Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag försöker hitta essensen av all denna text.
SP använder sig av söndra och härska retorik. Det går ut på att splittra ett resonemang om helheten i detaljer, för att sedan bearbeta detaljerna bit för bit
Ja, det man kan säga. Man delar upp frågan i småbitar som kan hanteras separat, och när man sedan har hanterat och förstått varje del, så kan man sätta ihop dom i ett större.
Det är som att förstå en bil. Varför går inte bilen framåt? Felet kan finnas i massor av olika delar. Att se bilen som en helhet gör frågan oöversiktlig. Man kan börja leta efter problemet till att bilen inte går framåt genom att laga hålet i passagerarsätets stoppning. Och det funkar ju inte.
Skall man förstå nåt som är stort och komplext måste man dela upp det i småbitar och förstå varje del för sig, och hur dom hänger ihop. Det är enda sättet.
Citat:
med skiftande logiska koppligar.
tex att blanda fysika lagar med ekonomisk kurslitteratur som källa.
Ja. Tala om vad som är oklart så skall jag förklara. Jag kan inet förklara för dig om du inte talar om vad det är som du inte förstår.
Citat:
Vad jag vill komma åt, är att det inte finns empiriska studier av en anarkistisk ekonomi. Det finns inget att studera (förutom möjligen Katalonien).
Det beror på att "anarkistisk ekonomi" är ett nonsensord som inte betyder nåt. Det finns inget att studera, helt enkelt.
Citat:
Därför kan ingen med säkerhet säga att det är vetenskapligt bevisat att det inte skulle fungera i verkligheten. Det är bara en hypotes, som bygger på induktion.
Det bygger den inte alls på, vilka dumheter. Det är en hypotes, tagen ur nåt slags idealistiskt luftslott. Och den hypotesen kan enkelt motbevisas med deduktion, vilket jag gjorde i Del 2 av mitt svar.
Citat:
Dessutom är kurslitteratur inte representativt för den här typen av resonemang. Man MÅSTE se det ur ett större perspektiv.
Det här är undanflykter och dumheter.
Citat:
Historien är full av ekonomer som kritiserar kapitalismen.
Visst. Men så långt som kapitalism har vi inte ens kommit i resonemanget. Jag skrev tre delar av förklaringar till varför TVP inte kan funka hittils, du har inte greppat del 2 ännu. Kapitalism flera delar bort.
Citat:
(VI lever i en kapitalistisk ekonomi, att påstå annat är löjligt).
Återigen detta "vi". Ja,
västvärlden är huvudsakligen kapitalistisk. Men det är VÄST. Inte hela världen.