Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Inte alls. Jag tolkar det så rimligt och realistiskt som möjligt. Men faktum är att man skall införa nån slags anarkism/kommunism vilket skall lyckas genom att alla skall få allt dom vill ha, och detta skall tydligen åstadkommas.... aj det sägs inte, det bara ordbajsas.
Det ÄR den snällaste möjliga tolkningen.
Ni som stödjer det stödjer det antingen för att ni är naiva anarkister/kommunister eller för att ni gillar att dom säger så många fina ord, men har inte funderat över vad det är dom faktiskt säger.
Och så igen med denna indelning i ismer enbart för den negativa klangen i orden. Om du tvunget måste använda dom så kan du väl välja en ism som stämmer mer överens med vad det egentligen handlar om, ex. Egoism vs. Humanism.
Men snälla, kan inte du berätta för mig vad det är dom säger?, du som verkar vara så upplyst!
Konceptet är väldigt enkelt om du inte är en egoist. Världen är orättvis, onödigt orättvis, vägen vi vandrar på kommer bara att göra allt värre och åsikter som dina kommer bli allt vanligare för att vi lever och lär att den starke överlever och den svage förtjänar att dö, men stark vs. svag är onödigt i denna värld, vi behöver inte hata och döda varandra. Du ser den här utopin som omöjlig för att du räknar med människans ondska, jag ser den här idén möjlig för att jag räknar med människans godhet. Bytet kommer inte ske smärtfritt, som så tydligt märks när man diskuterar med motståndare.
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
jaså, mördar du folk? Det var som fan.
Ja, jag är indirekt skyldig till många människors död och lidande, mitt goda liv är på andras bekostnad. Ditt också.
ayanamii: En omöjlighet, vi kommer aldrig kunna förändra världen på 5 år, det här kommer ta ett par generationer, också en anledning till varför ni egoister inte ser detta som möjligt, iom att ni aldrig kommer få se denna nya värld, eller ta del av den och dess fördelar.
Många är dom människor som är inpräntade med detta starka förakt mot sina medmänniskor därför att dom flesta behandlat varandra egoistiskt genom tiderna, en ond cykel som återupprepas konstant och växer sig starkare.. för det finns alltid större människo-rovdjur, som är mer samvetslösa och egoistiska än en själv.
Det krävs civilkurage och förståelse och förlåtelse åt både er själv och andra, ni kan aldrig uppnå sann kärlek om ni lever på det här viset, och utan kärlek växer hat.