2008-10-06, 14:47
Medlem
Jag har en taklampa som jag vill hänga i taket (betongtak), men några meter från närmaste kontakt.

Det går ju att bara sätta en krok där jag vill ha lampan, men kontakten är ju utanför "skålen" (vad heter den?) som man sätter över kroken, så man kan inte dra skålen ända upp till taket.

Sladden måste ju komma ut, så skålen kommer sitta snett. Eller så får jag göra ett hål i skålen att dra ut sladden genom.

Det är ju betongtak, så det lär inte vara enkelt att dra en sladd inuti taket och sen ut på rätt ställe.

Därför undrar jag, finns det nån sorts platta med krok man kan fästa i taket, som har hål så man kan leda ut sladden genom sidan, så lampan kan fästas snyggt?

Hoppas det framgår vad jag undrar trots att jag inte kan termerna
Citera
2008-10-06, 15:45
Medlem
carbsons avatar
det är väl bara att karva ut ett hål i plastkåpan? sen sätter du bara ett par sladdhållare som du klistrar upp i taket. självhäftande. kan du iprincip köpa på ica
Citera
2008-10-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
det är väl bara att karva ut ett hål i plastkåpan? sen sätter du bara ett par sladdhållare som du klistrar upp i taket. självhäftande. kan du iprincip köpa på ica

Det är metallkåpa, men jo, karva ut hål är plan B. Skulle helst slippa. Men det kanske inte existerar sådana plattor jag efterfrågar?

Självhäftande sladdhållare hade jag tänkt skaffa.

Tack!
Citera
2008-10-06, 17:12
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanko
Det är metallkåpa, men jo, karva ut hål är plan B. Skulle helst slippa. Men det kanske inte existerar sådana plattor jag efterfrågar?

Självhäftande sladdhållare hade jag tänkt skaffa.

Tack!
beror ju lite på hur upphängningen till din armatur ser ut, men när du inte ska ha koppen över ett uttag och använda den som kabelsamlare, tror jag det blir snyggare att helt strunta i kupan. dra kabeln direkt in i kabellisten, och kapa till sladden till exakt längd, eller om den får plats att vikas inne i listen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in