Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Jag är lite förvånad över den kategorisering som förekommer i den här tråden. Ungefär som att 70- och 80-talister skulle vara mer okunniga än andra. Det är snarare så att de uppfattas annorlunda eftersom de är i början av sitt yrkesverksamma liv. De har nystartade familjer med smått på gång. De vill hitta ett bra boende som känns tryggt och bra för sin familj. Svårare än så är det inte.
Inte konstigt att de har massor av frågor som de vill ha svar på. Det är förmodligen den största investering de någonsin kommer att göra. Skiter det sig med en fastighet kan hela familjen ruineras och inte sällan delas.
Jag tycker inte TS i egenhet av mäklare visar tillräckligt stor förståelse för detta. Du vill ju bara sälja allt så smidigt och fort som möjligt. Inget konstigt med det heller, jag förstår dig.
Har fö själv många negativa erfarenheter av mäklare. Dels vid affärer där jag själv varit inblandad och haft att göra med riktiga stolpskott till mäklare som ofta kan mycket lite om fastigheter. En del mäklare har ingen aning om vad de förmedlar för fastighet. Vissa vet knappt vad en nyttjanderätt är och kan innebära bara för att ta ett exempel. När jag själv råder över situationen blandar jag aldrig in mäklare.
Jag har även jobbat på Lantmäteriet och sett på riktigt nära håll hur mäklare kan ställa till det. Vet inte hur många köpekontrakt jag ratat som är skrivna av mäklare som inte är formellt korrekta. Ibland svartnar det för ögonen vilka tabbar en mäklare kan göra och det visar verkligen hur lite många verkligen kan om fastigheter egentligen (Detta gäller endast vid sk fastighetbildningsåtgärder som fastighetsreglering, avstyckning mm, annars kommer det inte till LM, tack och lov). Min yrkeskår har inte mycket över för mäklare, det är en sak som är säker.
Men nu ska jag kanske inte dra alla över en kam, en del sköter sig faktiskt bra. Jag blir väldigt glad när en mäklare kommer upp till oss på LM för att få frågetecken utredda. Det sparar tid för alla parter och skulle innebära mindre jobb för Sveriges domstolar (Fastighetsdomstolen).
Såja nu fick jag vräka ur mig lite ovett om mäklare också så här lite OT men en liten känga förtjänar ni allt så ni inte höjer er till skyarna för mycket.

Det är lugnt, men jag skickar lite ovett tillbaka.
Du skriver "Du vill ju bara sälja allt så smidigt och fort som möjligt. Inget konstigt med det heller, jag förstår dig." Jag skulle vilja påstå att i princip det omvända gäller för LM (iaf i Stockholm), dvs. dom vill inte lösa allt så smidigt och fort som möjligt.
Visst, personalen är säkert jättekunnig, men jag vet inte hur många gånger jag ringt LM och frågat hur det går i något pågående ärende (oftast avstyckningar) och fått svaret "Vi har en handläggningstid på X antal veckor" ofta kryddat med "och det går inte fortare för att du ringer och tjatar".
Snacka om att inte sätta sig in i kundernas situation. Här har någon köpt en tomt under avstyckning och vill göra klart allt med banker, husleverantörer, bygglov, etc. men sitter med händerna bakbundna pga LM:s handläggningstid. Och ja, jag vet att svaret blir "men det är viktigt att det blir rätt, och då får det ta sin tid". Självklart ska det bli rätt, men det är helt omöjligt att dessa (ofta enkla) ärenden
alltid ska ta precis hela den tid handläggaren har på sig enligt regelboken.
Min yrkeskår (och flertalet av de medborgare tillika lantmätarlönebetalare jag träffat på i min yrkesutövning) har inte mycket övers för lantmätare (och tjänstemän på exploateringskontoret, miljökontoret, stadsbyggnadskontoret, etc.), det är en sak som är säker.
/Agent O