2008-10-09, 11:42
Medlem
Agent Os avatar
Jag började att skriva detta som ett svar i tråden om sättningsskador, men tänkte att det kanske passar bättre som en egen tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av marcusjj
Tack för alla tips allihop! Nu känner jag mig lite mer insatt i ämnet. Jag ska ta och fundera på detta ett tag. det känns ju inte helt riskfritt att köpa ett hus med sättningsskador.

Ett litet tips på vägen. Det är aldrig helt riskfritt att köpa ett hus, och speciellt inte ett hus som är 30-40 år gammalt.

Anledningen till tipset är att jag i mitt jobb som mäklare varje vecka får huvudvärk av en massa 70 och 80-talister som av någon outgrundlig anledning tror att trots att de är spekulanter på äldre hus så ska de ha en rad garantier. Så här brukar det låta:

- Hur vet vi att grunden är ok?

- Jaa, huset är besiktigat, och besiktningsmannen har inte sett några skador.

- Hur vet vi att han inte har missat något? Och vad händer om han skulle ha gjort det? Förresten, finns det någon dokumentation på badrumsrenoveringen?

- Nja, nu är ju badrummet renoverat för 11 år sedan, men jag ska fråga säljaren om det finns några dokument.
- Finns det inte det så tror jag inte vi är intresserade av att köpa huset,
eftersom då är ju badrummet inte fackmannamässigt renoverat.

- Ehh, om det finns dokumentation eller ej har inget att göra med om arbetet är fackmannamässigt utfört. Men jag ska som sagt fråga säljaren.

- Det där stämmer inte, min morbror jobbar på försäkringsbolag, så sånt har vi koll på. Och du, hur är det med radon i det här huset?

- En radonmätning utfördes 2004, och visade på mycket låga radonvärden.

- 2004? Det kan ju hänt en massa sen dess. Om vi köper huset så vill vi ha en klausul i kontraktet som ger oss rätten att göra en ny mätning, och att kliva av köpet om det visar sig att det finns radon.

- Ok, men hur menar du med "att det finns radon"? Det gör det i alla hus, frågan är snarare hur högt eller lågt värdet är. Dessutom tror jag inte säljaren är intresserad av en sådan klausul. Dels eftersom radonhalten redan är mätt, och dels eftersom det finns andra spekulanter som inte har det kravet.

- Vadå? Min arbetskompis köpte hus nyligen, och i det fanns det inget radon. Dessutom, om säljaren inte har något att dölja så är det väl inga problem att göra en ny radonmätning. Jag tycker att det här verkar skumt.

- När man säger att ett hus "inte har något radon" så menar man normalt sett att värdena är låga, inte att det inte finns radon över hudud taget. Och vad är det du tycker verkar skumt?

- Jo, om man ska köpa ett hus så är det väl självklart att man vill vara säker på vad man köper. Det är väl inte så konstigt?

- Ok, då förstår jag. Mitt tips är då att ni istället köper ett nytt, eller i alla fall nyare hus, och inte tittar på villor byggda på 60 och 70-talet. Så gamla hus har nämligen alltid en rad fel och brister.

- Men ett nytt hus i det här området kostar ju över 5 miljoner.

- Exakt.

Hur kommer det sig att folk resonerar på detta sätt just när det kommer till husköp? Jag menar, om jag var intresserad av att köpa en 12 år gammal bil så skulle jag inte fråga hur jag kan vara säker på att inte avgassystemet går sönder, att kamremmen inte går av, att motorhuven inte börjar rosta, etc. Vill jag har garantier så får jag helt enkelt köpa en ny/nyare bil, och då vet jag att den kommer att kosta betydligt mer än den begagnade.

Vad tror ni?

/Agent O
Citera
2008-10-09, 11:49
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
Hur kommer det sig att folk resonerar på detta sätt just när det kommer till husköp? Jag menar, om jag var intresserad av att köpa en 12 år gammal bil så skulle jag inte fråga hur jag kan vara säker på att inte avgassystemet går sönder, att kamremmen inte går av, att motorhuven inte börjar rosta, etc. Vill jag har garantier så får jag helt enkelt köpa en ny/nyare bil, och då vet jag att den kommer att kosta betydligt mer än den begagnade.

Vad tror ni?

/Agent O

Huskøp ær den størsta affæren som de flesta mænniskor gør i sitt privtliv, det finns dessutom mængder med saker som kan gå fel.

Jag tycker att det låter sjælvklart att stælla alla dessa frågor och mængder av andra. Det verkar som om du ær en dålig mæklare som inte kan førklara dess saker på ett sætt som gør kunden nøjd. Hur svårt ær det att ha med informationsblad om t.ex. radonhalter før att visa kunden de olika grænsværdena?

Att badrummet ær renoverat på fackmannamæssigt vis ær sjælvklart något man vill veta pga. risk før møgel och annat.

Dina kunder ær osækra och det ær ditt jobb att informera de!
Citera
2008-10-09, 13:40
Medlem
Agent Os avatar
Du är född 1985 va? Och uppenbarligen så passerade mitt förra inlägg en bra bit ovanför ditt huvud. Men vi gör ett försök.

Citat:
Ursprungligen postat av david85
Huskøp ær den størsta affæren som de flesta mænniskor gør i sitt privtliv, det finns dessutom mængder med saker som kan gå fel.

Helt korrekt, och ju nyare hus desto mindre saker att oroa sig för (precis som med bilar).

Citat:
Jag tycker att det låter sjælvklart att stælla alla dessa frågor och mængder av andra. Det verkar som om du ær en dålig mæklare som inte kan førklara dess saker på ett sætt som gør kunden nøjd. Hur svårt ær det att ha med informationsblad om t.ex. radonhalter før att visa kunden de olika grænsværdena?

Jag har ingenting emot att svara på frågor, och tro mig, jag gör det dagarna i ända. Problemet jag försökte belysa var att om den som frågar har helt felaktiga föreställningar, så kan de inte heller ta till sig svaret. Exempel:

- Hur kan vi veta att elsystemet, ventilationen, VVS, grundläggningen och takkontruktionen på denna villa byggd 1958 är ok? Det måste vi ju veta, det här är den största affär vi gör i livet.

Det finns egentligen två svar på den frågan.
1. "Det kan ni inte. Att köpa ett så gammalt hus är mer eller mindre att köpa grisen i säcken." Ett svar som jag gissar att de flesta inte är så nöjda med.

2. Samma som ovan, men med tillägget "Ni kan dock ta hit en VVS-firma, en elektriker, en ventilationskille, en byggnadstekniker, en takfirma, etc. till en total kostnad av typ 75 000 kr innan ni bestämmer er för att köpa huset eller ej. Dock måste ni även ta hänsyn till även om ni är trygghetsnarkomaner så finns det säkerligen minst en annan intressent som är villiga att köpa huset utan 13 olika utredningar som tar flera veckor att genomföra, och då kommer troligen nuvarande ägaren hellre sälja huset till den spekulanten". Även det ett svar som jag misstänker att flertalet inte gör applåder åt. Och framför allt så skulle de potentiella köparnas kontantinsats snabbt ätas upp av alla utredningar, speciellt eftersom de första fyra-fem husen kanske visar sig ha fel och brister som man inte kan leva med.

Och ja, finns det ett radonmätningsprotokoll så har jag givetvis en kopia på det. Samt en kopia på radoninformation från Statens Strålskyddsinstitut. Men det hjälper föga om kunden inte har en susning om vad radon är, utan reflexmässigt säger "Jag vill inte att Kevin ska växa upp i ett radonhus". Eller tror du på allvar att en sådan kund lyssnar på mäklaren (alla vet ju att mäklare ljuger som hästar travar)?

Och dessutom, eftersom det nu handlar om den största affären man gör i livet, varför läsar inte husspekulanter på litegrann innan de börjar leta efter sitt drömhus? Jag ger mig fan på att det är vanligare att den som skall köpa en ny platt-TV har studerat HDMI-ingångar, upplösning, LCD vs. plasma, etc. än att husspekulanter vet vad mikrobiell påväxt innebär.

Citat:
Att badrummet ær renoverat på fackmannamæssigt vis ær sjælvklart något man vill veta pga. risk før møgel och annat.

Självklart, men eventuell dokumentation har inget att göra med om det är fackmannamässigt utfört eller ej. Ett badrum kan vara felaktigt renoverat trots att husägaren har ett kvitto från en hantverkare, och tvärtom. Vidare så var en stor del av poängen med mitt tidigare exempel att badrummet i fråga var 11 år gammalt.

Citat:
Dina kunder ær osækra och det ær ditt jobb att informera de!
Som sagt, det hela bygger på att de är mottagliga för informationen, vilket många gånger inte är fallet.

/Agent O
Senast redigerad av Agent O 2008-10-09 kl. 13:44.
Citera
2008-10-09, 14:04
Medlem
Re

Köper du en 15år gammal Volvo betalar du 5k
Köper du en helt ny Volvo betlar du 300k

Skiljer det lika mycket i pris på en 15år villa och en ny?
Svar nej.

Extremt dålig jämförelse.
Citera
2008-10-09, 14:18
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar

Svar nej.

Tror du att en villa för 5 miljoner i Stockholm är i 5 gånger bättre skick än en villa för 1 miljon i Norrland?

Hade du någon koll skulle du veta att det är inte skicket eller åldern på villan som är det avgörande för priset.
Citera
2008-10-09, 14:22
Medlem
Citat:

Svar nej.

Ja, gör om, tänk rätt....
Citera
2008-10-09, 14:26
Medlem
Santadunks avatar
Du börjar tröttna lite på ditt jobb va?
Citera
2008-10-09, 14:30
Medlem
Agent Os avatar
Citat:

Svar nej.

Vad fan har prisskillnaden med det hela att göra? Jag pratar om att kunderna förväntar sig att ett gammalt hus ska vara felfritt, samt hur man skall kunna garantera det. Och anledningen till att jag gjorde jämförelsen med bilar är att man som bilköpare normalt inte förväntar sig att en 10 år gammal bil ska vara felfri.

/Agent O
Citera
2008-10-09, 14:31
Medlem
Citat:
massa text

Låter som en kombination av HändigeHarry och Generationen som aldrig hört NEJ.
Är det inte som dom vill eller tror att det skall vara så går världen under
Dumhet är tyvärr inte straffbart, men det borde vara det när det gäller hus.

Har man gjort en radon undersökning så lär det ju inte ändrats på 4:a år och det lär väl framgå annars om det är ett radonområde. 11 år är ju inte särskillt gammalt om det gäller en badrumsrenovering, då gällde PER reglerna, sen om man kan kolla om hantverkaren var behörig är ju en annan 5:a.
Är man osäker så får man väl ta in en överlåtelsebesiktningsman som man förhoppningsvis litar på, han har ju dessutom en försäkring . Man får väl annars konstatera om man inte är beredd på att saker går sönder eller om vatten börjar läcka in så skall man inte ha hus överhuvudtaget. Dessutom skulle jag inte vilja ha ett nytt hus, dyrare och ofta sämre materialkvalité.
Senast redigerad av BobbyB 2008-10-09 kl. 14:33.
Citera
2008-10-09, 14:32
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Du börjar tröttna lite på ditt jobb va?

Nej, inte direkt, men i ärlighetens namn är det i dagsläget lite segt. Vilket i och för sig för med sig att man hinner starta trådar på FB, så inget ont som inte har något gott med sig.

/Agent O
Citera
2008-10-09, 14:34
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Jag pratar om att kunderna förväntar sig att ett gammalt hus ska vara felfritt, samt hur man skall kunna garantera det.
/Agent O

Är det inte så enkelt att köparna blir mer och mer oroliga för att göra ett felköp?
Med stigande räntor och allmän oro för ekonomin, samtidigt som bostadspriserna går ner och utbudet ökar blir man mer försiktig.

När det var som hetast kan jag tänka mig att många bara "slog till", lånen var billiga och objekten gick snabbt, tvekade man var någon annan där och högg direkt.
Citera
2008-10-09, 14:36
Medlem
sajmonffss avatar
Citat:

Svar nej.

Du är ju slut i blocket. Hur länge "lever" en volvo i genomsnitt? 30-40(?)år med reprationer och dylikt.

Hur länge "lever" ett hus i genomsnitt med renoveringar osv?

Extremt dålig jämförelse, av DIG
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in