till alla:
jag engagerade mig frivilligt i att översätta den svenska versionen av The Venus Projects E-bok (som är gratis att ladda ner) i pdf format. Jag kommer vara klar med den inom ett par veckor. Där finns
konkreta förslag utifrån den vetenskapliga metoden.
För er alla som
tror på att detta är bara en fluga som passerar tills det kommer något mer populärt på vägen kommer att få

er själva när ni inser hur många människor faktiskt genom att bara bli medvetna om idén inser att det är för tillfället det bästa, om inte enda, icke-utopiska förslag som kommit fram i vår tid.
Helt enkelt för att den är förankrad i en verklighet som är säker på det faktum att alla problem har en lösning som utgår ifrån de fysiska lagar allt råder under. Inte på spågummor, politiker, astrologer eller annat krafs som bara ger så kallade intuitiva gissningar på problem som faktiskt finns och går att se (åk till tredje världen), känna (leva i tredje världen) , lukta (stanken av att bo på soptipp eller bränt människokött) , smaka (dricka vatten ur gangnes floden), höra (hur vapen smattrar vackert i bakgrunden i det annars lugna samhället).
Jacque Fresco, 92, har jobbat med detta projekt i 35 år utanifrån ett vetenskapligt perspektiv och kommit fram till dessa idéer. Kanske en av anledningarna till att det inom ett par månader kommer ut en film av Maja Borg (prisbelönt regissör) som jobbat frenetiskt i tron på detta projekt. En anledning till varför det är en produkt av internationellt samarbete mellan flera länder kanske?
Allt handlar i slutändan om att göra det så lätt som möjligt för folk att leva sina liv, lyckliga till den mån som det går att skapa extern lycka, som de sedan måste fylla på med egen initiativförmåga och kreativitet. Detta visar ju på att alla
riktiga problem är av teknisk sort eftersom teknik handlar om att uppnå ett önskat resultat på ett så smidigt och snabbt sätt som möjligt, på ett sätt som bara skapar önskade resultat även för miljö och omgivning.
Varför detta tidigare varit ett problem, men inte är idag, är för att de tekniska lösningarna inte har haft den enorma potentialen som i dags dato. Så som vissa tidigare nämnt i denna tråd
harenergiproblemet en
teknisklösning. Detta har även vattenförsörjningproblemet. Om någon kan leta upp alla de problem som är t.ex. FN stadgade som de största problemen för mänskligheten att lösa (Mänskligheten = Tillsammans) inser ni snabbt att alla dessa är av teknisk sort, ingenting annat.
DETTA ÄR JUST DET SOM BLOCKERAS i dagens samhälle. Låt oss ta exemplet om energin. Vad är det som hindrar en exponentiell förändring i denna fråga fastän det finns vetenskapliga belägg för att detta är ett problem som går att lösa med dagens medel? Pengarna, finns bara ett svar.
Varför?
De största företagen i olje/kol-industrin har i princip monopol på energiförsörjningen. Eftersom de hanterar en vara som
är ändlig går det att sätta ett högt pris på denna och göra stora vinster på det (detta beror helt absolut på att vi
har en ekonomi baserad på pengar och därför blir den logiska slutsatsen: att maximera vinst i ett sådant system). Avsaknaden på marknadsandelar för alternativa energier gör det svårt för de att slå sig igenom på marknaden eftersom problemet är deras avsaknad på pengar.
Inte nog med det, de stora multinationella storföretagen äger ju till stordel även andra även affärs- och industriområden. Därför kan de utan problem ta sin råvara (fossilabränslen) till att förädla den till olika bränslen för att sedan sätta använda det som enda alternativ till fordonen (motorfordon, både civila som lastbilar, bilar till militära pansarvagnar etc, flygplan, båtar). Dessa fordon som sedan transporterar resten av råvarorna världen över, utan någon som helst eftertanke på dess miljömässiga konsekvenser. För att inte tala om de stora massmedierna som har dessa företag som herre som manifesterar sig i form av prioriterings censur om vad som är profitabla/icke-profitabla nyheter.
Det blir ett slutet system som de tjänar ofantliga pengar på och som ingen annan har tillgång till.
Prova att ta bort pengarna ur ekvationen. Försvinner tekniken och resurserna för det? Man borde kunns dra slutsatsen att nej, det gör de inte.
Därför är marknads- och pengasystemet en utdaterad modell för vår nya värld. Den tekniska progressoinen blir lidande pga detta system, för att förklara detta extremt förenklat.
Det är det Zeitgeist Addendum och the Venus Project handlar om: ett resursbaserat ekonomiskt system.
Politiker, de borde väl kunna lösa göra något åt saken? Hah, ett skämt. Ett aktuellt exempel. Gerhard Schröder, fd SDP ledare är ju ordförande eller liknande för den tyska koncernen som står för en del av notan på gaspipen genom Östersjön. Den finska fd Socialdemokratledaren Paavo Lipponen är ansvarig för den finska delen, Putin som STATSMINISTER propagerar för detta hos ryssarna. För att inte nämna alla de politiker/affärsmän som man inte riktigt vet var de befinner sig en dag till en annan. Bush, fd VD för ett oljebolag som gick åt pipan.
Därför skall vi inte förlita oss på politker för att de ska göra en skillnad.
Det kommer i slutändan bara innebära mer av detta penga system som är ett form av slaveri fast med en stark slogan om att "jobbar du mycket kan du få
frihet att göra saker tills du ska jobba igen".
Ta en noggrann titt omkring er och se hur många EGENTLIGEN kan skylla på vädret som den slutgiltliga faktorn för deras dagliga otillfredställda liv.
Det är inte vädret som gör att man slavar för någon annans vision i hopp om att kunna spara ihop tillräckligt för att kunna göra det man mest av allt vill göra i sitt liv. Det slutar oftast med att man glömmer bort vad man ville från början och fortsätter gå rakt i den annars mörka tunneln eftersom man glömde vad som fick en att gå in i den i första taget. Sedan ser man tillbaka som pensiönär och frågar sig, "Aja, hade jag kunnat förvänta mig bättre?"
Sedan skaffar man barn och lär de samma princip; att glömma sina drömmar för att uppnå en högre position i ett hierarkiskt samhälle för att ha ett liknande inflytande, som repeteras gång på gång - det är inte ett samhälle du kan visionera för ett barn, de kommer fråga
varför det? Fråga dig själv samma sak - lever du idag i ett samhälle du är stolt över? Ljug bara inte för dig själv.
För om ni tänker (och som många säkert är medvetna om) efter är 9-5 jobbet en MODELL för hur man jobbar. Vad sägs om att byta ut den mot att maskiner som går på elektricitet gör jobbet mycket snabbare, noggrannare och med mindre utgifter i form av mindre slöseri av ens personliga tid? För det behöver inte se ut som det gör idag, planritningarna finns ju redan.
Istället kan man fokusera på att komma på ännu bättre idéer, alla tillsammans. Den som inte vill syssla med teknik kan satsa på artistiska företeelser, äventyra världen runt, lära sig om livet och människor, fylla livet med alla möjliga kreativa inslag.
Vad sägs om magnettåg som går tiotalsgånger snabbare än flygplan för att göra det möjligt att äta lunch i Tokyo, siesta i Sydamerika och festa på en paradis ö i Thailand för att övernatta på hemma i Sverige? Utan skadliga konsekvenser för miljön och utan att behöva tänka på att det finns folk som lider, för alla kommer ha denna möjlighet. För att äntligen börja utforska yttre rymden på allvar.
Hur som helst, låt inte mitt prat störa er från att avgöra själva men kom ihåg - moraliska ord som god och ond är inte relevanta när man tar i beaktning relevant/fungerande och icke-relevant/defekt för att lösa verkliga problem.
Peace
PS: Grekland har börjat denna väg genom en radikalare approach, vi kanske kan ta lärdom av detta i form av att inte vara lika passiva - våld är faktiskt befogat i vissa fall, så skippa skitsnacket om att våld föder våld. Jag är dock inte en våldsförespråkare, Ghandis metod var bättre enligt mig.
Hur som helst,
Stor eloge för att de åtminstone visar sin demokratiska rätt att säga ifrån när det blir för mycket.
http://www.boston.com/bigpicture/2008/12/2008_greek_riots.html#photo9
(ursäkt för om jag hoppar till fel sak i denna tråd)
smartypants:
du försöker presentera dig själv som en logiskt resonerande person men framstår bara som fundamentalt dogmatisk. frågan är, vad är det som driver dig? du kanske borde satsa på politisk karriär för iq < 75, great success.
för de så kallade argumenten du lägger fram är bara ogrundad kritik som respons på VÄLGRUNDADE LOGISKA SLUTSATSER genom VETENSKAPLIG METOD. Om jag gissar rätt, jobbar din mor som sekreterare för Wallenbergarna och din farsa är en präst som talar i tungor om att djävulen kommit i form av frihetskämpen. "det är vad jag
tror på och därför har jag
rätt och
inget argument från din sida kan rättfärdiga bevisen på att mitt troende är fel". så låter du.