Citat:
Ursprungligen postat av TarmTure
Men vl sker std fr och drmed prvar hypoteser, dvs utstter dem fr risken att falsifieras.
Att biologin skulle vara vsenskild frn fysiken stller jag mig frgande till. Det r vl snarare av praktiska skl n av vetenskapsteoretiska man arbetar olika inom biologi och fysik fysik.
Nja man tnker ocks faktiskt ganska olika. En utmrkt introduktion till biologins som intellektuell disciplin r Ernst Mayrs "This is biology". mayr r mycket noga med att ptala skillnaderna mellan biologers och fysikers intellektuella verktyg.
Sjlv undervisar jag bland annat i immunologi, ett biologiskt mne som har rykte om sig att vara svrt. Jag brukar frklara fr studenterna skillnaden mellan immunologi och ett annat mne som psts avra svrt, teoretik fysik: Teoretisk fysik r
svrt, men
enkelt. Immunologi r
ltt, men
komplicerat.
Mycket av det specifikt biologiska tnkandet gr ut just p att hantera komplexitet, en komplexitet som fysiker inte r i nrheten av. Immunsystemet bestr till exempel av cirkus en biljon likartade men likafullt olika celler, som tillsammans lser en uppgift som gr ut p att hantera omvrlden s att den inte skadar oss, och bibehlla ett minne av denna omvrld. Om det centrala nervsystemet kan faktiskt sgas exakt samma sak. Snt har fysiker inga verktyg fr.