2008-12-17, 00:13
Medlem
Jokenimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Förklara hur nåt av detta är relevant.

*suck*

du skrev
Citat:
Zeitgeist verkar dock inte kräva det. Zeitgeist skall istället helt enkelt lösa problemet med att resurser inte är oändliga, tydligen. Jag vet inte, grundläggande naturlagar kanske är enklare att ändra än mänsklighetens natur i Zeitgeists universum.

varpå chippyboy skrev om det du just kommenterade.

POW, vi har elen fixad, att starta igång projektet skulle säkert vara dyrt men helt klart det bästa alternativet för att ge oss elöverflöd.
Men då finns det ju dom som inte vill att saker ska finnas i överflöd.
Citera
2008-12-17, 00:48
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokenimo
*suck*

du skrev

varpå chippyboy skrev om det du just kommenterade.
Nej. Men han trodde säkert att han gjorde det. Men det gjorde han inte. Därför bad jag honom att förklara HUR han inbillar sig att det har nåt samband.

Att du då säger "Det har det" är inte speciellt givande förstår du.

Citat:
POW, vi har elen fixad
Nej, det har vi inte. Att det finns nog med energi i universum för att driva mänskligheten under överskådlig framtid vet vi. Men så länge den energin inte produceras med magi, så kommer den kosta pengar, och då är tillgången begränsad. Och Zietgeist rörelsen hävdar att dom skall avskaffa begränsningarna. Att man skall bli av med "scarcity" är ordet dom använder. Allt, inklusive el skall det alltså finnas obegränsat av för alla som vill använda det.

Vill jag använda nog el för att koka Kebnekajse, så skall det finnas el nog till det för mig. Gratis. Detta är vad dom påstår.

Citat:
att starta igång projektet skulle säkert vara dyrt men helt klart det bästa alternativet för att ge oss elöverflöd.
Mänsklighetens förmåga att använda energi är omättlig.

Citat:
Men då finns det ju dom som inte vill att saker ska finnas i överflöd.
Det är en rätt vanlig åsikt till vänstern, ja. Hurså?
Citera
2008-12-17, 18:22
Medlem
JuiceProduces avatar
till alla:

jag engagerade mig frivilligt i att översätta den svenska versionen av The Venus Projects E-bok (som är gratis att ladda ner) i pdf format. Jag kommer vara klar med den inom ett par veckor. Där finns konkreta förslag utifrån den vetenskapliga metoden.

För er alla som tror på att detta är bara en fluga som passerar tills det kommer något mer populärt på vägen kommer att få er själva när ni inser hur många människor faktiskt genom att bara bli medvetna om idén inser att det är för tillfället det bästa, om inte enda, icke-utopiska förslag som kommit fram i vår tid.
Helt enkelt för att den är förankrad i en verklighet som är säker på det faktum att alla problem har en lösning som utgår ifrån de fysiska lagar allt råder under. Inte på spågummor, politiker, astrologer eller annat krafs som bara ger så kallade intuitiva gissningar på problem som faktiskt finns och går att se (åk till tredje världen), känna (leva i tredje världen) , lukta (stanken av att bo på soptipp eller bränt människokött) , smaka (dricka vatten ur gangnes floden), höra (hur vapen smattrar vackert i bakgrunden i det annars lugna samhället).

Jacque Fresco, 92, har jobbat med detta projekt i 35 år utanifrån ett vetenskapligt perspektiv och kommit fram till dessa idéer. Kanske en av anledningarna till att det inom ett par månader kommer ut en film av Maja Borg (prisbelönt regissör) som jobbat frenetiskt i tron på detta projekt. En anledning till varför det är en produkt av internationellt samarbete mellan flera länder kanske?

Allt handlar i slutändan om att göra det så lätt som möjligt för folk att leva sina liv, lyckliga till den mån som det går att skapa extern lycka, som de sedan måste fylla på med egen initiativförmåga och kreativitet. Detta visar ju på att alla riktiga problem är av teknisk sort eftersom teknik handlar om att uppnå ett önskat resultat på ett så smidigt och snabbt sätt som möjligt, på ett sätt som bara skapar önskade resultat även för miljö och omgivning.

Varför detta tidigare varit ett problem, men inte är idag, är för att de tekniska lösningarna inte har haft den enorma potentialen som i dags dato. Så som vissa tidigare nämnt i denna tråd harenergiproblemet en teknisklösning. Detta har även vattenförsörjningproblemet. Om någon kan leta upp alla de problem som är t.ex. FN stadgade som de största problemen för mänskligheten att lösa (Mänskligheten = Tillsammans) inser ni snabbt att alla dessa är av teknisk sort, ingenting annat.

DETTA ÄR JUST DET SOM BLOCKERAS i dagens samhälle. Låt oss ta exemplet om energin. Vad är det som hindrar en exponentiell förändring i denna fråga fastän det finns vetenskapliga belägg för att detta är ett problem som går att lösa med dagens medel? Pengarna, finns bara ett svar.

Varför?

De största företagen i olje/kol-industrin har i princip monopol på energiförsörjningen. Eftersom de hanterar en vara som är ändlig går det att sätta ett högt pris på denna och göra stora vinster på det (detta beror helt absolut på att vi har en ekonomi baserad på pengar och därför blir den logiska slutsatsen: att maximera vinst i ett sådant system). Avsaknaden på marknadsandelar för alternativa energier gör det svårt för de att slå sig igenom på marknaden eftersom problemet är deras avsaknad på pengar.

Inte nog med det, de stora multinationella storföretagen äger ju till stordel även andra även affärs- och industriområden. Därför kan de utan problem ta sin råvara (fossilabränslen) till att förädla den till olika bränslen för att sedan sätta använda det som enda alternativ till fordonen (motorfordon, både civila som lastbilar, bilar till militära pansarvagnar etc, flygplan, båtar). Dessa fordon som sedan transporterar resten av råvarorna världen över, utan någon som helst eftertanke på dess miljömässiga konsekvenser. För att inte tala om de stora massmedierna som har dessa företag som herre som manifesterar sig i form av prioriterings censur om vad som är profitabla/icke-profitabla nyheter.

Det blir ett slutet system som de tjänar ofantliga pengar på och som ingen annan har tillgång till.

Prova att ta bort pengarna ur ekvationen. Försvinner tekniken och resurserna för det? Man borde kunns dra slutsatsen att nej, det gör de inte.

Därför är marknads- och pengasystemet en utdaterad modell för vår nya värld. Den tekniska progressoinen blir lidande pga detta system, för att förklara detta extremt förenklat. Det är det Zeitgeist Addendum och the Venus Project handlar om: ett resursbaserat ekonomiskt system.

Politiker, de borde väl kunna lösa göra något åt saken? Hah, ett skämt. Ett aktuellt exempel. Gerhard Schröder, fd SDP ledare är ju ordförande eller liknande för den tyska koncernen som står för en del av notan på gaspipen genom Östersjön. Den finska fd Socialdemokratledaren Paavo Lipponen är ansvarig för den finska delen, Putin som STATSMINISTER propagerar för detta hos ryssarna. För att inte nämna alla de politiker/affärsmän som man inte riktigt vet var de befinner sig en dag till en annan. Bush, fd VD för ett oljebolag som gick åt pipan. Därför skall vi inte förlita oss på politker för att de ska göra en skillnad.

Det kommer i slutändan bara innebära mer av detta penga system som är ett form av slaveri fast med en stark slogan om att "jobbar du mycket kan du få frihet att göra saker tills du ska jobba igen".

Ta en noggrann titt omkring er och se hur många EGENTLIGEN kan skylla på vädret som den slutgiltliga faktorn för deras dagliga otillfredställda liv.

Det är inte vädret som gör att man slavar för någon annans vision i hopp om att kunna spara ihop tillräckligt för att kunna göra det man mest av allt vill göra i sitt liv. Det slutar oftast med att man glömmer bort vad man ville från början och fortsätter gå rakt i den annars mörka tunneln eftersom man glömde vad som fick en att gå in i den i första taget. Sedan ser man tillbaka som pensiönär och frågar sig, "Aja, hade jag kunnat förvänta mig bättre?"

Sedan skaffar man barn och lär de samma princip; att glömma sina drömmar för att uppnå en högre position i ett hierarkiskt samhälle för att ha ett liknande inflytande, som repeteras gång på gång - det är inte ett samhälle du kan visionera för ett barn, de kommer fråga varför det? Fråga dig själv samma sak - lever du idag i ett samhälle du är stolt över? Ljug bara inte för dig själv.

För om ni tänker (och som många säkert är medvetna om) efter är 9-5 jobbet en MODELL för hur man jobbar. Vad sägs om att byta ut den mot att maskiner som går på elektricitet gör jobbet mycket snabbare, noggrannare och med mindre utgifter i form av mindre slöseri av ens personliga tid? För det behöver inte se ut som det gör idag, planritningarna finns ju redan.

Istället kan man fokusera på att komma på ännu bättre idéer, alla tillsammans. Den som inte vill syssla med teknik kan satsa på artistiska företeelser, äventyra världen runt, lära sig om livet och människor, fylla livet med alla möjliga kreativa inslag.

Vad sägs om magnettåg som går tiotalsgånger snabbare än flygplan för att göra det möjligt att äta lunch i Tokyo, siesta i Sydamerika och festa på en paradis ö i Thailand för att övernatta på hemma i Sverige? Utan skadliga konsekvenser för miljön och utan att behöva tänka på att det finns folk som lider, för alla kommer ha denna möjlighet. För att äntligen börja utforska yttre rymden på allvar.

Hur som helst, låt inte mitt prat störa er från att avgöra själva men kom ihåg - moraliska ord som god och ond är inte relevanta när man tar i beaktning relevant/fungerande och icke-relevant/defekt för att lösa verkliga problem.

Peace

PS: Grekland har börjat denna väg genom en radikalare approach, vi kanske kan ta lärdom av detta i form av att inte vara lika passiva - våld är faktiskt befogat i vissa fall, så skippa skitsnacket om att våld föder våld. Jag är dock inte en våldsförespråkare, Ghandis metod var bättre enligt mig.

Hur som helst,

Stor eloge för att de åtminstone visar sin demokratiska rätt att säga ifrån när det blir för mycket.

http://www.boston.com/bigpicture/2008/12/2008_greek_riots.html#photo9

(ursäkt för om jag hoppar till fel sak i denna tråd)

smartypants:

du försöker presentera dig själv som en logiskt resonerande person men framstår bara som fundamentalt dogmatisk. frågan är, vad är det som driver dig? du kanske borde satsa på politisk karriär för iq < 75, great success.

för de så kallade argumenten du lägger fram är bara ogrundad kritik som respons på VÄLGRUNDADE LOGISKA SLUTSATSER genom VETENSKAPLIG METOD. Om jag gissar rätt, jobbar din mor som sekreterare för Wallenbergarna och din farsa är en präst som talar i tungor om att djävulen kommit i form av frihetskämpen. "det är vad jag tror på och därför har jag rätt och inget argument från din sida kan rättfärdiga bevisen på att mitt troende är fel". så låter du.
Citera
2008-12-17, 18:31
Medlem
smartypantss avatar
Det är uppenbart efter att ha läst din text att det är frågan om en religion med konspirationsteoretiska bitar. Det är en sekt, kort sagt.
Citera
2008-12-17, 21:17
Medlem
JuiceProduces avatar
Cultic Studies, en del inom AFF (American Family Foundation) - [Characteristics of a Destructive Cult] - listar upp ett antal egenskaper som är karakteristiska för en destruktiv sekt:

* Auktoritär ledning i form av en pyramindstruktur
* Karismatisk ledare som kan göra anspråk på att vara Gud eller ensam förstå sanningen
* Lögner förekommer vid värvandet av nya medlemmar
* Isolering från samhället
* Användandet av mind control

Enligt kyrkoherde Karl-Erik Nylund måste en religiös organistation uppfylla tre av följande fyra krav, för att definieras som sekt:

* gruppen anser att den har den absoluta sanningen
* gruppens ledning har en auktoritär ledarstil
* medlemmarna sluter sig till gruppen
* medlemmarna är rädda att säga någonting utan ledningens godkännande

I boken avfärdar Jacques Fresco två saker redan i början:

1) Att detta på något sätt skulle vara den ultimata lösningen - det kommer alltid finnas bättre saker som kommer upp med tiden. Denna idé är bara grundad på kontemporär sanning, sann för sin tid. Tes, anti-tes och produkt.
2) Meningen med allt detta är det ska vara på gräsrotsnivå, att fler människor kommer till insikten genom kunskap - den är menad för HELA mänskligheten, utan elitism.

Men ack, en sak o säga till dig : Ignorance is bliss - feels good huh ? Står du och runkar till dig själv i spegeln medan du håller ett citerat Bush tal?
Citera
2008-12-17, 21:42
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuiceProduce
Cultic Studies, en del inom AFF (American Family Foundation) - [Characteristics of a Destructive Cult] - listar upp ett antal egenskaper som är karakteristiska för en destruktiv sekt:
Sa jag destruktiv?

Citat:
Men ack, en sak o säga till dig : Ignorance is bliss - feels good huh ? Står du och runkar till dig själv i spegeln medan du håller ett citerat Bush tal?
I ditt andra inlägg på Flashback bevisade du att du var en idiot. I detta, ditt tredje, bevisade du att föredrar dina sjuka fantasier före verkligheten.

Det torde vara nån slags rekord.
Citera
2008-12-17, 21:50
Medlem
ayanamiis avatar
JuiceProduce, HUR exakt skall detta uppnås? Vem bestämmer hur mycket energi jag får använda eller hur stor del av haven jag får jaga valar i? Vem får bo på Gotland eller Djursholm och hur bestäms det?
Citera
2008-12-18, 00:47
Medlem
Jokenimos avatar
JuiceProduce:

Ska bli intressant att läsa den, väldigt bra skrivet för övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Det är uppenbart efter att ha läst din text att det är frågan om en religion med konspirationsteoretiska bitar. Det är en sekt, kort sagt.

Maffig respons

Lär dig vara en medmänniska, det gynnar dig och alla
Citera
2008-12-18, 01:05
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokenimo
JuiceProduce:

Ska bli intressant att läsa den, väldigt bra skrivet för övrigt.

Maffig respons
Ser ingen anledning att hymla. Ärlighet gynnar alla.

Citat:
Lär dig vara en medmänniska, det gynnar dig och alla
Och exakt vad menar du med det, egentligen?
Citera
2008-12-18, 01:18
Medlem
Katzespeiens avatar
Om fem år är för kort tid, hur inför man då zetgeisteriet om man har en godtyckligt tidsmängd att använda?
Citera
2008-12-18, 09:20
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuiceProduce
[...]
för de så kallade argumenten du lägger fram är bara ogrundad kritik som respons på VÄLGRUNDADE LOGISKA SLUTSATSER genom VETENSKAPLIG METOD. Om jag gissar rätt, jobbar din mor som sekreterare för Wallenbergarna och din farsa är en präst som talar i tungor om att djävulen kommit i form av frihetskämpen. "det är vad jag tror på och därför har jag rätt och inget argument från din sida kan rättfärdiga bevisen på att mitt troende är fel". så låter du.
Alltså, det hela framstår endast som oral masturbation, framtiden är en sorts teknocentrerad kommunism där tekniken ses som frälsare.

Det känns lite som en religion där ingenjörerna är präster, jag har ett vagt minne av att ha läst en bok som speglade ett zeitgeistsamhälle där ingen längre visste hur maskinerna fungerade, prästerna hade tillgång till manualer som sågs som religiösa skrifter och samhället deterioterade snabbt när ingen längre fattade något av tekniken.

Vidare är jag fascinerad över hur alla zeitgeistanhänare attackerar pengarna, pengar är inte onda, pengar förenklar våra liv genom att vara en universal handelsvara. Hur jävla jobbigt skulle det inte vara att få hålla på att byta saker med andra tills dess att du får det du vill ha?

Zeitgeist är naturligvis enbart en ny variant på en gammal utopi, kommunismen, skillnaden är enbart att tekniken ska arbetsbefria hela världen, men hur detta konkret ska hända vet vi inte.

Ställd inför valet att hänga på playan och suga i sig kokosnötsjuice i ett tropiskt land, eller underhålla fabrikernas maskiner kommer nog ingen att välja maskinerna. Vem ska se till att detta fungerar? Hur kommer vi dit?

Logik my a**
Citera
2008-12-18, 11:58
Medlem
telixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weaverworld
[...]
Vidare är jag fascinerad över hur alla zeitgeistanhänare attackerar pengarna, pengar är inte onda, pengar förenklar våra liv genom att vara en universal handelsvara. Hur jävla jobbigt skulle det inte vara att få hålla på att byta saker med andra tills dess att du får det du vill ha?
[...]

Den som först sade att "pengar är grunden till allt elände" visste nog inte hur rätt han hade. Pengar försvårar våra liv eftersom ingenting görs gratis eller av fri vilja. Allt vi köper går sönder lagom till garantin gått ut, bara för att vi ska konsumera och omsätta våra pengar. Miljötänkande finns öht inte. Företag kan inte vara etiska eller ta hänsyn till miljö. Det handlar bara om att roffa åt sig så mycket som möjligt utav de pengar som finns i cirkulation så vi kan bli av med våra skulder. Därför kommer det alltid finnas människor som faller utanför, medans andra lever i överflöd.

Citat:
[...]
Zeitgeist är naturligvis enbart en ny variant på en gammal utopi, kommunismen, skillnaden är enbart att tekniken ska arbetsbefria hela världen, men hur detta konkret ska hända vet vi inte.
[...]
Det är lätt att avfärda venus-tänket som kommunism. Förändring är inget som är tryggt. Vi har lärt oss att avsky andra samhällsformer. Kommunistjakten i USA, någon?

Citat:
[...]
Ställd inför valet att hänga på playan och suga i sig kokosnötsjuice i ett tropiskt land, eller underhålla fabrikernas maskiner kommer nog ingen att välja maskinerna. Vem ska se till att detta fungerar? Hur kommer vi dit?
Människor kommer att ha helt andra värdegrunder än nu och det är svårt för oss att begripa, eftersom vi inte har upplevt något annat. Det finns personer där ute som skulle brinna för att bygga en bra malmbrytarrobot och underhålla och utveckla den tekniken. Människor som tar initiativ och gör en bra grej idag får en konkurrent som försöker göra samma sak billigare och bättre. Vi tvingas att tävla emot varandra. Tänk vad två robotingenjörer/tomatodlare, eller vad som helst, skulle kunna göra tillsammans istället för att kämpa emot varandra.

Hur kommer vi dit? Det är det här som är den stora frågan, och som jag inte tycker att Zeitgeist har något bra svar på. Det enda egentliga hindret för kommunismen är ju att de aldrig har lyckats sluta använda pengar. Världen utanför kommuniststaten har avskärmat den för att den ska förfalla.

Det är lätt att förkasta en tanke genom att ställa motfrågor som det till synes saknas svar på.

Förstå vilken värld det skulle kunna vara om vi kunde ägna oss åt personlig och teknisk utveckling på heltid. Vi skulle aldrig längre sitta och sura på bussen på väg hem från ett slavjobb med slavlön. Information skulle kunna flöda fritt och varje kontakt med en ny människa skulle kunna innebära mängder med nya uppfinningar och idéer. Vilket enormt informationsflöde det skulle vara.

Tänk om alla (130 000?) personer som var med och skapade atombomben hade ägnat sig åt att konservera energi istället för att komma på ett sätt att göra sig av med så mycket energi som möjligt på så kort tid som möjligt.

Tanken är svindlande, och jag förstår att det är lättast att bara kalla det för hippie-flum.

Det krävs upplysning, och alla måste vara med på förändringen och tanken annars går det inte. Tanken bakom venusprojektet kan inte tvingas fram.

Ursäkta allt babbel Har alltid varit höger/liberal, men finner mig i ett förvirrat och fascinerat tillstånd just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in