2008-10-08, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frontflip

Jag vill såklart inte behöva lämna henne och vill absolut inte se mitt barn växa upp utan pappa. Kan nån hjälpa mig med en lösning på mitt stora bekymmer?

Nej, varför skulle du göra det? Det här är ju er situation, och skulle du dra så får du ju ändå betala underhåll, så ekonomiskt sitter du ju där du sitter vilket som. Den här situationen har du själv försatt dig i, och tänk lite framåt. Du ska alltså jobba inom rättsväsendet i framtiden, vad tror du då är bäst att ha för rykte: Han som övertalade sin gravida flickvän att göra abort alt. lämnade henne när hon födde barnet, eller han som tog fullt ansvar för situationen, och tog hand om det barn han var med om att skapa.

Adoption och abort känns ju mer som att det är för knarkare, våldtäktsoffer, hemlösa och i största allmänhet socialt utslagna.

Deal with it, helt enkelt.
Citera
2008-10-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allegiance
Nej, varför skulle du göra det? Det här är ju er situation, och skulle du dra så får du ju ändå betala underhåll, så ekonomiskt sitter du ju där du sitter vilket som. Den här situationen har du själv försatt dig i, och tänk lite framåt. Du ska alltså jobba inom rättsväsendet i framtiden, vad tror du då är bäst att ha för rykte: Han som övertalade sin gravida flickvän att göra abort alt. lämnade henne när hon födde barnet, eller han som tog fullt ansvar för situationen, och tog hand om det barn han var med om att skapa.

Adoption och abort känns ju mer som att det är för knarkare, våldtäktsoffer, hemlösa och i största allmänhet socialt utslagna.

Deal with it, helt enkelt.
Religös fundamentalist? Känns lite som om du använder den där ryktes-grejen för övertala honom, men inte riktigt tror på det själv...
Citera
2008-10-09, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drast
Religös fundamentalist? Känns lite som om du använder den där ryktes-grejen för övertala honom, men inte riktigt tror på det själv...

Jag är allt annat än religiös, jag avskyr allt som har med religion att göra, pga att det mesta ändå bara leder till motsättningar och allmänt elände. Och jag är för abort, även om jag tycker att aborter inte ska användas som nåt preventivmedel.

Vad det gäller att ha ett bra rykte så tror jag visst att det har betydelse inom vissa yrken, och framför allt inom rättsväsendet.

Om både killen och tjejen enas om att abort är det bästa så är ju problemet ur världen, men om det är så att tjejen vill behålla barnet så får blivande farsan faktiskt hantera det, han var ju med om att fixa till knodden.
Citera
2008-10-09, 22:16
Medlem
Biatchs avatar
så man ska alltså tänka på ett sketet rykte och alltså leva olycklig?
Citera
2008-10-10, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
så man ska alltså tänka på ett sketet rykte och alltså leva olycklig?

Man ska ta ansvar för de situationer man har försatt sig i.

Man kan väl hoppas dock att det var falskt alarm, finns så många stackars oönskade ungar som det är
Citera
2008-10-10, 13:36
Medlem
Citat:

Man kan väl hoppas dock att det var falskt alarm, finns så många stackars oönskade ungar som det är
Är det inte bättre att ungen blir aborterad än att den växer upp med en far som aldrig ville ha h*n?
Citera
2008-10-10, 13:40
Medlem
Citat:
Hej!

Jag och min flickvän har nu varit tillsammans i snart 3 år, men igårkväll hittade jag ett positivt graviditetstest i papperskorgen i badrummet. Jag är inte alls beredd på att bli pappa och detta resulterade snabbt i panik och en lång sömnlös natt.

Jag talade med henne om det imorse och det var hennes. Har hört att graviditetstest inte är 100%iga men vill hellre vara förberedd.

Nu till saken; Vad fasiken ska jag göra? Jag älskar min flickvän av hela mitt hjärta men då jag fortfarande studerar och har 2 år kvar utav min tid här, känns det som en lite väl stor grej att bli pappa. Min flickvän är väldigt glad över det hela och jag vill verkligen inte göra henne ledsen. Har tagigt upp abort och adoption men det verkar inte som detta är något alternativ för henne.

Jag vill såklart inte behöva lämna henne och vill absolut inte se mitt barn växa upp utan pappa. Kan nån hjälpa mig med en lösning på mitt stora bekymmer?

Hm, för det första kommer det ta några månader innan barnet dyker upp (dvs du hinner plugga en hel del) För det andra kan hon väl vara föräldraledig i 1-1.5 år iallafall och då har du ju precis pluggat klart då barnet börjar på dagis.

Klart det blir en omställning, men jag tycker inte du ska lämna henne förrän ni provat familjelivet. Du vet faktiskt inte om det blir så hemskt som du befarar,...
Citera
2008-10-10, 13:41
Medlem
Citat:
Jag är 21 och min flickvän är 19. Jag jobbar deltid på ett café och min flickvän jobbar som personlig assistent. Vi bor för tillfället hos mina föräldrar. Ekonomiska situationen är väl det som är det stora problemet egentligen, jag har runt 100.000:- i studielån och i dessa tider känns det inte så kul att belåna sig ytterligare för boende.

Då jag utbildar mig till jurist så är det ju också så att jag behöver väldigt mycket av min fritid till studier. Själv har jag haft föräldrar som var borta i min barndom och vet hur jobbigt detta kan vara så vill jag verkligen inte behöva lägga en sån grej på mitt egna barn.

Men om ni lånar till ett boende, får ni ju sannolikt en rätt låg månadskostnad.
Citera
2008-10-10, 15:25
Bannlyst
ta tag i det

prata med henne ändå
Citera
2008-10-10, 16:41
Medlem
Markuuss avatar
kan inte se hur detta skulle förstöra ens liv? visst, du kommer inte kunna åka på party-semestrar till cypern eller flytta utomlands, men ditt liv kommer inte att förstlöras. Du har en flickvän som du älskar och antagligen kommer du att få ett jobb som du trivs med. Att få barn kommer väl inte direkt medföra att du måste säga upp kontakten med dina kompisar?

Tänk istället när du är 35 och inte hittat någon ny, och varje dag grämer du dig över att den personen du älskar, den som födde ditt barn, lämnade dig eftersom du inte kunde ta itu med det du åstakommit.

Men som sagt, det är ditt val.
Citera
2008-10-10, 23:37
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Men om ni lånar till ett boende, får ni ju sannolikt en rätt låg månadskostnad.

Rätta mig om jag har fel, men är inte börsen rätt osäker?
Folk får ju lämna sina hus pga att räntan blir för hög och det innebär ju dyrare månadskostnad.
Jag skulle t.ex aldrig ta ett banklån nu..

Dessutom hur enkelt är det att fokusera och studera bra med en unge som förstör ens nattsömn??
Citera
2008-10-10, 23:51
Medlem
zindrahs avatar
Citat:

Åh, men jag tror knappast det är ett koncept som FB-s medlemmar är bekanta med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in