2008-10-13, 22:24
Medlem
Haha, Spot on TS!!

Jobbar som fastighetsmäklare i en medelstor stad och känner igen mig i precis allt. Vi har visningsmappar tjocka som bibeln med tamigfan all info du rimligtvis kan förvänta dig som spekulant. Räcker det? Icke!

Varje månad ringer det ngn kund som bott i sitt hus ett tag och nu minsann upptäckt ett "dolt fel". Felen står nästan undantagslöst noterade under den riskanalys i besiktningen som fanns i visningsmaterialet.

Dessa köpare, trygghetsnarkomaner och sossar, vill alltid att nån annan ska betala. Att huset är 40 år gammalt spelar ingen roll. Det är ett dolt fel. För det säger svärfar. Och han kan det här med hus!!
Citera
2008-10-14, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
bblablablaaa

Klockrent!
Citera
2008-10-14, 10:40
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorrMoppen
En jävla massa dravel, bl.a. gällande kvalitet på information, en mäklares opartiskhet och att jag ska byta jobb.

Ok, vi tar det igen, exempel på vad jag anser vara kvalitativ information är (som jag redan skrivit) att det alltid innebär en risk att köpa ett 40 år gammalt hus, och att det inte är rimligt att få alla sina frågor och funderingar besvarade inför ett köp. Så är det. Punkt.

Och självklart ger jag mina spekulanter en förklaring av vad som står i besiktningsprotokoll, etc. Men tror du att familjen med Tindra och Kevin lyssnar på detta? Och framför allt, tror du att de kan ta till sig en "tolkning eller ett förklaring" av information från en överbetald och opartisk mäklare som bara ser till säljarens intressen och vill sälja kåken så fort som möjligt?

För helvete människa, försök iaf att läsa inlägg någorlunda objektivt innan du svarar.

/Agent O
Senast redigerad av Agent O 2008-10-14 kl. 10:43.
Citera
2008-10-14, 12:52
Medlem
SomeMightSays avatar
Har varit på husvisningar med min kära fader som har 35 års erfarenhet inom byggbranschen, även arbetat på uppdrag utav organisationer med att kontrollera och besiktiga potentiella fastighetsköp.

Mäklarna har uppenbarliga svårigheter att bemöta en person med gedigna kunskaper inom byggbranschen. När en uppenbar brist på huset påpekas blir det tyst och allt som oftast förstår de inte ens vad som menas. Mitt intryck är helt klart att mäklare är psykologiska medlare och inte besitter gedigen kunskap eller någon vidare förmåga över att se konsekvenser över felaktiga bygglösningar.

Min bild är helt enkelt att en mäklare finns som lugnande incitament för okunniga personer, de leverar svar som förväntas helt enkelt, fösäljare i förstahand och i andrahand finns lite men väldigt bristande fackkunskap, det är uppenbart.

Märk väl att i detta fallet frågas det inte utan påpekas helt korrekt brister och fel på huset, dessa felen har inte mäklaren sett eller förstår inte ens resonemanget. För att tala i vardagliga termer, en mäklare har kunskap om byggen likt en högstadielärare i engelska, en kunnig snickare/besiktningsman har kunskap som en universitetslärare i engelska.

Med detta inte sagt att mäklaren felar, de saknar bara kunskapen. Det är upp till köparna att ha kompetent folk med sig. Det är uppenbar idioti att tro att mäklaren ser som sin främsta uppgift att påpeka bristerna samt påvisa riskerna med det aktuella huset, deras uppgift är att sälja. De som inte ser den motsägelsen är det synd om.
Senast redigerad av SomeMightSay 2008-10-14 kl. 12:57.
Citera
2008-10-14, 14:10
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomeMightSay
Mäklarna har uppenbarliga svårigheter att bemöta en person med gedigna kunskaper inom byggbranschen. När en uppenbar brist på huset påpekas blir det tyst och allt som oftast förstår de inte ens vad som menas. Mitt intryck är helt klart att mäklare är psykologiska medlare och inte besitter gedigen kunskap eller någon vidare förmåga över att se konsekvenser över felaktiga bygglösningar....

Så är det ju och det vore konstigt annars? Det är väl ingen som tror att en mäklare är, eller har samma kunskaper, som t.ex. en byggare. Har däremot aldrig varit med om att en mäklare inte har varit kapabel att översiktigt förklara grunderna i de flesta fel och brister som påpekats (i t.ex. ett besiktningsprotokoll). Dessutom kan dom alltid hänvisa till korrekt fackkunskap i de fall man som spekulant vill gräva djupare i frågan.

En annan företeelse som jag noterat på de visningar som jag har varit på är att de med lite mer byggnadstekniska kunskaper gärna ställer "kvasi-frågor", dvs frågor som egentligen inte är av intresse för fem öre men där dom verkar hoppas på att ställa mäklaren på tvären inför alla spekulanter. Lite smålarvigt beteende helt enkelt.
Citera
2008-10-14, 16:50
Medlem
SomeMightSays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Så är det ju och det vore konstigt annars? Det är väl ingen som tror att en mäklare är, eller har samma kunskaper, som t.ex. en byggare. Har däremot aldrig varit med om att en mäklare inte har varit kapabel att översiktigt förklara grunderna i de flesta fel och brister som påpekats (i t.ex. ett besiktningsprotokoll). Dessutom kan dom alltid hänvisa till korrekt fackkunskap i de fall man som spekulant vill gräva djupare i frågan.

En annan företeelse som jag noterat på de visningar som jag har varit på är att de med lite mer byggnadstekniska kunskaper gärna ställer "kvasi-frågor", dvs frågor som egentligen inte är av intresse för fem öre men där dom verkar hoppas på att ställa mäklaren på tvären inför alla spekulanter. Lite smålarvigt beteende helt enkelt.

Om du brydde din hjärna med att läsa igenom mitt tidigare inlägg skulle du upptäcka att min kritik inte är riktad mot mäklare. Tvärtom påpekar jag att hela frågan är en icke-fråga, den som frågar en mäklare i tron om att få korrekta svar och förlitar sig enbart på hans kompetens inom byggbranschen är ute på djupt vatten och förtjänar således inget svar.

Givetvis finns det byggfolk som finner nöje i att "sätta dit" en mäklare genom svåra frågor, detta är dock enbart personliga böjelser för att sätta lite färg på tillvaron, barnsligt eller ej, det är inte relevant.
Citera
2008-10-14, 17:00
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomeMightSay
Har varit på husvisningar med min kära fader som har 35 års erfarenhet inom byggbranschen, även arbetat på uppdrag utav organisationer med att kontrollera och besiktiga potentiella fastighetsköp.

Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura

Smålarvigt var ordet. Dessutom är det inte helt ovanligt att dessa män med "35 års erfarenhet av..." faktiskt inte har koll på vad de pratar om. Och om 70- och 80-talisterna har svårt att ta till sig information och argument, hur tror ni att dessa gubbar reagerar när de får svaret "Där har du inte riktigt rätt..."?

Det lär man sig som mäklare efter typ tre husvisningar, att helt oavsett vad svärfar säger på visningen, håll med (alternativt svara "Det vet jag inte"). Det är nämligen inte värt besväret att ens försöka bemöta vad han säger.

/Agent O
Citera
2008-10-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
Smålarvigt var ordet. Dessutom är det inte helt ovanligt att dessa män med "35 års erfarenhet av..." faktiskt inte har koll på vad de pratar om. Och om 70- och 80-talisterna har svårt att ta till sig information och argument, hur tror ni att dessa gubbar reagerar när de får svaret "Där har du inte riktigt rätt..."?

Det lär man sig som mäklare efter typ tre husvisningar, att helt oavsett vad svärfar säger på visningen, håll med (alternativt svara "Det vet jag inte"). Det är nämligen inte värt besväret att ens försöka bemöta vad han säger.

/Agent O

Så beteer sig de flesta människor mest hela tiden. Sannolikt du med.
Citera
2008-10-15, 00:25
Medlem
BluesBross avatar
Jag är lite förvånad över den kategorisering som förekommer i den här tråden. Ungefär som att 70- och 80-talister skulle vara mer okunniga än andra. Det är snarare så att de uppfattas annorlunda eftersom de är i början av sitt yrkesverksamma liv. De har nystartade familjer med smått på gång. De vill hitta ett bra boende som känns tryggt och bra för sin familj. Svårare än så är det inte.

Inte konstigt att de har massor av frågor som de vill ha svar på. Det är förmodligen den största investering de någonsin kommer att göra. Skiter det sig med en fastighet kan hela familjen ruineras och inte sällan delas.

Jag tycker inte TS i egenhet av mäklare visar tillräckligt stor förståelse för detta. Du vill ju bara sälja allt så smidigt och fort som möjligt. Inget konstigt med det heller, jag förstår dig.

Har fö själv många negativa erfarenheter av mäklare. Dels vid affärer där jag själv varit inblandad och haft att göra med riktiga stolpskott till mäklare som ofta kan mycket lite om fastigheter. En del mäklare har ingen aning om vad de förmedlar för fastighet. Vissa vet knappt vad en nyttjanderätt är och kan innebära bara för att ta ett exempel. När jag själv råder över situationen blandar jag aldrig in mäklare.

Jag har även jobbat på Lantmäteriet och sett på riktigt nära håll hur mäklare kan ställa till det. Vet inte hur många köpekontrakt jag ratat som är skrivna av mäklare som inte är formellt korrekta. Ibland svartnar det för ögonen vilka tabbar en mäklare kan göra och det visar verkligen hur lite många verkligen kan om fastigheter egentligen (Detta gäller endast vid sk fastighetbildningsåtgärder som fastighetsreglering, avstyckning mm, annars kommer det inte till LM, tack och lov). Min yrkeskår har inte mycket över för mäklare, det är en sak som är säker.

Men nu ska jag kanske inte dra alla över en kam, en del sköter sig faktiskt bra. Jag blir väldigt glad när en mäklare kommer upp till oss på LM för att få frågetecken utredda. Det sparar tid för alla parter och skulle innebära mindre jobb för Sveriges domstolar (Fastighetsdomstolen).

Såja nu fick jag vräka ur mig lite ovett om mäklare också så här lite OT men en liten känga förtjänar ni allt så ni inte höjer er till skyarna för mycket.
Citera
2008-10-15, 00:33
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Så beteer sig de flesta människor mest hela tiden. Sannolikt du med.

Den som sare sist, han vare visst...

Ge dig.

/Agent O
Citera
2008-10-15, 00:53
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Jag är lite förvånad över den kategorisering som förekommer i den här tråden. Ungefär som att 70- och 80-talister skulle vara mer okunniga än andra. Det är snarare så att de uppfattas annorlunda eftersom de är i början av sitt yrkesverksamma liv. De har nystartade familjer med smått på gång. De vill hitta ett bra boende som känns tryggt och bra för sin familj. Svårare än så är det inte.

Inte konstigt att de har massor av frågor som de vill ha svar på. Det är förmodligen den största investering de någonsin kommer att göra. Skiter det sig med en fastighet kan hela familjen ruineras och inte sällan delas.

Jag tycker inte TS i egenhet av mäklare visar tillräckligt stor förståelse för detta. Du vill ju bara sälja allt så smidigt och fort som möjligt. Inget konstigt med det heller, jag förstår dig.

Har fö själv många negativa erfarenheter av mäklare. Dels vid affärer där jag själv varit inblandad och haft att göra med riktiga stolpskott till mäklare som ofta kan mycket lite om fastigheter. En del mäklare har ingen aning om vad de förmedlar för fastighet. Vissa vet knappt vad en nyttjanderätt är och kan innebära bara för att ta ett exempel. När jag själv råder över situationen blandar jag aldrig in mäklare.

Jag har även jobbat på Lantmäteriet och sett på riktigt nära håll hur mäklare kan ställa till det. Vet inte hur många köpekontrakt jag ratat som är skrivna av mäklare som inte är formellt korrekta. Ibland svartnar det för ögonen vilka tabbar en mäklare kan göra och det visar verkligen hur lite många verkligen kan om fastigheter egentligen (Detta gäller endast vid sk fastighetbildningsåtgärder som fastighetsreglering, avstyckning mm, annars kommer det inte till LM, tack och lov). Min yrkeskår har inte mycket över för mäklare, det är en sak som är säker.

Men nu ska jag kanske inte dra alla över en kam, en del sköter sig faktiskt bra. Jag blir väldigt glad när en mäklare kommer upp till oss på LM för att få frågetecken utredda. Det sparar tid för alla parter och skulle innebära mindre jobb för Sveriges domstolar (Fastighetsdomstolen).

Såja nu fick jag vräka ur mig lite ovett om mäklare också så här lite OT men en liten känga förtjänar ni allt så ni inte höjer er till skyarna för mycket.

Det är lugnt, men jag skickar lite ovett tillbaka.

Du skriver "Du vill ju bara sälja allt så smidigt och fort som möjligt. Inget konstigt med det heller, jag förstår dig." Jag skulle vilja påstå att i princip det omvända gäller för LM (iaf i Stockholm), dvs. dom vill inte lösa allt så smidigt och fort som möjligt.

Visst, personalen är säkert jättekunnig, men jag vet inte hur många gånger jag ringt LM och frågat hur det går i något pågående ärende (oftast avstyckningar) och fått svaret "Vi har en handläggningstid på X antal veckor" ofta kryddat med "och det går inte fortare för att du ringer och tjatar".

Snacka om att inte sätta sig in i kundernas situation. Här har någon köpt en tomt under avstyckning och vill göra klart allt med banker, husleverantörer, bygglov, etc. men sitter med händerna bakbundna pga LM:s handläggningstid. Och ja, jag vet att svaret blir "men det är viktigt att det blir rätt, och då får det ta sin tid". Självklart ska det bli rätt, men det är helt omöjligt att dessa (ofta enkla) ärenden alltid ska ta precis hela den tid handläggaren har på sig enligt regelboken.

Min yrkeskår (och flertalet av de medborgare tillika lantmätarlönebetalare jag träffat på i min yrkesutövning) har inte mycket övers för lantmätare (och tjänstemän på exploateringskontoret, miljökontoret, stadsbyggnadskontoret, etc.), det är en sak som är säker.

/Agent O
Citera
2008-10-15, 01:18
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
Det är lugnt, men jag skickar lite ovett tillbaka.

Du skriver "Du vill ju bara sälja allt så smidigt och fort som möjligt. Inget konstigt med det heller, jag förstår dig." Jag skulle vilja påstå att i princip det omvända gäller för LM (iaf i Stockholm), dvs. dom vill inte lösa allt så smidigt och fort som möjligt.

Visst, personalen är säkert jättekunnig, men jag vet inte hur många gånger jag ringt LM och frågat hur det går i något pågående ärende (oftast avstyckningar) och fått svaret "Vi har en handläggningstid på X antal veckor" ofta kryddat med "och det går inte fortare för att du ringer och tjatar".

Snacka om att inte sätta sig in i kundernas situation. Här har någon köpt en tomt under avstyckning och vill göra klart allt med banker, husleverantörer, bygglov, etc. men sitter med händerna bakbundna pga LM:s handläggningstid. Och ja, jag vet att svaret blir "men det är viktigt att det blir rätt, och då får det ta sin tid". Självklart ska det bli rätt, men det är helt omöjligt att dessa (ofta enkla) ärenden alltid ska ta precis hela den tid handläggaren har på sig enligt regelboken.

Min yrkeskår (och flertalet av de medborgare tillika lantmätarlönebetalare jag träffat på i min yrkesutövning) har inte mycket övers för lantmätare (och tjänstemän på exploateringskontoret, miljökontoret, stadsbyggnadskontoret, etc.), det är en sak som är säker.

/Agent O
Lite ovett kan LM allt få. Jobbar inte längre på LM längre även om jag har mycket kontakt med dem. Har förresten jobbat som mäklare en period också men det var en kortare period på 1,5 år.

Handläggningstiden har spårat ur i många fall det stämmer bra, iaf sålänge som högkonjunkturen höll i sig. Just nu betas de dock av i en betydligt högre takt än de kommer in. Däremot finns det fall där det är komplicerade förhållanden i allmänhet som kräver massor av utredningsarbete. Enkla ärenden brukar betas av så fort som är möjligt. Sk skrivbordsförrättningar som enkla avstyckningar och regleringar betas av så fort som det juridiska lagrummet tillåter. Tar det längre tid innebär det oftast att det tillstött komplikationer som behöver redas ut. Bara överklagandetiden innan ett beslut vinner laga kraft är 4 veckor för att ta ett exempel.

När det gäller att ni ringer och tjatar vet jag precis vad du menar. Det är mer juridik och ibland tungrodd byråkrati inblandad än vad många kan och VILL förstå och det är många instanser som är inblandade. Har många gånger haft förbannade sakägare på mig men om jag bara får sitta ned och tala förstånd med dem brukar de flesta inse att situationen är mer komplicerad än de kan ana. Problemet är att det finns så mycket som gemene man inte kan ta till sig utan vidare.

Ibland ligger skulden till lång handläggningstid helt utom LM:s kontroll och i vissa fall måste det vara segdraget, inte minst pga rådande lagstiftning. Vissa juridiska processer tar tid och ibland föreligger det helt ouppklarade juridiska frågor som borde ha avgjorts på ett tidigare stadie. Sen kan man ju alltid ta till någor så lamt som personalbrist vilket är fallet för en del LM-kontor.

Nu säger jag god natt för ikväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in