Har bara skummat igenom tråden men av det jag läst verkar det vara stora missförstånd om vad The Zeitgeist Movement egentligen handlar om.
Det handlar
inte om några konspirationer (9/11, elit, NWO) och heller inte om att trycka ner på religion eller religiösa människor.
Först och främst handlar det om att
upplysa människor om två av de viktigaste insikterna för en människa, som har gått förlorade i dagens samhälle.
1.
Människan är under konstant utveckling. Tack vare vår intelligens och det effektiva sätt vi kan kommunicera på, kommer vi alltid att utveckla nya verktyg, mediciner, idéer etc. Saker som för 50 år sedan skulle kallas science-fiction har idag blivit verklighet, och på samma sätt kommer det finnas saker om 50 år som vi inte ens kan tänka oss idag.
2.
Alla människor på jorden lever i symbios med varandra och med
naturen runt om oss. Man skulle kunna säga att vi är en enda organism. Vi behöver alla mat, vatten och luft. Den absolut viktigaste frågan för mänskligheten är hur vi kan använda jordens resurser på bästa möjliga sätt (jämlik fördelat, minimalt med avfall, energisnålast, maximal återvinning)
Varför Zeitgeistfilmerna lägger så stor vikt på religion och det monetära systemet är för att båda två hindrar oss från att leva utifrån dessa två insikter.
Att en person är troende, följer en viss väg, ber innan de går och lägger sig (eller vad de nu vill göra) behöver verkligen inte skada andra människor. Men eftersom alla stora trosreligioner (alltså exkl Buddhism) är dogmatiska, leder detta till en uppdelning, där alla inte kan se varandra som Ett. Religioner (som institution) vill även att man ska hålla fast vid ut daterade beliefs istället för det senaste inom forskning och vetenskap. Detta hindrar uppenbarligen Människans utveckling markant.
Det monetära systemet har inte alltid varit något negativt. Kapitalismen har varit ett väldigt bra sätt för människan att motivera sig till utvecklande av olika produkter, tekniker, osv, när saker alltid funnits i otillräcklighet. Vi har nu dock kommit så långt i utvecklingen att pengar (och 95% av alla jobb) inte längre behövs. Tekniken finns för att över 10 miljarder människor ska kunna få mer än tillräckligt med alla livets nödvändigheter. Men i ett samhälle med jobb=pengar-system är detta
aldrig uppnåbart.
Blev väldigt mycket babbel nu och det är väldigt svårt att uttrycka allt vad TZM handlar om i en liten text. Det ska tilläggas att texten jag skrivit är blandat med både fakta, värderingar och slutsatser jag själv tagit (men det mesta kommer dock mer eller mindre från Peter Joseph).
Ta alltså inte mina ord på för stort allvar, bilda istället er egen uppfattning.
Jag rekommenderar alla att se The Zeitgeist Movement Presentation Slide. Framförallt ni som är emot eller inte håller med om rörelsen, jag tror att det oftast handlar om missförstånd.
Torrent:
http://www.thezeitgeistmovement.com/ZEITGEIST_MOVEMENT_GUIDE_DVD_-_PAL.torrent
Google Videolänk (dålig kvalité):
http://video.google.com/videoplay?docid=3932487043163636261
För er som vill läsa vidare finns även en 90 sid lång pdf-dokument
http://www.thezeitgeistmovement.com/The%20Zeitgeist%20Movement.pdf
Tack för mig
Peace
One Love.