- Hur vet vi att grunden är ok?

- Jaa, huset är besiktigat, och besiktningsmannen har inte sett några skador.

- Hur vet vi att han inte har missat något? Och vad händer om han skulle ha gjort det? Förresten, finns det någon dokumentation på badrumsrenoveringen?

- Nja, nu är ju badrummet renoverat för 11 år sedan, men jag ska fråga säljaren om det finns några dokument.
- Finns det inte det så tror jag inte vi är intresserade av att köpa huset,
eftersom då är ju badrummet inte fackmannamässigt renoverat.

- Ehh, om det finns dokumentation eller ej har inget att göra med om arbetet är fackmannamässigt utfört. Men jag ska som sagt fråga säljaren.

- Det där stämmer inte, min morbror jobbar på försäkringsbolag, så sånt har vi koll på. Och du, hur är det med radon i det här huset?

- En radonmätning utfördes 2004, och visade på mycket låga radonvärden.

- 2004? Det kan ju hänt en massa sen dess. Om vi köper huset så vill vi ha en klausul i kontraktet som ger oss rätten att göra en ny mätning, och att kliva av köpet om det visar sig att det finns radon.

- Ok, men hur menar du med "att det finns radon"? Det gör det i alla hus, frågan är snarare hur högt eller lågt värdet är. Dessutom tror jag inte säljaren är intresserad av en sådan klausul. Dels eftersom radonhalten redan är mätt, och dels eftersom det finns andra spekulanter som inte har det kravet.

- Vadå? Min arbetskompis köpte hus nyligen, och i det fanns det inget radon. Dessutom, om säljaren inte har något att dölja så är det väl inga problem att göra en ny radonmätning. Jag tycker att det här verkar skumt.

- När man säger att ett hus "inte har något radon" så menar man normalt sett att värdena är låga, inte att det inte finns radon över hudud taget. Och vad är det du tycker verkar skumt?

- Jo, om man ska köpa ett hus så är det väl självklart att man vill vara säker på vad man köper. Det är väl inte så konstigt?

- Ok, då förstår jag. Mitt tips är då att ni istället köper ett nytt, eller i alla fall nyare hus, och inte tittar på villor byggda på 60 och 70-talet. Så gamla hus har nämligen alltid en rad fel och brister.

- Men ett nytt hus i det här området kostar ju över 5 miljoner.

- Exakt.

Hur kommer det sig att folk resonerar på detta sätt just när det kommer till husköp? Jag menar, om jag var intresserad av att köpa en 12 år gammal bil så skulle jag inte fråga hur jag kan vara säker på att inte avgassystemet går sönder, att kamremmen inte går av, att motorhuven inte börjar rosta, etc. Vill jag har garantier så får jag helt enkelt köpa en ny/nyare bil, och då vet jag att den kommer att kosta betydligt mer än den begagnade.

Vad tror ni?

/Agent O
lol du kan inte ha det lätt ,en annan köpte nyss hus är 70 talist
en annan köpare hade lagt bud men började jiddra när de väl satt vid kontraktsskrivning och ville ha huset besiktat, men eftersom sväfar har gjort en hel del renoveringar på just detta hus då han var vän med tidigare ägare tyvär inte säljare av huset nu utan barnen som säljer till förmån för ägarna

kliver in i budgivningen med önskemål om ingen besiktning köper skiten som det är har nu renoverat i över en månad ,hittar nya fel varje dag huset är byggt 69 men javist det blev inte så fasligt dyrt iaf
Citera
2008-10-10, 02:27
Medlem
cineramas avatar
Intressant det är med nya hus bättre än äldre. För mig brukar det vara tvärtom. Kanske inte halvgamla, men äldre hus är ofta mer gedigna.

Jag bodde i nybyggd villa, och jag hade mycket problem med luftrör och fick lunginflammation varje höst. Sen när jag flyttat ut och bodde i miljonprogrambetonghus så var problemen som bortblåsta, och har flyttat till en annan, ännu äldre, hus och är fortfarande bra. Innan villan bodde jag i 100 år gammal hus, som litet barn och då var det inga problem heller. Det var perioden då jag bodde i täta villan som jag mådde dåligt.

Jag tror att dagens nya hus är för täta för att kroppen ska må bra. Jag tror att det är bättre med självdrag.

Sen, ja kvalité på byggnadsdelar var mycket bättre förr än nu. Till och med i miljonprogramshus var det bättre kvalité på vissa delar än dagens nybyggnationer.
Citera
2008-10-10, 02:41
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Och dessutom, eftersom det nu handlar om den största affären man gör i livet, varför läsar inte husspekulanter på litegrann innan de börjar leta efter sitt drömhus? Jag ger mig fan på att det är vanligare att den som skall köpa en ny platt-TV har studerat HDMI-ingångar, upplösning, LCD vs. plasma, etc.
Förstår din poäng lite här, förstår att du känner det hopplöst när kunder kommer och snackar radon när de i själva verket inte vet vad som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in