• 2
  • 3
2008-10-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Naturligtvis finns det ingen naturvetenskapsman som gr omkring och falsifierar hela dagarna.

Men vl sker std fr och drmed prvar hypoteser, dvs utstter dem fr risken att falsifieras.

Att biologin skulle vara vsenskild frn fysiken stller jag mig frgande till. Det r vl snarare av praktiska skl n av vetenskapsteoretiska man arbetar olika inom biologi och fysik fysik.
Citera
2008-10-06, 22:45
Medlem
CurryCurres avatar
Vill bara ter rikta uppmrksamheten mot Badsectors vldigt trffande sammanfattning av var vetenskapen befinner sig idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Badsector
Vi vet inte med matematisk skerhet att alla vra antaganden stmmer till 100%, men skerheten och anvndbarheten rcker till att ka till mnen och det r tillrckligt fr att rttfrdiga riktigt massiv arrogans mot de som ifrgastter relevansen i empiriskt belagda samband.

Det r huvudlst, grnsande till vansinnigt, att ifrgastta vetenskapens frmga att utrna hur vr vrld fungerar. Sedan r det ocks vetenskapens styrka att den inte r huggen i sten utan fortstter att evolvera. Dremot finns det omrden som helt enkelt r mer spekulativa n andra, och dr det finns ett betydligt strre utrymme fr egen tolkning och kreativt tnkande. Jag tnker p humanvetenskaperna samt psyko- och sociologi, dr en konventionell vetenskaplig metod framstr som ett trubbigt redskap.

Sedan mste jag bara sga, att Carl Svanberg inte verkar ha lst srskilt mycket Kant... Men jag orkar bara inte utveckla det just nu. Fr jag ngra mothugg s terkommer jag.
Citera
2008-10-06, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Det r huvudlst, grnsande till vansinnigt, att ifrgastta vetenskapens frmga att utrna hur vr vrld fungerar.

Jag hoppas att jag inte missfrsts fr att ha gjort detta. Jag har bara en stark antipati mot naiva frsk att se vetenskaplighet som ett kriterium fr en sats meningsfullhet, i synnerhet med tanke p att vetenskapen i sig bygger p icke-vetenskapliga antaganden. Dessa antaganden r naturligtvis mer rimliga att anta n vissa andra, och jag har en stor tillit till vetenskaperna, men lite kritiskt tnkande nr det gller synen p dem som obeflckat "objektiva" r bara till deras frdel.
Senast redigerad av Huesos 2008-10-06 kl. 22:53.
Citera
2008-10-06, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Huesos
Mnga vanliga svenskar tycks se vetenskaplighet som ett kriterium fr meningsfullhet. Det finns f serisa intellektuella som gr det lngre. Sdant trams brjade d ut redan under den logiska positivismens fall. Jag r faktiskt ateist, men nr dylika stndpunkter n idag fretrds med sdan okritisk och sjlvsker arrogans s blir jag upprrd.

Jag knner inte igen mig i din beskrivning. Meningsfullhet? Det vetenskapens rn ger mig r snarare en vckt nyfikenhet. Att ta del av forskares teorier r intressant och allmnbildande men nr det gller meningsfullhet har nog faktiskt kyrkan mer att erbjuda. Det r vl det som gr att vissa vnder sig till en frsamling - man sker tryggheten och meningen i en gemenskap som inte vetenskapen kan erbjuda p samma stt. Vilket r en av de f frdelar jag kan se med religioner.

Citat:
Jag menar, naturvetenskapen vilar i viss mn ocks p antaganden som inte kan bevisas med hnvisning till observation. Orsaksfrklaringar r den vanligaste typen av frklaringar inom naturvetenskapen, men till grund fr denna ligger antaganden om existensen av kausala krafter. Hur bevisar man kausala krafter empiriskt? Det listade en tjock skotte ut redan fr 300 r sedan att vi inte kan.

Hur man nrmar sig vetenskapen r nog vldigt olika. Personligen litar jag p den serisa forskning som pgr samtidigt som jag r medveten om att man ibland tvingas frkasta vedertagna sanningar. Men huvudsaken r att vetenskapen i stort leder oss p rtt spr. Det blir ett slags "tv steg framt och ett steg bakt" som nd i slutndan leder oss fram till mlen.

Men det som skiljer vetenskap och religion t r inte bara de logiska inslagen utan, framfrallt, det faktum att vetenskapsmn utstter bde sig sjlva och andra fr en seris granskning. Ifrgastter man dremot religionens byggstenar s mts man antingen av total tystnad eller de vanliga krnfrgeflyende standardfraserna.
Citera
2008-10-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Jag knner inte igen mig i din beskrivning. Meningsfullhet? Det vetenskapens rn ger mig r snarare en vckt nyfikenhet. Att ta del av forskares teorier r intressant och allmnbildande men nr det gller meningsfullhet har nog faktiskt kyrkan mer att erbjuda. Det r vl det som gr att vissa vnder sig till en frsamling - man sker tryggheten och meningen i en gemenskap som inte vetenskapen kan erbjuda p samma stt. Vilket r en av de f frdelar jag kan se med religioner.

Hur man nrmar sig vetenskapen r nog vldigt olika. Personligen litar jag p den serisa forskning som pgr samtidigt som jag r medveten om att man ibland tvingas frkasta vedertagna sanningar. Men huvudsaken r att vetenskapen i stort leder oss p rtt spr. Det blir ett slags "tv steg framt och ett steg bakt" som nd i slutndan leder oss fram till mlen.

Men det som skiljer vetenskap och religion t r inte bara de logiska inslagen utan, framfrallt, det faktum att vetenskapsmn utstter bde sig sjlva och andra fr en seris granskning. Ifrgastter man dremot religionens byggstenar s mts man antingen av total tystnad eller de vanliga krnfrgeflyende standardfraserna.

Du missfrstr mig. Jag anvnder inte ordet "mening" i ngon religis bemrkelse. Mnga ateister ser en sats vetenskaplighet som ett kriterium fr dess meningsfullhet. Vad jag menar med detta r att de anser att om en sats inte r vetenskaplig, s r den inte heller meningsfull. Ibland har de menat att den till och med r nonsens! Detta r allt jag kritiserar.

Jag hller inte med om att vetenskapen alltid ifrgastter sina byggstenar heller. Dessa antas fr sanna fr att kunna ge upphov till vetenskapliga modeller (se kausalitet, igen).
Citera
2008-10-06, 23:14
Bannlyst
Citat:
Du missfrstr mig. Jag anvnder inte ordet "mening" i ngon religis bemrkelse. Mnga ateister ser en sats vetenskaplighet som ett kriterium fr dess meningsfullhet. Vad jag menar med detta r att de anser att om en sats inte r vetenskaplig, s r den inte heller meningsfull. Ibland har de menat att den till och med r nonsens! Detta r allt jag kritiserar.

Jag hnger inte med till 100 % nu. Menar du att vissa icke-troende endast intresserar sig fr pstenden som kan verifieras med konkreta bevis? I s fall hnger jag med. Men i somliga fall r det ju vldigt avgrande fr en tes trovrdighet att den har ktt p benen i form av t ex en vetenskaplig rapport. Samtidigt kan det ju ibland rcka att man hr ett pstende fr att man ska kpa det - kanske fr att det helt enkelt lter logiskt eller fr att den som pstr ngot har tillrckligt hgt ethos.

Citat:
Jag hller inte med om att vetenskapen alltid ifrgastter sina byggstenar heller. Dessa antas fr sanna fr att kunna ge upphov till vetenskapliga modeller (se kausalitet, igen).

S r det nog. Det finns mnga exempel p forskning som behandlats styvmoderaktigt bara fr att man inte velat se eventuella brister. Sdant kan bli bde frdande och kostsamt.

Men ser man p framstegen som grs inom alla vetenskapliga omrden idag s r det ltt att knna tillit. Uppenbarligen fungerar rymdraketerna och vaccinen.
Citera
2008-10-06, 23:37
Medlem
Kheperas avatar
Tipsar frresten grna om Samuelssons uppsats Hume om kausalitet och induktion.
http://www.nattvakt.com/nnv/071120humekausalitet.htm
Citera
2008-10-07, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Tipsar frresten grna om Samuelssons uppsats Hume om kausalitet och induktion.
http://www.nattvakt.com/nnv/071120humekausalitet.htm

Geh, jag har sett hans texter frut. Jag instmmer inte med Hume i en brkdel av allt han skriver, men det finns mer vishet att hmta frn en enda sida av hans bcker n vad som finns p hela den dr hemsidan.
Citera
2008-10-07, 00:20
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Geh, jag har sett hans texter frut. Jag instmmer inte med Hume i en brkdel av allt han skriver, men det finns mer vishet att hmta frn en enda sida av hans bcker n vad som finns p hela den dr hemsidan.

Hller helt med. Har bara skummat lite i texten, men mitt frsta intryck r att han har lst Hume vldigt versiktligt och utan ngon egentlig filosofisk talang fr det otroligt djupa mne som kausaliteten r. Jag kan sklart ha fel, och ingenting gr mig gladare n att bli motbevisad nr jag tror illa om ngon, men tills vidare fr nog vidare bekantskaper med herr Samuelsson anst.
Citera
2008-10-07, 00:39
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ja, nu lade jag frsts inte in tipset i hopp om smutskastning. Vill man inte lsa det, slipper man. Tycker man inte om det man lser, slipper man. Har man lust att komma med saklig kritik, fr man gra det. Sjlv avstr jag frn att frsvara POS frn smutskastning (och p kritik svarar han skerligen bst sjlv), men anser dock att hans uppsats r smtt briljant.
Citera
2008-10-07, 02:40
Medlem
Jag vgar sga att jag frhller mig skeptisk till vetenskap.
Jag vill ha ett ppet sinne fr frndringar.
Vilket i sig r ett vetenskapligt tnkande...
Att vara stelbent och tro stenhrt p vetenskap utan reflexivitet
r att inte vara vetenskaplig.
Det finns alltid en mjlighet,
att grisar flyger, att telepati finns, att allt r sylt.
Om inte ngra var skeptiska mot vetenskap som tro
kanske vi fortfarande hade trott att solen roterade runt jorden.

Hmm, var det ekonomisk kris nr Galileos teorier ntligen slog igenom?
Citera
2008-10-08, 00:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarmTure
Men vl sker std fr och drmed prvar hypoteser, dvs utstter dem fr risken att falsifieras.

Att biologin skulle vara vsenskild frn fysiken stller jag mig frgande till. Det r vl snarare av praktiska skl n av vetenskapsteoretiska man arbetar olika inom biologi och fysik fysik.
Nja man tnker ocks faktiskt ganska olika. En utmrkt introduktion till biologins som intellektuell disciplin r Ernst Mayrs "This is biology". mayr r mycket noga med att ptala skillnaderna mellan biologers och fysikers intellektuella verktyg.

Sjlv undervisar jag bland annat i immunologi, ett biologiskt mne som har rykte om sig att vara svrt. Jag brukar frklara fr studenterna skillnaden mellan immunologi och ett annat mne som psts avra svrt, teoretik fysik: Teoretisk fysik r svrt, men enkelt. Immunologi r ltt, men komplicerat.

Mycket av det specifikt biologiska tnkandet gr ut just p att hantera komplexitet, en komplexitet som fysiker inte r i nrheten av. Immunsystemet bestr till exempel av cirkus en biljon likartade men likafullt olika celler, som tillsammans lser en uppgift som gr ut p att hantera omvrlden s att den inte skadar oss, och bibehlla ett minne av denna omvrld. Om det centrala nervsystemet kan faktiskt sgas exakt samma sak. Snt har fysiker inga verktyg fr.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in