2008-10-08, 12:45
Medlem
Hej!

Jag och min flickvän har nu varit tillsammans i snart 3 år, men igårkväll hittade jag ett positivt graviditetstest i papperskorgen i badrummet. Jag är inte alls beredd på att bli pappa och detta resulterade snabbt i panik och en lång sömnlös natt.

Jag talade med henne om det imorse och det var hennes. Har hört att graviditetstest inte är 100%iga men vill hellre vara förberedd.

Nu till saken; Vad fasiken ska jag göra? Jag älskar min flickvän av hela mitt hjärta men då jag fortfarande studerar och har 2 år kvar utav min tid här, känns det som en lite väl stor grej att bli pappa. Min flickvän är väldigt glad över det hela och jag vill verkligen inte göra henne ledsen. Har tagigt upp abort och adoption men det verkar inte som detta är något alternativ för henne.

Jag vill såklart inte behöva lämna henne och vill absolut inte se mitt barn växa upp utan pappa. Kan nån hjälpa mig med en lösning på mitt stora bekymmer?
Citera
2008-10-08, 12:59
Avslutad
Hur gamla är ni? Har din flickvän jobb? Har ni fast boende? Några stora lån? Det måste inte gå åt helvete.
Citera
Medlem
462s avatar
Att studier och barn är en dålig kombination är en myt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frontflip
Kan nån hjälpa mig med en lösning på mitt stora bekymmer?

Jag har svårt att se vad som ska lösas. Bollen ligger på din tjejs planhalva. Hon är glad för ett positivt gravtest, chansen att du snackar ner henne och får henne att göra en abort är nog ganska liten, om du nu skulle lyckas så skulle hon nog inte bli så glad.

Varför skulle du behöva lämna henne? Varför skulle barnet behöva växa upp utan pappa?
Citera
Medlem
paggans avatar
Du vet att allt går att lös bara man jobbar tillräckligt hårt på det. Det är en prekär situation du hamnat i.
Du kan fortsätta studera samtidigt som du är pappa. Du skulle inte vara den första.
Ett barn ger mycket glädje men jag förstår att du kanske inte känner dig redo än. Jag har egentligen inga råd att ge, mer än att du tänker efter ordentligt hur situationen med barn skulle kunna se ut och hur ni skulle kunna lösa vardagen. Allt går.

Sen är det det vanliga. Prata med varandra och förklara dina funderingar för din flickvän. Glöm inte att också lyssna på hennes önskemål.

Håll oss uppdaterade och lycka till.
Citera
2008-10-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Hur gamla är ni? Har din flickvän jobb? Har ni fast boende? Några stora lån? Det måste inte gå åt helvete.

Jag är 21 och min flickvän är 19. Jag jobbar deltid på ett café och min flickvän jobbar som personlig assistent. Vi bor för tillfället hos mina föräldrar. Ekonomiska situationen är väl det som är det stora problemet egentligen, jag har runt 100.000:- i studielån och i dessa tider känns det inte så kul att belåna sig ytterligare för boende.

Då jag utbildar mig till jurist så är det ju också så att jag behöver väldigt mycket av min fritid till studier. Själv har jag haft föräldrar som var borta i min barndom och vet hur jobbigt detta kan vara så vill jag verkligen inte behöva lägga en sån grej på mitt egna barn.
Citera
2008-10-08, 13:27
Avslutad
Well, det är ju hennes kropp och du älskar henne. Kanske bara att acceptera. Men prata med henne först förfan, för det verkar du ju inte ha gjort. Jag skulle inte bli arg om min kille sa att han inte vill ha barn om han la fram det på ett snyggt sätt.
Citera
2008-10-08, 16:46
Medlem
Biatchs avatar
Grattis!

Säkert 80% av alla som skaffar unge i den ålder sabbar sina liv och går isär och blir bittra för att ni själva sitter fast med unge, dålig ekonomi och sen inte "lekt" av er!
Citera
2008-10-08, 17:10
Medlem
Ojojoj, låter som en klassiker. Hon inser att hon kan förlora dig om 2 år när du är klar och börjat håva in storpengen samtidigt som hon fortfarande får 70kr i timman för att torka bajs. Det hela slutar i att hon "glömmer" pillret och blir gravid för att säkra framtiden. Fyra år senare så är alla bittra och trötta på varandra och den som blir lidande är ungen. Allt hon hör är arga skriv över sig och ingen kärlek.

Grattis

Ok, nee, allt behöver inte bli kass. Ta och prata med henne, förmodligen har ni (hon) ett par veckor på er att bestämma hur ni (hon) ska göra. Det behöver inte sluta dåligt. Känner en tjej som pluggar 20 mil från där hon bor och pendlar samtidigt som hon jobbar halvtid och har två barn utan en partner. Allt funkar om man vill (hon börja plugga efter nr2 var född).
Senast redigerad av Pulzer 2008-10-08 kl. 17:16.
Citera
2008-10-08, 17:16
Medlem
Är du säker på att barnet är ditt?
Citera
2008-10-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Är du säker på att barnet är ditt?

Tanken har inte ens fallit mig in att hon skulle vara otrogen. Skulle det vara så åker hon ut härifrån.

Skulle vilja passa på att tacka alla som ger tips, hjälper och förstår.. En otroligt jobbig sits för mig att hamna i som har pressat mig själv hela livet för att få bli jurist. Säkert minst lika jobbigt för henne.

Uppdaterar när saker händer.
Citera
2008-10-08, 22:16
Medlem
Circes avatar
Jag tror inte hon tycker det är lika jobbigt som ddu. Nu har hon ett perfekt tillfälle att uppfostra sin unge med dina föräldrar som mentor/hjälp. Du kan alltid försöka förklara för henne hur orimligt det är att ni skaffar barn just nu (personligen håller jag helt och håller med dig), men eftersom hon är så ung kommer hon bara tänka på den gulliga lilla plutten och alla trevliga grejor hon kan göra även om unge är liten eftersom dina föräldrar självklart måste hjälpa till genoma att sitta barnvakt. Bodde ni ensamma skulle hon ju måste ha så mycket mer ansvar. Sedan så klart som någon redan nämt är hon säkert lite hotad av din karriär och tror att ett barn tvingar er ihop.

Det jag tycker är mest orättvist är det faktum att ni har en såpass dålig ekonomi. Alla med ungar kommer att säga att det går bra även om man inte har pengar, men om ni inte har tillräckligt kommer dina föräldrar känna sig extra tvingad att hjälpa till och samtidigt sätta mer press på dem.

Din flickvän är säkert en hemskt trevlig tjej, men hon verkar samtidigt lite naiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in