2008-11-28, 03:46
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Du kanske kan förklara för oss "nötter" som tycker det hela är fånigt hur distributionen av bostäder, diamanter och ubåtar skall fungera?
Bostäder till ungdomar som flyttar hemifrån kanske? Diamanter till industrin och kanske små fina smycken till unga vackra flickor? Alla flickor kunde få ett fint halsband när dom fyller 16? Ubåtar behöver säkert forskare vid utforskningen av världshavens djup, kanske efter nya resurser eller inför byggandet av städer i våra hav...?

Men vi förstår ju att vårt nuvarande system, där bostäderna går till dom som har mest pengar, diamanterna till dom som har ännu mer pengar och ubåtarna beväpnas med kärnvapen och byggs av dom med, wait for it.... mest pengar, är avsevärt mycket bättre på alla sätt och vis. Eller hur?
Främst för vår miljö och vår hälsa, men även rent moraliskt of course.
Citera
2008-11-28, 09:34
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Bostäder till ungdomar som flyttar hemifrån kanske? Diamanter till industrin och kanske små fina smycken till unga vackra flickor? Alla flickor kunde få ett fint halsband när dom fyller 16? Ubåtar behöver säkert forskare vid utforskningen av världshavens djup, kanske efter nya resurser eller inför byggandet av städer i våra hav...?

Men vi förstår ju att vårt nuvarande system, där bostäderna går till dom som har mest pengar, diamanterna till dom som har ännu mer pengar och ubåtarna beväpnas med kärnvapen och byggs av dom med, wait for it.... mest pengar, är avsevärt mycket bättre på alla sätt och vis. Eller hur?
Främst för vår miljö och vår hälsa, men även rent moraliskt of course.

Du förstod alltså inte vad jag undrade. Anta att vi har hundra lägenheter som ligger på en populär ö i Stockholm. Det finns inte plats för fler där helt enkelt. I dagsläget så bor de där som kanske har köpt sin lägenhet eller fått ett lägenhetskontrakt i en hyresrätt.

Så, hur skall det bestämmas vilka som får bo där i en resursbaserad ekonomi? Folk har ju inga pengar de kan betala mest med, och hyra lägenhet kan man inte heller göra.

Sen kanske vi har fem tusen människor som vill ha varsin ubåt. Fast det tillverkas bara 350 om året, hur bestäms det vilka som skall få dessa?
Citera
2008-11-28, 12:34
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Du kanske kan förklara för oss "nötter" som tycker det hela är fånigt hur distributionen av bostäder, diamanter och ubåtar skall fungera?
Nejnejnej. Hela poängen är att all knapphet att försvinna. Dvs det kommer finnas oändligt av allt. Det kommer finnas så mycket diamanter som folk vill ha. Om du vill ha en klänning enbart gjord av diamanter till din fru, då kan du bara gå in hos ehm, ja, den kombinerade juvelerar-skräddaren som uppenbarligen finns, och be att få en i hennes storlek, och han kommer att ha det. Sådär bara.

Och du kommer kunna få en 6-rums lägenhet med utsikt över colloseum i Rom om du bara vill ha den. För det kommer finnas nog till alla. Bara sådär! Så kommer det funka!

Uppenbarligen skall detta ske genom att man ordbajsar nog, av vad jag kan bedöma.
Citera
2008-11-28, 13:19
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Nejnejnej. Hela poängen är att all knapphet att försvinna. Dvs det kommer finnas oändligt av allt. Det kommer finnas så mycket diamanter som folk vill ha. Om du vill ha en klänning enbart gjord av diamanter till din fru, då kan du bara gå in hos ehm, ja, den kombinerade juvelerar-skräddaren som uppenbarligen finns, och be att få en i hennes storlek, och han kommer att ha det. Sådär bara.

Och du kommer kunna få en 6-rums lägenhet med utsikt över colloseum i Rom om du bara vill ha den. För det kommer finnas nog till alla. Bara sådär! Så kommer det funka!

Uppenbarligen skall detta ske genom att man ordbajsar nog, av vad jag kan bedöma.

Ah, nice. Jag skulle vilja bo i Göteborgs Konstmuseum. Vem vänder man sig till senn är tiden är kommen?

Kan de lösa en Trident-ubåt också tror du?
Citera
2008-11-28, 14:42
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ah, nice. Jag skulle vilja bo i Göteborgs Konstmuseum. Vem vänder man sig till senn är tiden är kommen?
Tja, eftersom det bara finns ett Göterborgs Konstmuseum, och du vill bo där, så måste det betyda, rimligen att ingen annan vill bo där när tiden väl är kommen, så rimligen är det väl bara att flytta in, antar jag.

Citat:
Kan de lösa en Trident-ubåt också tror du?
No problems. Det är bara att åka och hämta vid fabriken och köra hem. Jag förmodar att det finns nog med folk som tycker det är kul att ha dig som kapten också, som bara står och väntar på dig. Annars vore det ju lite snöpligt. Men jag såg inget förklarat om det, så det är möjligt att det bara är själva ubåten som kommer finnas nog av för alla.
Citera
2008-11-28, 16:11
Medlem
Securions avatar
Citat:
Du förstod alltså inte vad jag undrade. Anta att vi har hundra lägenheter som ligger på en populär ö i Stockholm. Det finns inte plats för fler där helt enkelt. I dagsläget så bor de där som kanske har köpt sin lägenhet eller fått ett lägenhetskontrakt i en hyresrätt.

Så, hur skall det bestämmas vilka som får bo där i en resursbaserad ekonomi? Folk har ju inga pengar de kan betala mest med, och hyra lägenhet kan man inte heller göra.

Sen kanske vi har fem tusen människor som vill ha varsin ubåt. Fast det tillverkas bara 350 om året, hur bestäms det vilka som skall få dessa?
I ett upplyst samhälle kommer såklart människor att förstå att alla inte kan bo på samma ställe. (ganska enkelt även för en ovanligt dum människa att fatta idag...) Om nån har problem med det och känner avundsjuka så finns det säkert andra trevliga ställen på jorden som denna person kan bo på och vara fullt nöjd. Om personen har svårt att nöjda sig så kanske ett samtal med någon psykolog kan vara av intresse.

Det kommer att skapas väldigt fina bostadsområden där alla kan vara nöjda med sin situation och trivas. Alla platser kommer att ha grönskande områden, vattendrag, och annat som en människa behöver, så det finns inget behov av att bo på det ena stället över det andra.

Ubåtar...
Det finns inget egentligt ägande annat än det du behöver, så som ditt hem, kläder, smycken, möbler och annat.
Allt utanför din privata sfär såsom ditt hem och det du har på kroppen ägs av samhället och delas av alla.
Citera
2008-11-28, 18:43
Medlem
Citat:
I ett upplyst samhälle kommer såklart människor att förstå att alla inte kan bo på samma ställe. .

Nej, detta är orimligt! Givetvis måste vi förkasta hela samhällsmodellen bara för att alla inte kan få exakt det dem vill ha hela tiden. En värld där en majoritet av världens befolkning kan få, eller har det väldigt bra måste stå tillbaks mot Ayanmii och Smartypants behov!! Det är rättvist och demokratiskt, det vet jag ty jag kan mycket om logik och vetenskapsteori!
Citera
2008-11-28, 18:49
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
Nej, detta är orimligt! Givetvis måste vi förkasta hela samhällsmodellen bara för att alla inte kan få exakt det dem vill ha hela tiden.
Men ditt pucko, det är ju själva den centrala tesen att alla kan få exakt det dom vill ha hela tiden. Eftersom det är omöjligt, så faller ju hela poängen med teorin.

Citat:
En värld där en majoritet av världens befolkning kan få, eller har det väldigt bra måste stå tillbaks mot Ayanmii och Smartypants behov!! Det är rättvist och demokratiskt, det vet jag ty jag kan mycket om logik och vetenskapsteori!
Nej, det är du som har en vattenmelon istället för hjärna. En värld där en majoritet har det bra är något jag förespråkar, och vet hur den skall genomföras. Det här ZeitGeist-svamlet kan inte skapa nåt sånt, för det är en utopi utan verklighetskontakt.
Citera
2008-11-28, 18:55
Medlem
Citat:
Men ditt pucko, det är ju själva den centrala tesen att alla kan få exakt det dom vill ha hela tiden. Eftersom det är omöjligt, så faller ju hela poängen med teorin.
Nej, det är inte den centrala tesen i Zeitgeist. I så fall har du inte sett filmen
Det finns, såvitt jag vet, inget utarbetad konsistent teori som strukturerar idéinnehållet i Zeitgeist. Snarare är det ett hopkok av en mängd olika önskemål.

Citat:
Nej, det är du som har en vattenmelon istället för hjärna. En värld där en majoritet har det bra är något jag förespråkar, och vet hur den skall genomföras. Det här ZeitGeist-svamlet kan inte skapa nåt sånt, för det är en utopi utan verklighetskontakt.

Haha, du är fantastiskt rolig. Hur ser din utopi, ut då? För den är väl inte förverkligad än, antar jag?
Citera
2008-11-28, 19:06
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
I ett upplyst samhälle kommer såklart människor att förstå att alla inte kan bo på samma ställe.
Teorin säger klart och tydligt att dom skall avskaffa "knapphet", dvs att resurser skall vara praktiskt obegränsade. Det innebär att alla som vill KOMMER att kunna bo på samma ställe. Alla skall kunna bo där dom vill. Alla skall kunna ah det dom vill ha, och göra det dom vill göra.

"The reality is that we live in a society that produces Scarcity."

"We could easily create a world of abundance"

"The main objective is to overcome scarcity"

Har du inte läst vad som står på sajten? Eller begrep du det inte?

Citat:
Om nån har problem med det och känner avundsjuka så finns det säkert andra trevliga ställen på jorden som denna person kan bo på och vara fullt nöjd. Om personen har svårt att nöjda sig så kanske ett samtal med någon psykolog kan vara av intresse
Det kommer inte finnas avundsjuka för alla kommer ha allt dom vill ha. Du har verkligen inte begripit ett ord av vad han säger va?

Sajten är skriven av en eller flera kompletta knäppskallar. Vad jag förstår är det här samma personer som gjorde konspirationsfilmen ZeitGeist: The movie, som förklarar att Jesus har nåt att gära med 9/11 och hela världen är en gigantisk konspiration. Människorna bakom det här är antingen mentalt sjuka, eller så vill dom dra till sig svaga människor som dom kan utnyttja i en slags sekt.

Big fucking varningsskylt för det här. Bara så ni vet, så ni kan skylla er själva om ni blandar er i skiten.
Citera
2008-11-28, 19:10
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
Nej, det är inte den centrala tesen i Zeitgeist. I så fall har du inte sett filmen
Nej, jag har bara sett nog av filmen för att förstå att det var en sinnesjuk idioti. Men den centrala tesen på *sajten*, alltså the ZeitGeist Movement, är just detta.

Citat:
Haha, du är fantastiskt rolig. Hur ser din utopi, ut då? För den är väl inte förverkligad än, antar jag?
Jag har ingen utopi, pucko.
Citera
2008-11-28, 19:16
Medlem
Citat:
Jag har ingen utopi, pucko.

Citat:
En värld där en majoritet har det bra är något jag förespråkar, och vet hur den skall genomföras.

Haha, Lenin kunde inte sagt det bättre själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in