2008-10-11, 00:26
Medlem
Gratulerar till graviditeten!

Citat:
Ursprungligen postat av frontflip
Jag är 21 och min flickvän är 19. Jag jobbar deltid på ett café och min flickvän jobbar som personlig assistent. Vi bor för tillfället hos mina föräldrar. Ekonomiska situationen är väl det som är det stora problemet egentligen, jag har runt 100.000:- i studielån och i dessa tider känns det inte så kul att belåna sig ytterligare för boende.

Då jag utbildar mig till jurist så är det ju också så att jag behöver väldigt mycket av min fritid till studier. Själv har jag haft föräldrar som var borta i min barndom och vet hur jobbigt detta kan vara så vill jag verkligen inte behöva lägga en sån grej på mitt egna barn.

Men du har redan skaffat barn med tjejen. Problemet är inte hur du ska pussla in ditt barn i ditt student- och arbetsliv. Problemet är hur du ska få in ditt arbetsliv och studentliv i tillvaron med ditt barn.

Om du eller tjejen har några skrupler angående att leva på bidrag så är det nog dags att tänka om. Det går att hyra bostad långt från stan och pendla in till utbildning och jobb. Det kommer nog ordna sig. Var glad att du går igenom det medan du är ung nog att vara vaken tre dygn i sträck utan att kollapsa.
Citera
2008-10-11, 19:55
Medlem
Rubbes avatar
Det är ju knappast så att livet är över för att ni skaffar barn. Just nu handlar det heller inte för din del om hur du ska ta dig ur situationen utan hur du ska anpassa dig och bli en del av situationen. Det är varje människas skuld till världen att ta hand om sina avkommor. Om din tjej vill ha barnet och är lycklig över sitt beslut så finns en stor risk att du förstör väldigt mycket för henne om du skulle få henne att gå med på abort. Rent mentalt kan det vara ett svårt/omöjligt sår att läka om man gör det mot sin egen vilja. Det är jävligt elakt att försöka påverka henne till att göra abort när hon uppenbarligen inte vill.

Du har några månader på dig att anpassa dig till en situation som pappa. Det är troligen inte så mycket svårare nu än vad det skulle vara när du är 25-30. Det är alltid ett stort steg och man funderar alltid på vad fan man gett sig in på. Fördelen med att skaffa barn ung är att ni är "fria" att leva livet som relativt unga. Mina föräldrar hade bägge barnen utflugna vid 45 och det har sina fördelar.

Det är dessutom betydligt enklare att ta hand om ett spädbarn när man är ung och student, både rent fysiskt och rent praktiskt.
Citera
2008-10-11, 20:43
Medlem
bogarleffes avatar
Det sjuka är ju att hon inte berättat för dig om det positiva testet...
Citera
2008-10-11, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe

Precis.

Vad fan är hennes problem? Det är en BIG deal, man pratar om sådant.
Citera
2008-10-11, 22:13
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abandonallhope
Precis.

Vad fan är hennes problem? Det är en BIG deal, man pratar om sådant.

Hennes problem är troligen en kille som t.o.m funderar på att dra för att hon är gravid. Självklart drar man sig för att berätta för en sån.
Citera
2008-10-11, 22:37
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe

Exakt.. Det ger ju en läskiga vibbar!

Vem vet vad hon mer håll tyst om?!
Att hon plötsligt slutat käka p.piller?

Eller skulle bruden tiga tills efter 18,e veckan och sen spela dum och inte alls hade en aning om att hon var gravid??

(Abort är ej tillåtet efter vecka 18 och jag vet en kille som varit med om just detta med att tjejen tigit.)
Citera
2008-10-11, 22:45
Medlem
Gotenkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Exakt.. Det ger ju en läskiga vibbar!

Vem vet vad hon mer håll tyst om?!
Att hon plötsligt slutat käka p.piller?

Eller skulle bruden tiga tills efter 18,e veckan och sen spela dum och inte alls hade en aning om att hon var gravid??

(Abort är ej tillåtet efter vecka 18 och jag vet en kille som varit med om just detta med att tjejen tigit.)
TS kanske borde sluta rota i papperskorgen så hade säkert hans flickvän berättat vid rätt tillfälle så att säga, sen om en tjej vill behålla barnet är det kanske lite jobbigt gå lyssna på att ens pojkvän vill döda/ta bort det i flera veckor innan 18 veckor är nådda.
Citera
2008-10-11, 22:56
Medlem
Strawliess avatar
Att hon redan valt att inte göra abort tyder ju på att hon tänkt över saken noga, annars skulle hon troligen vara öppen för abort.

Kom ihåg att varken abort eller att dumpa tjejen för att hon är gravid är konstruktiva lösningar. Fråga dig istället: Hur underbart skulle det vara att bli far? Hur skulle vi lösa det praktiskt? Hur ska jag uppfostra min son/dotter? Vad känner jag i mitt hjärta, stanna eller lämna?

Vad andra skulle tycka och säga är ett mindre problem. Men nog tror jag att ni skulle få stöd från bekanta i ert beslut om ni behåller barnet. Man får ta och gilla läget helt enkelt, du hade sex med henne och det vet man ju (någonstans längst bak i huvudet kanske) att barn kommer ur sex. Nå, nu blev det barn, vad är bäst att göra nu?

Om ni har ett bra förhållande är det förhoppningsvis givet att du vill fortsätta att spendera ditt liv med henne, men inser du att det inte kan förbli ni två resten av livet (synd att du inte insett det tidigare isånafall, men det är en annan fråga) kan du ju inte låta det bli en hake som håller dig fast i någonting osunt.

Som de andra sagt, kommunikation är det viktigaste. Var kärleksfull och öppen i dina diskussioner med din tjej, och fråga om det är okej att du pratar lite med någon du har gott förtroende för.

Lycka till!
Citera
2008-10-11, 23:24
Medlem
Gotenkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Att hon redan valt att inte göra abort tyder ju på att hon tänkt över saken noga, annars skulle hon troligen vara öppen för abort.

Kom ihåg att varken abort eller att dumpa tjejen för att hon är gravid är konstruktiva lösningar. Fråga dig istället: Hur underbart skulle det vara att bli far? Hur skulle vi lösa det praktiskt? Hur ska jag uppfostra min son/dotter? Vad känner jag i mitt hjärta, stanna eller lämna?

Vad andra skulle tycka och säga är ett mindre problem. Men nog tror jag att ni skulle få stöd från bekanta i ert beslut om ni behåller barnet. Man får ta och gilla läget helt enkelt, du hade sex med henne och det vet man ju (någonstans längst bak i huvudet kanske) att barn kommer ur sex. Nå, nu blev det barn, vad är bäst att göra nu?

Om ni har ett bra förhållande är det förhoppningsvis givet att du vill fortsätta att spendera ditt liv med henne, men inser du att det inte kan förbli ni två resten av livet (synd att du inte insett det tidigare isånafall, men det är en annan fråga) kan du ju inte låta det bli en hake som håller dig fast i någonting osunt.

Som de andra sagt, kommunikation är det viktigaste. Var kärleksfull och öppen i dina diskussioner med din tjej, och fråga om det är okej att du pratar lite med någon du har gott förtroende för.

Lycka till!

Äntligen nån som skriver vettigt , håller med dig totalt.
Citera
2008-10-12, 01:47
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotenks
TS kanske borde sluta rota i papperskorgen så hade säkert hans flickvän berättat vid rätt tillfälle så att säga, sen om en tjej vill behålla barnet är det kanske lite jobbigt gå lyssna på att ens pojkvän vill döda/ta bort det i flera veckor innan 18 veckor är nådda.

Man behöver ju inte rota heller direkt kanske.
Nu vet ju inte vi om tjejen linda in testet i papper eller slängde det väl synligt och låg det synlig så ser man ju, eller ska inte killen få kasta sopor?

Är man 2 om att knulla så är man 2 om abort anser jag!
Citera
2008-10-12, 02:20
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Är man 2 om att knulla så är man 2 om abort anser jag!

Detdär var ju lite intressant, vad menar du? Ska man rösta eller? Vad händer om en röstar abort och en röstar för att behålla barnet? Då kan man ju inte göra abort, alltså behåller man barnet? Eller? ^.^

Tack Gotenks.
Citera
2008-10-12, 02:52
Medlem
Circes avatar
Jag tror Biatch menade att båda två borde vara med och bestämma om man skall behålla barnet eller inte. I de flesta fall är det kvinnan som sätter ner foten och vägrar ta hänsy till mannens åsikt. Självklart är det hon i slutändan som måste göra valet och ingen kan tvinga henne till abort. Dock tycker jag inte hon har rätt att gnälla, då mannen från första början gjort det absolut klart att han inte vill ha barn, när han inte hoppar av glädje åt ungen eller väljer att kanske stiga ur barnets liv.

Det folk inte verkar förstå är att det faktiskt finns människor som inte gillar barn och som aldrig vill ha en familj.
M: Jag gillar inte barn och just nu vill jag definitivt inte ha dem, om du vill ha familj tycker jag du skall söka upp någon annan.
*Kvinnan längtar desperat efter barn och slutar med pillren och bli gravid*
K: Vadåå?? Jag trodde du skulle bli glad ju! *gråter smått*

Visst man skall ta sitt ansvar, men jag tycker det är lustigt hur folk verkar tycka det är fullt acceptabelt när kvinnan slutar med p-piller utan att berätta åt mannen. Det är lustigt hur kvinnan alltid försvaras i detta fall. Det visar bara på att det är helt okej att ljuga för sin partner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in